Kasvissyöjä, mitä tekisin sinulle, kun muut syövät jauhelihakastiketta?
Haluaisitko soijarouhetta lihan tilalle, että ruokasi ei poikkeaisi toisten ruuasta vai jotain ihan muuta? Vai voisiko soijan tilalle laittaa jotain muuta samannäköistä kuin liha? Vinkkejä, kiitos!
Kommentit (63)
Kasvissyöjältä kannattaa tosiaan kysyä käyttääkö hän soijatuotteita jotka muistuttavat lihaa. Ne jakavat mielipiteen aika vahvasti: toiset kaipaavat lihan tuntumaa ja makua, toiset eivät voi sietääkään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:56"]
Jos olet tekemässä pastakastiketta, niin ihan tomaattimurska, sipuli, valkosipuli ja mausteet riittää herkulliseen pastakastikkeeseen. Jos kasvissyöjävieraasi on lakto-vege eli käyttää myös maitotaloustuotteita, annoksen päälle parmesan- juustoa. Lihaa ei siis tarvitse korvata millään.
[/quote]
Tarviihan liha korvata jollain muulla proteiinilla! Toivottavasti et tee usein ruokaa kasvissyöjille, kun et mitään tiedä.
[/quote]
No sen proteiinin saa juurikin justosta, pässi.
Minä tekisin tavallisen tomaattikastikkeen kasvissyöjälle. Mukaan oli pilkkoa tofua tai tarjota pöydässä yleisesti raejuustoa, jos proteiini on erityisen tarpeen (olette juuri olleet urheilemassa vaikka :D).
Chiliä, valkosipulia ja hyvää oliiviöljyä. Pyöräytä pastan kanssa pannulla ja siinä todella hyvä pasta kasvisversiona.
Muista tehdä reilu annos kasvisruokaa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen kasvissyöjänä jäänyt ilman ruokaani tai saanut vain murusen jotain minulle varattua, koska lihansyöjät ovat intoutuneet maistelemaan minulle varatusta vadista koska ruoka näyttää niin hyvältä.
Pestopasta on tosi helppoa tehdä, jos vieraasi syö juustoa. Spagetin sekaan vaan reippaaasti vihreätä pestoa purkista ja valutetut, mausteöljyssä säilötyt fetakuutiot sekaan. Annoksen päälle parmesaania.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:56"]
Jos olet tekemässä pastakastiketta, niin ihan tomaattimurska, sipuli, valkosipuli ja mausteet riittää herkulliseen pastakastikkeeseen. Jos kasvissyöjävieraasi on lakto-vege eli käyttää myös maitotaloustuotteita, annoksen päälle parmesan- juustoa. Lihaa ei siis tarvitse korvata millään.
[/quote]
Tarviihan liha korvata jollain muulla proteiinilla! Toivottavasti et tee usein ruokaa kasvissyöjille, kun et mitään tiedä.
[/quote]
No sen proteiinin saa juurikin justosta, pässi.
[/quote]Saa proteiinin, mutta sen aminohappokoostumus ei ole täydellinen. Joten sama jättää vaikka poiskin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:00"]
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288599794647.html
Tadaa!
"Havainto näyttää tutkijoiden mukaan liittyvän näissä valmisruoissa lisäaineena käytettyyn soijaproteiiniin tai muuhun soijalisäaineeseen.
Soija sisältää luontaisesti naishormoni estrogeenin kaltaisia yhdisteitä, joita on eri määriä eri soijatuotteissa."
[/quote]Kannattaa varoa myös protskupatukoita ja -jauhetta. Sekä suklaata, useimpia leikkeleitä, leivoksia, melkein kaikkia eineksiä. Soijaa, soijaa on joka puolella.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:39"]
Pestopasta on tosi helppoa tehdä, jos vieraasi syö juustoa. Spagetin sekaan vaan reippaaasti vihreätä pestoa purkista ja valutetut, mausteöljyssä säilötyt fetakuutiot sekaan. Annoksen päälle parmesaania.
