Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää, kun aina tulee hampaisiin reikiä

Vierailija
06.09.2014 |

Hävettää hammaslääkärissäkin jo käydä, kun luulee jo varmasti, etten hoida näitä ollenkaan.

Mutta mitä voin enää tehdä, kun kaikkeni yritän ja silti on taas reikä, kun särkee?? Kaikki mahdollinen on käytössä niin xylitol kuin hammaslanka ym. ja tietenkin pesen aamuin illoin. Ei ole enää montaa hammasta, jota ei olisi paikattu.

Hermot menee.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 09:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"] Pakko kehaista: oon 30-vuotias, eikä mulla oo koskaan ollut reikiä. Tosin se ei ehkä ole mun ansiota, vaan luuston, mun äiti on kohta 50v, eikä hänelläkään ole koskaan ollut reikiä. [/quote] Sinullekkin tuota samaa infoa, mitä aiemmassa viestissä joku laittoi: vanhempien bakteerit siirtyvät lapselle, jos vanhemmat eivät välitä huolehtia siitä, ettei sylki leviä. Siis jos äiti nuolaisee lapsen lusikkaa tai puhdistaa tutin suullaan (YÄK!) tai syö vaikka samaa jäätelöä lapsen kanssa, niin bakteerikanta tarttuu lapsen suuhun. Jos äidilläsi ei ole reikiä, niin sinullakaan ei ole. Todennäköisesti teillä on hyvä bakteerikanta, jossa karies ei pysty elämään.  Luuston kamssa sillä ei ole mitään tekemistä, ei yhtään mitään. Reikiä ei vaan tule, jos et saa kariesbakteeria, flunssaa ei tule, jos kukaan ei tartuta sulle sitä, ebolaa ei tule, ellet saa tartuntaa, eikä hiviä, ellet saa tartuntaa. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, ettei lapselle tartuta kariesta. [/quote] Niin, sekään vaan aina auta, Karies tarttuu sitten päiväkodissa tai kerhossa myös helposti.

[/quote]

Tuossakin määrä on ratkaiseva tekijä. Pienillä lapsilla on harvoin reikiä, tai suussaan valtaisaa määrää kariesbakteeria. Vaikka lapset satunaisesti imisivät samaa lelua, niin todennäköisyys tartunnalle on pieni. Vanhemmilta lapsille tarttuu helpommin, koska tilanteita on enemmän ja bakteereita aikuisella runsain mitoin. Kun lapsi on kolme vuotias, niin bakteerikanta on sen verran vakiintunut, että pienet määrät kariesta kuolee pois. 

Vierailija
42/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Olen lisäksi hammaslääkäripelkoinen, joten ärsyttää. Pesen hampaita sähköhammasharjalla 2x päivässä, käytän hammaslankaa, syön xylitolpastilleja ja purskuttelen fluoriliuoksella iltaisin. Saatanan hampaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta dentiplus-imeskelytabletteja. Lisäksi vitabalansin valmistamaa fluoriliuosta jolla purskuttelet vaikka päivittäin.

Vierailija
44/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-vitamiinia, osta iherbista, ja lue k-vitamiini artikkeli wikista.

Vierailija
45/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen ruokavalio?

Vierailija
46/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö närästyksestä? Mulla hammasongelmien takana oli refluksi...

Vierailija
47/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:49"]Osta dentiplus-imeskelytabletteja. Lisäksi vitabalansin valmistamaa fluoriliuosta jolla purskuttelet vaikka päivittäin.
[/quote]

mikä tässä oli alapeukutuksen syy?

Vierailija
48/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen näkee, ne hampaat pitää suojata kariesbakteerilta lapsena! Vertailun vuoksi, pesen kyllä kahdesti päivässä hampaat, mutta mitään muuta en tee; ei yhtään reikää ikinä.

Ja ap, en siis tarkoita pahalla ja olen pahoillani puolestasi. Toivon vaan, että vanhemmat ottavat tosissaan lastensa hampaiden suojaamisen kariesbakteerilta.

Vierailija
49/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:54"]Tässä sen näkee, ne hampaat pitää suojata kariesbakteerilta lapsena! Vertailun vuoksi, pesen kyllä kahdesti päivässä hampaat, mutta mitään muuta en tee; ei yhtään reikää ikinä.

Ja ap, en siis tarkoita pahalla ja olen pahoillani puolestasi. Toivon vaan, että vanhemmat ottavat tosissaan lastensa hampaiden suojaamisen kariesbakteerilta.
[/quote]

itselläni oli tosi reikäiset hampaat lapsena. Nyt aikuisena reikiä on todella harvoin.

Vierailija
50/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dentiplus onkin ihan ollut unohduksissa. Kiitos muistutuksesta, haen sitä heti huomenna.

Ruokavalio on ihan normaali. Ei siis mitään eines/pikaruokahommaa. Säännölliset ruoka-ajat, ei napostelua siinä välillä ja limsaa juon todella harvoin. Mutta mulla on astma ja refluksi ja öisin rutikuiva suu. Tuo suun kuivuminen varmasti tekee paljon, mutta miten sitä muuttaa, kun se vaivaa lähinnä vain öisin?

ap.

