Luulin vaihdevuosioireiksi. Olenkin raskaana.
Olen ollut koko kuluneen viikonlopun kuin puulla päähänlyöty. Loppuviikosta selvisi, että oireet, joiden luulin johtuvan alkavista vaihdevuosista, johtuivatkin siitä, että olin tietämättäni raskaana ja raskauteni kerkesi edetä salassa jo 5 kuulle. Täytän kohta 43 v. ja menkat on heitelleet tätä ennen jo vuodenpäivät miten joutaa. Mies ei tietenkään raskaudestani innostunut, vaan syyttelee minua. Meillä on kaksi lasta ennestään, joista nuorin 12v.
Kommentit (79)
Kerro syyttelevälle miehellesi, kuinka vauvat saavat alkunsa:) Kaksihan teitä oli hommissa, joten turhaa ja lapsellista syyttää asiasta vain sinua. Vai pakotitko miehesi seksiin:)
Yllätys on varmasti ollut yhtä suuri sinullekin. Syntyvän lapsen takia toivon, että osaatte asennoitua molemmat oikein.
Onnea ja hyvää odotusta!
Paljon onnea! Äitini oli 40 ja ystäväni äiti 42 kun synnyimme. Meillä on varmaan ollut paremmat eväät elämään kuin monilla nuorten äitien tyttärillä. Toki nyt alkaa olla rankkaa kun vanhempamme ovat jo 75-80vuotta, on sairauksia ja alzheimeria...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 23:52"]
Minä en oikein ymmärrä, että mikä ihmeen yllätys se nyt on, että 42v. nainen tulee raskaaksi ilman ehkäisyä??? Ja sitten vielä syytellään raskaaksi tulosta?! Luulisi, että nuo vauvan saanti asiat ois jo tuttuja, jos teillä on jo kerran kaksi lasta entuudestaan. Voi, hyvää päivää taas!!
[/quote] No onhan se varmaan ollut melkoinen yllätys paukku jos kunnon kuukautisiakaan ei ole ollut pariin vuoteen ja elää uskoen vaihdevuosiensa alkaneen, kuten aloittaja tuolla nimenomaan kirjoitti. Hänellähän oli ehkäisynä kierukka ja sen poiston jälkeen käyttivät jonkin aikaa kortsuja joista luopuivat ap:n luultua ettei hän enää ovuloi. Joten kyllä minusta tuo on yllätysraskaus jos mikä.
Mutta kaikesta yllättävyydestään huolimatta. Paljon Onnea Ap! Kyllä kaikki hyvin menee:)
Onhan se tietysti vähän hassun kuuloista etteivät yli nelikymppiset osaa ehkäistä raskautta eikä edes tajua olevansa raskaana. En ihmettele yhtään miehen suuttumustakaan, kukapa haluaisi lapselleen mummoäidin eikä se mieskään taida ihan nuori enää olla. Vähän huvittavaakin, toki toivon teille kaikkea hyvää valitsemallanne tiellä! Onneksi ei ole itselle moista käynyt.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:49"]Onko sinulla tullut menkkoja tuona aikana ollenkaan? Minä taas luulin että ennenaikaiset vaihdevuodet alkavat tai olen raskaana, kun pian ovulaation jälkeen alkoi aivan järkyttävät oireet. Noh sieltä tulikin vain elämäni kauheimmat menkat. [/quote] Luultavasti aikainen keskenmeno/tuulimunaraskaus.
[/quote]
No ei välttämättä. Itselläni vastaava kokemus, jota epäiltiin keskenmenoksi tai tuulimunaksi, mutta raskaustesti (veritesti) osoitti, etten edes ollut raskaana. Oli vaan joku kiertohäiriö.
-ohis
No varmasti olette molemmat yllättyneitä ja päästänne pyörällä sen voi vain kuvitella ja eiköhän miehesikin osaa asennoitua uuteen tilanteeseen, kunhan ensin sulattelee tapahtunutta. Etkö siis missään vaiheissa edes epäillyt mahdollisuutta raskauteen ja miten se lopulta selvisi?
