Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset tehty 110% varmuudella. Pitääkö kärsiä vielä kuukautisista?

Vierailija
08.09.2014 |

Meillä on kolme esiteini-ikäistä lasta. Enempää ei haluta. Haluaisin eroon kuukautisista. Ne kestävät viikon. Varsinaisia kipuja ei ole, mutta ne estävät silti tekemästä monia asioita. Kuukuppi ei vuoden yrittämisen jälkeen vain onnistunut, anatomisesti olen vääränlainen. Hormonaalisia ratkaisuja en halua. Ehkäisy on hoidettu kondomilla.

Olen 35-vuotias. Pitääkö tässä kärsiä kuukautisista vielä 10-20 vuotta turhaan vai onko mitään vaihtoehtoja? Saisiko ne vaan jotenkin loppumaan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:05"]

Minulta poistettiin kohtu myoomien takia 44-vuotiaana. Munasarjat jätettiin, koska niissä ei ollut mitän vikaa. Kuukautiset loppuivat poiston jälkeen. Outoa, että joku voi väittää muuta! Se vuotohan tulee juuri kohdusta ja jos se on poistettu, niin vuoto on tietysti mahdoton. Oli todellinen helpotus, kun ei tarvinnut enää kärsiä runsaista vuodoista. Vaihdevuodet tulivat aikanaan päälle viisikymppisenä. Pahimpaan vaiheeseen suostuin käyttämään estrogeenigeeliä, mutta alle neljään vuoteen se jäi, kun tunsin etten enää tarvitse lääkitystä, vaikka lääkäri ei päätöksestäni tykännyt, vaan "peloteli" kuivilla limakalvoilla ym. Väärässä oli!

[/quote] Joillain on endometrioosia ja jos sitä kudosta ei poisteta niin kuukautiset jatkuvat.

Mutta ap:n ongelmaan ei kai ole muuta apua kuin hormonikierukka ja jotkut pillerit, joilla voisi yrittää. Mutta muuten joudut kärsimään vielä ainakin 15 vuotta.

Vierailija
22/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin mielelläni kuukautisista, koska pian niiden jälkeen tulee taas erittäin halukas olo pariksi viikoksi ainakin. Sain steriloinnin myötä lopetettua hormonaalisen ehkäisyn keväällä ja tämä elämä hymyilee! Mieskään ei meinaa uskoa, että ennen haluton vaimo vilkuttelee silmää jo puolilta päivin miehelle! Muutaman päivän runsaat menkat ovat tosiaan ohi muutamassa päivässä ja miksi niitä stressaa kun voi ajatella toisinkin? Kun menkat alkavat, ovat ne 3-5 päivän päästä ohi taas moneksi viikoksi ja ainakin minulla ne ovat niin säännölliset, että ne voi laittaa kalenteriin päivän tarkkuudella. Ikää on nyt 40 vuotta. Älä tee asiaa siis hankalammaksi kuin se on, muuta ajatteluasi mielummin ja keskity hyviin puoliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli poisti mun tapauksessa normaalit kuukautiset kokonaan, mutta muutaman kerran vuodessa on tiputtelua 1-2 viikkoa. Pikkuhousunsuojat riittää niihin. Ei tääkään aina mukavaa ole mutta valitsen tän mieluummin kuin runsaat, kivuliaat, elämää rajoittavat kuukautiset muutaman viikon välein.

Vierailija
24/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:24"]

Kärsin mielelläni kuukautisista, koska pian niiden jälkeen tulee taas erittäin halukas olo pariksi viikoksi ainakin. Sain steriloinnin myötä lopetettua hormonaalisen ehkäisyn keväällä ja tämä elämä hymyilee! Mieskään ei meinaa uskoa, että ennen haluton vaimo vilkuttelee silmää jo puolilta päivin miehelle! Muutaman päivän runsaat menkat ovat tosiaan ohi muutamassa päivässä ja miksi niitä stressaa kun voi ajatella toisinkin? Kun menkat alkavat, ovat ne 3-5 päivän päästä ohi taas moneksi viikoksi ja ainakin minulla ne ovat niin säännölliset, että ne voi laittaa kalenteriin päivän tarkkuudella. Ikää on nyt 40 vuotta. Älä tee asiaa siis hankalammaksi kuin se on, muuta ajatteluasi mielummin ja keskity hyviin puoliin.

[/quote]

3-5 päivää on mun mielestä lyhyempi kuin 7-8 päivää. Minulla on siis käytännössä 25% joka kuukaudesta kuukautiset päällä. Minulla ei myöskään tule mitään halukasta oloa moneksi viikoksi kuukautisten jälkeen. 

ap

Vierailija
25/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Caprilon

Ei tosin poista kuukautisia, mutta tekee niistä siedettävämmät (kun ei enää huku vereen).

Vierailija
26/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillerit ja mitään kuukautisia ei ole ollu 5 vuoteen. Helppoa ja kätevää

Vierailija
27/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:34"]

Caprilon

Ei tosin poista kuukautisia, mutta tekee niistä siedettävämmät (kun ei enää huku vereen).

[/quote] Ei tee siedättävämpiä ainakaan kaikille. Kokeilin ja tuli kauhea olo. Kuukautiset loppuivat kokonaan ja tuli tosi omituinen turvonnut olo. Olis ollut mukavaa jos vaikutus olisi ollut vähän laimempi mutta  hillinnyt vuotoa vähän.

Vierailija
28/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut viimeisen lapseni 25 vuotiaana, nyt 38 vuotiaana mielellään jättäisin jo kuukautiset elämästäni.

Vierailija
29/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nyt kuitenkin kokeilisit hormonaalista ehkäisyä, jos noin kärsit? Mistä tiedät, ettei sovi sinulle, jos et ole kokeillut? Senhän voi vaihtaa tai jättää pois, kohdunpoisto on lopullinen. Siksi kokeilisin ensin vaikka kierukkaa.

Vierailija
30/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Cerazette-minipillereitä yli viisi vuotta, yksiäkään kuukautisia ei ole sinä aikana tullut :)

Vierailija
31/31 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 11:38"]

Mitä jos nyt kuitenkin kokeilisit hormonaalista ehkäisyä, jos noin kärsit? Mistä tiedät, ettei sovi sinulle, jos et ole kokeillut? Senhän voi vaihtaa tai jättää pois, kohdunpoisto on lopullinen. Siksi kokeilisin ensin vaikka kierukkaa.

[/quote]

En sanonut, ettei sovi, vaan että ajatus hormonaalisesta hoidosta on jollain tavalla epämiellyttävä. En ole koskaan syönyt e-pillereitä. En ole keksinyt mitään muita vaihtoehtoja kuin e-pillerit tai kohdunpoisto, on kai sitten kokeiltava niitä pillereitä. Pelkään, että ne vaikuttavat minuun jotenkin, mielialoihin, halukkuuteen tai muuten vain. 

ap