Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsan toiminnasta (älä lue, jos ällöttää)

Vierailija
16.08.2021 |

Tein joskus aiemminkin tällaisen avauksen, mutta siihen tuli joku jankkaaja, joten yritän nyt uudelleen...

Mua nimittäin mietityttää vatsani toiminta. Mulla on aina aamuisin ripulia. Siis aamuisin. Käyn toisen kerran kakalla iltapäivällä, ja silloin uloste on normaalia. Ei siis kovaa tai löysää, vaan sellaista kuin pitäisikin olla.

Viimeksi joku ehdotti, että kyse voisi olla ummetuksesta ja ohivuodosta. Se oli ihan hyvä ehdotus, mutta olen nyt tarkkaillut asiaa, eikä tosiaan mulla ole vatsa kovalla kuin joskus todella harvoin ja ihan satunnaisesti. Toinen ulostuskerta on ihan normaali, eikä kakka ole myöskään tahmeaa.

Joku ehdotti, että syy on ruokavaliossa. Mutta mitkä ruuat ovat sellaisia, että ne aiheuttavat ripulia aamulla, mutta päivällä sitten vatsa toimiikin normaalisti? En keksi mitään.

En oikein tiedä, miten googlettaakaan tätä. Pitkäkaineinen ripuli on sellainen, jossa on väh. 3 kertaa päivässä ripulia. Mulla on kerran, mutta tämä on jatkunut vuosia, ja on sikäli pahentunut, että ennen uloste oli löysää, nyt ihan velliä.

Jos jollakulla on tällaisesta kokemusta, niin kerro ihmeessä.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuoreiden vihannesten syöminen viikoksi. Jos vatsa toipuu, niin et ole pessyt ruokaasi huolella. Hyönteismyrkyt ja kanankakka pistävät vatsan sekaisin. Aiheuttaja on ruoka-aina, jota et syö joka aterialla.

Vierailija
22/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lääkityksena concerta,jos olen ottanut edellisenä päivänä, on sitten aamulla ripuli,aina. (yhden kerran).

Mutta aloittajan ongelmaan en tiedä vastausta, onko joku lääke tai ruoka ?

Mä itse asiassa ajattelin pitkään, että kyse voisi olla lääkkeestä. Söin muutaman vuoden refluksilääkettä, mutta sitten kys. vaiva lakkasi vaivaamasta ja lopetin lääkkeen. Löysät ulosteet pysyivät.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä on alkanut?

Jos se on ollut aina eikä mikään ruokavaliomuutos tepsi, niin se voi olla sinun hlökoht kehollinen oikkusi. Ei se sunkaan keho täydellinen ole.

En ole ihan varma. Ainakin 4–5 vuotta ehkä.

Tämä ruokavaliojuttu on sellainen, että sitä on aika vaikea lähteä testaamaan. Jos olisi vatsa koko ajan löysällä, niin olisi aika selkeää, että voisi olla joku IBS tai muu. Mutta kun ei ole koko ajan, vaan se toinen uloste on ihan normaali.

Ap

Vierailija
24/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta tuoreiden vihannesten syöminen viikoksi. Jos vatsa toipuu, niin et ole pessyt ruokaasi huolella. Hyönteismyrkyt ja kanankakka pistävät vatsan sekaisin. Aiheuttaja on ruoka-aina, jota et syö joka aterialla.

Mä en talvella itse asiassa syö juurikaan tuoreita vihanneksia, vaan yleensä syön ne kypsennettynä ruuassa. Vaiva on kuitenkin sama kesät talvet. Eli en usko vaikuttavan. Enkä tiedä, miten nuokaan voisivat vaikuttaa niin, että vain aamulla on vatsa sekaisin.

Ap

Vierailija
25/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt illalla. Jos siinä on jotain, mikä vaikuttaa aamuun. Jos se on vaikka juusto. Edellä joku mainitsi maitoproteiinin. Entä jos se sovi ollenkaan?

Mun ilta- ja päiväsyömiset eivät nyt niin kauheasti eroa toisistaan, että ero voisi olla niissä. Ja sanoisin, että se, mitä syön lounaalla, tulee ulos aamulla, ja se, mitä illalla, sitten seuraavan päivän iltapäivänä.

Jos olisi maitoproteiinin ongelma, luulisi, että vatsa olisi aina sekaisin.