Lämpimät onnittelut! Olisin ikionnellinen vauvasta, mutta tuollaisesta miehestä en kylläkään. Ainahan se raskaus on naisen vika ja miehen kovettumisongelmat kortsujen syy. Juupa juu. Lämmitelkööt ukkokin ajatusta tulevasta vauvasta. Itse kyllä laittaisin tuollaisen tapauksen pihalle.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:52"]Paljon onnea! Äitini oli 40 ja ystäväni äiti 42 kun synnyimme. Meillä on varmaan ollut paremmat eväät elämään kuin monilla nuorten äitien tyttärillä. Toki nyt alkaa olla rankkaa kun vanhempamme ovat jo 75-80vuotta, on sairauksia ja alzheimeria...
[/quote]
Kuinka niin paremmat eväät elämään kuin nuorten äitien tyttärillä?
Mitä tuo "5. kuulla" tarkoittaa? Onko se raskausviikot 16-20?
Onko sinulla tullut menkkoja tuona aikana ollenkaan? Minä taas luulin että ennenaikaiset vaihdevuodet alkavat tai olen raskaana, kun pian ovulaation jälkeen alkoi aivan järkyttävät oireet. Noh sieltä tulikin vain elämäni kauheimmat menkat.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:52"]Paljon onnea! Äitini oli 40 ja ystäväni äiti 42 kun synnyimme. Meillä on varmaan ollut paremmat eväät elämään kuin monilla nuorten äitien tyttärillä. Toki nyt alkaa olla rankkaa kun vanhempamme ovat jo 75-80vuotta, on sairauksia ja alzheimeria... [/quote] Kuinka niin paremmat eväät elämään kuin nuorten äitien tyttärillä?
[/quote]
Jostain syystä iäkkäämpien äitien lapset menestyvät mm. koulussa paremmin ja usein myös kodin taloudellinen tilanne on parempi kuin ihan nuorilla.
Miksi miehesi ei tehnyt vasektomiaa, kun ei kerran lisää lapsia halunnut?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 22:52"]Paljon onnea! Äitini oli 40 ja ystäväni äiti 42 kun synnyimme. Meillä on varmaan ollut paremmat eväät elämään kuin monilla nuorten äitien tyttärillä. Toki nyt alkaa olla rankkaa kun vanhempamme ovat jo 75-80vuotta, on sairauksia ja alzheimeria... [/quote] Kuinka niin paremmat eväät elämään kuin nuorten äitien tyttärillä?
[/quote]
Jostain syystä iäkkäämpien äitien lapset menestyvät mm. koulussa paremmin ja usein myös kodin taloudellinen tilanne on parempi kuin ihan nuorilla.
[/quote]
Taloudellinen tilanne vaan kun ei lasta kasvata pärjäämään ja menestymään tai olemaan muuten kunnollinen ihminen. Kyllä mä voin sanoa, että mä ymmärrän paljon paremmin rahan arvon ja osaan arvostaa saamaani kuin nämä hyvän taloudellisen tilanteen lapset. Jokaisen suusta olen kuullut kaiken näköistä narinaa lapsena kun olen kylässä ollut. "En saanu tarpeeks viikko rahaa." "Pyysin äitiä tuomaan suklaata en hedelmäkarkkeja, hyi en todellakaa syö näitä." Kaikkea samantapaista naurettavaa vikinää, kun otetaan kaikki itsestään selvyytenä. Yksi kaverini kieltäytyi syömästä kotona toivomiaan tortilloja, koska äiti oli unohtanut ostaa ranskankermaa. Mä sitten tyytyväisenä söin tortillani ilman ranskankermaa, kun kerrankin tortilloja sain. Kaverini mökötti vieressä ja jätti syömättä toivomansa tortillat. Ainiin ja kyllä minä olen myös koulussa menestynyt, vaikka äitini olikin teiniäiti ja meidän taloudellinen tilanteemme on ollut aina hieman huono.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 08:48"]
[/quote]
[/quote]
Taloudellinen tilanne vaan kun ei lasta kasvata pärjäämään ja menestymään tai olemaan muuten kunnollinen ihminen. Kyllä mä voin sanoa, että mä ymmärrän paljon paremmin rahan arvon ja osaan arvostaa saamaani kuin nämä hyvän taloudellisen tilanteen lapset. Jokaisen suusta olen kuullut kaiken näköistä narinaa lapsena kun olen kylässä ollut. "En saanu tarpeeks viikko rahaa." "Pyysin äitiä tuomaan suklaata en hedelmäkarkkeja, hyi en todellakaa syö näitä." Kaikkea samantapaista naurettavaa vikinää, kun otetaan kaikki itsestään selvyytenä. Yksi kaverini kieltäytyi syömästä kotona toivomiaan tortilloja, koska äiti oli unohtanut ostaa ranskankermaa. Mä sitten tyytyväisenä söin tortillani ilman ranskankermaa, kun kerrankin tortilloja sain. Kaverini mökötti vieressä ja jätti syömättä toivomansa tortillat. Ainiin ja kyllä minä olen myös koulussa menestynyt, vaikka äitini olikin teiniäiti ja meidän taloudellinen tilanteemme on ollut aina hieman huono.
