Miksi vielä 80-luvulla oltiin hoikkia, vaikka silloin ei terveydestä ja ruoasta tiedetty niin paljon kuin nykyään?
Vanhat rantakuvat 80-luku vs. 2021: Solakoiden naisten tilalle on tullut rantanorsuja ja urheilullisten miesten tilalle veteliä pallomahoja.
Nykyään lapsetkin ovat lihavia.
Kommentit (377)
Ostin viikonloppuna Lauantaipussin tuliaiseksi tutun lapselle ja se oli varmaan vähintään kaksinkertainen verrattuna kasarin lauantaipussiin. Silloin karkkipussien peruskoko oli 90 grammaa ja jättisäkkejä sai vain laivalta. Nykyään pussit on jäätävän kokoisia ja etsimällä saa etsiä pikkupusseja, joista niistäkin suuri osa on 110-120 g. Lakut oli niitä pieniä patukoita ja usein ostimme myös pieniä ehkä 20 g karkkiaskeja. Niitä ei enää pahemmin myydä, mutta silloin oli valikoimaa niissä. Myös sipsejä oli meillä vain synttäreillä ja pussit oli pieniä verrattuna nykyisiin säkkeihin. Limuja juotiin harvoin.
Meillä kotona oli sen verran ruokaa tarjolla, että hengissä pysyttiin, mutta esim. aamu- ja välipalavaihtoehtoja ei ollut valtavasti. Reikä- tai näkkileipää, voimariinia, emmentalia ja kurkkua. Vaihtoehtona kaurapuuro tai joskus muroja. Eipä tullut mähkittyä, kun eipä noita tehnyt mieli syödä kuin sen verran, että nälkä lähti.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka myös tehtiin itse tuoreista raaka-aineista. Kauppojen valmisruokavalikoima oli hyvin suppea. 1980-luvun alkupuolella ei vielä ollut saatavilla valmiita kahdessa minuutissa lämmitettäviä mikroruokia, vaikka mikro joka kodissa jo olikin. Ne tulivat kauppojen hyllyille vasta joskus vuonna 1989.
Ei meillä ollut mikroa. Epäröin mikron hankkimista vielä 1990-luvun puolivälin jälkeen, mutta silloinen mies pakotti hankkimaan sen.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun terveyden lähettiläs Jane Fonda on jälkikäteen kertonut, että jumalaisen aerobic-vartalon salaisuus oli mm. syömishäiriö ja nesteenpoistolääkkeet.
Oi!
Mä olen jumpannut kuläkoulussa Jane Fondan ja Kike Elomaan radiokasetteiden tahdissa.
Nuo tehtiin kovalla lattialla ilman jumppamattoja.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka myös tehtiin itse tuoreista raaka-aineista. Kauppojen valmisruokavalikoima oli hyvin suppea. 1980-luvun alkupuolella ei vielä ollut saatavilla valmiita kahdessa minuutissa lämmitettäviä mikroruokia, vaikka mikro joka kodissa jo olikin. Ne tulivat kauppojen hyllyille vasta joskus vuonna 1989.
Niinpä. Meillä ainakin mikroa käytettiin vain pakasteiden sulattamiseen ja joskus aikaisemmin tehdyn kotiruuan lämmittämiseen jos ei ollut ruoka-aikaan kotona..
Minä olen syntynyt 70-luvulla eli 80-luvun teini. Voin sanoa samat syyt kuin muutkin täällä jo sanoneet: herkkuja oli vähemmän. Limsaa ei juotu koko ajan, vaan lauantaina saunan jälkeen sain ehkä yhden pienen pullon (0,33 litraa). Karkkipussin koko oli sama kuin nykyään minipussin. Ruoka-aikojen suhteen oltiin säännöllisempiä. Alkoholia käytettiin vähemmän. Ulkona liikuttiin enemmän. Lapsia ei kuljetettu harrastuksiin - kai ne sinne itsekin pääsee jos on oikeasti kiinnostuneita? Yksinkertaisesti ei ollut jatkuvaa ja ainaista mässyttämistä. Ei sen kummempaa.
Eiköhän se ole tuo sohvaperunana oleminen suurin syy nimittäin 80-90 luvuilla liikuttiin vielä aivan eri tavalla kuin nykyiset piltit ja tottakai ruuillakin on merkitystä mutta ennen kaikki mikä syötiin käytiin kuluttamassa pois.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monet nuoret naiset kulkevat joka paikassa maustetun kivennäisvesipullon, energiajuoman, lattemukin tai limupullon kanssa. Vloggaajat ja instailijat kai esikuvana. Välipalana on energia- ja proteiinipatukoita. On myös tosi yleistä istua kahviloissa kavereiden kanssa, ja käydä sushibuffeteissa. Melkein koko ajan pitää juoda tai syödä jotakin.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Miksi ihmeessä pitää koko ajan pupeltaa? Ikään kuin oltaisiin isoja lapsia. Kai aikuinen ihminen sentään kesää hetkellisen nälän tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Maataloudessa käytettiin 80-luvulla paljon vähemmän torjunta-aineita. Nykyään käytetään valtavia määriä torjunta-aineita, jotka toimivat estrogeenin tavoin lihottaen ihmiset.
No nyt tulee kyllä paksua valetta. Myrkkyjen käyttö on vähentynyt koko ajan. Ennenhän myrkytettiin jopa metsästästä vesakot.
Lapsellista tuollainen historian glorifiointi. Ottakaa puupäät asioista selvää.
80-luvulla ja sitä aikaisemmin tehtiin oikeita ruumiillisia töitä, ei ollut tarvetta löhteä saleille läskejään sulattelemaan kun läskit oli vähissä.
Ei ollut mäkkäriä ja muitakaan nykyajan syöttösikaloita, joku hassu nakkikioski oli.
