Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsan toiminnasta (älä lue, jos ällöttää)

Vierailija
16.08.2021 |

Tein joskus aiemminkin tällaisen avauksen, mutta siihen tuli joku jankkaaja, joten yritän nyt uudelleen...

Mua nimittäin mietityttää vatsani toiminta. Mulla on aina aamuisin ripulia. Siis aamuisin. Käyn toisen kerran kakalla iltapäivällä, ja silloin uloste on normaalia. Ei siis kovaa tai löysää, vaan sellaista kuin pitäisikin olla.

Viimeksi joku ehdotti, että kyse voisi olla ummetuksesta ja ohivuodosta. Se oli ihan hyvä ehdotus, mutta olen nyt tarkkaillut asiaa, eikä tosiaan mulla ole vatsa kovalla kuin joskus todella harvoin ja ihan satunnaisesti. Toinen ulostuskerta on ihan normaali, eikä kakka ole myöskään tahmeaa.

Joku ehdotti, että syy on ruokavaliossa. Mutta mitkä ruuat ovat sellaisia, että ne aiheuttavat ripulia aamulla, mutta päivällä sitten vatsa toimiikin normaalisti? En keksi mitään.

En oikein tiedä, miten googlettaakaan tätä. Pitkäkaineinen ripuli on sellainen, jossa on väh. 3 kertaa päivässä ripulia. Mulla on kerran, mutta tämä on jatkunut vuosia, ja on sikäli pahentunut, että ennen uloste oli löysää, nyt ihan velliä.

Jos jollakulla on tällaisesta kokemusta, niin kerro ihmeessä.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloituksessa et puhunut ollenkaan oletko kokeillut viljatonta ruokavaliota. Viljat ovat ihmiselle myrkkyä leivästä lähtien. Siedettävin on kaura.

Vierailija
42/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entä ihan vaan (tiedostamaton) stressi tai jännitys työpäivästä, ja siksi aamulla vatsa on sekaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutoksella ongelma paranee. Se on sitten oma vika jos et edes halua yrittää.

Ap tuntuu haluavan vain jonkun diagnoosin, jonka taakse voi vetäytyä, ettei tarvitse ruokailuja miettiä. Vastauksissaan hän yrittää kumota totuuden, että ruoka vaikuttaa ulosteen koostumukseen.

Kuule, ei kaikki ole aina noin yksinkertaista kuin luulet. Olen jo yli viisikymppinen ja kärsinyt koko elämäni erilaisista vatsa+suolisto ongelmista, ja myös siitä ripulista. Kaikkea olen kokeillut. Olin jopa gluteenittomalla seitsemän vuotta. Olen jättänyt kaikki sellaiset ruoka-aineet pois mitkä aiheuttavat selkeästi vaivoja. Keliakia ja laktoositestit tehty sekä useita mahalaukun ja paksusuolen tähystyksiä. Ei mitään löydöksiä. Mun suolisto on vaan tällainen eli turpoaa aina ruokailujen jälkeen, paljon ilmavaivoja sekä useita ulostuskertoja ihan työpäivänä työpaikallani, uloste vaihtelee tosi löysästä melko löysään. Millään ruokavaliokokeilulla ei ole ollut vaikutusta siihen. Ehkä pitäisi olla kokonaan syömättä.. En ole siis ap. 

Vierailija
44/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aloituksessa et puhunut ollenkaan oletko kokeillut viljatonta ruokavaliota. Viljat ovat ihmiselle myrkkyä leivästä lähtien. Siedettävin on kaura.

En ole kokeillut viljatonta, mutta mä edelleen peräänkuulutan tätä: jos ongelma on ruokavaliossani, eikö uloste olisi molemmilla kerroilla löysää (tai muulla tavoin huonoa, esim. kovaa tai tahmeaa)? Miten se voi olla toisella kerralla sellaista kuin olla pitää, jos vaikka vatsani ei siedä lainkaan jotain, esim. nyt sitä viljaa?

Ap

Vierailija
45/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö norttia, kiskotko bissee, alkoiko vatsaongelma uutuusdieetin myötä?

Lifestyle choices that may cause morning diarrhea include some of the following common habits:

Smoking cigarettes: Nicotine can cause loose stools. Morning diarrhea may occur if a person smokes before they go to bed or first thing in the morning.

Drinking too much alcohol: Alcohol can also cause loose stools. Morning diarrhea may be caused by drinking too much alcohol the night before.

Midnight snacking: Morning diarrhea may be caused by getting up in the night to eat or snacking before bed.

Drinking too much coffee: Caffeine increases bowel movements. Too much coffee may cause morning diarrhea.

Eating a large breakfast: Having a big breakfast shortly after waking up may overstimulate the bowels, which may cause morning diarrhea.

