Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan

Vierailija
15.08.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html

Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.

Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.

Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.

Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.

Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.

Kommentit (697)

Vierailija
161/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kypsymätöntä, sorry vain Miisa. Kaikkea (tai kaikkia) ei voi saada samaan aikaan.

Vierailija
162/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miehen tehdä isyystesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eetu vaikuttaa kunnolliselta mieheltä ja on komeakin. Toivottavasti hän on onnellinen Miisan kanssa tai löytää jatkossa itseään tyydyttävän parisuhteen, jos kokee olonsa onnettomaksi nykyisessä kuviossa.

No näinpä justiinsa. Aisankannattajan olemus kilometrin päähän ja kehtaa vielä julkisesti myöntää.

Vierailija
164/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän pohdinnan jälkeen erosin kun ex-vaimo alkoi vaatimaan avointa suhdetta. Pieniä lapsiakin oli kerätty tekemään jo kaksi. En sitten saanut sitä ydinperhettä mistä aina unelmoin kun hetkeksi mutta ei voi mitään

Täysin sama kokemus. Mies alkoi ehdottamaan avointa suhdetta vain vähän sen jälkeen kun oltiin saatu talo ja lapsi, että kiitti vaan kun oli vasta siinä vaiheessa miettinyt. Ajattelin että hän on ihan liian vaatimaton, joten tein päätökseni ja nyt hänelle onkin avoinna koko maailma, tervemenoa!

Vierailija
165/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi naisten itsemääräämisoikeus/vapaus = törkymöykkyisyys? Pitääkö elää kuin siat pellossa? Naida kaikkea liikkuvaa tauteja keräten, rumentaa itsensä sonninrengas-lävistyksillä ja kynityin hiuksin, tatuoida itsensä vulgäärein kuvin, tehdä pjornosisältöä nettiin ja antaa menkkaveren valua valtoimenaan?

Ehkä olen vaan liian oikeistokonservatiivi, voi kauhea paikka sentään, joka ihailee viktoriaanisen ajan sivistyneisyyttä ja hienostuneisuutta.

Vierailija
166/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä hyvät ihmiset teidän elämäänne vaikuttaa?

Eläkööt juuri niin kuin tahtoo.

Ei vaikutakaan ja eläkööt juuri niin kuin tahtoo. Mutta mikä tarve tuota omaa elämänmuotoa on julistaa somessa? Ja mikä tarve medialla on nostaa esiin näitä polyamorisia?  Ei se ole mitään uutta ihan niinkuin ei ole median toinen suosikkiaihe eli intiimipalvelujen myyntikään.

Polyamoriset suhteet näyttävät aika usein olevan yhden osapuolen masinoimia, joihin kumppani sitten suostuu enemmän tai vähemmän innokkaasti. Okei, kaksi ihmistä ehkä pääsevät polysuhteesta yhteisymmärrykseen ja ovat keskustelleet selvät säännöt. Mutta:

entäs se kolmas/neljäs/viides/lisää vielä joku osapuoli?  Entäs hänen/heidän tunteet, toiveet ja tarpeet?

Eivät ne muut osalliset ole mitään leluja, jotka voi ottaa kaapista tarvitessa ja leikin jälkeen jättää lattialle lojumaan.

Oon yksinelävä nainen ja mulle sopisi hyvin suhde esim naimisissa olevan miehen kanssa jolla on avoin suhde. Ongelma on näissä just tää mikä esim Emmin kohdalla vaikuttaa olevan, että mulle ei ole mitään tilaa ja aikaa siinä kuviossa. On lähtötiedoissa et kyseessä polyamorinen ja super paljon keskusteleva pari mutta todella usein pitäisi mennä tasan heidän aikataulujen mukaan ja sääntöjä ei oikein ole sovittu ja kun kyselen treffeillä et okei kerrotko mulle teidän sopimuksista ja esitän kysymyksiä, käy ilmi ettei oo oikein sittenkään juteltu mistään tarkasti ja mun pitäisi olla valmiina johonkin autopanoihin nopealla aikataululla. Ei helvetissä :D

Ootko nyt varma, että vaimo on oikeasti syypää? Jos se vaimo vaikka on miehelle ykkönen ja heillä hyvä suhde, mies ei kaipaa romantiikkaa ja syvällisyyttä muiden naisten kanssa? Tai ainakaan sinun kanssasi ei nyt tahtonut muuta kuin satunnaista seksiä eikä ollut varma edes milloin huvittaa kanssasi seuraavaksi...