Ap

Etköhän sinä syö aamulla jtn kuitulisää, minkä ansiosta vatsa toimii päivällä.

Vierailija
26/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt illalla. Jos siinä on jotain, mikä vaikuttaa aamuun. Jos se on vaikka juusto. Edellä joku mainitsi maitoproteiinin. Entä jos se sovi ollenkaan?

Mun ilta- ja päiväsyömiset eivät nyt niin kauheasti eroa toisistaan, että ero voisi olla niissä. Ja sanoisin, että se, mitä syön lounaalla, tulee ulos aamulla, ja se, mitä illalla, sitten seuraavan päivän iltapäivänä.

Jos olisi maitoproteiinin ongelma, luulisi, että vatsa olisi aina sekaisin.

Ap

Etköhän sinä syö aamulla jtn kuitulisää, minkä ansiosta vatsa toimii päivällä.

En syö aamupalaa sen pätkäpaaston takia, juon vain teetä. En ole koskaan syönyt kuitulisiä. On ihan normaalia, että vatsa toimii kahdesti päivässä. Se on yksilöllistä.

Ap

Vierailija
27/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikään edellä mainituista ei kelpaa, niin viimeinen tarjous:

Toiminnalliset vatsavaivat.

Vierailija
28/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vatsa on rauhottunut kun lopetin viljat. Samalla teen 16/8 paastoa että maha saa rauhottua välillä. Maidon olen vaihtanut luomumaitoon. Kaikki maidon prosessointi tuhoaa sitä ,niin ettei se sovi ihmiselle. Laktoosi-intoleranssi on syy maidon jalostamisesta.

Vierailija
29/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mikään edellä mainituista ei kelpaa, niin viimeinen tarjous:

Toiminnalliset vatsavaivat.

Ei ole kyse siitä, ettei kelpaa! Kyse on siitä, että vatsan toiminta on ollut vuosikausia tällaista – jos olisi vaikkapa joku maitoproteeiniallergia, niin kaipa vatsa olisi koko ajan löysällä, ei vain aamulla. 

Ei pidä suuttua siitä, että jonkun toisen ihmisen vaivat eivät sovikaan siihen ajatukseen, joka itsellä on mielessä.

Googlaan toiminnalliset vatsavaivat.

Ap

Vierailija
30/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vatsa on rauhottunut kun lopetin viljat. Samalla teen 16/8 paastoa että maha saa rauhottua välillä. Maidon olen vaihtanut luomumaitoon. Kaikki maidon prosessointi tuhoaa sitä ,niin ettei se sovi ihmiselle. Laktoosi-intoleranssi on syy maidon jalostamisesta.

Mä oon ollut tuolla 16/8-paastolla jo pari vuotta, se ei ole vaikuttanut. 

Oon miettinyt kaikenlaisia syitä, mutta ruokavaliolliset syyt vaikuttaisivat varmasti siihen, että uloste olisi molemmilla kerroilla löysää (tai vaikka kovaa), mutta ei ole. 

Niin, ja vatsakipuja mulla ei ole kuin harvoin. Tuli vaan mieleen.

Ap

Vierailija
31/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, mitä tulee laktoosi-intoleranssiin ja maidon jalostamiseen: en usko tähän. Laktoosin sieto on geneettistä. Täällä pohjolassa laktoosia siedetään hyvin, kun taas vaikkapa Amerikan alkuperäiskansat eivät siedä maitoa lainkaan, eivät sietäneet silloinkaan, kun sitä ei vielä käsitelty mitenkään.

Ap

Vierailija
32/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo toiminnallinen voisi olla, koska mulla on myös refluksivaivaa. Ilmeisesti toiminnalliset vatsavaivat ovat nekin aika laaja ilmiö, Duodecimin artikkelin lyhyen silmäilyn perusteella.

Ap

Vierailija
33/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion muutoksella ongelma paranee. Se on sitten oma vika jos et edes halua yrittää.

Vierailija
34/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutoksella ongelma paranee. Se on sitten oma vika jos et edes halua yrittää.

Se on tosi helppo sanoa, että ruokavalion muutoksella paranee. Toteuttaminen on sitten eri asia, kun mikään ruoka ei selkeästi aiheuta vatsaoireita, vaan vatsan toiminta on pysynyt vuosikausia samanlaisena (en enää toista itseäni, kun vatsan toiminta on avauksessa selitetty). Että mitä lähtee jättämään pois, kun mikään ei selkeitä oireita aiheuta.

Ap

Vierailija
35/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuntuu haluavan vain jonkun diagnoosin, jonka taakse voi vetäytyä, ettei tarvitse ruokailuja miettiä. Vastauksissaan hän yrittää kumota totuuden, että ruoka vaikuttaa ulosteen koostumukseen.

Vierailija
36/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voit voi voivotella lopun ikäänsä tai etsiä päättäväisesti miten asia vaikuttaa. Oma valinta.

Vierailija
37/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut maha löysällä enemmän tai vähemmän jatkuvasti varmaan 10 vuotta jo. En keksi mikä olisi muuttunut, muutakun aloin silloin syömään enemmän vihanneksia ja juomaan teetä ja kahvia. 

Vatsa kovettuu heti jos syön epäterveellisesti, eli paljon leipää, raskasta hiilaripitoistaruokaa enkä mitään vihreää.

Vierailija
38/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, mitä tulee laktoosi-intoleranssiin ja maidon jalostamiseen: en usko tähän. Laktoosin sieto on geneettistä. Täällä pohjolassa laktoosia siedetään hyvin, kun taas vaikkapa Amerikan alkuperäiskansat eivät siedä maitoa lainkaan, eivät sietäneet silloinkaan, kun sitä ei vielä käsitelty mitenkään.

Ap

Tämä on ihan kokemus. Mahani oli sekaisin vuosikausia kunnes siirryin laktoosittomiin maitoihin. Luin aiheesta, ja sain tietoa että syy on jalostamisessa. Kokeilin luomumaitoa, ja huomasin ettei se ongelma ollutkaan siinä laktoosissa, vaan jalostamisessa. "luomumaitoakin" on nykyisin moneen lähtöön...ei rasvaton maito voi olla luomua. Paras olisi juoda täysin jalostamatonta maitoa suoraan tuottajalta. Silloin vaan maitoteollisuus ei saa mitään:(.

Vierailija
39/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tuntuu haluavan vain jonkun diagnoosin, jonka taakse voi vetäytyä, ettei tarvitse ruokailuja miettiä. Vastauksissaan hän yrittää kumota totuuden, että ruoka vaikuttaa ulosteen koostumukseen.

En voi saada diagnoosia keskustelupalstalta.

Mä en kumoa totuutta, että ruoka vaikuttaa ulostuksen koostumukseen, mutta kerropa sinä, mikä ruoka vaikuttaa ulostuksen koostumukseen niin kuin mulla – minä en keksi ainuttakaan.

Esim. jos olisi maitoproteiiniallergia, vatsa olisi löysällä aina, koska ihan hyvin saatan syödä samaa ruokaa sekä päivällä että illalla. Jos olisi viljojen ongelma, sama juttu. Ja esim. viljoja en nyt niin kauheasti syö, kun en enää syö aamupalaa, jolla ennen söin leipää. Nyt saattaa mennä helposti monta päivää ilman viljaa.

Mä oon itsekin miettinyt ja googlaillut näitä asioita vuosien aikana. Ei pidä suuttua siitä, jos mun oireet ja syömiset eivät sovikaan siihen, mitä vaikkapa sinä ehdotat.

Ja jos olet vakaasti sitä mieltä, että ongelma korjaantuisi ruokavaliolla, selitä ystävällisesti, miten vatsa voi toimia eri aikaan päivästä ihan eri tavalla. Jos et osaa selittää, niin älä myöskään ole vakaasti sitä mieltä, että sinulla on ratkaisu ongelmaani.

Ap

Vierailija
40/108 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut maha löysällä enemmän tai vähemmän jatkuvasti varmaan 10 vuotta jo. En keksi mikä olisi muuttunut, muutakun aloin silloin syömään enemmän vihanneksia ja juomaan teetä ja kahvia. 

Vatsa kovettuu heti jos syön epäterveellisesti, eli paljon leipää, raskasta hiilaripitoistaruokaa enkä mitään vihreää.

Heh, mullakin itse asiassa saattaa olla vatsa heti kovemmalla aamulla, jos juon illalla alkoholia. Ja tosiaan, mulla ei vaikkapa just roskaruoka mitenkään pahenna ongelmaa tai epäterveellinen syöminen ylipäätään.

Ap