En jaksa enää, kun aina tulee hampaisiin reikiä
Hävettää hammaslääkärissäkin jo käydä, kun luulee jo varmasti, etten hoida näitä ollenkaan.
Mutta mitä voin enää tehdä, kun kaikkeni yritän ja silti on taas reikä, kun särkee?? Kaikki mahdollinen on käytössä niin xylitol kuin hammaslanka ym. ja tietenkin pesen aamuin illoin. Ei ole enää montaa hammasta, jota ei olisi paikattu.
Hermot menee.
Kommentit (60)
Mielenkiintoiselta vaikutti tuo SCD, kun hiukan googlettelin. Reseptisivun laitoinkin kirjanmerkkeihin. Aika paljon vain oli juuri sellaisia ruokia, jotka aika usein pahentaa mun oireita. Esim. sipuli ja kasvikset, lohi ym. Jos en niitä aluksi käytä, niin hirveän vähän jäisi mitään...? En tiedä uskallanko niin riisuttuun ruokavalioon hypätä.
Siitä pääsenkin tuohon laihduttamiseen. Olen jo melkein alipainon puolella (siksi tuo suppea ruokavalio mietityttää), joten laihdutus ei tässä tapauksessa auta.
Huomenna apteekkiin hakemaan noita kuivan suun tabletteja.
ap.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:27"]
Mielenkiintoiselta vaikutti tuo SCD, kun hiukan googlettelin. Reseptisivun laitoinkin kirjanmerkkeihin. Aika paljon vain oli juuri sellaisia ruokia, jotka aika usein pahentaa mun oireita. Esim. sipuli ja kasvikset, lohi ym. Jos en niitä aluksi käytä, niin hirveän vähän jäisi mitään...? En tiedä uskallanko niin riisuttuun ruokavalioon hypätä.
Siitä pääsenkin tuohon laihduttamiseen. Olen jo melkein alipainon puolella (siksi tuo suppea ruokavalio mietityttää), joten laihdutus ei tässä tapauksessa auta.
Huomenna apteekkiin hakemaan noita kuivan suun tabletteja.
ap.
[/quote]
Sieltä jostain löytyy sellainen kuin aloitus intro: http://www.scd-fi.info/8resources/8resources.html. Tuolla itse aloitin ja tuota tosiaan jatkoin sen 2-3 päivää johon pikkuhiljaa otin ruoka-aineita lisää. Itsellä paino oli tuon aloittaessa 44kg eli pitkästi alipainon puolella joten todella haastavaa lähteä tuosta tilanteesta, silti suosittelen kokeilemaan. Suunnittelee tuon huolella ja tekee ruoat valmiiksi ja syö vähän väliä. (Itse esimerkiksi tein tuota SCD- jugurttia joka kuulostaa ihan järkyttävän työläältä. :D)
N. 2-3 viikkoa niin oireet alkoi olla suurimmaksi osaksi poissa. Ja lähtötilanne tuossa oli todella huono, eli olin pari päivää sitä ennen ollut päivystyksessä refluksin kanssa ja tullut sieltä kotiin panadol- reseptin kanssa.
Loppupeleissä tuolla ruokavaliolla olin vajaa 2kk kun alkoi jo selviämään mikä oireiden taustalla oli. Helppoa se on siinä vaiheessa jos todella tuolla saat oireet pois, sitten voit kokeilla vaikka pahentaako peruna itselläsi oireita? Pitää vain huolen ettei ota liian monia ruoka-aineita liian nopeasti takaisin. Jos oireet pysyy pois, kokeile se sipuli. Voi olla ettei sipuli olekaan se ongelma.
Ainahan se ei ole näin yksiselitteinen ja "helppo". Tämä kannattaa silti ehdottomasti kokeilla jotta voit sulkea pois mahdolliset ruoka-aine yliherkkyydet.
Syötkö happosalpaaja lääkkeitä?
Ottaa pisteen pois tuosta linkistä niin näkyy.
Refluksihan tuohon syynä paljolti on. Kyllä se tuhoaa hampaat kun vatsahappoja tulee suuhun vähän väliä varsinkin öisin. itselläni sama juttu, mutt aminulla mitkään ruokavaliokokeilutkaan eivät ole auttaneet. Pysyvä happosalpaajalääkitys päällä vaan.
Joo luinkin tuon intron. Voisin kokeillakin tuota, jos kerran jo kahdessa kuukaudessa voi alkaa tulla selvyyttä. On mulla happosalpaaja (Pariet) käytössä. Haluaisin päästä eroon siitä, mutta aina sitä joutuu uuden paketin hakemaan...
ap.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 23:13"]
Minulla loppui hampaiden reikiintyminen tyystin kun lopetin mehujen päivittäisen juonnin. Janojuomaksi vesi, ruokajuomaksi maito ja reikiä ei ole tullut yli kymmeneen vuoteen vaikka niitä sitä ennen tuli 1-2 / vuosi.
[/quote]
Tämä on tosi hyvä huomio. Ihmiset käyttävät paljon aikaa ruokavalionsa ja syömisiensä miettimiseen ja usein juomat jäävät huomiotta. Tuoremehut ja mehutiivisteet ovat sokerisia ja happamia.
Kannattaa varoa myös limuja. Sokerittomat limutkin ovat happamia ja happamuus vahingoittaa hampaita ilman sokeriakin.
SCD on taas näitä höpöhöpöruokavalioita, joiden uskotaan parantavan kaikki taudit. Ei ole mitään sitä tukevaa lääketieteellistä tutkimusta.
Jos refluksitauti on paha, kannattaa tutkituttaa ettei ole palleatyrä. Jos ei, sitten saa lääkäriltä silti reseptilääkkeet (tulevat todella paljon edullisemmiksi reseptillä), syödään niitä kunnon kuuri, vältetään mahaa ärsyttäviä ruokia, ja korjataan nukkumisjärjestelyt.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00072
Kuiva suu kannattaa sekin hoitaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00896
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 00:10"]
SCD on taas näitä höpöhöpöruokavalioita, joiden uskotaan parantavan kaikki taudit. Ei ole mitään sitä tukevaa lääketieteellistä tutkimusta.
Jos refluksitauti on paha, kannattaa tutkituttaa ettei ole palleatyrä. Jos ei, sitten saa lääkäriltä silti reseptilääkkeet (tulevat todella paljon edullisemmiksi reseptillä), syödään niitä kunnon kuuri, vältetään mahaa ärsyttäviä ruokia, ja korjataan nukkumisjärjestelyt.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00072
Kuiva suu kannattaa sekin hoitaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00896
[/quote]
Mitä väliä sillä on onko minkäänlaista lääketieteellistä tutkimusta jos kokemuksia löydät pitkin nettiä? Ei savua ilman tulta. Lääketieteelliset tutkimukset rahottaa lääkeyhtiöt ja luuletko että ne tulevat koskaan ikinä rahoittamaan sellaista tutkimusta joka vie niiltä sellaisen rahasammon kuin happosalpaaja- ja närästyslääkkeet? Avaappa televisia ja katso mitä lääkkeitä mainostetaan kaikista eniten? Närästyslääkkeitä? Eli siellä pyörii raha. Kysele tuttava piiristäsi kuinka moni syö närästyslääkkeitä? Alkaa löytyä aika moni. Etsippä käsiisi tieto kuinka paljon närästyslääkkeitä myydään pelkästään suomessa vuosittain niin alat ymmärtämään tätäkin kuplaa. Tiesitkö että ylipäänsä refluksitaudin hoitoa koskevia tutkimuksia saa etsiä ihan tosissaan kiven alta.
Ja puhutko ihan tosissasi että ruokavalioa ei kannata kokeilla koska loppuelämän happosalpaajalääkkeet tulevat paljon edullisemmaksi reseptillä? :D Mieti nyt vähän.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:15"]
Tarkista että huuhtelet suun sen jälkeen kun olet inhaloinut. Astmalääkkeissä on paljon sokeria ja nyt iso osa jää suuhusi reikiinnyttämään niitä (jos siis et huuhtele).
Muuten käytä fluorihammastahna kahdesti päivässä ja vaikka Listerine- suuvettä keskellä päivää. (Voit laimentaa Listerineä vedellä (1:1), teho pysyy silloin lähes samana)
Terveisin Hampulilääkäri
[/quote]öö...varmaan ois hyvä vielä korostaa, että jos suosittelee listerineä, niin sitten sitä missä EI ole alkoholia, ettei kuivata suuta vielä lisää...