Syötii kunnon kotiruokaa nälkään eikä vaan huvinvuoksi mässäilty.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän ne meidän iso-isovanhemmat kuoli? Sydän ja verisuonisairauksiin 60 vuotiaina. Myytti että ennen olisi oltu terveempiä. Silloin syötiin hemmetin epäterveellistä kotiruokaa, lähinnä perunaa ja rasvaa.
Eivät kaikkien isovanhemmat sentään noin nuorina kuolleet. Omat isovanhempani esim. kuolivat yli 90 v., toinen isoäiti lähenteli jo sataa, samoin molemmat vanhempani elivät yli 90 vuotiaiksi. Itse olen vetreä 71 v. nyt. Lääkärissä ei käyty juuri koskaan paitsi jos jalka/käsi poikki/murtunut. Joo, perunaa syötiin päivittäin mutta kyllä syötiin myös valtavat määrät juureksia, marjoja ja kotipuutarhan omenia ja luumuja. Säilöttiin kellari täyteen talveksi.
Jos 60 luvulla osattiin lentää kuuhun niin kyllä 80 luvulla osattiin laittaa sopivaa ruokaa omaan suuhun.
Vierailija kirjoitti:
"Valmista vain kolmessa minuutissa" tjsp oli jonkun säilykeruokabrändin slogan jo joskus 50-luvulla, muistan sen lapsuudestani Lihapullia ja tillilihaa kuului tuoteperheeseen ainakin. Maksalaatikkokin tuli myyntiin samoihin aikoihin, einessalaatit (peruna- ja punajuuri), vispipuurot seurasivat perässä. 70-luvulla oli varsinainen einesräjähdys, niiltä vuosilta ovat perua mm. "roiskeläpät". Mikroa ei toki ollut joten esimerkiksi eineslihapiirakat lämpesivät näppärästi vesihauteessa. Mainittu "roiskeläppäkin" on muuten paljon parempi pannulla lämmitettynä vaikka mikro nykyisin joka kodista löytyykin.
Ihan hyvin kaloreita osattiin laskea 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maataloudessa käytettiin 80-luvulla paljon vähemmän torjunta-aineita. Nykyään käytetään valtavia määriä torjunta-aineita, jotka toimivat estrogeenin tavoin lihottaen ihmiset.
No nyt tulee kyllä paksua valetta. Myrkkyjen käyttö on vähentynyt koko ajan. Ennenhän myrkytettiin jopa metsästästä vesakot.
Lapsellista tuollainen historian glorifiointi. Ottakaa puupäät asioista selvää.
80-luvulla ei ollut glyfosaattia, jota on soijapavuissa ja sitä syötetään sioille ja kanoille. Se on todella vaaralllista ainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Valmista vain kolmessa minuutissa" tjsp oli jonkun säilykeruokabrändin slogan jo joskus 50-luvulla, muistan sen lapsuudestani Lihapullia ja tillilihaa kuului tuoteperheeseen ainakin. Maksalaatikkokin tuli myyntiin samoihin aikoihin, einessalaatit (peruna- ja punajuuri), vispipuurot seurasivat perässä. 70-luvulla oli varsinainen einesräjähdys, niiltä vuosilta ovat perua mm. "roiskeläpät". Mikroa ei toki ollut joten esimerkiksi eineslihapiirakat lämpesivät näppärästi vesihauteessa. Mainittu "roiskeläppäkin" on muuten paljon parempi pannulla lämmitettynä vaikka mikro nykyisin joka kodista löytyykin.
Oho viesti karkasi. Piti jatkaa että tuo einesten esiinmarssihan on pitkälti kulkenut käsi kädessä sen kanssa että yhä useammin molemmat vanhemmat ovat käyneet kodin ulkopuolella töissä ja toisaalta kotiapulaista on yhä harvemmalla ollut varaa pitää kyökissä hyörimässä. Maaseudulla einesten käyttö on varmasti yleistynyt myöhemmin kuin kaupungeissa.
Silloin käveltiin, pyöräiltiin ja tavattiin ihmisiä naamatuksin. Ei ollut tätä barbapapojen Tinderiä ja i n c e l -liikettä, joka johtuu suoraan peräkammaroitumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun terveyden lähettiläs Jane Fonda on jälkikäteen kertonut, että jumalaisen aerobic-vartalon salaisuus oli mm. syömishäiriö ja nesteenpoistolääkkeet.
Oi!
Mä olen jumpannut kuläkoulussa Jane Fondan ja Kike Elomaan radiokasetteiden tahdissa.
Nuo tehtiin kovalla lattialla ilman jumppamattoja.
Elomaalla oli todella tehokkaita staattisia liikkeitä. Käytän niitä vieläkin.
Ei oltu niin nautintojen perään kuin nykyiset kermapersukat. Elettiin terveellistä elämää eikä soffaperunoistuttu.
Vierailija kirjoitti:
Liikuttiin enemmän, syötiin vähemmän. Maailman helpoin arvoitus. Paitsi niille 99% lihavista, jotka on varmoje että heidän lihavuutensa joutuu sairauksista tai geeneistä.
Outoja nämä geenit. Nuori synnyttämätön nainen 20-35 v on pullea ja höpöttää geeneistä. Saman henkilön äiti, isä jne ovat hoikkia. Ihmeellistä on geenien maailma.
Isoäidin perinteisten piparkakkujen ainesoaaluettelo: "osittain kovetettu kasvirasva (palmu, rypsi, rapsi) glukoosi-fruktoosisiirappi, vehnäjauho...
Juu ei todellakaan ollut.
Nämä" terveelliset" kasviöljyt ja nuo siirapit, varsinkin fruktoosisiirapit on todella haitallisia terveydelle.