Aika moni ihan sinkkumieskin tarjoaa tuollaista diiliä, haluavat sulta vain korkeintaan seksiä omien menojen puitteissa. Niillä ei vaan ole vaimoa, jota tästä syyttää (toki edellä sinä itse oletat ja syytä vaimoa).. mutta on melko yleistä, että miestä voi kiinnostaa panemiset vaikkei löytäisi sinulle muuten aikaa.

Onnea yritykseen jos toiveena on päästä nimenomaan tasavertaiseksi rakkaaksi avoimessa aviossa elävän miehen vaimon rinnalle. Sinkuissa ilmeisesti jotain vikaa paitsi tietenkin sinussa... Kuten jo todettu, on miesten vaikeampi löytää avoimissa parisuhteissa seksikumppaneita ja se johtuu juuri siitä, että haikailtu pano haluaa olla vähintään yhtä tärkeä ihmissuhde kuin miehen vaimo. Vaimon etsiessä seuraa sinkkumiesten lienee helpompi ymmärtää se, ettei aviossa elävä ole yhtä yksin kuin he (oikeasti, mitä muuta elämään mahtuu jos monetkin suhteet ovat vakavia parisuhteita?) eikä se haittaa kun paneminen passaa.

No siis koko idea tuossa on PUHUA AVOIMESTI siitä mitä haluaa ja hakee ja mihin on valmis. Itse nimenomaan haluan seksiä vain ja hauskanpitoa, mutta haluan sopia ja tietää tarkasti miten pari on sopinut näistä asioista, omista toiveista kerron avoimesti. Tosi moni ei olekaan sopinut mitään ja kaikki on hyvin epämääräistä. Jos tarkoitus on vain nussia autossa ilman kemiaa niin se kannattaa laittaa jo siihen seuranhakuilmoitukseen eikä esiintyä kommunikoivana pariskuntana jolle polyamoria on arkea ja harkittu valinta. Huomaan ettet ymmärrä tätä aihetta yhtään :)

Hehheh nasevaa...mieskö löytää sopivaa seuraa laittamalla seuranhakuilmoitukseen, että "nussitaan takapenkillä"? Miten voit olettaa, että sitä etsii eikä ole valmis muuhun? Et tunne kyseistä ihmistä hyvin, mutta kuitenkin kehtaat anonyymisti levittää tällaista toisesta ihmisestä. Kertomasi perusteella voit tietää vain, että sitä hän oli valmis harkitsemaan sinun kanssasi...

Kommunikointi on toki tärkeää, mutta avoimen suhteen määritelmään ei varsinaisesti kuulu avoin keskustelu kenen tahansa utelijan kanssa. Teillähän ilmeisesti ei ollut minkäänlaista suhdetta. Arvostelit juuri paremmin ymmärtävänä muiden avointa suhdetta, sen avoimuutta ja heidän kyvyttömyyttään sopia asioista (olettamasi perusteella). Samassa kommentissa itse osoitat olevasi tyrannimainen keskustekija, sellainen, joka kokee olevansa oikeutettu määräämään miten asioista kuuluu puhua ja sopia muiden avoimissa suhteissa ja jopa suhteen ulkopuolisille vinkujille vastailla. Kanssasi olisi varmasti helppoa ja selkeää sopia avoimen parisuhteen käytännöistä kaikki osapuolet huomioiden ainakin omasta mielestäsi :D

Tietysti sitä paremmin homma toimii, mitä paremmin ihmiset ymmärtävät toisiaan. Avoimuudella viitataan kuitenkin varsinaisesti ihmissuhteessa hyväksyttyihin suhteen ulkopuolisiin (seksuaalisiin) vapauksiin, sovitunlaiseen rajoittamattomuuteen parisuhteessa.

