Kasvissyöjä, mitä tekisin sinulle, kun muut syövät jauhelihakastiketta?
Haluaisitko soijarouhetta lihan tilalle, että ruokasi ei poikkeaisi toisten ruuasta vai jotain ihan muuta? Vai voisiko soijan tilalle laittaa jotain muuta samannäköistä kuin liha? Vinkkejä, kiitos!
Kommentit (63)
Kappas, kun tänne on taas vastaillut suuri joukko ihan muita kuin kasvissyöjiä.
Ap: minä ja oikeastaan kaikki tuntemani kasvissyöjät söisivät sen soijakastikkeen ihan mielellään. Minusta olisi jopa huomaavaista, että olisit laittanut minulle "samanlaista" ruokaa kuin muille. Ja siinä tosiaan olisi proteiiniakin, toisin kuin pelkässä tomaattikastikkeessa. Soijasta tehtyyn pastakastikkeeseen kantsii sitten laittaa paljon mausteita, että siitä tulee minkään makuista. Itse esim. sekoitan soijaa turvottaessani sekaan myös soijakastiketta, se imeytyy mukavan tasaisesti rouheeseen ja antaa suolaisuutta.
Voin sanoa, että kaikkein surkeinta kasvisruokaa tekevät tyypit, jotka eivät vaivaudu edes ottamaan selvää asioista, vaan tulevat tännekin päsmäröimään, miten "lihaa ei tarvitse korvata millään" tai "noukkikoon lihat pois ruoasta". Jos tarkoituksena ei erikseen ole NÖYRYYTTÄÄ ja aiheuttaa pahaa mieltä, kannattaa unohtaa nuo neuvot. Harva emäntä oikeasti haluaa tarjota vieraalleen/ystävälleen pelkkiä perunoita tai jättää hänet nälkäiseksi, kun muut saavat vatsansa täyteen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:33"]
Laittaisin sille samaa jauhelihakastiketta ja sanoisin sen olevan soijaa. Jos se soijasoosi menee täydestä lihansyöjiin, kuten väitetään, niin kai se toimii toisinkinpäin. Pääset helpolla ja kaikille maistuu.
[/quote]
Tämä asenne erityisesti ärsyttää. Harva kasvissyöjäksi alkaa ärsyttääkseen isäntiään, vaan monella taustalla on jonkinlainen vakaumus, oli se sitten eläinten oikeudet tai hiilijalanjäljen pienentäminen. Lihan syöttäminen salaa on hyvin epäkohteliasta, paljon epäkohteliaampaa kuin todeta ettei syystä tai toisesta kasvisvaihtoehtoa ole tarjolla. Ainakaan itse en moisesta huomautuksesta ole pahastunut vaan ihan mielellään ottanut omat pöperöt mukaan, ruokaseura on kuintekin itselle ollut tärkeämpää kuin valmiiseen pyötään tuleminen. Tiedän että olen valinnut rajoittavamman ruokavalion, niin tottakai olen valmis joustamaan.
Kokeillessani kasvissyöntiä ensimmäisiä kertoja, olin aluksi aika on-off kasvissyöjä eli repsahduksia tuli. Myönnetään, minulla on ehkä hieman normaalia herkempi vatsa, mutta kehon totutta kasvisravintoon, aina kun repsahdus sattui oli vatsa viikon kuralla. Onko tämä jotain mitä haluat vieraallesi aiheuttaa?
Kuten jo aijemmin mainitsin, monesti kasvissyönnin taustalla on vakaumus. Omalla kohdalla poden huonoa omaatuntoa eläinten syömisestä, ja mikäli kävisi ilmi että joku ystävistäni olisi syöttänyt lihaa minulla vasten tahtoani.. kuinka sellaiseen ihmiseen voisi enää luottaa? Ei kuulu mielestäni oikeisiin kaverisuhteisiin. Siis sanokaa mielummin ihan rehellisesti jos sitä kasvisruokaa ei teidän puolelta ole tarjolla. Ettehän te syöttäisi keliaakikoillekkaan normaalia leipää muka gluteenittomana? Vai syöttäisittekö?
Jättäköön lihat lautaselle. Lihaan einkuole.