Kerrostaloasunto alin vai ylin kerros?
Olen kiinnostunut kahdesta eri asunnosta samassa talossa. Toinen ekassa, toinen kolmannessa eli ylimmässä kerroksessa. Molemmat ovat suunnilleen samassa kunnossa ja hintapyyntökin on suht. sama. Yritin tässä pohtia kummankin kerroksen huonoja puolia ja miettiä kumpaa asuntoa mahdollisesti tosimielessä vielä katsoisin. Listatkaa te jotain muuta mahdollisimman inhorealistista, jos tulee mieleen jotain, mitä ei tässä mun listassa ole:
ASUNTO 1: Alakerta
-yläkerran norsuperhe tömistelee yötä päivää
-yläkertojen viemäritukos aiheuttaa karmivan paskavesivahingon minun asuntooni
-yläkerran parvekkeelta lakaistaan ja heitetään roskia minun partsille
liikenteen melu kuuluu kadulta alakertaan enemmän kuin ylös
-alakerran kämpän alla on pesutupa/sauna/pyöräkellari josta kolinat kuuluu lattian läpi
ASUNTO 2: 3.eli ylin kerros
-talossa ei ole hissiä!
tupakansavut nousee alakerroksista ylös enkä voi pitää ikkunoita tai partsin ovea auki
-kattovuodot syyssateilla ja sulamisvedet talvella katosta läpi
-kylmä kämppä katon lämpövuotojen takia talvisin
-kuuma kämppä kesällä kun aurinko paahtaa kattorakenteisiin ja lämpö nousee muutenkin ylöspäin
Molemmat asunnot on ilta-aurinkoon päin eivätkä ole läpitalon, mutta yläkerran asunto on nurkkahuoneisto, jossa sentään saunan pieni ikkuna avautuu eri ilmansuuntaan. (aattelen ettei noihin saa läpituuletusta kesähelteellä).
Kommentit (90)
Tuo alakerrosten partsien ötökkäongelma on mulle ihan uutta. Mikähän sen aiheuttaa? Meillä sitten yläkerroksessa tuli lintuja parvekkeelle paskomaan (ennen kuin saatiin parvekelasit)
Ehdottomasti ylin. Olen asunut aina joko ylimmässä tai alimmassa kerroksessa ja ylin ehdottomasti kivempi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 15:48"]
Olen kiinnostunut kahdesta eri asunnosta samassa talossa. Toinen ekassa, toinen kolmannessa eli ylimmässä kerroksessa. Molemmat ovat suunnilleen samassa kunnossa ja hintapyyntökin on suht. sama. Yritin tässä pohtia kummankin kerroksen huonoja puolia ja miettiä kumpaa asuntoa mahdollisesti tosimielessä vielä katsoisin. Listatkaa te jotain muuta mahdollisimman inhorealistista, jos tulee mieleen jotain, mitä ei tässä mun listassa ole:
ASUNTO 1: Alakerta
-yläkerran norsuperhe tömistelee yötä päivää
-yläkertojen viemäritukos aiheuttaa karmivan paskavesivahingon minun asuntooni
-yläkerran parvekkeelta lakaistaan ja heitetään roskia minun partsille
liikenteen melu kuuluu kadulta alakertaan enemmän kuin ylös
-alakerran kämpän alla on pesutupa/sauna/pyöräkellari josta kolinat kuuluu lattian läpi
ASUNTO 2: 3.eli ylin kerros
-talossa ei ole hissiä!
tupakansavut nousee alakerroksista ylös enkä voi pitää ikkunoita tai partsin ovea auki
-kattovuodot syyssateilla ja sulamisvedet talvella katosta läpi
-kylmä kämppä katon lämpövuotojen takia talvisin
-kuuma kämppä kesällä kun aurinko paahtaa kattorakenteisiin ja lämpö nousee muutenkin ylöspäin
Molemmat asunnot on ilta-aurinkoon päin eivätkä ole läpitalon, mutta yläkerran asunto on nurkkahuoneisto, jossa sentään saunan pieni ikkuna avautuu eri ilmansuuntaan. (aattelen ettei noihin saa läpituuletusta kesähelteellä).
[/quote]
Mikäli nuo listaamasi asiat ovat faktoja eikä sun mielikuvitusta niin kiertäisin koko taloyhtiön todella kaukaa. Katto vuotaa ja äänieristyksiä ei taida olla ollenkaan niin kuka hullu tuollaiseen vapaaehtoisesti asumaan muuttaa?
Mietippäs kuinka kiva on raahata lastenvaunuja sinne kolmanteen kerrokseen hissittömässä talossa ylös alas joka päivä. Nykyäänhän ei vaunuja saa rappukäytävissä säilyttää. Entäs sitten pianoa. Tai sohvia ja muutkin kamat muutossa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 15:48"]
[/quote]
Mikäli nuo listaamasi asiat ovat faktoja eikä sun mielikuvitusta niin kiertäisin koko taloyhtiön todella kaukaa. Katto vuotaa ja äänieristyksiä ei taida olla ollenkaan niin kuka hullu tuollaiseen vapaaehtoisesti asumaan muuttaa?
[/quote]Ei ne listatut asiat ole mitään faktoja vaan yritän tässä itselleni kehittää pahinta mahdollista kauhuskenaariota siitä mitenkä asiat saattavat olla XD -ap
Siis mä kyllä käsitin, että aloittaja listasi ihan vain asioita, jotka voisivat ehkä tapahtua kyseisessä kerroksessa asuessa. Eli että siellä asunnossa ei oikeasti ole kattovuotoja ym., vaan hän ottaa valinnassa huomioon kaikki mahdolliset tekijät.
Ja itse muuttaisin ylimpään. Nyt olen asunut jo pitkään hissittömän talon 3. kerroksessa ja hyvää hyötyliikuntaa on ollut kävellä portaita. Nyt muutamme toiseen hissittömään taloon ja 3. kerrokseen taas, eikä haittaa hissittömyys yhtään. Oma rauha, ei kukaan tömistele pään päällä.
Ehdottomastoi alin. Olen asunut molemmissa ja voin sanoa että hissittömässä talossa en ylimpään enää suostuisi, se tavaroiden ja lasten raahaaminen, huhhuh. Lisäksi todellakin ne tupakin savut tulevat huomattavasti voimakkaammin ylös kuin alaspäin. Eikä ylin kerros mitään rauhaa takaa, alhaalta tulee ihan yhtälailla ääniä ja meteliä, musiikki yms kuului meillä ainakin jopa paremmin kun asuimme ylhäällä. Riippuu ihan naapureistakin tietysti.
Et yhtään ajatellut seinänaapureita, vaan puhut ylä- ja alakerran naapureista. Pitäisi ottaa huomioon, että samassa kerroksessa seinän takana saattaa olla huumeluola tai islamistien temppeli. Itselläni oli kerran kamalia maalaisjuoppoja, jotka soittivat Jätkän Humppaa aina aamukolmesta aamukuuteen.
Ohhoh aika yllättävästi menevät vastaukset laidasta laitaan, molemmilla kerroksilla on fanaattiset omat kannattajansa!
Ylin kerros. Hissittömyys on minusta ainut ongelma.
Muutin hissittömän talon 3. kerrokseen, mutta taloyhtiööni tehtiin jälkikäteen hissi. Asuntoni on kyllä kesällä valoisa ja lämmin, mutta jo sälekaihtimien käyttö helteellä auttaa. Säännöllisiä tupakoitsijoita ei onneksi ole niillä puolilla, jossa itselläni on parveke ja ikkunat. Äänien kuuluminen on myös erilaista eri kerroksissa. Omasta mielestäni taloyhtiöni on todella rauhallinen. Sen sijaaan alimmassa kerroksessa asuvan asukkaan mielestä äänet kuuluvat todella hyvin.
Se kannattaa huomioida, että nykyisin ylin kerros maksaa hissistä eniten, mikäli hissi tullaan tekemään taloyhtiöön jälkikäteen.
Kyllä se mahdollinen meteli, ovien paiskominen ja jalkojen töminä kuuluu sinne ylimpäänkin kerrokseen. Näin ainakin meidän talossa. Asumme 3. eli ylimmässä kerroksessa ja jossain naapuriasunnossa (en tiedä onko alempana vai seinän takana) asuu joku norsu joka tömistelee ihan järkyttävästi. En tosin ole asunut koskaan alimmassa kerroksessa, joten osaa suoraan verrata kumpi on metelin kannalta pahempi. Riippunee varmasti ihan siitä minkälaisia naapureita sattuu saamaan.
voisitko noita kahta asuntoa vertailla jollain muulla kriteerillä kuin sijainnilla?
Miksi helvetissä aiot muuttaa taloon jossa tulee vedet katosta läpi? :D Eikö se kerro jo ihan tarpeeksi rakennuksen kunnosta?
Oho, mobiiliversio näytti uusimmat viestit vasta viestin lähetyksen jälkeen :D Säikähdin jo että hulluko olet.
- 35
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 17:12"]
Miksi helvetissä aiot muuttaa taloon jossa tulee vedet katosta läpi? :D Eikö se kerro jo ihan tarpeeksi rakennuksen kunnosta?
[/quote]suosittelen lukemaan hieman tarkemmin ap:n aloituksen.
Asun itse ylimmässä eli kolmannessa kerroksessa, ei hissiä. Ehdottomasti parempi kuin alin kerros.
Asutaan ylimmässä kerroksessa ja kesäisin sisällä +30, talvisin huoneet kylmiä. Ötököitä ei ole, eikä möykkääkään, ellei naapurin itkuista vauvaa tai alakerran mölyävää teiniä ota huomioon.
Ehdottomasti ylin! Asun itsekin hissittömän talon kolmannessa kerroksessa, eikä tuo rappusten ravaaminen mitenkään ole elämää haitannut. Eihän se ole kuin kaksi kerrosväliä. Hyvää peppujumppaa. Muuttaminen oli tietty rankkaa, mutta nopeasti ohi kuitenkin. Tosi rauhallista ja ötököitä ei tosiaan ole yhtään, mitä nyt parvekkeen ovesta joskus tulee, jos se on auki. Helteillä on kuuma joo, mutta ei talvella ole ollut yhtään kylmä, koska lämmitystä voi itse säätää. Ihanaa kun kukaan ei oikein näe ikkunoista sisään, vaikka verhot olisivatkin auki.
Olen asunut myös alimmassa, eikä ollut kivaa. Ikkunoihin koputeltiin, ihmiset ramppasi ikkunan ohi koko ajan ja hämähäkkejä pyöri nurkissa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 16:08"]
Otat ehdottomasti sen ylimmän. Jos valitsee asunnon sen perusteella, että "ehkä joskus katkeaa jalka ja sit on kuukausi hankalaa rappusissa", niin on ihan väärillä perusteilla liikkeellä. Ylin kerros = rauha. Eikä 3.kerros edes ole niin korkealla.
[/quote]
No milloin se 3. kerros ilman hissiä on oikea valinta? Ei ainakaan vauva-aikana(vaunujen, vauvan ja kauppakassin roudaus ilman hissiä ei ole herkkua), ei jos jalka katkeaa (ja nilkka nyrjähtää monellakin), ei jos vammautuu, ei jos lemmikki satuttaa itsensä/vanhenee (se 20kg koirakin alkaa painaa päivä toisensa jälkeen rappusia kannettuna), ei jos vanhenee (nivelrikot yms). Eli ei se ainakaan pitkä-aikainen asuntovalinta ole...
Jos alakerta ei ole ihan katutasossa, niin hissittömässä talossa ottaisin sen. Katutasossa pitää miettiä, että miten läheltä ikkunoita kuljetaan (=voiko verhoja pitää auki).
Pääsääntö on, että mitä ylempänä, sen kalliimpi, mutta tuo hissittömyys on merkittävä puute, joka muuttaa asiaa.