Vierailija
51/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kehaista: oon 30-vuotias, eikä mulla oo koskaan ollut reikiä. Tosin se ei ehkä ole mun ansiota, vaan luuston, mun äiti on kohta 50v, eikä hänelläkään ole koskaan ollut reikiä.

Vierailija
52/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:54"]

Tässä sen näkee, ne hampaat pitää suojata kariesbakteerilta lapsena! Vertailun vuoksi, pesen kyllä kahdesti päivässä hampaat, mutta mitään muuta en tee; ei yhtään reikää ikinä. Ja ap, en siis tarkoita pahalla ja olen pahoillani puolestasi. Toivon vaan, että vanhemmat ottavat tosissaan lastensa hampaiden suojaamisen kariesbakteerilta.

[/quote]

Juu, tiedostan tämän ja varmasti iso syy kohdallani, koska äidilläni on myös reikiintyvät hampaat. Tämä kuitenkin oikein räjähti käsiin, kun todettiin astma ja hetken myöhemin refluksi...

ap.

Vierailija
53/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen yleensä vain aamuisin, unohdan aina iltaisin. En käytä hammaslankaa, fluoritabletteja/liuosta, suuvesiä, joskus jauhan xylitolpurkkaa. Reikiä ei ole ollut sitten ala-asteen, eikä plakkia ole ollut koskaan. Tän mukaan mun hampaitten pitäis olla kauheassa kunnossa, mut ei. Hyvät ja vahvat.

Vierailija
54/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun kuivuminen on siis se reikien syy. Mikset ole maininnut hammaslääkärillesi? Hän varmasti osaisi neuvoa sulle sopivan hammastahnan jne.

Vierailija
55/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:49"]Osta dentiplus-imeskelytabletteja. Lisäksi vitabalansin valmistamaa fluoriliuosta jolla purskuttelet vaikka päivittäin. [/quote] mikä tässä oli alapeukutuksen syy?

[/quote]

en ole alapeukuttanut ketään, mutta veikkaan: kun on monia jotka ovat kokeilleet jo kaikkea (minä myös, ihan kaikkea. Ja joo en syö sokeria jne ja teen kaiken oikein ja terveellisesti) ja silti tulee näitä no mutta kokeile tätä! Kommentteja... Se, kun ihmiset eivät ymmärrä että joillakin hampaat reikiintyvät paljon herkemmin vaikka tekisi mitä. Minulla alkoi 6-vuotiaana tulemaan reikiä ja siitä asti kokoajan, ja olen kaikkeni tehnyt aina! Minulla on autoimmuunisairauksia jotka myös vaikuttavat ja silti joku sanoo vaikka että "no mutta kokeile vaikka tätä pastillia!" Joo on kaikkea kokeiltu mutta kun mikään ei auta niin ei auta, lapsesta asti hampaat alkaneet menemään huonoksi hoidosta huolimatta. Hammaslääkäritkin sanovat minulle että olet sitten kokeillut kaikkea ja hoidat todella hyvin, mutta joillakin se vain on näin. ! 

Vierailija
56/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa, kuiva suu vaivaa juuri öisin siks että tavallisillakin ihmisillä syljen eritys hidastuu öisin. Kuivasta suusta kärsivillä se vain pahenee.

Vierailija
57/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö D-vitamiinia? Itselläni reikiintyi pahasti nuorena ja uskon, että se johtui d-vitamiinin puutteesta, olin kesät sisätöissä ja join luomumaitoa, joten en voinut saada d:tä tarpeeksi. Suun kuivuus aiheuttaa reikiintymistä myös ja sitä taas voi aiheuttaa monikin asia, esim. stressi. 

Vierailija
58/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]

Dentiplus onkin ihan ollut unohduksissa. Kiitos muistutuksesta, haen sitä heti huomenna.

Ruokavalio on ihan normaali. Ei siis mitään eines/pikaruokahommaa. Säännölliset ruoka-ajat, ei napostelua siinä välillä ja limsaa juon todella harvoin. Mutta mulla on astma ja refluksi ja öisin rutikuiva suu. Tuo suun kuivuminen varmasti tekee paljon, mutta miten sitä muuttaa, kun se vaivaa lähinnä vain öisin?

ap.

[/quote]

Ensimmäiseksi hoida tuo refluksi kuntoon. Kokeile ensin auttaako sinulla pelkästään viljojen (ja soijan) pois jättäminen ja jos ei, niin jätä pahimmat hiilihydraatit pois; viljat, sokeri, peruna, riisi, maissi. Katso muutama viikko mitä tuo tekee. Selvitä syy refluksillesi ja hoida se, on oikeasti monessa tapauksessa ruokavaliolla hoidettava juttu. 

Itselläni ei ole yhtään reikää tullut sen jälkee hampaisiin kun hoidin refluksini. 

Vierailija
59/60 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä tuosta kuivasta suusta sanonut. Sain vain niin seikkaperäiset ohjeet, etten oikein ymmärtänyt. Jostain tableteista se lääkäri puhui. Nyt kun taas menen, niin täytyy kysyä tarkemmin asiasta. En vain jaksa enää uskoa mihinkään apuun... Nyt kyllä ärsyttää.

ap.

Vierailija
60/60 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluori tekee hampaan kuorta kovaksi, suojaa siis aika hyvin rei'iltä, mutta jos karies pääseekin pinnan alle, niin tuho voi olla iso.