Kerrostaloasunto alin vai ylin kerros?
Olen kiinnostunut kahdesta eri asunnosta samassa talossa. Toinen ekassa, toinen kolmannessa eli ylimmässä kerroksessa. Molemmat ovat suunnilleen samassa kunnossa ja hintapyyntökin on suht. sama. Yritin tässä pohtia kummankin kerroksen huonoja puolia ja miettiä kumpaa asuntoa mahdollisesti tosimielessä vielä katsoisin. Listatkaa te jotain muuta mahdollisimman inhorealistista, jos tulee mieleen jotain, mitä ei tässä mun listassa ole:
ASUNTO 1: Alakerta
-yläkerran norsuperhe tömistelee yötä päivää
-yläkertojen viemäritukos aiheuttaa karmivan paskavesivahingon minun asuntooni
-yläkerran parvekkeelta lakaistaan ja heitetään roskia minun partsille
liikenteen melu kuuluu kadulta alakertaan enemmän kuin ylös
-alakerran kämpän alla on pesutupa/sauna/pyöräkellari josta kolinat kuuluu lattian läpi
ASUNTO 2: 3.eli ylin kerros
-talossa ei ole hissiä!
tupakansavut nousee alakerroksista ylös enkä voi pitää ikkunoita tai partsin ovea auki
-kattovuodot syyssateilla ja sulamisvedet talvella katosta läpi
-kylmä kämppä katon lämpövuotojen takia talvisin
-kuuma kämppä kesällä kun aurinko paahtaa kattorakenteisiin ja lämpö nousee muutenkin ylöspäin
Molemmat asunnot on ilta-aurinkoon päin eivätkä ole läpitalon, mutta yläkerran asunto on nurkkahuoneisto, jossa sentään saunan pieni ikkuna avautuu eri ilmansuuntaan. (aattelen ettei noihin saa läpituuletusta kesähelteellä).
Kommentit (90)
Alimman koska mulla on korkeanpaikankammo. Alhaalla on helpompi pestä ikkunoita voi mennä vaikka nurtsille pesee jos niikseen tulee, samoin lasitetun parvekkeen. Tulinpalon sattuessa voin hyppää vaikka ikkunasta pihalle, eikä saa vammoja. On siis 2 ulos/sisääntuloakin. Olen aina asunut 1. krs maantasalla enkä muuhun enää muuttaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Alimman koska mulla on korkeanpaikankammo. Alhaalla on helpompi pestä ikkunoita voi mennä vaikka nurtsille pesee jos niikseen tulee, samoin lasitetun parvekkeen. Tulinpalon sattuessa voin hyppää vaikka ikkunasta pihalle, eikä saa vammoja. On siis 2 ulos/sisääntuloakin. Olen aina asunut 1. krs maantasalla enkä muuhun enää muuttaisikaan.
Piti vielä sanoa että hiljainen piha-aluekin. Autoja ei ajele, ellei joku muuta tms.
Vanha ketju mutta ajankohtainen kysymys...
Itse AP:n tilanteessa ottaisin sen ylimmän, koska valoisuus ja näkymät. Mutta tämä lähinnä tapauksessa jos olisi vuokra-asunto tai asunto olisi kaksio tms. Eli portaita lähinnä rasvaisin yksin.
Omaa asuntoa ostettaessa ottaisin alimman (ainakin jos ei aivan maan tasalla ja jos rauhallinen alue) - koska asunnon saisi myytyä helpommin eteenpäin ”sitten joskus”. Tämä myös jos asunto olisi ns perheasunto, eli kolmio tai suurempi, tai jos minulla olisi koira tms eli en kulkisi portaissa yksin.
Jokaisella omat mieltymtksensä. Asuin ennen ylimmässä. Nyt asun alimmassa. Kannattaa tutustua asunnon fiilikseen jos on ostamassa. Tykkään tosi paljon nykyisestä kodista ja on hyvä, vaikka onkin maatasossa ja ihmiset kulkee läheltä. Autojen melu ei kuulu yhtään, eikä naapureidenkaan.
Paras kerros on alin kerros. Pääsee nopeasti ulos, eikä tarvitse hissiä. Kuuma ilma pakautuu ylimpään kerrokseen kesäisin. Asuin ennen ylimmässä ja olin vannoutunut ylimmän kerroksen fani. Nykyään asunut vain ekassa ja paras minun mielestäni. Uusissa taloyhtiöissä asunut ja huomannut, että asuntoni on koko yhtiön paras. Naapurein korkeintaan 2 ollut, joten hiljaista. esällä voinut tuulettaa kadulle ilman pelkoa, että varas hiipii. Naurettavia nämä jutut joissa sanotaan varkaista. Kerrostalon eka kerros on turvallinen. Omakotitalossa asuva on usein piilossa pihan keskellä. Siellä varkailla aikaa häärätä.
En muuttaisi kuin kerroksiin 2-3.mieti mistä pääset vielä elävänä ulos jos tulee tulipalo tai jotain muuta vrt. Se Lontoon kerrostalon tulipalo.
Ylimmiseen kallistuisin mikäli et meinaa asua asunnossa koko ikääsi (vanhuus). Myös ihan pienten lapsien, joita joutuu kantamaan ykköskerros on helpompi. Riippuu toki siitäkin onko perheasunto. Mikäli on vaikka kaksio niin usein muutetaan joka tapauksessa suurempaan jos perhekoko kasvaa.
Riippuu asunnon sijainnistakin. Jos alue hyvä ja turvallinen niin voisin valita ensimmäisen kerroksen (yleensä halvempikin). Luultavasti kolmoskerroksen asunnon ostaisin, koska olen niin jänishousu että voisin pelätä, jos parvekkeelle pääsisi kiipeämällä tai ikkunat olisivat hyvin alhaalla. Tosin kerran olen asunnut ensimmäisessä asuinkerroksessa, joka ei ollut alhaalla vaan käytännössä toinen kerros. Tykkäsin. Miinus tässä oli äänet. Kuului kaikki äänet, kun muut ihmiset kulkivat rapussa. Toinen oli pesutupa joka oli alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asunnon sijainnistakin. Jos alue hyvä ja turvallinen niin voisin valita ensimmäisen kerroksen (yleensä halvempikin). Luultavasti kolmoskerroksen asunnon ostaisin, koska olen niin jänishousu että voisin pelätä, jos parvekkeelle pääsisi kiipeämällä tai ikkunat olisivat hyvin alhaalla. Tosin kerran olen asunnut ensimmäisessä asuinkerroksessa, joka ei ollut alhaalla vaan käytännössä toinen kerros. Tykkäsin. Miinus tässä oli äänet. Kuului kaikki äänet, kun muut ihmiset kulkivat rapussa. Toinen oli pesutupa joka oli alhaalla.
Miten joku kiipeää lasitetulle parvekkeelle?
Niin tai puhumattakaan siitä jos ikkunat on kadulle. Sitä melua!!! Itse asun toisessa kerroksessa suht vilkkaalla kadulla ja välillä pää räjähtää katumelun takia. Ei koskaan enää.