Luulin vaihdevuosioireiksi. Olenkin raskaana.
Olen ollut koko kuluneen viikonlopun kuin puulla päähänlyöty. Loppuviikosta selvisi, että oireet, joiden luulin johtuvan alkavista vaihdevuosista, johtuivatkin siitä, että olin tietämättäni raskaana ja raskauteni kerkesi edetä salassa jo 5 kuulle. Täytän kohta 43 v. ja menkat on heitelleet tätä ennen jo vuodenpäivät miten joutaa. Mies ei tietenkään raskaudestani innostunut, vaan syyttelee minua. Meillä on kaksi lasta ennestään, joista nuorin 12v.
Kommentit (79)
Joo kyllä se nyt vaan miehen on tunnustettava kikkelimyrkytyksen aiheuttaneensa ja kannettava vastuunsa. Lapsellista kitinää, laita kuriin tuommonen ukko ja keskity nauttimaan raskaudesta, jolla elämä sinut vielä ehtoolla yllätti.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:52"]
Miksi miehesi ei tehnyt vasektomiaa, kun ei kerran lisää lapsia halunnut?
[/quote]
Eipä tuo tässä tilanteessa enää lohduta, kun sämpylä on jo uunissa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:52"]Paljon onnea! Äitini oli 40 ja ystäväni äiti 42 kun synnyimme. Meillä on varmaan ollut paremmat eväät elämään kuin monilla nuorten äitien tyttärillä. Toki nyt alkaa olla rankkaa kun vanhempamme ovat jo 75-80vuotta, on sairauksia ja alzheimeria... [/quote] Kuinka niin paremmat eväät elämään kuin nuorten äitien tyttärillä?
[/quote]
uskon että parikymppiseen verrattuna vanhemmalla äidillä on enemmän elämänkokemusta, talousasiat paremmin, eikä enää tarvetta bilettää niin usein. Meidän molempien vanhemmat ovat antaneet turvallisen kodin ja tiukan mutta rakastavan kasvatuksen ja ovat edelleen naimisissa. Nuorena lapsensa saaneilla on tietääkseni suurempi uhka erota puolisostaan.
Mullla taloudellinen tilanne oli parempi 25-vuotisena kuin nyt 40v. Elämä muuttunut joiltakin osin paremmaksi, mutta rahallisesti huonommaksi. Elämä on.
Mulla on iäkkäät vanhemmat, jos kasikymppisiä, ja itse olen vielä reippaasti alle 40v. Vanhemmat ovat todella hyväkuntoisia eikä mitään muistisairauksia ole. Kyllähän ne sairaudet ja kuolema iskee niihin nuorempiinkin vanhempiin. Lapsuuteni oli onnellinen ja tasapainoinen monen muun nuorempien vanhempien (tosi usein ikävä kyllä yh) lapsiin/kavereiheni verrattuna. Eikä ikinä ole lapsena kiusattu "vanhoista" vanhemmista. Outo ajatus, että sellaisestakin ylipäätään kiusattaisiin.
Miehesi on törppö, onnea odotukseen! :)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:49"]Onko sinulla tullut menkkoja tuona aikana ollenkaan? Minä taas luulin että ennenaikaiset vaihdevuodet alkavat tai olen raskaana, kun pian ovulaation jälkeen alkoi aivan järkyttävät oireet. Noh sieltä tulikin vain elämäni kauheimmat menkat.
[/quote]
Luultavasti aikainen keskenmeno/tuulimunaraskaus.
Miksei se mies mennyt sterilisaatioon?
Tää on selvä provo. Kukaan raskaana oleva ei käytä mainintaa viidennelle kuulle. Aina puhutaan raskausviikoista...
Ihanaa lukea noista rohkaisevista kertoomuksistanne miten muut ovat samantapaisista yllätysraskauksista selvinneet niin.:)
Jotkut kyseli miksi mieheni ei halunnut steriloitavaksi ja vastaa. Eihän siihen ollut niin kauan mitään tarvetta, kun mulla oli kierukka ja sen jälkeen taas... Niin no??? Toisaalta. Kuinkas monen teidän omista miehistänne on hankkineet itselleen sterisaation tuossa iässä?
Ja sinulle, jonka mielestä tää on selvä provo. Voi kunpa oliskin, mutta kun ei. Kyllä minäkin alan jatkossa ilmoittamaan raskauteni keston raskausviikoissa + päivissä, kunhan se nyt keskiviikkona synnytyspolilla tehtävissä ultrissa ja gynellä käydessä ensin selviää.
Yleislääkäri, joka raskauteni tyoterveyshuollossa havaitsi, ei pystynyt tuon tarkempaa aikaa määrittämään. Tuo hänen ilmoittamansa "ainakin viidennellä kuulla raskaana" , perustui pintapuoliseen tutkimukseen ja kohdunpohjan mittaan, joka sekin on pelkä suuntaa antava arvio, koska viimeiset kunnon kuukautisetkin oli viimevuonna, niin laskepa nyt sitte niistäkään mitään. Voin kyllä tulla keskiviikon jälkeen kertomaan raskausviikon jolla mennään, kunhan se nyt ensin selviää ja jos se nyt jotakuta sattuu kiinostamaan.
Kiitos kaikille mua kannustaneille ja onnea toivottaneille. Ootte ihania. Ap.