Usein asioista sopiminen helpottuu sitten suhteen muodostuttua, teillehän sellaista ei syntynyt. Vai olitkohan kuitenkin niitä ihmisiä, jotka yrittävät määritellä tulevat ihmissuhteensa etukäteen tinderin profiilitekstissä? Hurjan rohkea ja avoin elämänasenne... näin avoimissa parisuhteissa elävienkin kuuluisi suunnitella elämänsä, jotta sinä pääset heti kärryille? Muu on väärää avoimuutta

"Huomaan ettet ymmärrä tätä aihetta yhtään :)" hihkaisee nainen, joka elää yksin avoimien parisuhteiden yleisenä asiantuntijana...

Toki noista jutuista tuli olo, ettei mies ollut tosissaan mitään seuraa hakemassa, jonkinlaista yritystä... sen kanssa sitten oli käytävä kaikki asiat läpi ja rynnättävä nettiin haukkumaan.

Hohhoijaa. Olen ollut siis seksisuhdetta kanssani toivovien ihmisten kanssa treffeillä ja koko ydinideana avoimissa suhteissa se että etukäteen keskustellaan asiat hyvinkin huolellisesti. Tottakai on ok kysellä että miten turvaseksi on hoidettu ja milloin ovat käyneet testissä, montako muuta ihmistä tilanteeseen liittyy. Tämä on juuri se koko avointen suhteiden ydin, avoimuus ja puhuminen. Jos ei ole valmistautunut noista puhumaan, ainakaan itse en ole kiinnostunut edes seksistä heidän kanssaan. Mulla on edellytyksenä seksille turvaseksin selkeys ja se että etukäteen osaa puhua millasta seksiä haluaa jne. Tällaisia ihmisiä on olemassa aika paljonkin. Jos kumpikin selvästi on toisesta kiinnostunut, on menty treffeille. Itse tykkään käydä syömässä, juoda ehkä juoman tai pari, jutella ja flirttailla. Tykkään sellaisesta kovasti. Tämän jälkeen seksiä jos kummankin tekee mieli ja katsotaan koska taas nähdään.

Jos avoimessa suhteessa ei osaa yhtään sopia koska tavataan taas, eli elämää polyamorisena ei ole suunniteltu eikä tilaa ja aikaa niille yrittämilleen suhteille ole raivattu, se ei ole harkittu ja hyvin hoidettu juttu. Tietenkään ei ole pakko harrastaa seksiä jonkun kanssa jonka kanssa ei halua, eikä yksityisistä asioista puhuta, mutta jos hakee seuraa treffailuun ja seksiin mutta ei osaa puhua seksistä suoraan, ja ainoa mihin pystyisi onkin käytännössä pystyy on tunnin varoajalla autossa paneminen, juttu ei oo ainakaan mua varten.

Hohhoijaa on sulla kova tarve ylistää itseäsi... Ja herjata nimeämiäsi henkilöitä. Miksi tilaa ja aikaa pitäisi raivata "yrittämilleen suhteille" etukäteen? Jos ei ole vastaan tullut ketään sen kummempaa, jolle vielä olisi valmis enemmän lupaamaan. Siitähän tässä oli kyse - vaadit tarkkaa suunnitelmaaa ja lupauksia jo alustavan kiinnostuksen herättyä ensimmäisissä keskusteluissa kasvokkain. Muuten et kovasti nauti. Yritä hyvä ihminen hyväksyä se, etteivät kaikki menettele kuten sinä. Asioista saa sopia myös sitä mukaa kun tilanne kehittyy. Huomaan, ettet sellaista voi sietää :)

Vierailija
167/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikutakaan ja eläkööt juuri niin kuin tahtoo. Mutta mikä tarve tuota omaa elämänmuotoa on julistaa somessa? Ja mikä tarve medialla on nostaa esiin näitä polyamorisia?  Ei se ole mitään uutta ihan niinkuin ei ole median toinen suosikkiaihe eli intiimipalvelujen myyntikään.

Polyamoriset suhteet näyttävät aika usein olevan yhden osapuolen masinoimia, joihin kumppani sitten suostuu enemmän tai vähemmän innokkaasti. Okei, kaksi ihmistä ehkä pääsevät polysuhteesta yhteisymmärrykseen ja ovat keskustelleet selvät säännöt. Mutta:

entäs se kolmas/neljäs/viides/lisää vielä joku osapuoli?  Entäs hänen/heidän tunteet, toiveet ja tarpeet?

Eivät ne muut osalliset ole mitään leluja, jotka voi ottaa kaapista tarvitessa ja leikin jälkeen jättää lattialle lojumaan.

Oon yksinelävä nainen ja mulle sopisi hyvin suhde esim naimisissa olevan miehen kanssa jolla on avoin suhde. Ongelma on näissä just tää mikä esim Emmin kohdalla vaikuttaa olevan, että mulle ei ole mitään tilaa ja aikaa siinä kuviossa. On lähtötiedoissa et kyseessä polyamorinen ja super paljon keskusteleva pari mutta todella usein pitäisi mennä tasan heidän aikataulujen mukaan ja sääntöjä ei oikein ole sovittu ja kun kyselen treffeillä et okei kerrotko mulle teidän sopimuksista ja esitän kysymyksiä, käy ilmi ettei oo oikein sittenkään juteltu mistään tarkasti ja mun pitäisi olla valmiina johonkin autopanoihin nopealla aikataululla. Ei helvetissä :D

Ootko nyt varma, että vaimo on oikeasti syypää? Jos se vaimo vaikka on miehelle ykkönen ja heillä hyvä suhde, mies ei kaipaa romantiikkaa ja syvällisyyttä muiden naisten kanssa? Tai ainakaan sinun kanssasi ei nyt tahtonut muuta kuin satunnaista seksiä eikä ollut varma edes milloin huvittaa kanssasi seuraavaksi...

Aika moni ihan sinkkumieskin tarjoaa tuollaista diiliä, haluavat sulta vain korkeintaan seksiä omien menojen puitteissa. Niillä ei vaan ole vaimoa, jota tästä syyttää (toki edellä sinä itse oletat ja syytä vaimoa).. mutta on melko yleistä, että miestä voi kiinnostaa panemiset vaikkei löytäisi sinulle muuten aikaa.

Onnea yritykseen jos toiveena on päästä nimenomaan tasavertaiseksi rakkaaksi avoimessa aviossa elävän miehen vaimon rinnalle. Sinkuissa ilmeisesti jotain vikaa paitsi tietenkin sinussa... Kuten jo todettu, on miesten vaikeampi löytää avoimissa parisuhteissa seksikumppaneita ja se johtuu juuri siitä, että haikailtu pano haluaa olla vähintään yhtä tärkeä ihmissuhde kuin miehen vaimo. Vaimon etsiessä seuraa sinkkumiesten lienee helpompi ymmärtää se, ettei aviossa elävä ole yhtä yksin kuin he (oikeasti, mitä muuta elämään mahtuu jos monetkin suhteet ovat vakavia parisuhteita?) eikä se haittaa kun paneminen passaa.

No siis koko idea tuossa on PUHUA AVOIMESTI siitä mitä haluaa ja hakee ja mihin on valmis. Itse nimenomaan haluan seksiä vain ja hauskanpitoa, mutta haluan sopia ja tietää tarkasti miten pari on sopinut näistä asioista, omista toiveista kerron avoimesti. Tosi moni ei olekaan sopinut mitään ja kaikki on hyvin epämääräistä. Jos tarkoitus on vain nussia autossa ilman kemiaa niin se kannattaa laittaa jo siihen seuranhakuilmoitukseen eikä esiintyä kommunikoivana pariskuntana jolle polyamoria on arkea ja harkittu valinta. Huomaan ettet ymmärrä tätä aihetta yhtään :)

Hehheh nasevaa...mieskö löytää sopivaa seuraa laittamalla seuranhakuilmoitukseen, että "nussitaan takapenkillä"? Miten voit olettaa, että sitä etsii eikä ole valmis muuhun? Et tunne kyseistä ihmistä hyvin, mutta kuitenkin kehtaat anonyymisti levittää tällaista toisesta ihmisestä. Kertomasi perusteella voit tietää vain, että sitä hän oli valmis harkitsemaan sinun kanssasi...