[/quote]
Asun omassa asunnossakin ja käyn töissä, tämä samainen tortilla kaverini, vaikka on saman ikäinen kuin minä. Asuu vielä kotona, koulut on kesken ja äiti ja isi maksaa baareissa ravaamiset, asumisen, ruuan, vaatteet.. kaiken. Olemme jo kumminkin 20v.
Minulla on samanlainen tarina.
Äitini oli hieman yli 40v ja meni lääkäriin vaihdevuosi-oireista (hikoilu jne). Lääkäri otti kokeita ja ilmoitti ettei kyse ole vaihdevuosista vaan raskaudesta. Äitini raskaus oli jo edennyt pitkälle, koska kuukautiset tulivat koko raskauden ajan normaalisti.
Minulla on yksi sisarus, jonka äiti ja isä saivat vähän yli 20-vuotiaina. He yrittivät sen jälkeen toista lasta, eikä lasta koskaan tullut. Olin siis todellinen yllätys :)
Ainoa miinus on, että kun vanhempi sisarus on paljon vanhempi joten emme ole koskaan olleet läheisiä. Mutta muuten iltatähtenä oleminen on ollut mukavaa :)
Ap. jatkaa...
Naisten polilla on tänään käyty gynekologin ronkittavana ja ultrassa. Ultran tulosten perusteella arvioitu La. on 1.2.2015, joten nyt ois raskausviikkoja kasassa 19+2... Joskin ultranneen lääkärin mukaan tuo La. saattaa vielä muuttua myöhemmin tehtävissä ultrissa, joihin ikäni ja tämän viivästyneen raskauden ilmitulon vuoksi pääsen. Kyllä huokaisin helpotuksesta, kun lääkäri sanoi kokeiden ja tutkimusten jälkeen kaiken olevan kunnossa niin pienokaisella, kuin myös äidillä. On tässä tullut yösydännä jo mietityksi mitä kaikkea riskitekijöitä sitä tämänikäisen naisen raskauksiin voi liittyä. #Ap.
Otatin vanhaksi käyneen kierukan pois 2011, enkä halunnut enää uutta, vaan sen jälkeen meillä käytössä oli kortsut, joista mies tosin miellellään aina tilaisuuden tullen luisti jos en sitä jaksanut patistaa. Nyt keväällä, kun luulin, että en enää edes ovuloi, niin annoinkin miehen touhuilla vapaasti, kun se muutenkin aina valitti, että kortsun laitto vie siltä kovuuden ja kyllähän sen huomasi. Olihan mulla toki oireita, mutta ne kaikki sopivat myös vaihdevuosioireiksi, kuten tunteiden heittely ja itkuisuus, väsymys, rintojen kipuilu, vuoroin kylmä ja kuuma, vatsan nipistelyt, turvotus ja ummetus. Kesän korvalla oli myös pientä veristä vuotoa, jonka tulkitsin jonkinlaisiksi kuukautisiksi (kunnon säännöllisiä 5-6 päivää kestäviä menkkoja mulla ei ole ollut varmaan pariin vuoteen) ja nyt viime viikkoina paino alkoi myös selvästi nousta.
Meidän mies on tosiaan aivan paniikissa ja syyttelee mua, kun en ole halunnut laitattaa enää uutta kierukkaa. Joksenkin pihalla olen vielä minäkin ja pelottaahan tää muakin, mutta näin nyt vaan pääsi käymään ja enää ei voi kuin toivoa, että kaikki menis jatkossa hyvin. Meen ensiviikolla naisten polille lisätutkimuksiin, sillä enhän mä ole käynyt kertaakaan edes neuvolassa.
Ja kiitos noista onnen toivotuksista, Ap.