Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nielemis- ja hengitysvaikeudet & kilpirauhanen

Vierailija
07.09.2014 |

Minulla on jo muutaman vuoden ajan ollut sekä nielemis- että hengitysvaikeuksia aika usein. Monesti jopa pelottavissa määrin, niin että olen ajatellut kuolevani kun henkeä ei saa. Se on kuitenkin aina ollut syödessä / juodessa / suihkussa, joten olen itselleni selittänyt että se johtuu siitä, että nielen vain huonosti tai vedän vettä henkeen. Jatkuvan palan tunteen kurkussa olen selittänyt ahdistuneisuudella. Silti on välillä tullut kauhu siitä, että en saa henkeä. Tätä ei tule ellen ole syömässä / juomassa / suihkussa, joten vaikea uskoa, että olisi paniikkihäiriö (jota minulla ei ole). 

Minulla todettiin vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, ja oireet ovat sittemmin tyroksiinilla jonkin verran helpottuneet. Lääkäri on tunnustellut kilpirauhasen eikä siinä ollut hänen mielestään mitään erikoista. 

Kuitenkin taas tänään pelkäsin tukehtuvani aamiaisella, ihan pieniä leipäpaloja syödessäni, ja tuntuu kuin kurkussa olisi pala. Onko sillä yhteys kilpirauhaseen? En ole puhunut näistä asioista lääkärille, koska olen ajatellut niitten olevan itseaiheutettuja (syön / juon huonosti). 

Kannattaako tästä ottaa yhteys lääkäriin?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:10"]

Voisiko joku vielä kertoa (jos lääkäreitä tai hoitsuja paikalla), että onko siinä OIKEASTI vaara tukehtua kun pelkää niin käyvän eikä henki kulje? Siis kyse ei ole stressireaktiosta, tai paniikkihäiröstä, vaan se on ihan joku fyysinen ongelma kuten kuvailin.

Pelottaa syödä tai juoda mitään jos se taas toistuu. Jatkuva iso pala kurkussa. 

ap

[/quote]

No jos kyseessä on todellakin fyysinen oire eikä vain "tunne", niin onhan siinä silloin omat riskinsä. Nielemisessä kurkunkansi nousee ja peittää henkitorven reiän niin, että ruoka pääsee vain ruokatorveen. Nielemisvaikeuksissa kurkunkansi ei jostain syystä nouse ollenkaan tai nousee viiveellä, niin että henkitorvi jää auki. Yleensä tämä johtuu hermovauriosta, kilpirauhaseen tämä liittyy sitten että esim. suurentunut kilpirauhanen voi painaa näitä hermoja, jotka jää puristuksiin eikä toimi kunnolla. Olisi tosi tärkeää selvittää, että toimiiko se nielemisrefleksi kunnolla vai ei, tämän saa selville sillä videpofluorografiakuvauksella, jota tehdään sairaaloissa korva-nenä-kurkku -polilla tai foniatrian polilla. Nielemisongelmiin on mahdollista saada apua joko ihan leikkauksella tai puheerapeutilta nielemisterapiaa. Ja kannattaa myös muista se, että jos nielemisrefleksi ei toimi kunnolla, niin syömisen yhteydessä henkitorveen voi sujahtaa jotain ihan huomaamatta (ns. hiljainen aspiraatio) mikä sitten voi aiheuttaa mm. keuhkokuumetta. Eli kaikkea aspiraatiota ei välttämättä edes tunne ja se voi silti olla vaarallista.

[/quote]

Kyllä se on ihan fyysinen vaiva. Olen oikeasti ollut tukehtumassa monta kertaa, eikä kyse ole ollut ahdistuksesta. Olen ollut aivan rentona napostelemassa tai vaikka suihkussa, ja yhtäkkiä tulee kuristumisen tunne, ettei saa henkeä tai pysty nielemään tai yleensä hengittämään mitään. 

Vaiva on ollut jo joitakin vuosia, mutta en ole aikaisemmin miettinyt asiaa. (Olen aika huoleton terveyden suhteen)

ap

[/quote]

... ja siis se palan tunne kurkussa on aina, ei vain niellessä.

Vierailija
42/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen saattaa olla laajentunut tai tulehtunut tai sitten ongelma on jokin muu. Mutta olisihan se syytä tutkia. Varaa aika lääkäriin, ap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/44 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:40"]

Minä olen pohtinut ap ihan samaa...usein vetäisen esim jotain väärään kurkkuun kun nieleminenkin tuntuu hankalalta. Näiden lisäksi mulla on tsiljoona muuta taudinkuvaan kuuluvaa oiretta (kuiva iho, hiuksia lähtee, hormonitoiminta sekaisin, en laihdu millään, väsymystä vaikka nukun riittävästi, sellainen vetämätön olo koko ajan, jalat ja kädet ihan kylmät aina, ilmavaivoja, lihaskipua, välillä rytmihäiriöitä, seksuaalinen halukkuus vähentynyt oleellisesti jne) olen kerran käynyt kilpirauhastestissä ja arvot kuulemma olivat haarukassa joten ei ei tehdä mitään.

Koeta pyytää koelääkitystä. Ilmavaivat, lihaskivut, seksuaalinen haluttomuus tai rytmihäiriöt ei tosin mielestäni kuulu taudinkuvaan. Ei ole ainakaan itselläni olleet.

ap

Kyllä minulla ainakin kuuluu. Tosin minulla on myös Ferritiinin puute

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan