Kasvissyöjä, mitä tekisin sinulle, kun muut syövät jauhelihakastiketta?
Haluaisitko soijarouhetta lihan tilalle, että ruokasi ei poikkeaisi toisten ruuasta vai jotain ihan muuta? Vai voisiko soijan tilalle laittaa jotain muuta samannäköistä kuin liha? Vinkkejä, kiitos!
Kommentit (63)
Miksipä et tekisi kastiketta soijarouheesta kaikille? Maistuu lähes samalle kuin jauheliha ja säästyisi vaivaa.
Kyllä mäkin samaa söisin. Sähän voisit esimerkiksi kuullottaa ensiksi sipulin + mahdolliset muut kasvikset voin jne kanssa ja sitten ottaa lihaversioon oman osuuden sivuun. Sitten laitat turvotetut (tai suoraan) soijarouheet mukaan ja teet sen kastikkeen kasvissyöjälle loppuun. Otat kasvisversion pois, eikä sun tartte pestä pannua välissä, kun teet lihisversion. Kunhan muistat tehdä ensiksi kasvissyöjän ja sitten vasta lihaversion. Ellei toki joku ole soijalle allerginen.Voit myös säästää ja monipuolistaa lihaversiota korvaamalla vaikka 20 % lihasta soijarouheella, kukaan ei huomaa.
Jos et viitti tehdä kasvisversiota, niin mulle olisi kyllä tosi jees sekin, että saisin vaikka raejuustoa ja kermaviiliä perunoiden kanssa.
Soijaruohekastike ihan hyvä jos osaat maustaa. Soijanakkikastike myös hyvä vaihtoehto. Mutta ei sillä minulla ainakaan väliä olisi vaikka ruoka poikkeaisi täysin muiden ruoasta. Jotkut kasvissyöjät kun eivät mielellään soijaakaan käytä kun se kuskataan ulkomailta (saastuttaa). Eli riippunee siitä kuinka ituhippi vieraasi on. Hernekeittohan ilman lihaa on yksi ekologisemmista ruoista mitä on
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:49"]Miksipä et tekisi kastiketta soijarouheesta kaikille? Maistuu lähes samalle kuin jauheliha ja säästyisi vaivaa.
[/quote]Soija-allergia on melko yleinen, onneksi tuota ei vielä moni ole keksinyt.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:49"]
Miksipä et tekisi kastiketta soijarouheesta kaikille? Maistuu lähes samalle kuin jauheliha ja säästyisi vaivaa.
[/quote]
No mä en haluaisi syödä mitään soijakastiketta. Soija sisältää valtavasti naishormoneja, se ei sovi länsimaisille miehille!!!
Jos olet tekemässä pastakastiketta, niin ihan tomaattimurska, sipuli, valkosipuli ja mausteet riittää herkulliseen pastakastikkeeseen. Jos kasvissyöjävieraasi on lakto-vege eli käyttää myös maitotaloustuotteita, annoksen päälle parmesan- juustoa. Lihaa ei siis tarvitse korvata millään.
Papukastiketta. Esikeitettyjä papuja tölkissä, tomaattimurskaa, yrttejä, valkosipulia, kesäkurpitsaa, sellerin vartta, haudattaa vähän aikaa ja maistuu paljon paremmalta kuin jhl kastike. Jos vetää tehosekoittimella sileäksi, niin myös näyttääkin.
Tomaattimurska-linssikastike olisi musta herkkua. Soijarouhe on aika arkista.
Itse söisin mieluummin quorn kastiketta. Se ei ole kylläkään vegaanista (sisältää kananamunaa) mutta näyttää kovasti jauhelihalta ja saa pakastealtaasta. Tofusta pidän mutta soijarouheesta en ole oikein koskaan välittänyt mutta söisin kyllä sitäkin ihan tyytyväisenä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:49"]
[/quote]
No mä en haluaisi syödä mitään soijakastiketta. Soija sisältää valtavasti naishormoneja, se ei sovi länsimaisille miehille!!!
[/quote]
Länsimaalaisilla miehillä on niin pieni kikkeli, ettei tosiaankaan edes kasviperäistä estrogeenia heille.
Soijarouhe maistuu kamalalle. Ja soijanakit! Voiko joku väittää pitävänsä niistä? Olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta enkä ole oppinut pitämään soijan mausta. Se puskee läpi ihan mistä vaan mausteista.
Juusto- tai kananmunakastike minulle kiitos. Siis jos vieraasi syö munaa ja maitoa. Olisi hirveä vääryys lihansyöjiä kohtaan rankaista heitä soijarouhekastikkeella vain siksi, että yksi ei syö lihaa!
Ei kiitos soijaa. Se muistuttaa ihan hirveästi lihaa ja kun juuri en pidä sen mausta ja rakenteesta yhtään. Eikä soijasuikaleita, jotka muistuttavat kanaa. Eikä soijanakkeja.
Sienikastike olisi todella hyvää, kiitos!
Tai mikä tahansa tomaattipohjainen kasvismuhennos ratatouillen tapaan.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288599794647.html
Tadaa!
"Havainto näyttää tutkijoiden mukaan liittyvän näissä valmisruoissa lisäaineena käytettyyn soijaproteiiniin tai muuhun soijalisäaineeseen.
Soija sisältää luontaisesti naishormoni estrogeenin kaltaisia yhdisteitä, joita on eri määriä eri soijatuotteissa."
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:56"]
Jos olet tekemässä pastakastiketta, niin ihan tomaattimurska, sipuli, valkosipuli ja mausteet riittää herkulliseen pastakastikkeeseen. Jos kasvissyöjävieraasi on lakto-vege eli käyttää myös maitotaloustuotteita, annoksen päälle parmesan- juustoa. Lihaa ei siis tarvitse korvata millään.
[/quote]
Tarviihan liha korvata jollain muulla proteiinilla! Toivottavasti et tee usein ruokaa kasvissyöjille, kun et mitään tiedä.
Mä tekisin myös jonkun peruskasviskastikkeen tomaattimurskasta. Mun mielestä kasvis- ja liharuoka ei pidä näyttää samalta. Mutta saat kyllä halvalla kastikkeen tehtyä, koska ei vaadi mitään ihmeellistä. Niin kuin tuossa jo joku aiemmin ehdottikin pastakastiketta tomaatista....
Kiitos kaikille vastanneille!
Taidan jättää soijan väliin. :)
ap
Soijarouhe on yksi vaihtoehto, voi käyttää myös papuja, linssejä, rouhittuja pähkinöitä, sieniä tai vaikka kasviksia jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Minulla ei ole allergioita tms. rajoitteita joten hyvillä mielin söisin jo siitä tiedosta, että ruuanlaittaja on ajatellut minuakin :) Jos asia kuitenkin vaivaa, kysäisisin vieraaltasi ihan suoraan mitä toivoisi kastikkeeseensa.
Vastaava kastike, lihan tilalla soijarouhe.