Jos homot jenkeissä naimisiin, onko avioliitto pätevä Suomessa?
Kattelin leffaa jossa pari homoa meni jenkeissä naimisiin osavaltiossa joka sallii avioliiton. Olisko se liitto pätevä suomessa, vai sitten nimikkeellä rekisteröity parisuhde?
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 14:57"]
Kun avioliitto on solmittu ulkomailla Suomen lakien mukaan, toimittaa vihkimisviranomainen tiedon asiasta Suomen avioliittorekisteriin. Suomen lakien mukaan ulkomailla solmittu avioliitto on siis pätevä välittömästi vihkimisen tapahduttua, eikä vihkiparin tarvitse itse toimittaa vihkimisasiakirjoja maistraattiin tai lähetystöön.
[/quote]
"Suomen lakien mukaan" ... eli homoliitto ei siis ole pätevä Suomessa?!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 15:09"]
Kun avioliitto on solmittu ulkomailla Suomen lakien mukaan, toimittaa vihkimisviranomainen tiedon asiasta Suomen avioliittorekisteriin. Suomen lakien mukaan ulkomailla solmittu avioliitto on siis pätevä välittömästi vihkimisen tapahduttua, eikä vihkiparin tarvitse itse toimittaa vihkimisasiakirjoja maistraattiin tai lähetystöön.
[/quote]
"Suomen lakien mukaan" ... eli homoliitto ei siis ole pätevä Suomessa?!
[/quote]
Ilmeisesti sitten ei. Mutta tulisko tietoihin kuitenkin merkintä rekisteröidystä parisuhteesta vai onko jenkkihäät olleet mikään tapahtuma Suomen lain mielestä?
Eikä vain jenkeissä. Oon just miettinyt, kun tuttu pariskunta Hollannista on tulossa käymään, että mikähän niiden suhteen laillinen status on Suomessa, kun ne on ihan virallisesti naimisissa ja niillä on yhteinen sukunimikin.
[/quote]
Höpöhöpö. Ulkomailla naimisiin menevät toimittavat itse laillistetut todistukset Suomeen. Suomi ei hyväksy avioliittoa homojen välillä, joten se tulkitaan täällä rekisteröidyksi parisuhteeksi.