Taking medication: Medications such as antibiotics can cause morning diarrhea.

Vierailija
46/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entä ihan vaan (tiedostamaton) stressi tai jännitys työpäivästä, ja siksi aamulla vatsa on sekaisin?

Mä teen vähän sellaisia silpputöitä, teen kotona omalla toiminimellä juttuja ja sitten ulkopuolisella. Eihän se tietenkään ole poissuljettua, että vatsavaivat johtuisivat stressistä tai jostain muusta mieleen liittyvästä asiasta.

Ap

Vierailija
47/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutoksella ongelma paranee. Se on sitten oma vika jos et edes halua yrittää.

Ap tuntuu haluavan vain jonkun diagnoosin, jonka taakse voi vetäytyä, ettei tarvitse ruokailuja miettiä. Vastauksissaan hän yrittää kumota totuuden, että ruoka vaikuttaa ulosteen koostumukseen.

Kuule, ei kaikki ole aina noin yksinkertaista kuin luulet. Olen jo yli viisikymppinen ja kärsinyt koko elämäni erilaisista vatsa+suolisto ongelmista, ja myös siitä ripulista. Kaikkea olen kokeillut. Olin jopa gluteenittomalla seitsemän vuotta. Olen jättänyt kaikki sellaiset ruoka-aineet pois mitkä aiheuttavat selkeästi vaivoja. Keliakia ja laktoositestit tehty sekä useita mahalaukun ja paksusuolen tähystyksiä. Ei mitään löydöksiä. Mun suolisto on vaan tällainen eli turpoaa aina ruokailujen jälkeen, paljon ilmavaivoja sekä useita ulostuskertoja ihan työpäivänä työpaikallani, uloste vaihtelee tosi löysästä melko löysään. Millään ruokavaliokokeilulla ei ole ollut vaikutusta siihen. Ehkä pitäisi olla kokonaan syömättä.. En ole siis ap. 

Ikävä kuulla, että sulla on noin pahoja vaivoja. Omani eivät ole lainkaan noin pahoja. Mutta jotenkin vain mua on alkanut huolestuttaa se, että mitä jos onkin jotain vialla.

Ap

Vierailija
48/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lifestyle choices that may cause morning diarrhea include some of the following common habits:

Smoking cigarettes: Nicotine can cause loose stools. Morning diarrhea may occur if a person smokes before they go to bed or first thing in the morning.

Drinking too much alcohol: Alcohol can also cause loose stools. Morning diarrhea may be caused by drinking too much alcohol the night before.

Midnight snacking: Morning diarrhea may be caused by getting up in the night to eat or snacking before bed.

Drinking too much coffee: Caffeine increases bowel movements. Too much coffee may cause morning diarrhea.

Eating a large breakfast: Having a big breakfast shortly after waking up may overstimulate the bowels, which may cause morning diarrhea.

En tupakoi.

Käytän jonkin verran alkoholia, mutta kuten sanottua, joskus alkoholin käyttämisen jälkeen saattaa aamulla jopa tulla kiinteää kakkaa! Victory! 

Uutuusdieetti on tämä pätkäpaasto, mutta olen ollut sillä jo kaksi vuotta, ja tämä aamun löysä uloste/ripuli alkoi jo sitä ennen. (Itse asiassa pätkäpaasto houkutteli osin siksi, että niin monet sanoivat, että se auttoi vatsan toimintaan. Mulla ei vaikuttanut siihen mitenkään.)

Ap

Vierailija
49/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet hoitanut vaivaa? Pellavasiemenrouheella, porkkanaraasteella, psylliumilla, mitä näitä on?

Vierailija
50/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis mä en normaalisti syö myöhään. Syön iltaruuan klo 19, ja arkena en syö sen jälkeen. (Syön, jos on nälkä, joskus on – en noudata 16/8-ruokavaliota niin orjallisesti. Viikonloppuisin myös saatan syödä myöhemmin.)

Ap

Vierailija
51/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet hoitanut vaivaa? Pellavasiemenrouheella, porkkanaraasteella, psylliumilla, mitä näitä on?

En ole hoitanut vaivaa, koska en ole vielä keksinyt, mikä aiheuttaa ripulia aamulla ja normaalia ulostetta iltapäivällä. Porkkanaraastetta kyllä syön usein, pellavarouhetta en kadmiumin takia syö, psylliumia en ole kokeillut.

Ap

Vierailija
52/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokeillut viljatonta, mutta mä edelleen peräänkuulutan tätä: jos ongelma on ruokavaliossani, eikö uloste olisi molemmilla kerroilla löysää (tai muulla tavoin huonoa, esim. kovaa tai tahmeaa)? Miten se voi olla toisella kerralla sellaista kuin olla pitää, jos vaikka vatsani ei siedä lainkaan jotain, esim. nyt sitä viljaa?

Ap

Kyllä se voi.  Itsellä toimi juuri noin. Aamulla löysä ja iltaa kohden koveni vatsa. Onko yöllä erinlainen sulatus vatsassa.?

Vierailija
53/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä se voi.  Itsellä toimi juuri noin. Aamulla löysä ja iltaa kohden koveni vatsa. Onko yöllä erinlainen sulatus vatsassa.?

On se nimitäin ainakin vaaka asennossa.

Vierailija
54/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tupakoi.

Käytän jonkin verran alkoholia, mutta kuten sanottua, joskus alkoholin käyttämisen jälkeen saattaa aamulla jopa tulla kiinteää kakkaa! Victory! 

Uutuusdieetti on tämä pätkäpaasto, mutta olen ollut sillä jo kaksi vuotta, ja tämä aamun löysä uloste/ripuli alkoi jo sitä ennen. (Itse asiassa pätkäpaasto houkutteli osin siksi, että niin monet sanoivat, että se auttoi vatsan toimintaan. Mulla ei vaikuttanut siihen mitenkään.)

Ap

Syötkö iltapainotteisesti? Enkkutekstissä mainitaan, että liian tuhdit ilta/yöruokailut voivat johtaa ripuliin. Samoin yönapostelu.

Vierailija
55/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta oliko sulla siis toinen uloste ihan normaalia vai kovaa? Koska mulla on Bristolin ulosteskaalan mukaan ihan täydellistä kakkaa iltapäivällä.

Ap

Vierailija
56/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo toiminnallinen voisi olla, koska mulla on myös refluksivaivaa. Ilmeisesti toiminnalliset vatsavaivat ovat nekin aika laaja ilmiö, Duodecimin artikkelin lyhyen silmäilyn perusteella.

Ap

Minullakin on aamulla aina vatsa löysällä ja on refluksi myös. Yöunen määrä tuntuu vaikuttavan vatsaan (enemmän unta, vatsa parempi) ja se, onko edellisenä päivänä syöty rasvaista ruokaa tai hapanta ruokaa. Karppaus auttoi, mutta en karppaa enää, joten löysällä ollaan taas. Psyllium on myös yksi, jonka muistelen auttaneen. Sitä voisikin itse taas kokeilla. Psyllium kai auttaa refluksiin myös.

Vierailija
57/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tupakoi.

Ap

Syötkö iltapainotteisesti? Enkkutekstissä mainitaan, että liian tuhdit ilta/yöruokailut voivat johtaa ripuliin. Samoin yönapostelu.

Vastasin tuossa ylempänä, että syön iltaruuan klo 19 ja arki-iltaisin en normaalisti syö sen jälkeen, pe tai lai usein syön jotain.

Ap

Vierailija
58/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo toiminnallinen voisi olla, koska mulla on myös refluksivaivaa. Ilmeisesti toiminnalliset vatsavaivat ovat nekin aika laaja ilmiö, Duodecimin artikkelin lyhyen silmäilyn perusteella.

Ap

Minullakin on aamulla aina vatsa löysällä ja on refluksi myös. Yöunen määrä tuntuu vaikuttavan vatsaan (enemmän unta, vatsa parempi) ja se, onko edellisenä päivänä syöty rasvaista ruokaa tai hapanta ruokaa. Karppaus auttoi, mutta en karppaa enää, joten löysällä ollaan taas. Psyllium on myös yksi, jonka muistelen auttaneen. Sitä voisikin itse taas kokeilla. Psyllium kai auttaa refluksiin myös.

Psylliumia voisin kokeilla. Miten olet sitä ottanut? Ruuan mukana vai jotenkin muuten?

Ap

Vierailija
59/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat aiheuttavat aamuripulia, vaikka tinkaatkin sitä vastaan. Yöllä ruuansulatus on laiskempaa ja hitaampaa kuin päivän aktiivisina tunteina, joten elimistö ehtii kärsiä "myrkyistä" pidempään.

Paljonko käytät eineksiä? Voit olla yliherkkä jollekin säilöntäaineelle, mausteelle tmv.

Vierailija
60/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta oliko sulla siis toinen uloste ihan normaalia vai kovaa? Koska mulla on Bristolin ulosteskaalan mukaan ihan täydellistä kakkaa iltapäivällä.

Ap

Kyllä se oli kiinteämpi. Aamulla saatto olla todella löysää. Viljoilla saa mahan siihen kuntoon, että paraneeko koskaan entiselleen. Toiset sietää sitä paremmin, toiset ei ollenkaan. Kenellekkään ne ei ole hyväksi.