Kerrostaloasunto alin vai ylin kerros?
Olen kiinnostunut kahdesta eri asunnosta samassa talossa. Toinen ekassa, toinen kolmannessa eli ylimmässä kerroksessa. Molemmat ovat suunnilleen samassa kunnossa ja hintapyyntökin on suht. sama. Yritin tässä pohtia kummankin kerroksen huonoja puolia ja miettiä kumpaa asuntoa mahdollisesti tosimielessä vielä katsoisin. Listatkaa te jotain muuta mahdollisimman inhorealistista, jos tulee mieleen jotain, mitä ei tässä mun listassa ole:
ASUNTO 1: Alakerta
-yläkerran norsuperhe tömistelee yötä päivää
-yläkertojen viemäritukos aiheuttaa karmivan paskavesivahingon minun asuntooni
-yläkerran parvekkeelta lakaistaan ja heitetään roskia minun partsille
liikenteen melu kuuluu kadulta alakertaan enemmän kuin ylös
-alakerran kämpän alla on pesutupa/sauna/pyöräkellari josta kolinat kuuluu lattian läpi
ASUNTO 2: 3.eli ylin kerros
-talossa ei ole hissiä!
tupakansavut nousee alakerroksista ylös enkä voi pitää ikkunoita tai partsin ovea auki
-kattovuodot syyssateilla ja sulamisvedet talvella katosta läpi
-kylmä kämppä katon lämpövuotojen takia talvisin
-kuuma kämppä kesällä kun aurinko paahtaa kattorakenteisiin ja lämpö nousee muutenkin ylöspäin
Molemmat asunnot on ilta-aurinkoon päin eivätkä ole läpitalon, mutta yläkerran asunto on nurkkahuoneisto, jossa sentään saunan pieni ikkuna avautuu eri ilmansuuntaan. (aattelen ettei noihin saa läpituuletusta kesähelteellä).
Kommentit (90)
Ylin tai alin kerros, molemissa puolensa. Keskikerroksiin en mielelläni muuttaisi. Ekassa kerroksessa hyvä puoli on helppo liikkuminen. Ylimmässä taas enemmän rauhaa ja esim. liikenne tai muu kadulta kuuluva älämölö on vähäisempää. Jos on rauhallinen alue, niin ensimmäinen kerros on ok.
Asun ensimmäisen kerroksen asunnossa ja olen yllättynyt positiivisesti kuinka hyvä ratkaisu etenkin lasten kanssa tämä on ollut. Rauhallinen taloyhtiö ja alue, vaikka onkin keskeisellä paikalla.
vastaan että alin kerros. asumme itse alimmassa ja helppoa on (mm.vaunut) liikkuminen eikä tarvitse varoa lasten juoksemista ja tömistelyjä kun alhaalla ei asu ketään. Myös asunnon myyminen on helpompaa kuin kolmannen kerroksen sillä kulku on esteetön. norsuperheelle voisi ihan kohteliaasti huomauttaa, meillä asuu yläkerrassa keski ikäinen pariskunta joka ei tömistele, niin en tiedä kuinka häiritsevää se olisi.
Meillä on rauhaisa piha ja paljon näköesteitä erilaisista puista ja pensaista, eikä ikkunoiden edessä ei ohikulkua. parveke ei silti ole maantasalla, on hienosti suunniteltu talo rinteeseen. Jos näkymät olisivat huonot niin emme olisi varmaan tätä ostaneet.
Hissittömässä talossa ehdottomasti alin kerros. Pelotti ostaa asunto maan tasalta 13 vuotta sitten, mutta mitään murtoja tai muuta häiriötä ei ole ollut pitkienkään matkojen aikana. Todella toimiva ratkaisu vauva-aikana ja kotoa sisältä voi vahtia lasten leikkejä pihalla. Unelma kämppä painavien kantamusten kanssa. Olen myös asunut hissitalon ylimmässä kerroksessa ja asunto oli ihanan valoisa, mutta kylmä talvella.
Vanha ketju muttamun kommentit. Ylin koska uyden tupakkalain myötä savut eivät välttisnouse jos kielletään tupakointi.
Hauska vanha ketju, mihinköhän ratkaisuun ap päätyi?
Alin kerros, voi harrastaa äänekkäämpääkin lemmiskelyä, eikä alakertalaisten tarvitse kuunnella.
Alakerros on turvattomampi ja ärsyttää kun verhoja ei oikein voi pitää auki. Suosittelisin ylempää kerrosta.
Alimmassa kerroksessa mahdolliset radon-vuodot ja homeongelmat ja taas ylimmässä mahdolliset katto- ongelmat ( vuodot, vähäiset erisreet, linnut kakkii ikkunoihin....) talvella kylmä ja kesällä liian kuuma, ja monia muita ongelmia. Nimim. 10. kerroksessa 20 v asunut. Molemmat huonoja.👎
Ylimmässä voi olla omat ongelmat ja alimmassa sitten omat. Lähes kaikki plussat ja miinukset on varmaan jo lueteltu.
Itse mietin mm:
-alin kerros:
-näkösuoja voi olla huono
-maantason partsi voi olla ok jos ei ole esim. juuri rapun ulko oven vieressä mutta yleensä terassit on kivempia
-aina jos on yläkerran naapureita voi joutua kuulemaan töminää tai askellusta
-rapun liikenne voi häiritä jos on ulko-oven lähellä
Plussana helppo kulku kotiovelle varsinkin jos ei ole hissiä ja turvallisempi lapsille kun korkeat paikat
-ylin kerros:
-ei yläkerran naapureita eli ei töminää ja yksi naapuri vähemmän kun jos olisi vaikka kerrosten välissä
-yleensä parempi rauha ja näkösuoja kotiin ja partsille kun alemmissa
Miinusta tietenkin hissittömyydestä jos asuu sellaisessa talossa ja vaikka olisi hissikin niin kulku hitaampaa kun alhaalta. Sitten tietenkin voi olla kattovuotoja mutta nehän nyt kuuluu taloyhtiön hoitas heti kuntoon.
Ylin. Kolmanteen kerrokseen jaksaisi vielä kävellä joka päivä monta kertaa, paitsi tietysti painavia tavaroita voi olla raskas tuoda kotiin. Alakerrassa kuuluu kaikki ohikulkevien meteli ja yläkerran tömistely.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 16:18"]
Mietippäs kuinka kiva on raahata lastenvaunuja sinne kolmanteen kerrokseen hissittömässä talossa ylös alas joka päivä. Nykyäänhän ei vaunuja saa rappukäytävissä säilyttää. Entäs sitten pianoa. Tai sohvia ja muutkin kamat muutossa.
Lastenvaunuja voi usein säilyttää pyörävarastossa. Pianon muuttamiseen tarvitaan muutenkin aina ammattimiehet. Muutto on huono peruste, koska eihän niitä kamoja tarvitse roudata kuin kerran. Ei muuton hankaluuksien takia kannata asuntoa valita.
Voihan niitä säilyttää, mutta meillä ainakin se koppa olisi pitänyt irrottaa kun vauva nukkui siinä kävelyn jälkeen... Ja kauppakassien, hoitolaukun ja vauvan/vauvan+kopan kantaminen kolmanteen kerrokseen päivittäin ei oikeasti ole kivaa. Koettu on.
Hissittömyys voi haitata eniten juuri tuossa vaiheessa kun vauvaa pitää kantaa. Yleensä kaikissa taloissa on vaunuvarastot joihin voi rattaat jättää.
Mutta isommilla lapsilla ei haittaa eikä aikuisillakin ellei ole jotain liikuntavammoja.
Ollaan asuttu alimmassa, tympeää kuunnella rapussakulkijoita, verhot pidettävä kiinni koska sisälle näki.
Mattoteline ikkunan edessä kruunasi kaiken.
Nyt asutaan rauhallisessa talossa kolmannessa kerroksessa, todella mahtavaa!
Hissittömyydestäkin pelkkää plussaa, huomaamatta kuntoilee. Eikä tänne ole edes kuin kolmet raput kun ollaan sillai jännästi rinteessä, kaksin puolin ulko-ovet.
Vierailija kirjoitti:
Alinkoskapelkaantulipaloja
Voi vaikka ostaa köysitikkaat varalle jos niin paljon pelkää, ei kolmannesta ole iso pudotus.
Itse olen joskus miettinyt noita jopa 8 kerroksisia taloja, sellaiseen en helpolla muuttaisi ylimpään.
Alimman kerroksen asunnot on yleensä halvempia ja viileämpiä kesäisin että on niissäkin hyvät puolensa. Niin ja muuttaminen ja sohvien ja hyllyjen kantaminen ei ole niin ahterista kuin jos asuisi vaikka viidennessä kerroksessa.
Ylin!
Alakerroksen asuntoon kuulet koko rapun kulkemiset yötä päivää. Kaikki kulkee just siitä alakerroksen asuntojen ohi ja paukuttaa ulko-ovea.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta sun listaa.
Jos joskus joutuisin muuttamaan kerrostaloon. Niin ehdottomasti ylimpään kerrokseen.
Sanoisinpa, että olen täysin samaa mieltä. Asun tässä neljännessä ylimmässä kerroksessa ja olo on kuin herran kukkarossa. Esteetön näköalakin kauas, järvi näkyy ikkunoista ja silleen. Enpä lähtis moittimaan. 😊
Ylin kerros olisi varmaan rauhallisempi, mutta itse valitsisin kuitenkin alimman kerroksen siksi et pelkään tulipaloja, ylimmästä kerroksesta ei pystyisi hyppäämään alas.
Itseäni ainakin ahdistaisi asua alimmassa kerroksessa jos on ns. Maantasolla. Ikinä ei voisi jättää ikkunoita auki, kun lähtee ulos. Puhumattakaan siitä, että kuule kaikki lasten pihatapahtunat ja muiden liikkumiset. Jälleen myynti ei välttämättä ole kovin nopeaa.
Me asuttiin vauvan tullessa hissittömän talon kolmannessa kerroksessa. Varsinaiset vaunut pidettiin vaunu/tms.varastossa ja meillä oli vaunuissa pehmeä kantokoppa, joka oli helppo ottaa mukaan, kun vauva nukkui. Juu ja se ostoskassi kulki ihan hyvin mukana, mul oli yleensä reppu ja mies toi suuremmat ruokaostokset. Parvekkeella meillä oli ilmaiseksi saadut parvekevaunut, joista oli yksi osa rikki siten ettei niillä olisi voinut olla liikenteessä mut niitä pystyi hyvin heijaamaan partsilla. Nostin vauvan & kopan aina sinne vaunulenkin jälkeen.
Nyt muutettiin isompaan asuntoon ja meille oli ihan selvää, että ylimpään kerrokseen. Alimman kerroksen alapuolella on kellari- ja muita tiloja, pahimmassa tapauksessa pyöräkellari. Olen asunut alimmassa kerroksessa ja tosiaan ihan se ulko-oven paukahdus, varaston oven paukahdus jne. kuuluvat hyvin. Ekan kerroksen asuntoon kuuluu myös kaikkien sisälle tulevien äänet sekä pihan äänet. Asumme taas kolmannessa kerroksessa ja lapsi on 6-vuotias, eikä tässäkään talossa ole hissiä. Se olisi kyl kiva mut ilmankin pärjätään.