Ratkaisevaa on syljen koostumus, ja sitä ei tietääksei voi muuttaa.
Mulla saa punainen liha ja ruisleipä kauheat polttelut... kannattaa ihan suosiolla metsästää ne omat refluksiaiheuttajat ja olla syömättä niitä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:49"]Osta dentiplus-imeskelytabletteja. Lisäksi vitabalansin valmistamaa fluoriliuosta jolla purskuttelet vaikka päivittäin.
[/quote]
mikä tässä oli alapeukutuksen syy?
[/quote] Kaikki.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:49"]Osta dentiplus-imeskelytabletteja. Lisäksi vitabalansin valmistamaa fluoriliuosta jolla purskuttelet vaikka päivittäin.
[/quote]
mikä tässä oli alapeukutuksen syy?
[/quote] Kaikki.
[/quote]
näun hammaslääkärit ovat minua neuvoneet hampaitani hoitamaan. Reikiintyminen vähentynyt. Ehkei heihinkään sitten voi luottaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]
Pakko kehaista: oon 30-vuotias, eikä mulla oo koskaan ollut reikiä. Tosin se ei ehkä ole mun ansiota, vaan luuston, mun äiti on kohta 50v, eikä hänelläkään ole koskaan ollut reikiä.
[/quote]
Sinullekkin tuota samaa infoa, mitä aiemmassa viestissä joku laittoi: vanhempien bakteerit siirtyvät lapselle, jos vanhemmat eivät välitä huolehtia siitä, ettei sylki leviä. Siis jos äiti nuolaisee lapsen lusikkaa tai puhdistaa tutin suullaan (YÄK!) tai syö vaikka samaa jäätelöä lapsen kanssa, niin bakteerikanta tarttuu lapsen suuhun. Jos äidilläsi ei ole reikiä, niin sinullakaan ei ole. Todennäköisesti teillä on hyvä bakteerikanta, jossa karies ei pysty elämään.
Luuston kamssa sillä ei ole mitään tekemistä, ei yhtään mitään. Reikiä ei vaan tule, jos et saa kariesbakteeria, flunssaa ei tule, jos kukaan ei tartuta sulle sitä, ebolaa ei tule, ellet saa tartuntaa, eikä hiviä, ellet saa tartuntaa.
Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, ettei lapselle tartuta kariesta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:56"]
Pakko kehaista: oon 30-vuotias, eikä mulla oo koskaan ollut reikiä. Tosin se ei ehkä ole mun ansiota, vaan luuston, mun äiti on kohta 50v, eikä hänelläkään ole koskaan ollut reikiä.
[/quote]
Sinullekkin tuota samaa infoa, mitä aiemmassa viestissä joku laittoi: vanhempien bakteerit siirtyvät lapselle, jos vanhemmat eivät välitä huolehtia siitä, ettei sylki leviä. Siis jos äiti nuolaisee lapsen lusikkaa tai puhdistaa tutin suullaan (YÄK!) tai syö vaikka samaa jäätelöä lapsen kanssa, niin bakteerikanta tarttuu lapsen suuhun. Jos äidilläsi ei ole reikiä, niin sinullakaan ei ole. Todennäköisesti teillä on hyvä bakteerikanta, jossa karies ei pysty elämään.
Luuston kamssa sillä ei ole mitään tekemistä, ei yhtään mitään. Reikiä ei vaan tule, jos et saa kariesbakteeria, flunssaa ei tule, jos kukaan ei tartuta sulle sitä, ebolaa ei tule, ellet saa tartuntaa, eikä hiviä, ellet saa tartuntaa.
Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, ettei lapselle tartuta kariesta.
[/quote]
Niin, sekään vaan aina auta, Karies tarttuu sitten päiväkodissa tai kerhossa myös helposti.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:49"]Osta dentiplus-imeskelytabletteja. Lisäksi vitabalansin valmistamaa fluoriliuosta jolla purskuttelet vaikka päivittäin. [/quote] mikä tässä oli alapeukutuksen syy?
[/quote]
en ole alapeukuttanut ketään, mutta veikkaan: kun on monia jotka ovat kokeilleet jo kaikkea (minä myös, ihan kaikkea. Ja joo en syö sokeria jne ja teen kaiken oikein ja terveellisesti) ja silti tulee näitä no mutta kokeile tätä! Kommentteja... Se, kun ihmiset eivät ymmärrä että joillakin hampaat reikiintyvät paljon herkemmin vaikka tekisi mitä. Minulla alkoi 6-vuotiaana tulemaan reikiä ja siitä asti kokoajan, ja olen kaikkeni tehnyt aina! Minulla on autoimmuunisairauksia jotka myös vaikuttavat ja silti joku sanoo vaikka että "no mutta kokeile vaikka tätä pastillia!" Joo on kaikkea kokeiltu mutta kun mikään ei auta niin ei auta, lapsesta asti hampaat alkaneet menemään huonoksi hoidosta huolimatta. Hammaslääkäritkin sanovat minulle että olet sitten kokeillut kaikkea ja hoidat todella hyvin, mutta joillakin se vain on näin. !
[/quote]
Oletko kokeillut lisätä d-vitamiini määrää? Ainakin 100 mikroa pitäisi olla, niin saattaisi olla apua. Blakin määrä vähenee ja elimistössäsi bakteeritasapaino tulee paremmaksi. En tiedä auttaako sinua, mutta kokeile.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:15"]
Tarkista että huuhtelet suun sen jälkeen kun olet inhaloinut. Astmalääkkeissä on paljon sokeria ja nyt iso osa jää suuhusi reikiinnyttämään niitä (jos siis et huuhtele).
Muuten käytä fluorihammastahna kahdesti päivässä ja vaikka Listerine- suuvettä keskellä päivää. (Voit laimentaa Listerineä vedellä (1:1), teho pysyy silloin lähes samana)
Terveisin Hampulilääkäri
[/quote]
Miten hammaslääkäri voi suositella listerineä? Minulle on jokainen h.lääkäri sanonut, ettei suosittele, koska on niin voimakasta ja hampaille todella huono.
Vaikka pidätkin huolta hampaistasi, niin voisiko esim. harjaus- ja lankaustekniikassa olla parantamisen varaa? Harjaatko ienrajoista ja myös hampaiden sisäpinnoilta, hammaslankaakaan ei kuulu vain vetää siihen väliin vaan puhdistaa sillä hammas ikeneen asti hampaan pintaa mukaillen. Naposteletko pitkin päivää? Tuo heikko hammasluu on pelkkä tekosyy, kariesta aiheuttavia bakteereja voi sen sijaan löytyä paljon suusta. Olet ehkä saanut bakteerit vanhemmiltasi jo hyvin nuorena. Elintavoilla voit muokata bakteerikantaa paremmaksi, esim. ei sokeria, kaikki napostelu pois.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:54"]
Tässä sen näkee, ne hampaat pitää suojata kariesbakteerilta lapsena! Vertailun vuoksi, pesen kyllä kahdesti päivässä hampaat, mutta mitään muuta en tee; ei yhtään reikää ikinä. Ja ap, en siis tarkoita pahalla ja olen pahoillani puolestasi. Toivon vaan, että vanhemmat ottavat tosissaan lastensa hampaiden suojaamisen kariesbakteerilta.
[/quote]
Hampaita ei voi suojata kariesbakteerilta. Sen saa jokainen johonkin aikaan varhaislapsuuttaan. Sen saa kun käyttää samaa lusikkaa, mukia, äiti maistaa lapsen ruokaa onko liian kuumaa, suukottelu... Näitähän on. Minkälaisessa muovikuplassa olet itse kasvattanut lapsesi karieksen pelossa?
[/quote]
Kyllä voi suojata. Mikä vaikeus on käyttää eri lusikkaa, mukia, äidin olla maistamatta lapsen ruokaa, tai jos maistaa, niin omalla lusikalla, jota ei enää käytä lapsen ruokaan? Suukotella voi poskellekkin. Meillä vain puolisot suukottaa keskenään suulle. Ihan pelkkää piittaamattomuutta, ettei suojele lastaan.
S