Kommunikointi on toki tärkeää, mutta avoimen suhteen määritelmään ei varsinaisesti kuulu avoin keskustelu kenen tahansa utelijan kanssa. Teillähän ilmeisesti ei ollut minkäänlaista suhdetta. Arvostelit juuri paremmin ymmärtävänä muiden avointa suhdetta, sen avoimuutta ja heidän kyvyttömyyttään sopia asioista (olettamasi perusteella). Samassa kommentissa itse osoitat olevasi tyrannimainen keskustekija, sellainen, joka kokee olevansa oikeutettu määräämään miten asioista kuuluu puhua ja sopia muiden avoimissa suhteissa ja jopa suhteen ulkopuolisille vinkujille vastailla. Kanssasi olisi varmasti helppoa ja selkeää sopia avoimen parisuhteen käytännöistä kaikki osapuolet huomioiden ainakin omasta mielestäsi :D

Tietysti sitä paremmin homma toimii, mitä paremmin ihmiset ymmärtävät toisiaan. Avoimuudella viitataan kuitenkin varsinaisesti ihmissuhteessa hyväksyttyihin suhteen ulkopuolisiin (seksuaalisiin) vapauksiin, sovitunlaiseen rajoittamattomuuteen parisuhteessa.

Usein asioista sopiminen helpottuu sitten suhteen muodostuttua, teillehän sellaista ei syntynyt. Vai olitkohan kuitenkin niitä ihmisiä, jotka yrittävät määritellä tulevat ihmissuhteensa etukäteen tinderin profiilitekstissä? Hurjan rohkea ja avoin elämänasenne... näin avoimissa parisuhteissa elävienkin kuuluisi suunnitella elämänsä, jotta sinä pääset heti kärryille? Muu on väärää avoimuutta

"Huomaan ettet ymmärrä tätä aihetta yhtään :)" hihkaisee nainen, joka elää yksin avoimien parisuhteiden yleisenä asiantuntijana...

Toki noista jutuista tuli olo, ettei mies ollut tosissaan mitään seuraa hakemassa, jonkinlaista yritystä... sen kanssa sitten oli käytävä kaikki asiat läpi ja rynnättävä nettiin haukkumaan.

Ja siis todella moni joka haluaa elää yksin, on polyamorinen. Ei polyamorian edellytys ole parisuhde joka avataan. En jaksa sinulle enempää selittää tätä termistöä enkä jatkaa keskustelua, koska et selvästi tunne aihetta.

Ja siis sinähän esitit tietäväsi miten ei-yksin-asuvien tulisi oikein keskustella ja sopia asioista keskenään. En minä väittänyt, etteikö yksinasuva voisi olla polyamorinen. Ei ollut ensimmäinen väärinkäsityksesi, mutta ei se mitään.

Vierailija
168/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tuli vahingossa väärän miehen kanssa. Kantsii käyttää ehkäisyä.

Vierailija
169/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te tuota miestä säälitte? Jos on niin cuck, että tuollaiseen alistuu, niin oma ongelmansa.

Eihän se näin yksinkertaista ole. Tuo on rajojen rikkomista ja henkistä väkivaltaa siinä missä muutkin rajattomat teot. Moni on suhteessa, jossa toinen puhuu ikävästi, haukkuu, kiristää tai käyttää väkivaltaa. Ei niistä ole niin helppoa vaan lähteä ja todeta, että mä en alistu tällaiseen. Noillakin oli vauva tulossa. Jos mies eroaa vauvavuotena, saati raskausaikana, niin saa heittää hyvästit tasapuoliselle vanhemmuudelle.

Kyseinen mies itse uhkaili hylkäävänsä vauvan jos nainen ei tee kuten mies haluaa.

Ja sinä häntä säälit? LOL.

Koko teidän ”huoli” on vaan tekosyy päästä taas vihaamaan naista.

Harmi, että ei voi ottaa Afghanistanista liberaalinaisia tänne turvaan ja lähettää näitä misogynisiä palstamammukoita heidän tilalle talebanien vaimoiksi.

