N.8 viikkoiset kissanpennut.
Kissa teki ylläripennut ja niiden tarkkaa ikää ei ole tiedossa. Mutta löydettäessä ne osasi kyllä syödä kiinteää ruokaa, kävellä, hyppiä ja leikkiä. Veikkaisin iäksi vähintään n. 4vko. Ne on ollut meillä nyt neljä viikkoa. Eli arvio ikä 8vko. Ne on kuitenkin pieniä (johtuu varmaan siittä että ei ole saanut kunnolla ruokaa ennen löytymistä, koska emo ei ollut niiden luona kun öisin) oon nyt viikonloppuna muuttamassa vajaan 200km päähän ja kissojen varaajat asuu täällä.voiko kissat jo luovuttaa, varaajat itse kysyi voiko saada ennen muuttoa. Se helpottaisi kyllä itseäni, saisin emon leikattua ja kissoja ei tarvitsisi edestakas kuljettaa kuumassa autossa, eikä jäisi muuton jalkoihin eikä pääse karkaamaan. Pennut osaa käydä astialla, kiipeilee, terottaa kynsiään ja pesee itseään. Ja sen puolesta valmiita maailmalle. Meidän oma kissa on tullut about 6-8vk ikäisenä meille, ja on maailman mahtavin kissa. Samoin vanhempieni kissat on ollut "alaikäisiä" kaikki tervejärkisiä ja vanhin nukkui pois 18-vuotiaana. Tiedän kyllä että suositus on 12-viikkoa mutta musta se on enemmän omanpään ja mielipide kysymys.
Onko siis ok lähettää vähintään 8vk (voi olla vanhempiakin) pennut maailmalle vai oonko täysin p*ska ja vastuuntunnoton ihminen?!
Kommentit (36)
Minun yksi kissa tuli meille hiukan vajaa 8 viikkoisena ja voin sanoa, että on kyllä luonnehäiriöisin kissa mihin olen törmännyt! Välillä tuntuu että kissa on itse saatana
Anna vaan ja vain tässä sun tapauksessa perusteltua.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:17"]Minun yksi kissa tuli meille hiukan vajaa 8 viikkoisena ja voin sanoa, että on kyllä luonnehäiriöisin kissa mihin olen törmännyt! Välillä tuntuu että kissa on itse saatana
[/quote]
Heh, ikävä kuulla vaikkakin vähän nauratti. mitäs tuhoja kissa tekee? :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 14:17"]
Minun yksi kissa tuli meille hiukan vajaa 8 viikkoisena ja voin sanoa, että on kyllä luonnehäiriöisin kissa mihin olen törmännyt! Välillä tuntuu että kissa on itse saatana
[/quote]
Hys, tällä palstalla on laumoittain sellaisia kissahulluja, jotka ristiinnaulitsevat sinut tällaisesta kommentista. Etkö ole palstalta oppinut, että kaikkia kissimissejä pitää vain rakastaa ja palvoa, vaikka se olisikin itse saatana.
Vähän ohis, mutta punnitse pennut: Paino grammoissa jaettuna sadalla on suunnilleen pentujen ikä viikoissa. Tämä tosin vaatii sen, että pennut ovat normaalipainoisia - ei siis lihapullia tai luurankoja. Ja urokset varsinkin on hieman painavampia, kuin viikkojen mukaan olisi oletettavissa. Eli jos kisu painaa 900 g, se on oletettavasti noin 9 vkoa vanha. Ja 1200 g painava on n. 12 viikkoinen.
Minulle on tullut kolli 7 viikkoisena ja narttu 8 viikkoisena. 7 viikkoinen tassutti päänahkaani alussa, mutta lopetti sen kasvettuaan. 10 vuotta oli minulla ja ei mitään "vikaa". Ihana kissa. Toinen (narttu) 8 viikkoisena ja ei ole kuseksinut, eikä tassuttanut, eikä ole luonnehäiriöinen. Hyvin on sopeutunut ja hyvä hiirikissa on. Kehrätä ei osannut, kun tuli, mutta muutaman päivän päästä sen taidon oppi.
Sanoisin itse näin, että riippuu siitä, kenelle annat. Jos heillä on aikaa kissalle, eli ei jätetä heti alusta yksin päiviksi, niin asia ok (siis maatiaiskissojen kohdalla, rotukissoista en osaa sanoa). Mutta jos joutuu heti alusta olemaan yksin päivisin, en antaisi. Meillä kumpikin kissa tuli tilanteeseen, että olin lomalla ja oli aikaa viettää kissan kanssa ja leikkiä sen kanssa.
Koirathan luovutetaan 8vkon ikäisinä. En nyt tiedä mikä on se syy miksi luovutusiässä on kuukauden ero kissoihin verrattuna.
Noo, saattaa olla että vähän vanhempina pennuille tulee ongelmia sisäsiisteyden ja käytöksen kanssa jos on erotettu emostaan liian aikaisin. Tai nain olen kuullu, mutta varmaksi en osaa sanoa.
Sisäsiisteysongelmista olen itsekin kuullut.
Niin ennenkun joku rupee ihmetteleen, selvennykseksi vielä. Vaikka tää ny nii oleellista ole. Asutaan maalla ja ollaan muuttamassa kaupunkiin, kissa on isokokoinen muutenkin ja pitkäkarvainen joten mahaa ei olla edes huomattu ja pennut löytyi viereisen pellon vanhasta heinäladosta.