Onnea! Minä sain esikoiseni 38-vuotiaana, toisen vajaata kahta vuotta myöhemmin, ja ikä oli 41 v 10 kk kun viimeiset eli tuplat syntyivät. Nyt olen 44 v, ja mulle ei ole kyllä tullut vielä mieleenkään että hedelmällinen aika olisi mennyt ohi. Mut steriloitiin tuplien syntyessä, ja silti mua vielä joskus hirvittää että onko se varma. Eikä mulle laitettu mitään nipsuttimia vaan multa todellakin laitettiin putket poikki ja solmut päihin. Ja silti joskus hirvittää. Ettet sinä nyt mun mielestä kovin vanha oo lasta tekemään :) .
Onnea ap!
Mun äiti oli 41v, kun synnyin (olen kuopus). Kaikki raskaudessa oli mennyt hyvin ja täydet pisteet sain syntyessä. Äiti kertoi käyneensä oma-aloitteisesti teettämässä silloin lapsivesipunktion kaiken varalta, vaikka ultrissa ei ollut näkynytkään mitään poikkeavaa. Mutta tämä oli 80-luvulla ja nyt on ultrienkin tarkkuus kehittynyt aivan huimasti.
Lämpimät onnittelut! Olen melkein kateellinen. Nyt olisi juuri tuossa iässä ihanaa pitää muutaman vuoden paussi työelämästä eli nelisen vuotta. Olen kylläkin nyt pienen vauvan mummo, mutta minua luullaan äidiksi (tai kohteliaisuuttaan sanovat). Tiedän naisen, joka sai esikoisensa 41v ja toisen lapsensa 43v. Minusta yli 40v synnyttäjä ei ole lainkaan harvinaisuus. Ihanaa odotusta sulle <3
Mä en ymmrärä miten joku 42-vuotias kuvittelee että voi olla ilman ehkäisyä, ettei enää tulis raskaaksi. Ootko lukenut liikaa palstaa, jonka mukaan nelikymppiset on jo mummoiässä? Älä usko kaikkea mitä täällä sanotaan, tuntemani viisikymppisetkin käyttää vieä ehkäisyä.
En tajua miten tuossa ei tajua että todellakin vielä voi raskautua ja sitten leikitään yllättynyttä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:06"]Tää on selvä provo. Kukaan raskaana oleva ei käytä mainintaa viidennelle kuulle. Aina puhutaan raskausviikoista...
[/quote]
Ai kyllä minä vain puhun, kuukausista jos joku kysyy. Kun kaikille ei aukene mitä mun rv 16+3 tai vastaava sitten oikein tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 19:01"]Ihanaa lukea noista rohkaisevista kertoomuksistanne miten muut ovat samantapaisista yllätysraskauksista selvinneet niin.:)
Jotkut kyseli miksi mieheni ei halunnut steriloitavaksi ja vastaa. Eihän siihen ollut niin kauan mitään tarvetta, kun mulla oli kierukka ja sen jälkeen taas... Niin no??? Toisaalta. Kuinkas monen teidän omista miehistänne on hankkineet itselleen sterisaation tuossa iässä?
Ja sinulle, jonka mielestä tää on selvä provo. Voi kunpa oliskin, mutta kun ei. Kyllä minäkin alan jatkossa ilmoittamaan raskauteni keston raskausviikoissa + päivissä, kunhan se nyt keskiviikkona synnytyspolilla tehtävissä ultrissa ja gynellä käydessä ensin selviää.
Yleislääkäri, joka raskauteni tyoterveyshuollossa havaitsi, ei pystynyt tuon tarkempaa aikaa määrittämään. Tuo hänen ilmoittamansa "ainakin viidennellä kuulla raskaana" , perustui pintapuoliseen tutkimukseen ja kohdunpohjan mittaan, joka sekin on pelkä suuntaa antava arvio, koska viimeiset kunnon kuukautisetkin oli viimevuonna, niin laskepa nyt sitte niistäkään mitään. Voin kyllä tulla keskiviikon jälkeen kertomaan raskausviikon jolla mennään, kunhan se nyt ensin selviää ja jos se nyt jotakuta sattuu kiinostamaan.
Kiitos kaikille mua kannustaneille ja onnea toivottaneille. Ootte ihania. Ap.
[/quote] Minkä ikäisenä sä kuvittelet että vasektomia tehdään?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:06"]Tää on selvä provo. Kukaan raskaana oleva ei käytä mainintaa viidennelle kuulle. Aina puhutaan raskausviikoista... [/quote] Ai kyllä minä vain puhun, kuukausista jos joku kysyy. Kun kaikille ei aukene mitä mun rv 16+3 tai vastaava sitten oikein tarkoittaa.
[/quote]
Niin puhun minäkin. Varsinkaan lapsettomille ei raskausviikot kerro yhtään mitään!
Vieläkään ei pysty tabletilla lukemaan toista sivua?
Ap, sä olet vielä ihan vauvantekoiässä. Työkaveri sai vauvan täytettyään 50v ja samanlainen tarina kuin sulla eli luulu olevansa vaihdevuosissa. Raskaus oli puolessa välissä, kun todettiin. Oireet juuri väsymys, paha olo, painonnousu. Kuukautisia ei ollut aikoihin ennen raskautta. Ihanan lapsen sai !!