Elatusmaksu kertasummana - miten käytännössä menee??
ONko kellään kokemusta, jos esim. asunnon myynnistä saadulla osuudellaan erossa mies maksaisi kertasummana (tai edes osan, riippuen paljon asunnosta saa ja paljonko elarit laskennallisesti tulisivat kokonaisuudessaan olemaan) sen elatusmaksun.
Meneekö tuo köntä johonkin eri tilille lasten nimiin vai minun nimiin, saako sitä käyttää esim. asunnon ostoon?
VAi kannattaisiko tehdä niin, että taloa ei myytäisi, vaan talo jäisi minulle ns. "elarina", ja myisin sen sitten itse... mutta joutuisnko silloin maksamaan ensin taas varainsiirtoveron omasta osuudestani?
Kommentit (71)
No jos ei äijältä kuitenkaan irtoa kuin se minimimaksu, niin saathaan se Kelalta, jos juoppo jättää maksamatta ja Kela sitten perii äijältä.
Meillä juurikin se tilanne.
Kun lasken esim. elatusapulaskurilla netissä, niin vähän vaihtelee miten arvioin eri jutut, mutta n. 1000 eur/kk pitäisi miehen maksaa (2 lapsesta).
Ja laskujeni mukaan tuon myös todellakin tarvitsen, jottei lasten tarvitsisi vaihtaa koulua / päiväkotia. Ensiarvoisen tärkeää olisi todellakin, että lapset saisivat jäädä samalle alueelle, muuten jo liikaa muutosta heille. Harmi vaan että tämä alue on about kaupungin kalleinta, ja täällä ei ole edes vuokra-asuntoja tarjolla.
ap
Eli miehellä on aikamoisen kovat tulot sitten.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:13"]Kun lasken esim. elatusapulaskurilla netissä, niin vähän vaihtelee miten arvioin eri jutut, mutta n. 1000 eur/kk pitäisi miehen maksaa (2 lapsesta).
Ja laskujeni mukaan tuon myös todellakin tarvitsen, jottei lasten tarvitsisi vaihtaa koulua / päiväkotia. Ensiarvoisen tärkeää olisi todellakin, että lapset saisivat jäädä samalle alueelle, muuten jo liikaa muutosta heille. Harmi vaan että tämä alue on about kaupungin kalleinta, ja täällä ei ole edes vuokra-asuntoja tarjolla.
ap
[/quote]
Hah, maksimissaan 400 saat yhteensä. Kärsi nyt vaan sen juopon kanssa, itsehän valintasi teit.
Eikös elatusmaksut saa käyttää ihan just siihen, mihin haluaa. Ei niiden käytöstä kysellä Eikä varmaan moraalisestikaan mitenkään paha juttu käyttää niitä kunnolliseen asuntoon.
Ja itse asiassa, luulen että talosta saatavat rahat / hänen osuus, ei ihan riittäisi kuittaamaan koko summaa.
Eli voikohan tehdä niin, että hän korvaa kertasuorituksella osin elatusmaksut, ja sen LISÄKSI maksaa jotain pientä summaa vielä kuukausittain.
Ei kai tätä kukaan kiellä, mikäli saisin tällaisen hänen kanssaan sovittua?
Mutta jos ei onnistu, niin meneekö se tosiaan niin, että jos hän jättää sen esim. n. 1000eur maksamatta (ihan vaan vittuillakseen minulle, sehän olisi hänelle ihan loistava tapa keksiä uutta kiusaa, hän saa just nautintoa siitä että pystyy keksimään asioita miten minua ärsyttää ja provosoi), niin sitten voin anoa vaan sit kelan rahaa joka on vain n. 150 eur/lapsi???
Ei vitsi ,ei hyvältä näyttäisi tuo... :(
ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:13"]Kun lasken esim. elatusapulaskurilla netissä, niin vähän vaihtelee miten arvioin eri jutut, mutta n. 1000 eur/kk pitäisi miehen maksaa (2 lapsesta). Ja laskujeni mukaan tuon myös todellakin tarvitsen, jottei lasten tarvitsisi vaihtaa koulua / päiväkotia. Ensiarvoisen tärkeää olisi todellakin, että lapset saisivat jäädä samalle alueelle, muuten jo liikaa muutosta heille. Harmi vaan että tämä alue on about kaupungin kalleinta, ja täällä ei ole edes vuokra-asuntoja tarjolla. ap [/quote] Hah, maksimissaan 400 saat yhteensä. Kärsi nyt vaan sen juopon kanssa, itsehän valintasi teit.
[/quote]
Mihin perustuu että saisin vain 400??? Eikös siihen ole ihan kaavat, että lasketaan lasten kulut, huomioidaan kummankin asumismenot, lasten harrastukset jne., ja vanhempien tulojen suhteessa jaetaan lasten tarvitsema elatusapu; netissähän on ihan laskuri, ja olen kyllä itsekin excelissä sitä joskus laskenut.
Ja ollaan oltu naimisissakin jo reilut 20v., että kyllä tämä on vasta sinä aikana vähitellen kehittynyt.
ap
No jos teette elatussopimuksen, jossa tuo 1000 euroa, niin tietysti joutuu vastuuseen, jos ei maksa. Siinä tapauksessa kai yhteys ekana lastenvalvojaan ja sitten no en tiedä, mutta ei mitenkään helposti voi vain jättää maksamatta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:19"]
No jos teette elatussopimuksen, jossa tuo 1000 euroa, niin tietysti joutuu vastuuseen, jos ei maksa. Siinä tapauksessa kai yhteys ekana lastenvalvojaan ja sitten no en tiedä, mutta ei mitenkään helposti voi vain jättää maksamatta.
[/quote]
Niin, mä kun vaan pelkään ettei sitä sitten kiinnosta enää mikään vastuu, onko ulosotto vai mikä, katuojaan se vähitellen itsensä ajaa.
Parempi siis ois lähteä nyt ja sopia asiat, kun on vielä suht kunnon leivänsyrjässä kiinni (edellisestä työstään sai jo lähteä vuosi sitten :(
ap
Kuinka suuret tulot sulla ja miehelläsi on jos laskit saavasi 1000e/kk?
Siis miten ihmeessä perustelet että lapsen elatukseen menee kuukaudessa 1000€ mieheltä, lapsisä yh-korotuksella ja vielä sinun osuutesikin???
Edellinen korjaa, 1000€ kahdesta (?) lapsesta. Tosi yläkanttiin kuitenkin.
Miehenhän ei tarvitse sinua kuitenkaan elättää (enää?).
Kun asumiskuluiksi hyväksytään Kelan määrittelemät rajat, kohtuulliset harrastusmenot jne ja myös sun tulot, 1000 et enää nykyään saa millään tonnia. Varsinkin kun juoppo tuskin pysyy leivänsyrjässä kiinni eron jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:24"]
Edellinen korjaa, 1000€ kahdesta (?) lapsesta. Tosi yläkanttiin kuitenkin. Miehenhän ei tarvitse sinua kuitenkaan elättää (enää?).
[/quote]
Niin no kuten sanoin , vaihtelee, miten kulut arvioin. Kalliit asumiskulut, alueella ei ole mitään "edullisia" asuntoja, vaikka ostaisin ihan vaan jonkun rivarikolmion.
Mieshän voisi muuttaa myös vähän matkan päähän toiselle alueelle samassa kaupungissa, sieltä jo löytyisi edullisemmin hänelle esim. kaksioita, mutta ne alueet on kuitenkin liian kaukana lasten koulujen kannalta.
Ja lapsilla on jo useita kalliita harrastuksia, joita kai ei ole tarkoitus joutua lopettamaan.
Näistä kaikista sitä kulua vaan kertyy.
KUn laskurilla kokeilen vähän eri variaatioita (esim. arvioitujen asumiskulujen suhteen), olen saanut elarimaksuja välillä 750-1450 eur/kk kahdesta lapsesta.
Miehen bruttopalkka vähän alle 5t.
Olisi mielestäni hänellekin armeliaampaa, että kuittaisi talosta saatavalla rahalla mahd. paljon kerralla pois. Sitten hän kyllä pystyisi omalla palkallaan varsin juhlavasti elelemään itsekseen. Ei tarttisi joka kuukausi kinata rahasta; tämä meidän helvetti ei loppuisi muuten ikinä.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:25"]
Kun asumiskuluiksi hyväksytään Kelan määrittelemät rajat, kohtuulliset harrastusmenot jne ja myös sun tulot, 1000 et enää nykyään saa millään tonnia. Varsinkin kun juoppo tuskin pysyy leivänsyrjässä kiinni eron jälkeen.
[/quote]
Täh, laittakaa äkkiä linkki missä Kela määrää asumiskulujen rajat...! ? Apua. Sittenhän mun on pakko muuttaa johonkin aivan muualle ja lapset joutuu uuteen elinympäristöön täysin.
Olen valitetavasti nähnyt kahden jo täysi-ikäisen lapseni kohdalla, mitä lapselle tekee se kun joutuu muuttamaan ja revitään kaveripiiristään ja kaikkialta; toinen näistä ei ole ihan "normaali" ollenkaan. Yrittäisin nyt edes näistä kahdesta nuorimmasta kasvattaa yhteiskuntakelpoisen.
Mutta nytkö mulle esitetään kauttarantain, että vaihtoehdot sitten olisikin joko elää tässä alkoholistin kanssa (lapsille pahasta), tai muuttaa toiselle alueelle (lapsille pahasta)??? Eihän se noin voi mennä?! JOS saisin miehen kanssa sovittua jonkun summan, niin ei kai sitä kukaan voi kieltää että ei noin isoa saa maksaaa?????
JOhan jo tuolla elatusapulaskurin ohjeissa sanotaan että
"Perusteltu
Vaikka kustannus jonkin verran ylittäisi kohtuullisen tason, se voi silti olla hyväksyttävä jos siihen on erityisiä perusteita. Se, onko jokin kustannus perusteltu, harkitaan aina tapauskohtaisesti. Keskeisiä ovat lapsen etu ja tarpeet. Esim. jonkin verran normaalia suuremmat asumiskustannukset voivat olla perusteltuja jos asunto sijaitsee lapselle tutun päiväkodin tai koulun lähellä."
ap
Elät nyt ihan haave maailmassa. Lapsen iälle on perusmenot ja asumiskulut lasketaan osittain. Et koskaan tule saamaan 1000€ kahdesta kuussa. Milläs meinasit lapsia elättää jos ostat asunnon? Yleisin elatusmaksu on 150€ - 200€ välillä per lapsi. Plus lapsilisä.
Ja mitä on kohtulliset harrastuskulut??
Jos käy ihan paikallisen urheiluseuran futiksessa missä kaikki kaveritkin käy, soittotunneilla kaupungin musiikkopistossa (pääsykokeessa päästy eli lahjakkuutta on - ei siis ole kyseessä mitkään vielä kalliimmat yksityistunnit), ja sitten ihan luistelukoulussa välillä ja satubaletissa.
Pitääkö nämäkin lopettaa jos tule ero?? NOista kuitenkin tulee iso raha jyvitettynä kuukautta kohti.
ap
Eikö ole päivän selvää, että kun talous jaetaan kahtia jokainen joutuu tekemään uhrauksia? Sori mutta kuulostaa tosi naiivilta jos ajattelet että mies yksin kustantaa lasten ylikalliit harrastukset ja asumisen ylikalliilla alueella.
Harrastukset ja asuminen mitoitetaan tuloihin. Ei ole tarkoitus, että mies on ainoa joka kärsii erosta taloudellisti sinun ja lasten elintason pysyessä ennallaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 22:04"]
Mä en ymmärrä Miten elarit vois maksaa kertasummana, kun kylllähän esim työttömyys, tulojen nousut ja laskut, sairastuminen jne vaikuttaa siihen maksettavaan määrään. Eri asia tietysti jos lapset on jo lähellä täysikäisyyttä.
[/quote]
Niin en mäkään tiedä miten ne menee... mutta kai sen voisi jotenkin laskea, ja jos mies suostuisi...
olisi meinaan paljon parempi niin. Tilanne kun on sellainen, että pelkään että on tosi suuri riski että ne jää sitten häneltä maksamatta, ja joudun ihan taloudelliseen ahdinkoon lasten kanssa. Tai siis lasten elintaso ja elämä muuttuu todella radikaalisti sitten.
Ja johan hän ehtii juodakin itsensä hengiltä tällä välillä.
Eli joku kertakorvaus olisi ehdottomasti tärkeä saada neuvoteltua tässä kohtaa.
ap