Ap
Meille tuli kisut 9 ja 10vkon ikäisinä, ihan normaaleja katteja molemmista tullut. Teillä vielä hyvänä puolena se, että osaavat tuon ikäisenä jo perusjutut ja ovat vieroittuneet emostaan hieman jo silloin, kun emo vietti yöt pois pentujen luota.
Oleellistahan tuossa luovutusiässä ei ole se että osaa syödä ja käydä vadilla, vaan se että pentu tarvitsee emoaan pidempään oppiakseen ns. kissan tavoille ja saadakseen riittävän perusturvallisuuden. Meillä onkolme kissaa, yksi luovutusiässä tullut ja kaksi liian varhain (emon kuolema) tullutta. Hyviä kissoja kaikki muuten paitsi että toinen liiana aikaisin tulleista kuseksii ajoittain vääriin paikkoihin, ja molemmat näistä ropistelee jatkuvasti kynsillään ihmisiä kuin emoaan imien. Toinen imee vieläpä koiran turkkia, vaikka on jo 6 v. :/ Vain tämä yksi luovutusiässä tullut on ns. täysin ongelmaton. :(
Itsekkin oon kuullut noista, mutta omalla kokemuksella emo (5vuotias) on kyllä sisäsiisti, käy sisällä ollessa astialla hädällä ja käytöksessä ei ole ongelmia. Ei raavi vaikka muksut sitä paijaa (kanniskelee ja ottaa syliin) ja on muutenkin normaalin seurallinen.
Ja samaa kokemusta on myös muista aikaisin luovutetusta kissoista.
Oon miettinyt että voiko noi käytöshäiriöt johtua ihan vaan huonosta "kasvatuksesta" ja toi suositusikä johtua siittä että pennut ei oo enään niin "söpöjä" 12-viikkoisena mikä estäisi kesäkissojen ottamista.
Ap
älä ainakaan luovuta niitä liian nuorina perheen ainoaksi kissaksi, tai niistä voi todellakin tulla aika outoja. Jos sisaruksen kanssa niin vähän parempi, mutta suosittelisin tosiaan odottamaan luovutusikään asti.
Jos muuttoa ei olisi nyt, niin voisin ilomielin pitää kisut siihen 12-viikkoon asti. Minulle niistä ei oo mitään vaivaa, ihanat pallerot ja päivien hauskuuttajat. Mutta muutto on stressinä koko perheelle (ja pakollinen) ja varmasti myös kissoille. Pentuja on kuusi, ja kaksi on varattuna perheisiin, missä ei ole muita kissoja. Niistä toisessa on kuitenkin kaksi vapaana olevaa pupua. Muut onkin varattuna perheisiin missä on entuudestaan kissoja.
Kaikki perheet on vastuuntuntoisia aikuisia ihmisiä jotka tarjoo hyvät kodit, (on valmistunut vauvojen tuloon ja käy lähes päivittäin kissoja katsomassa ja kyselemässä kuulumisia)
Ap
http://www.sey.fi/kissatieto/kissaa_hankkimassa/kissan_luovutusika_on_kolme_kuukautta
http://www.sey.fi/elainsuojelu/usein_kysytyt_kysymykset/kissat
Koiraa ja kissaa ei muutenkaan voida verrata, koska koirat ovat luonnostaan esim. laumaeläimiä ja oppivat elämistä yms. normaaleja asioita vielä luovutuksen jälkeen uudessa kodissa. Kissat ovat pääsääntöisesti yksineläjiä ja ne oppivat ns. kaiken tarvittavat taidot äidiltään. Mitä kauemmin kissanpentu on emon kanssa, sitä paremmat taidot sille kehittyvät.
Oikeasti, oman mukavuuden halusi takia olet valmis luopumaan pennuista 4 viikkoa aiemmin?
Meille tuli sukulaisen navetasta pienet kissakaksoset 5-6 viikon ikäisinä. Osasivat heti käydä hiekkalaatikolla ja muutenkin pärjäsivät heti aivan hyvin, ihan normaaleiksi kisuiksi kasvoivat. Nyt 8-vuotiaina metsästelee kesäisin mökillä hiiriä ja lintuja ja talvet asustelee rauhallisina sisäkissoina kaupungissa. Meillä tosin oli yksi kissavanhus näyttämässä mallia kissan elämään kun olivat pentuja.
Anna vaan. Yleensä en suosittele tätä, mutta teidän tapauksenne on poikkeus. Kaverillanikin on kissa, jonka joutui ottamaan muutaman viikon ikäisenä, sillä pentujen emo kuoli eikä varamammaa löytynyt. Nykyään ihan normaali 5-v poika, oppi astialle ja syömään. Ehkä vähän "liian" kiintynyt ihmisiin,johtuen varmaan juuri siitä emottomuudesta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 16:22"]
Meille tuli kisut 9 ja 10vkon ikäisinä, ihan normaaleja katteja molemmista tullut. Teillä vielä hyvänä puolena se, että osaavat tuon ikäisenä jo perusjutut ja ovat vieroittuneet emostaan hieman jo silloin, kun emo vietti yöt pois pentujen luota.
[/quote]
Kissat oppii tuon 8 viikon jälkeen vielä paljon emoltaan. Sitä kissojen normaalia käytöstä ja kieltä. Siinä se syy 12 viikkoon. Kissa ei ole vielä valmis uuteen kotiin, vaikka ei enään emon maitoa juo...
Up.