Palstan naisviha-ukot voisi lähettää johonkin savannille taistelemaan paljain käsin nälkäistä leijonalaumaa vastaan.

Kukaan ei ole ollut Eetusta huolissaan, tajuamme että hän on aikuinen mies joka kyllä pärjää. Moni vain tuntee empatiaa häntä kohtaan koska hän on tilanteessa jossa omaan parisuhdemuotoon ei voi vaikuttaa jos haluaa olla oman vauvan lähellä joka päivä.

Kyllä tiesi varmaan mikä naisiaan. Olisi käyttänyt ehkäisyä tämä Eetu jos ei halua vastuuta.

Vierailija
170/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo Emmi miesten ihannenainen?

Ei ole ainakaan minun ihannenainen.

Vierailija
171/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Olen ollut siis seksisuhdetta kanssani toivovien ihmisten kanssa treffeillä ja koko ydinideana avoimissa suhteissa se että etukäteen keskustellaan asiat hyvinkin huolellisesti. Tottakai on ok kysellä että miten turvaseksi on hoidettu ja milloin ovat käyneet testissä, montako muuta ihmistä tilanteeseen liittyy. Tämä on juuri se koko avointen suhteiden ydin, avoimuus ja puhuminen. Jos ei ole valmistautunut noista puhumaan, ainakaan itse en ole kiinnostunut edes seksistä heidän kanssaan. Mulla on edellytyksenä seksille turvaseksin selkeys ja se että etukäteen osaa puhua millasta seksiä haluaa jne. Tällaisia ihmisiä on olemassa aika paljonkin. Jos kumpikin selvästi on toisesta kiinnostunut, on menty treffeille. Itse tykkään käydä syömässä, juoda ehkä juoman tai pari, jutella ja flirttailla. Tykkään sellaisesta kovasti. Tämän jälkeen seksiä jos kummankin tekee mieli ja katsotaan koska taas nähdään.

Jos avoimessa suhteessa ei osaa yhtään sopia koska tavataan taas, eli elämää polyamorisena ei ole suunniteltu eikä tilaa ja aikaa niille yrittämilleen suhteille ole raivattu, se ei ole harkittu ja hyvin hoidettu juttu. Tietenkään ei ole pakko harrastaa seksiä jonkun kanssa jonka kanssa ei halua, eikä yksityisistä asioista puhuta, mutta jos hakee seuraa treffailuun ja seksiin mutta ei osaa puhua seksistä suoraan, ja ainoa mihin pystyisi onkin käytännössä pystyy on tunnin varoajalla autossa paneminen, juttu ei oo ainakaan mua varten.

Hohhoijaa on sulla kova tarve ylistää itseäsi... Ja herjata nimeämiäsi henkilöitä. Miksi tilaa ja aikaa pitäisi raivata "yrittämilleen suhteille" etukäteen? Jos ei ole vastaan tullut ketään sen kummempaa, jolle vielä olisi valmis enemmän lupaamaan. Siitähän tässä oli kyse - vaadit tarkkaa suunnitelmaaa ja lupauksia jo alustavan kiinnostuksen herättyä ensimmäisissä keskusteluissa kasvokkain. Muuten et kovasti nauti. Yritä hyvä ihminen hyväksyä se, etteivät kaikki menettele kuten sinä. Asioista saa sopia myös sitä mukaa kun tilanne kehittyy. Huomaan, ettet sellaista voi sietää :)

:D

Vierailija
172/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on ihan itse halunnut jatkaa suhteessa. Ei häntä siihen kukaan ole pakottanut. Aikuinen ihminen tekee itse päätöksensä ja vastaa niistä.

Niinhän se on, mutta ei moni nainen tai mieskään lähde suhteesta, vaikka siinä olisi fyysistä ja/tai henkistä väkivaltaa koska se ei vaan kaikille ole niin helppoa. Esim. läheisriippuvaiset pelkäävät kumppanin hylkäämistä enemmän kuin mitään muuta ja suostuvat mihin tahansa menettämisen pelossa.

