Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nielemis- ja hengitysvaikeudet & kilpirauhanen

Vierailija
07.09.2014 |

Minulla on jo muutaman vuoden ajan ollut sekä nielemis- että hengitysvaikeuksia aika usein. Monesti jopa pelottavissa määrin, niin että olen ajatellut kuolevani kun henkeä ei saa. Se on kuitenkin aina ollut syödessä / juodessa / suihkussa, joten olen itselleni selittänyt että se johtuu siitä, että nielen vain huonosti tai vedän vettä henkeen. Jatkuvan palan tunteen kurkussa olen selittänyt ahdistuneisuudella. Silti on välillä tullut kauhu siitä, että en saa henkeä. Tätä ei tule ellen ole syömässä / juomassa / suihkussa, joten vaikea uskoa, että olisi paniikkihäiriö (jota minulla ei ole). 

Minulla todettiin vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, ja oireet ovat sittemmin tyroksiinilla jonkin verran helpottuneet. Lääkäri on tunnustellut kilpirauhasen eikä siinä ollut hänen mielestään mitään erikoista. 

Kuitenkin taas tänään pelkäsin tukehtuvani aamiaisella, ihan pieniä leipäpaloja syödessäni, ja tuntuu kuin kurkussa olisi pala. Onko sillä yhteys kilpirauhaseen? En ole puhunut näistä asioista lääkärille, koska olen ajatellut niitten olevan itseaiheutettuja (syön / juon huonosti). 

Kannattaako tästä ottaa yhteys lääkäriin?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhu lääkärille ja vaadi pääsä videofluorografia tutkimukseen, jossa voidaan tutkia, mitä nielemisen aikana tapahtuu. nuo on vakavia oireita, jotka voi liityä kilpirauhaseen, mutta myös muihin kurkunpään tason elimiin.

Vierailija
22/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:00"]

puhu lääkärille ja vaadi pääsä videofluorografia tutkimukseen, jossa voidaan tutkia, mitä nielemisen aikana tapahtuu. nuo on vakavia oireita, jotka voi liityä kilpirauhaseen, mutta myös muihin kurkunpään tason elimiin.

[/quote]

Mulla ei omalääkärin kanssa oikein kemiat kohtaa, joten en tiedä myöntääkö lupaa mihinkään jatkotutkimuksiin. Lähestyn varovasti puhelimella ja toivon parasta. Jos alan jotain vaatimaan, en varmasti saa mitään tutkimuksia. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:40"]

Minä olen pohtinut ap ihan samaa...usein vetäisen esim jotain väärään kurkkuun kun nieleminenkin tuntuu hankalalta. Näiden lisäksi mulla on tsiljoona muuta taudinkuvaan kuuluvaa oiretta (kuiva iho, hiuksia lähtee, hormonitoiminta sekaisin, en laihdu millään, väsymystä vaikka nukun riittävästi, sellainen vetämätön olo koko ajan, jalat ja kädet ihan kylmät aina, ilmavaivoja, lihaskipua, välillä rytmihäiriöitä, seksuaalinen halukkuus vähentynyt oleellisesti jne) olen kerran käynyt kilpirauhastestissä ja arvot kuulemma olivat haarukassa joten ei ei tehdä mitään.

[/quote]

Koeta pyytää koelääkitystä. Ilmavaivat, lihaskivut, seksuaalinen haluttomuus tai rytmihäiriöt ei tosin mielestäni kuulu taudinkuvaan. Ei ole ainakaan itselläni olleet. 

ap

[/quote]

Kyllä ne kuuluvat. kts google

[/quote]

En jaksa katsoa. Minulla ei ole olleet, tai ei ole, mutta jokaisella varmaan vähän eri oireet. Ok? :) 

ap

[/quote]

Kilpirauhasoireita on noin sata joten kaikille ei tietenkään tule kaikkea mutta esim vatsaongelmat ja hormoniongelmat ovat hyvin yleisiä vaivoja kuten myös ne sydämen rytmihäiriöt

[/quote]

Ikinä en ole kuullut noista vatsaongelmista ja rytmihäiriöt on enemmän LIIKAtoimnnan piirteitä. Kts ite Google. 

nro 17

[/quote]

http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/asiantuntijoiden-kirjoituksia/132-kilpirauhasen-vajaatoiminnan-oireet-ja-toteaminen-ulla-slama-kilpi-42011.html

KATSOPAS TÄSTÄ!