[/quote]
minäkin olen kasvissyöjä ja juuri tuo ärsyttää. Kaikkiin kasvisruokiin pitää tunkea rasvaa, öljyä, juustoa, kermaa vain saadakseen siihen muka hyvää makua. Oksentaisin tuollaisen ihrapasta- annoksen edessä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:18"]
Minä tekisin tavallisen tomaattikastikkeen kasvissyöjälle. Mukaan oli pilkkoa tofua tai tarjota pöydässä yleisesti raejuustoa, jos proteiini on erityisen tarpeen (olette juuri olleet urheilemassa vaikka :D).
[/quote]
No hei, kasvissyöjä ei saa ruuastaan proteiinia kuten lihansyöjä. Hän tarvitsee aterialla proteiininlähteen, urheili tai ei.
Kasvissyöjäksi alkava ei useinkaan ymmärrä, että hänen pitää saada kostain se puuttuva proteiini ja B-vitamiinit.
Kookoskermasta ja kasviksista saa hyvän kastikkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:26"]
Kookoskermasta ja kasviksista saa hyvän kastikkeen.
[/quote]
Varmaan, jos ei satu inhoamaan kookoksen makua ja hajua, kuten minä.
Laittaisin sille samaa jauhelihakastiketta ja sanoisin sen olevan soijaa. Jos se soijasoosi menee täydestä lihansyöjiin, kuten väitetään, niin kai se toimii toisinkinpäin. Pääset helpolla ja kaikille maistuu.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:39"]
[/quote]
minäkin olen kasvissyöjä ja juuri tuo ärsyttää. Kaikkiin kasvisruokiin pitää tunkea rasvaa, öljyä, juustoa, kermaa vain saadakseen siihen muka hyvää makua. Oksentaisin tuollaisen ihrapasta- annoksen edessä.
[/quote]
Oksenna vaan. Minä taas tykkään tuosta, enkä ole ikinä oksentanut ruokaa, vaikka jouduin syömään jopa lihaa lapsena. Kasvissyönti ei oel sama asia kuin ortoreksia, tai se ei ole sama asia kuin jatkuva laihdutuskuuri. Herkutellakin voi.
Minkä ruuan olet viimeksi oksentanut ja miksi?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:33"]
Laittaisin sille samaa jauhelihakastiketta ja sanoisin sen olevan soijaa. Jos se soijasoosi menee täydestä lihansyöjiin, kuten väitetään, niin kai se toimii toisinkinpäin. Pääset helpolla ja kaikille maistuu.
[/quote]Tämä on ihan yhtä reilu tapa toimia kuin se, missä soijan uskotellaan olevan lihaa. Mä menisin tällä.
Voisitko ottaa ruskeaa kastiketta sivuun ennen lihan laittamista? Näin olisi hyvä minulle.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 17:18"]
[/quote]
No hei, kasvissyöjä ei saa ruuastaan proteiinia kuten lihansyöjä. Hän tarvitsee aterialla proteiininlähteen, urheili tai ei.
Kasvissyöjäksi alkava ei useinkaan ymmärrä, että hänen pitää saada kostain se puuttuva proteiini ja B-vitamiinit.
[/quote]
Mistä tällainen yleistys?
Kuinka monta kasvissyöjää tunnet, joka ei tiedä proteiinin huolehtimisen tärkeydestä ja B-vitamiinilisän tarpeesta?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 18:40"]
Voisitko ottaa ruskeaa kastiketta sivuun ennen lihan laittamista? Näin olisi hyvä minulle.
[/quote]
Noin liian moni tekeekin. Ja on maustanut sen ruskean kastikkeen lihaliemikuutiolla. Ja väittää kasvissyöjälle hänen voivan syödä sitä. Kuinkahan montaa kastiketta ja lihakeittoa ilman lihaa minullekin on yritetty syöttää kasvisruokana. Ihmiset ei tajua, että lihalientä ei voi syödä, jos on kasvissyöjä!
Voi että inhoan näitä hifistelijöitä, joille ei mikään kelpaa!
Kastikkeissa lihan voi helposti korvata porkkanaraasteella.