Ongelmahan tuolloin ei olisi polyamoria vaan läheisriippuvuus.

On sekin ongelma, jos toinen käyttää hyväkseen toista ajaakseen omaa agendaansa. Yleensä kun rakastamalleen ihmiselle haluaa hyvää.

Kyllä moni mies kokee olevansa aika lailla hilut ranteessa kun on se lapsi siinä keskellä. Tuommoinen tuuliviiri kuin tuo nainen tuntuu olevan, niin tuore iskä kokee helposti, että ainoa tapa varmistaa isyytensä toteuttaminen on koittaa pysyä naisen kelkassa. Hyväksikäyttöähän se on jos näin.

Vierailija
173/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miisan kulmakarvat on aivan jäätävän kamalat. Miten se ei ite näe miten hirveiksi se muotoilee ne. Ihan kuin Smurffien Gargamel.

Vierailija
174/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Miisaa vuoden ylemmällä luokalla lukiossa, eikä pyöritty samoissa kaveripiireissä. Mutta kyllä muistan jo silloin katselleeni tätä käytävillä että kummallinen ja ÄRSYTTÄVÄ tyyppi. Ylöjärven lukio oli/ on siis aika pieni koulu.

Hahaa niin minäkin! :D

Ylöjärven lukiossa olin kanssa ja olen Miisaa vuoden vanhempi. 

Vierailija
175/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin Miisaa vuoden ylemmällä luokalla lukiossa, eikä pyöritty samoissa kaveripiireissä. Mutta kyllä muistan jo silloin katselleeni tätä käytävillä että kummallinen ja ÄRSYTTÄVÄ tyyppi. Ylöjärven lukio oli/ on siis aika pieni koulu.

Hahaa niin minäkin! :D

Ylöjärven lukiossa olin kanssa ja olen Miisaa vuoden vanhempi. 

Oon aina ajatellut, että täällä kirjottelijat on varmaan jostain ylöjärveltä ja etelä-pohjanmaalta :'D

Vierailija
176/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on tosi suppeat mielikuvat eri suhdemuodoista. On tunnettu tosiasia että aika moni monogamisessa suhteessa oleva pettää. Pettäminen on aivan yhtä mahdollista polyamoriassa, avoin suhde ei tarkoita sitä että saa tehdä mitä vaan vaan myös polyamoriassa on usein tarkat sopimukset siitä mitä saa tehdä. Harvalla on sellainen suhde jossa ei ole mitään rajoja. Myös polyamoriset pettävät ihan yhtä paljon kuin monogamiset, eli tekevät asioita salaa jne.

Oman arvioni mukaan nämä tuntemani polyamoriset tietävät tämän kyllä hyvin vaikka en ole nähnyt minkäänlaista keskustelua aiheesta aiemmin. Asiasta vaietaan ja polyamoria esitetään yksinomaan edistyneiden, sallivien, mustasukkaisuuttaan fiksusti käsittelevien ihmisten aktiivisena valintana ja vapauden ja aidon rakkauden suhdemallina. Samalla ollaan ihan kauhusta kankeina kun kumppani on toisaalla toisen kanssa. Siitä tulee surullinen olo heidän puolestaan. Se "kauttailo" toisen muista suhteista saattaa olla hetken aitoa kun oma olo on rakastettu, mutta ei se kyllä aidosti kanna pitkälle muutenkin epävarmoilla ihmisillä. Mikä tahansa suhdemuoto on tuhoisa jos koko identiteetti rakentuu sen varaan.

Tuo identiteettijuttu oli muuten hyvä. Minua ehkä näissä kuvioissa kiusaa se, että hirveällä julkisuudella ja mekkalalla tehdään nimenomaan identiteetin tärkeä rakennuspalikka siitä, ketä nussit. 

Aika moni muukin nykyajan ilmiö on samanlainen. Ilmiössä sinänsä ei ole välttämättä mitään vikaa, mutta sen omaksuvat epävarmat ja epävakaat ihmiset, jotka yrittävät rakentaa itselleen jonkinlaista identiteettiä takertumalla johonkin yksittäiseen trendikkääseen asiaan, jolla yritetään saada mahdollisimman paljon huomiota.