Vierailija
24/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu oire! On myös väsymystä, ylipainoa, palelua, hiusten irtoamista. Olen itse epäillyt refluksitautia, mutta voihan se olla myös kilpirauhanen. Omalääkäri on mullakin tosi nihkeä, joten voipi jäädä diagnosoimatta nämä. 

Vierailija
25/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:04"]

Minä olen pohtinut ap ihan samaa...usein vetäisen esim jotain väärään kurkkuun kun nieleminenkin tuntuu hankalalta. Näiden lisäksi mulla on tsiljoona muuta taudinkuvaan kuuluvaa oiretta (kuiva iho, hiuksia lähtee, hormonitoiminta sekaisin, en laihdu millään, väsymystä vaikka nukun riittävästi, sellainen vetämätön olo koko ajan, jalat ja kädet ihan kylmät aina, ilmavaivoja, lihaskipua, välillä rytmihäiriöitä, seksuaalinen halukkuus vähentynyt oleellisesti jne) olen kerran käynyt kilpirauhastestissä ja arvot kuulemma olivat haarukassa joten ei ei tehdä mitään.

[/quote]

Koeta pyytää koelääkitystä. Ilmavaivat, lihaskivut, seksuaalinen haluttomuus tai rytmihäiriöt ei tosin mielestäni kuulu taudinkuvaan. Ei ole ainakaan itselläni olleet. 

ap

[/quote]

[/quote]

En jaksa katsoa. Minulla ei ole olleet, tai ei ole, mutta jokaisella varmaan vähän eri oireet. Ok? :) 

ap

[/quote]

Kilpirauhasoireita on noin sata joten kaikille ei tietenkään tule kaikkea mutta esim vatsaongelmat ja hormoniongelmat ovat hyvin yleisiä vaivoja kuten myös ne sydämen rytmihäiriöt

[/quote]

Ikinä en ole kuullut noista vatsaongelmista ja rytmihäiriöt on enemmän LIIKAtoimnnan piirteitä. Kts ite Google. 

nro 17

[/quote]

http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/asiantuntijoiden-kirjoituksia/132-kilpirauhasen-vajaatoiminnan-oireet-ja-toteaminen-ulla-slama-kilpi-42011.html

KATSOPAS TÄSTÄ!

[/quote]

älä huuda 

nro 17

Vierailija
26/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas ei muka ole kuullut että rytmihäiriöt vois olla vajaatoiminna oire?

Vierailija
27/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasessa voi olla kystiäkin tms joten kyllä se pitää tutkia ehdottomasti! Mene toiselle lääkärille, jos nykyinen ei tee mitään. Lisäksi itselläni olo pysyy normaalina vain, kun syön niin ison annoksen tyroksiinia, että olen ihan liikatoiminnan rajalla. Jos olisin normiarvojen puitteissa mutta alarajoilla, olisin vakavasti vajaatoimintainen. Moni tavallinen yleislääkäri ei ymmärrä sitä, vaikka erikoislääkärit ovat taas yrittäneet heitä asiasta valistaa useaankin otteeseen mm. hesarissa. Eli se että arvo on normien puitteissa ei kerro totuutta vajaatoiminnasta.

Vierailija
28/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:04"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

nro 17

[/quote]

KATSOPAS TÄSTÄ!

[/quote]

älä huuda 

nro 17

[/quote]

HUUDANPAS!

Vierailija
29/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasessa voi olla kystiäkin tms joten kyllä se pitää tutkia ehdottomasti! Mene toiselle lääkärille, jos nykyinen ei tee mitään. Lisäksi itselläni olo pysyy normaalina vain, kun syön niin ison annoksen tyroksiinia, että olen ihan liikatoiminnan rajalla. Jos olisin normiarvojen puitteissa mutta alarajoilla, olisin vakavasti vajaatoimintainen. Moni tavallinen yleislääkäri ei ymmärrä sitä, vaikka erikoislääkärit ovat taas yrittäneet heitä asiasta valistaa useaankin otteeseen mm. hesarissa. Eli se että arvo on normien puitteissa ei kerro totuutta vajaatoiminnasta.

[/quote]

No nyt kävi huolestuttamaan. Luotto ei ole kyllä suuri tähän tk-lääkäriin :( 

ap

Vierailija
30/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:49"]

[/quote]

Mullakin ihan sama tilanne. Lisäksi aiemmin oli liikatoimintaa, joka sitten lääkkeillä rauhoittui/normalisoitui ja enää siis ei ole lääkitystä. Oireet täsmää nyt mullakin vajaatoimintaan ja just tommonen palan tunne kurkussa, ei koko ajan mutta myös muulloin kuin syödessä. Lääkäri ei anna lähetettä labraan, kun ne arvot oli viimeksi (n. 2v sitten) siinä normaalin sisällä. Olo vaan ei ole normaali, silloinkin kun tuota liikatoimintaa ei vielä (vahingossa) ollut löytynyt, oli olo huomattavasti parempi.

[/quote]

En ole ap, mutta jos sulla kerran on välillä liikatoimintaakin, niin esim. nuo rytmihäiröthän on liikatoiminnan ominaispiirteitä, ja ilmavaivat voi johtua vaikka ruoasta mitä syöt. 

[/quote]

En ole ap minäkään, jolle vastasit. Mutta sinä taidat olla ainakin wannabe-lääkäri kun suhtaudut oireisiin noin vähättelevästi ja väität tietäväsi mistä ne johtuvat.

Vierailija
31/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vielä kertoa (jos lääkäreitä tai hoitsuja paikalla), että onko siinä OIKEASTI vaara tukehtua kun pelkää niin käyvän eikä henki kulje? Siis kyse ei ole stressireaktiosta, tai paniikkihäiröstä, vaan se on ihan joku fyysinen ongelma kuten kuvailin.

Pelottaa syödä tai juoda mitään jos se taas toistuu. Jatkuva iso pala kurkussa. 

ap

Vierailija
32/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:49"]

[/quote]

Mullakin ihan sama tilanne. Lisäksi aiemmin oli liikatoimintaa, joka sitten lääkkeillä rauhoittui/normalisoitui ja enää siis ei ole lääkitystä. Oireet täsmää nyt mullakin vajaatoimintaan ja just tommonen palan tunne kurkussa, ei koko ajan mutta myös muulloin kuin syödessä. Lääkäri ei anna lähetettä labraan, kun ne arvot oli viimeksi (n. 2v sitten) siinä normaalin sisällä. Olo vaan ei ole normaali, silloinkin kun tuota liikatoimintaa ei vielä (vahingossa) ollut löytynyt, oli olo huomattavasti parempi.

[/quote]

En ole ap, mutta jos sulla kerran on välillä liikatoimintaakin, niin esim. nuo rytmihäiröthän on liikatoiminnan ominaispiirteitä, ja ilmavaivat voi johtua vaikka ruoasta mitä syöt. 

Mikäli viitsit googlettaa niin rytmihäiriöt ja vatsaongelmat mainitaan kyllä kun puhutaan vajaatoiminnasta. Teidän kyllä kun sen verran paljon olen asiaan tutustunut ja monen lääkärin kanssa keskustellut :)

Vierailija
33/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on erilaisia oireita kilpparin vajaa- sekä liikatoiminnassa, ja sitten oireita jotka ei kummastakaan johdu. Minusta siitä on turha tässä ketjussa kiistellä. 

Nämä nielemis- ja hengitysvaikeudet kuitenkin kiinnostaa. Muita? 

ap

Vierailija
34/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sepä se. Tk-lääkäri kun ei kirjoita lähetettä erikoislääkärille, kun ne arvot on ollut normaalin haarukassa. Samasta syystä ei myöskään labralähetettä.

Vierailija
35/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa syödä ja juoda niin että pidät päätä alaviistoon jos se helpottaisi nielemistä. Toki nielemisvaikeuksien syy pitää selvittää.

Vierailija
36/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Yritän saada lääkärille puhelinajan. Nyt tuntuu kaikki nieleminen tosi tukalalta. Mutta huolestuttaa, että jos menen sinne, niin lääkäri suhtautuu taas ylimielisesti. :( Helpompaa se on puhelimessa kuulla, ettei ole syytä mihinkään toimenpiteisiin. 

Mielelläni menisin endolle, mutta rahatilanne on tosi heikko. 

ap

Vierailija
37/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:19"]

Ok. Yritän saada lääkärille puhelinajan. Nyt tuntuu kaikki nieleminen tosi tukalalta. Mutta huolestuttaa, että jos menen sinne, niin lääkäri suhtautuu taas ylimielisesti. :( Helpompaa se on puhelimessa kuulla, ettei ole syytä mihinkään toimenpiteisiin. 

Mielelläni menisin endolle, mutta rahatilanne on tosi heikko. 

ap

[/quote]

Kyllä lääkärin pitää ottaa tuollaiset oireet vakavasti, varsinkin kun sulla on jo diagnosoitu se vajaatoiminta. Toivottavasti pääset kokeisiin. Takana voi olla vaikka mitä. 

Vierailija
38/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diagnosoitu vajaatoiminta ja palan tunne kurkussa yksi oireista. Välillä tuntuu kuin kuristuisin. Yksityisellä kun kävin olivat sitä mieltä että pitäisi ehdottomasti ottaa tietokonekuva, julkisella se muuttui ultraksi ja asian käsittely loppui siihen. Tunne piinaa yhä ajoittain.

Vierailija
39/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:10"]

Voisiko joku vielä kertoa (jos lääkäreitä tai hoitsuja paikalla), että onko siinä OIKEASTI vaara tukehtua kun pelkää niin käyvän eikä henki kulje? Siis kyse ei ole stressireaktiosta, tai paniikkihäiröstä, vaan se on ihan joku fyysinen ongelma kuten kuvailin.

ap

[/quote]

No jos kyseessä on todellakin fyysinen oire eikä vain "tunne", niin onhan siinä silloin omat riskinsä. Nielemisessä kurkunkansi nousee ja peittää henkitorven reiän niin, että ruoka pääsee vain ruokatorveen. Nielemisvaikeuksissa kurkunkansi ei jostain syystä nouse ollenkaan tai nousee viiveellä, niin että henkitorvi jää auki. Yleensä tämä johtuu hermovauriosta, kilpirauhaseen tämä liittyy sitten että esim. suurentunut kilpirauhanen voi painaa näitä hermoja, jotka jää puristuksiin eikä toimi kunnolla. Olisi tosi tärkeää selvittää, että toimiiko se nielemisrefleksi kunnolla vai ei, tämän saa selville sillä videpofluorografiakuvauksella, jota tehdään sairaaloissa korva-nenä-kurkku -polilla tai foniatrian polilla. Nielemisongelmiin on mahdollista saada apua joko ihan leikkauksella tai puheerapeutilta nielemisterapiaa. Ja kannattaa myös muista se, että jos nielemisrefleksi ei toimi kunnolla, niin syömisen yhteydessä henkitorveen voi sujahtaa jotain ihan huomaamatta (ns. hiljainen aspiraatio) mikä sitten voi aiheuttaa mm. keuhkokuumetta. Eli kaikkea aspiraatiota ei välttämättä edes tunne ja se voi silti olla vaarallista.

Vierailija
40/44 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:10"]

ap

[/quote]

No jos kyseessä on todellakin fyysinen oire eikä vain "tunne", niin onhan siinä silloin omat riskinsä. Nielemisessä kurkunkansi nousee ja peittää henkitorven reiän niin, että ruoka pääsee vain ruokatorveen. Nielemisvaikeuksissa kurkunkansi ei jostain syystä nouse ollenkaan tai nousee viiveellä, niin että henkitorvi jää auki. Yleensä tämä johtuu hermovauriosta, kilpirauhaseen tämä liittyy sitten että esim. suurentunut kilpirauhanen voi painaa näitä hermoja, jotka jää puristuksiin eikä toimi kunnolla. Olisi tosi tärkeää selvittää, että toimiiko se nielemisrefleksi kunnolla vai ei, tämän saa selville sillä videpofluorografiakuvauksella, jota tehdään sairaaloissa korva-nenä-kurkku -polilla tai foniatrian polilla. Nielemisongelmiin on mahdollista saada apua joko ihan leikkauksella tai puheerapeutilta nielemisterapiaa. Ja kannattaa myös muista se, että jos nielemisrefleksi ei toimi kunnolla, niin syömisen yhteydessä henkitorveen voi sujahtaa jotain ihan huomaamatta (ns. hiljainen aspiraatio) mikä sitten voi aiheuttaa mm. keuhkokuumetta. Eli kaikkea aspiraatiota ei välttämättä edes tunne ja se voi silti olla vaarallista.

[/quote]

Kyllä se on ihan fyysinen vaiva. Olen oikeasti ollut tukehtumassa monta kertaa, eikä kyse ole ollut ahdistuksesta. Olen ollut aivan rentona napostelemassa tai vaikka suihkussa, ja yhtäkkiä tulee kuristumisen tunne, ettei saa henkeä tai pysty nielemään tai yleensä hengittämään mitään. 

Vaiva on ollut jo joitakin vuosia, mutta en ole aikaisemmin miettinyt asiaa. (Olen aika huoleton terveyden suhteen)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi