Elatusmaksu kertasummana - miten käytännössä menee??
ONko kellään kokemusta, jos esim. asunnon myynnistä saadulla osuudellaan erossa mies maksaisi kertasummana (tai edes osan, riippuen paljon asunnosta saa ja paljonko elarit laskennallisesti tulisivat kokonaisuudessaan olemaan) sen elatusmaksun.
Meneekö tuo köntä johonkin eri tilille lasten nimiin vai minun nimiin, saako sitä käyttää esim. asunnon ostoon?
VAi kannattaisiko tehdä niin, että taloa ei myytäisi, vaan talo jäisi minulle ns. "elarina", ja myisin sen sitten itse... mutta joutuisnko silloin maksamaan ensin taas varainsiirtoveron omasta osuudestani?
Kommentit (71)
Luuletko, että ne kuukausittain maksettavat elarit meneen lasten tileille?
Miksi kertasummana maksettava menisi?
Sinun kannattaa varmaan olla yhteydessä niin lastenvalvojaan kuin oikeusaputoimistoon/asianajajaan näistä huoltajuus ja eltusasioissa.
Älkää sekoittako ositusta ja elatusta. Jos taloa ei ole kummallakaan varaa lunastaa, se myydään. Elatus lasketaan vanhempien tulojen ja menojen suhteessa.
Niin varmaan kannattaa, mutta tämä eroprosessi on vielä täysin alkuvaiheessa, ja haluaisin ensin miehen kanssa puhua näistä eri vaihtoehdoista keskenämme. Ja sitä sopivaa puhetilaisuutta saa kärkkyä (hän kun harvoin on niin että olisi selvin päin + niin ettei ole muuten masentunut / kärttyinen)... ties vaikka se hetki olisi huomenna, ja eipä ole lastenvalvoja auki vk-loppuna.
Muutenkaan en oikein tiedä mikä on marssijärjestys tässä eroasiassa. Asuntoa olen hakenut.
ap
Ero vireille, ositus kannattaa samointein niin on helpompaa. Lastenvalvojaan yhteys ja elareista ja tapaamisista sopiminen.
Mutta jos oikeasti haluat tulevasta exästä maksimaallisen taloudellisen hyödyn, siihenkin on keinot. Hakuatko opastusta?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:54"]
Ero vireille, ositus kannattaa samointein niin on helpompaa. Lastenvalvojaan yhteys ja elareista ja tapaamisista sopiminen. Mutta jos oikeasti haluat tulevasta exästä maksimaallisen taloudellisen hyödyn, siihenkin on keinot. Hakuatko opastusta?
[/quote]
Kyllä kiitos!! :)
jotain hyvitystä pakko saada että tuo alkoholisti pilaa elämän ja lasten elämän, ja tilauisuuksia ja anteeksiantoja hän on saanut niiiiiin monia...
ap
Mä en ymmärrä
Miten elarit vois maksaa kertasummana, kun kylllähän esim työttömyys, tulojen nousut ja laskut, sairastuminen jne vaikuttaa siihen maksettavaan määrään. Eri asia tietysti jos lapset on jo lähellä täysikäisyyttä.
Minä saan hiukan päälle 1000 euroa kuukaudessa, ja lapsia on kaksi. Ihan sentilleen on laskurin mukaan laskettu. En ymmärrä, miksi niin monet täällä huutaa sen olevan mahdotonta?
Näkyy riippuvan lastenvalvojastakin tuo mitä hyväksyvät menoina lapsille. Mut totuushan on et isän ei ole pakko suostua :).
Nii miks oot käräjille menny jos mielellään maksaa?? ;) Eihän sillo käräjiä tarvita
olen nainen, ja minustakin ap.n ajatusmaailma on törkeä! itse kun aikanaan päätin erota, ei todellakaan ensimmäisenä tullut mieleen miten minä miehestä taloudellisesti hyödyn eniten. tai mihin miehen nyt tulisi muuttaa, että se hyödyttäisi minua. saatikka että olisin joltain keskustelupalstalta kysynyt neuvoja, miten saan mieheltä nyhdettyä eniten rahaa. koko ap.n ajatusmaailma on törkeä! väittää ajattelevansa lasten parasta, mutta todellisuudessa ajattelee vain itseään. minä halusin ajatella lasten parasta, siksi asiat sovittiin exän kanssa yhdessä mahdollisimman sovussa. mutta ehkä minä sitten olin tyhmä, kun ei päällimmäisenä ollut mielessä raha.
Mä en tiedä, mitä sä olet ap sinne laskuriin syöttänyt. Lapset maksaa osan asuinkuluista, mutta kai nyt 1500 Euroa/teiltä kolmelta on riitettävä, vaikka asuttaisiin kalliissa kolmiossa. Siitä 500 on lasten kuluja. Sitten on peruselatus ja harrastusmaksut, jotka kai harvassa harrastuksessa menee sentään yli 200 Euroa/kk. Ei millään tule tonnia tuolla. Ja muistahan, että isäkin tarvii asunnon, pitänee lapsia luonaan jne.
Kertakorvaus on huono idea. Elari on tarkoitettu juokseviin menoihin. Voitko taata, että lapsilla olisi sitten tarpeeksi rahaa, jos asuvat sinulla ja et saa enää elareita? Kun se päivittäinen eläminenkin maksaa ja alatko myydä lapsille "ei oo":ta sen takia, että otit aikanaan könttäsumman. Vai laitatko lapset pyytämään lisää isältään? Ei tuollainen kertakorvaus oikein toimi kuin siinä, että lapset on hyvin lähellä täysi-ikäisyyttä.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4252153/ketju/voiko_hommata_jonkun_uuden_miehen_ennen_eroa_miten Tämäkö ei muka ole sinun aloittama ketju?