Minusta tuntuisi terveimmältä, jos identiteetti rakentuisi sille pohjalle, että "Kuka olen, jos kukaan muu ei ole näkemässä, eikä saa tietää mitä teen?" "Kuka olen, kun minulta on otettu ihan kaikki muu pois, työpaikka, parisuhde, omaisuus jne?"

Kuka sinä olet, ihan oikeasti? Eikä niin, että millä trendikkäällä elämäntavalla yritän tällä kertaa kerätä huomiota ja harhauttaa itseäni?

Luulen, että polyamoria toimii kyllä, mutta vain niillä ihmisillä jotka oikeasti tietävät mitä pohjimmiltaan ovat.

Vierailija
177/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon miettiny että kun tämä keskustelu on haukuttu naisvihaksi ja toisten asioihin puuttumiseksi ja vihaamiseksi, niin millaista palautetta Miisa ja Eetu oikein ovat mahtaneet toivoa tuodessaan tän asian julkiseksi tällä volyymilla? En ole sitä mieltä että julkkiksia saa kiusata, mutta ihan neutraalisti, millainen keskustelu olisi heistä toivottavaa ja hyväksyttävää. Mistä me saisimme puhua täällä.

Samaan kysymykseen minäkin haluaisin vastauksen, ja muistuttelen samalla, että nais(t)en toiminnan arvostelu ei ole misogyniaa, samalla tavoin kuin jonkun ei-valkoihoisen toiminnan arvostelu ei ole rasismia, tai vammaisen henkilön toiminnan arvostelu ei ole vammaissyrjintää. Noiden sanojen ylikäyttö vain tekee niistä merkitykseltään niin tyhjiä, että lopulta kukaan ei ota niitä todesta.

Toistan: naisten toiminnan arvostelu ei ole misogyniaa, vaikka kovasti sitä tässä yritetään siksi väittää.

Vierailija
178/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivuhuomiona: vapaa suhde ei automaattisesti tarkoita, että seksin määrä tai merkitys eroaisi monogamistisesta mallista. Minä elän ns. vapaassa suhteessa, mutta olen harrastanut seksiä vain vaimoni kanssa. Miksikö? Koska en ole halunnut.

Kumppanini ei kuitenkaan haluistani voi päättää sen enempää kuin minä hänen. Koko ajatuskin kuulostaa kummalliselta. Yksin tänne tullaan ja yksin lähdetään, ja kaikki läheiset ihmissuhteet siinä välissä ovat kullanarvoisia ja niitä kannattaa vaalia, eikä kuormittaa niitä omistamisenhalulla, vahtaamisella ja kontrolloinnilla. Haasteita tulee vastaan ihan riittävästi muutenkin.

Vapaa suhde oli meille selviö ja periaatekysymys, eikä seksuaalisuus ole kuin yksi osanen siinä (niin kuin elämässä muutenkin). Tärkeintä on luottamus toisen aikuisen kykyyn tehdä valintoja - ja tietenkin keskinäinen arvostus ja rakkaus.

Olen kanssasi ainakin osittain samaa mieltä, ja siksi onkin outoa, että tässä keskustelussa puheena olevassa polysuhteessa esiintyykin niin paljon tuota omistamisenhalua, vahtaamista ja kontrollointia.

Kannattaisi elää niin kuin opettaa, voisi uskottavuus säilyä paremmin.

Vierailija
179/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsi jutussa ehkä tuo saamen opetus äidinkieleksi kun äidin äidinkieli on suomi ja saame toisena kielenä vajaan vuoden verran tuttu. Siis kyllähän on niitäkin, joille opetetaan esperantoa äidinkielesi, eri syistä kuin kuolleen tai hävitetyn kielen elvyttämiseksi, mutta kyllä sen kielitaidon pitäis olla sitten paremmalla pohjalla. On kai ihan tutkittua, että tunneilmaisu on teennäisempää itselle viralla kielellä. No joo...

Vierailija
180/697 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tuo tyrkky "mukasaamelainen". Surullista että tuota moni nuori ihminen seuraa somessa.

VMP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi