Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan

Vierailija
15.08.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html

Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.

Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.

Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.

Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.

Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.

Kommentit (697)

Vierailija
441/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Miisan kaikki isovanhemmat siis saamelaisia vai vain mainittu yksi isoisä (ja toinen isoäitikin)?

Miisan isä ja hänen sukunsa on saamelainen. Äiti taitaa olla Ylöjärveltä.

Okei, sitten kyllä vähän ihmetyttää vähän jos puhuu lapselle vain saamea? Oma isäkään ei opetellut saamea niin tietysti hieman erikoista, että tytär nyt opettelee ollakseen kaksikielinen. Toivottavasti tätä ei nyt käsitetä väärin, on minusta ihan hienoa, että opettelee koska haluaa osata. Erikoista, että opettelee alkaakseen kaksikieliseksi. Tai niin minä käsitin ainakin jos tavoite on puhua lapsen kanssa vain saamea? Parhaassakin tapauksessa hän olisi itse voinut olla kaksikielinen, ei vain saamenkielinen ja kun lapsen isäkin puhuu suomea niin eikö lapselle voisi puhua vähän myös suomea äitikin (joka on yksikielinen)? Mutta tämä taidettiin jo käsitellä täällä.

Oho, tuohon mennessä olin katsonut 3 jaksoa ja niistä sai käsityksen, että saamen puhuminen oli katkennut isoisään (ja ehkä isoäitiin myös). Puhuttiin vain isoisästä, joka oli jostain Tenon alueelta? Ei myöskään ensimmäisissä jaksoissa vaikuttanut osaavan saamea ollenkaan niin luulin, ettei saamelainen vanhempikaan. Ei välttämättä ole Miisan vika, ehkä tuotannon, mutta ekat jaksot unohtaa aiheen aika näppärästi. Aihe tälle sarjalle olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta vielä ensimmäisissä kolmessakaan jaksossa tullut selväksi mitä kautta on saamelaisia sukua ja missä kohtaa suomalaistamista. Miisa kuitenkin asuu Tampereella, joten aika helposti minusta tulee väärinkäsityksiä kun kerrotaan vain suomen kielisen miisan asuvan Tampereella ja papan olleen Tenon-joen saamelaisia ja nyt Miisa lähtee Norjaan juurilleen...

Kolme ekaa jaksoa oli suunnilleen sitä, että "meidän seurustelu on tinder-säätöä" "hihii oon raskaana!" ja "ahistaa, ahistaa, mä en oo monogaami" "ihana kun ei tarvi tapella ja onnistuin savustaa miehen pois lapsen elämästä"... tuoko tämä oikeasti paremmat katsojaluvut koska mä ainakin olin tosi lähellä lopettaa ohjelman katsomisen ellei olisi sanonut jotain järkevää niistä kaloista. Sitä paitsi mietin onko huomion maksimointi kaikella roskalla kuitenkaan oikotie onneen saamelaisuuden aseman parantamiseksi? Huomiohan kiinnittyy just kaikkeen roskaan eikä asia tule kovin uskottavasti tietoisuuteen... mielestäni asiapitoisempi ohjaus olisi ollut parempi.

Sitten viimein 4. jaksossa tulee oleellista asiaa, että isä ei ole opettanut saamea toiseksi kieleksi, mutta sen verran kai sitä tytöt osaa, että Miisa voisi harjoituksen tukena puhua sitä siskojensakin kanssa. Myös tuo sarjan nimi alkoi vasta tuossa kohtaa tuntua loogiselta eli ahaa, katkeamaton kulttuuriperinne(ketju) tai jotain?

Jatkan...

Uutta nippelitietoa minulle myös, että Utsjoen alueella oli suomalaistamisen aikaan saamenkielinen enemmistö... Omista isovanhemmistani kahden juuret on Utsjoella, mutteivät ilmeisesti kovin hyväosaisia kun isovanhempani olivat muuttaneet jo lapsina piiaksi/rengiksi jonnekin rovaniemelle ja puhuneet sitten vain suomea. Lisäksi yksi isovanhempani on suomenruotsalaisten vanhempien hylkäämä (avioton lapsi) ja neljäs suomalainen sodan traumatisoima pappa, jonka vaiheista tai mistään muustakaan ei saatu tietää mitään. Pohjoisesta kaikki. Aloin vain miettiä tuota kun miisa sanoi (olisko ollut nelosjaksossa), että "ei suomalainen muutu saamelaiseksi jos asuu lapissa". Saamelaisuus siis näköjään periytyy saamelaiskulttuurina, mutta entä jos saamelaisten lapsi ei perinyt mitään? Jos isovanhempieni lapsi eli toinen vanhempani opettelisi saamea, jota ei oppinut lapsena ja alkaisi pokalla käyttää saamelaisasuja niin eikö hän olisi jopa saamelaisempi kuin Miisa (molemmat vanhemmat utsjoelta)? Vai ratkaiseeko sen se millaiset välit on omiin vanhempiin ollut (nyt jo kuolleet)? Jos minä opettelisin sitten myös saamea, enkö olisi yhtä saamelainen kuin Miisa? Ja minun lapseni olisivat yhtä saamelaisia kuin Miisan lapsi jos kotona puhuttaisiin opeteltua saamea? Ainakin yhtä saamelaisia kuin Emmin lapset, riittääkö korujen hankkiminen? Tuli siis vain tuosta Miisan sanomisesta mieleen, että kuka osaa sanoa kuka voi omaksua ja opetella kulttuurin omakseen? Voi kai vain-suomalainenkin yrittää muuttaa Lappiin muuttumaan saamelaiseksi, monilla on sukujuuria siellä? Tuntuu vähän syrjivältä asenne, että kaikki suomalaiset on vain suomalaisia jos ei ole päässyt osaksi kulttuuriperinteen ketjua kotikasvatuksessa, "Lappiin muutto ei auta sitten siinä". Sitten ihan pokalla itse lähtee pänttäämään vajavaista perintöään rikkaammaksi kautokeinoon?

Musta tietenkin hienoa, että saamelaista kulttuuria elvytetään, mutta samalla tuntuu, että se halutaan pitää rajatun piirin vaalimana rikkautena. Toki historian perusteella ymmärrän sitäkin, mutta tahdoin tuoda esiin tämän näkökulman.

Sinun isovanhemmat ei olleet saamelaisia. He eivät olisi olleet saamelaisia, vaikka olisivat asuneet pidempään Utsjoella tai muualla pohjoisessa. Ilmeisesti sinun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoittaa saamelainen.

Mistä sinä sen minua paremmin tiedät? Syntyivät Utsjoella ja olivat kaksikielisiä. Muuttivat pois rikkinäisistä, väkivaltaisista kodeista lapsina eivätkä pitäneet yhteyttä Utsjoella. Heidän lapsensa ei omaksunut mitään saamelaisuudesta, vain suomalaisuudesta.

Jos Miisa voi vahvistaa saamelaisuuttaan omaksumalla ja ylläpitämällä saamelaisia perinteitä, joita ei oppinut lapsena niin eikö vanhempani voisi näin periaatteessa yhtä hyvin tehdä niin?

Mitä oli vaikea käsittää?

Eivät olleet kaksikielisiä eikä kotikielenä ei ollut saame. Jos kirjoittajan isovanhemmat olisivat olleet saamelaisia, myös hän olisi saamelainen nykyisellä saamelaisuuden määritelmällä ja myös tietäisi sen. Mutta kun he eivät olleet. Ei Utsjoella syntyminen tee kenestäkään saamelaisia.

Sanoin, etteivät enää puhuneet saamea muutettuaan rovaniemelle utsjoelta jo lapsina "sitten puhuivat vain suomea". Tarkemmin esiteini/teini-ikäisinä. Muuttivat suomalaisiin taloihin töihin ja puhuivat siitä edespäin suomea. Puhuivat sitten myös omille lapsilleen toista kieltään eli suomea eivätkä pitäneet mitään yhteyttä saamelaisiin vanhempiinsa tai muuhun perheeseen. Tuohon aikaan ei ollut valitettavasti hirveän harvinaista tällainenkaan missään. En valitettavasti tiedä tarkemmin tuon puolen isovanhempieni vanhemmista tai muusta suvusta kun eivät tahtoneet asiasta puhua. Olivat kuitenkin saamelaisia eivätkä vain saamenkielisiä Utsjoella... Samoin kuin en tiedä muidenkaan isovanhempieni taustoista paljon. Ja pohdin tässä, että jos kulttuurin jäseneksi pääsee kulttuurin omaksumalla niin eikö niin voisi joku muukin tehdä (varsinkin jos on vain sukupolvi sitten missannut perintönsä)? Vastauksen sainkin jo täältä eli ei voi.

Jos isovanhempasi olivat saamelaisia, sinäkin olet. Niin yksinkertaista se on. Yksikin isovanhempi riittää. Voit hakea itsellesi äänioikeutta saamelaiskäräjävaaleissa ja se on nykylain mukaan sinulle annettava.

Väitätkö nyt että saamelaisuus on etnisyydestä kiinni? Voisiko Minttu Kaulanen tulla saamelaiseksi?

Vierailija
442/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuollainen jatkuva/epätoivoinen pako eli hakeutuminen aina uusien ja uusien miesten seuraan ihailun toivossa, kertoo kyllä jostakin henkilön syvästä sisäisen tyhjyyden kokemisesta ja ehkä lapsuudessa jostakin tärkeästä vaille jäämisestä, jota koittaa sitten kerta toisensa jälkeen täyttää uusilla miehillä, uudella kutkuttavalla suhteella jne. Valitettavasti sisäinen tyhjyys ei näillä keinoilla täyty. Ongelman ratkaisu näin vain siirtyy ja siirtyy. Itse kääntyisin jonkun mielen ammattilaisen puoleen ja hänen avullaan alkaisin ratkaisemaan ja aukaisemaan tilannetta sisäisen eheytymisen näkökulmasta. Aikamoista itserehellisyyttähän se vaatii ja siihen taas ei moni kykene, vaan pakomatka jatkuu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onko se miisa se jolla on aivan jäätävän hirveät kulmakarvat???

Tää ulkonäön haukkuminen on ihan tarpeetonta. Ihminen ei voi kulmakarvoilleen mitään, toki tiedän muutaman harvakarvaisen naisen jotka piirtävät itselleen kokonaan uudet kulmakarvat joka päivä. Mutta ne kulmat ovat muodoltaan ihan Miisan omat. Tässä touhussa on niin paljon kiinnostavia aiheita ja voisi keskustella niistäkin, eikä vain parjata toisen ulkoisia piirteitä.

Miisalla on luonnostaan aika persoonalliset kulmat eikä minusta voi rumaksi sanoa

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhdr4Ow-2xS8r9_Rf…

Joskus meikkaus pistää silmään

https://img.ilcdn.fi/oQXqkqzHGSVLBzNhu8p8ycXU3u4=/full-fit-in/612x0/img…

Monesti ei

https://img.ilcdn.fi/EU9XRKEus-uhcxmtFkdCmkrAHzs=/full-fit-in/612x0/img…

Mielestäni aika hyytyvät kulmat tässä kuvassa

https://teddyfeed.com/wp-content/uploads/2019/04/c9f0f895fb98ab9159f51f…

Vierailija
444/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samelaisuutta käytetään härskisti hyväksi julkisuuden tavoittelussa samoin kuin homostelua, lespoilua ym. kunhan jollain tavalla vaan saadaan eroa perus rahvaaseen.

Vierailija
445/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Miisan kaikki isovanhemmat siis saamelaisia vai vain mainittu yksi isoisä (ja toinen isoäitikin)?

Miisan isä ja hänen sukunsa on saamelainen. Äiti taitaa olla Ylöjärveltä.

Okei, sitten kyllä vähän ihmetyttää vähän jos puhuu lapselle vain saamea? Oma isäkään ei opetellut saamea niin tietysti hieman erikoista, että tytär nyt opettelee ollakseen kaksikielinen. Toivottavasti tätä ei nyt käsitetä väärin, on minusta ihan hienoa, että opettelee koska haluaa osata. Erikoista, että opettelee alkaakseen kaksikieliseksi. Tai niin minä käsitin ainakin jos tavoite on puhua lapsen kanssa vain saamea? Parhaassakin tapauksessa hän olisi itse voinut olla kaksikielinen, ei vain saamenkielinen ja kun lapsen isäkin puhuu suomea niin eikö lapselle voisi puhua vähän myös suomea äitikin (joka on yksikielinen)? Mutta tämä taidettiin jo käsitellä täällä.

Oho, tuohon mennessä olin katsonut 3 jaksoa ja niistä sai käsityksen, että saamen puhuminen oli katkennut isoisään (ja ehkä isoäitiin myös). Puhuttiin vain isoisästä, joka oli jostain Tenon alueelta? Ei myöskään ensimmäisissä jaksoissa vaikuttanut osaavan saamea ollenkaan niin luulin, ettei saamelainen vanhempikaan. Ei välttämättä ole Miisan vika, ehkä tuotannon, mutta ekat jaksot unohtaa aiheen aika näppärästi. Aihe tälle sarjalle olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta vielä ensimmäisissä kolmessakaan jaksossa tullut selväksi mitä kautta on saamelaisia sukua ja missä kohtaa suomalaistamista. Miisa kuitenkin asuu Tampereella, joten aika helposti minusta tulee väärinkäsityksiä kun kerrotaan vain suomen kielisen miisan asuvan Tampereella ja papan olleen Tenon-joen saamelaisia ja nyt Miisa lähtee Norjaan juurilleen...

Kolme ekaa jaksoa oli suunnilleen sitä, että "meidän seurustelu on tinder-säätöä" "hihii oon raskaana!" ja "ahistaa, ahistaa, mä en oo monogaami" "ihana kun ei tarvi tapella ja onnistuin savustaa miehen pois lapsen elämästä"... tuoko tämä oikeasti paremmat katsojaluvut koska mä ainakin olin tosi lähellä lopettaa ohjelman katsomisen ellei olisi sanonut jotain järkevää niistä kaloista. Sitä paitsi mietin onko huomion maksimointi kaikella roskalla kuitenkaan oikotie onneen saamelaisuuden aseman parantamiseksi? Huomiohan kiinnittyy just kaikkeen roskaan eikä asia tule kovin uskottavasti tietoisuuteen... mielestäni asiapitoisempi ohjaus olisi ollut parempi.

Sitten viimein 4. jaksossa tulee oleellista asiaa, että isä ei ole opettanut saamea toiseksi kieleksi, mutta sen verran kai sitä tytöt osaa, että Miisa voisi harjoituksen tukena puhua sitä siskojensakin kanssa. Myös tuo sarjan nimi alkoi vasta tuossa kohtaa tuntua loogiselta eli ahaa, katkeamaton kulttuuriperinne(ketju) tai jotain?

Jatkan...

Uutta nippelitietoa minulle myös, että Utsjoen alueella oli suomalaistamisen aikaan saamenkielinen enemmistö... Omista isovanhemmistani kahden juuret on Utsjoella, mutteivät ilmeisesti kovin hyväosaisia kun isovanhempani olivat muuttaneet jo lapsina piiaksi/rengiksi jonnekin rovaniemelle ja puhuneet sitten vain suomea. Lisäksi yksi isovanhempani on suomenruotsalaisten vanhempien hylkäämä (avioton lapsi) ja neljäs suomalainen sodan traumatisoima pappa, jonka vaiheista tai mistään muustakaan ei saatu tietää mitään. Pohjoisesta kaikki. Aloin vain miettiä tuota kun miisa sanoi (olisko ollut nelosjaksossa), että "ei suomalainen muutu saamelaiseksi jos asuu lapissa". Saamelaisuus siis näköjään periytyy saamelaiskulttuurina, mutta entä jos saamelaisten lapsi ei perinyt mitään? Jos isovanhempieni lapsi eli toinen vanhempani opettelisi saamea, jota ei oppinut lapsena ja alkaisi pokalla käyttää saamelaisasuja niin eikö hän olisi jopa saamelaisempi kuin Miisa (molemmat vanhemmat utsjoelta)? Vai ratkaiseeko sen se millaiset välit on omiin vanhempiin ollut (nyt jo kuolleet)? Jos minä opettelisin sitten myös saamea, enkö olisi yhtä saamelainen kuin Miisa? Ja minun lapseni olisivat yhtä saamelaisia kuin Miisan lapsi jos kotona puhuttaisiin opeteltua saamea? Ainakin yhtä saamelaisia kuin Emmin lapset, riittääkö korujen hankkiminen? Tuli siis vain tuosta Miisan sanomisesta mieleen, että kuka osaa sanoa kuka voi omaksua ja opetella kulttuurin omakseen? Voi kai vain-suomalainenkin yrittää muuttaa Lappiin muuttumaan saamelaiseksi, monilla on sukujuuria siellä? Tuntuu vähän syrjivältä asenne, että kaikki suomalaiset on vain suomalaisia jos ei ole päässyt osaksi kulttuuriperinteen ketjua kotikasvatuksessa, "Lappiin muutto ei auta sitten siinä". Sitten ihan pokalla itse lähtee pänttäämään vajavaista perintöään rikkaammaksi kautokeinoon?

Musta tietenkin hienoa, että saamelaista kulttuuria elvytetään, mutta samalla tuntuu, että se halutaan pitää rajatun piirin vaalimana rikkautena. Toki historian perusteella ymmärrän sitäkin, mutta tahdoin tuoda esiin tämän näkökulman.

Sinun isovanhemmat ei olleet saamelaisia. He eivät olisi olleet saamelaisia, vaikka olisivat asuneet pidempään Utsjoella tai muualla pohjoisessa. Ilmeisesti sinun on vaikea ymmärtää, mitä tarkoittaa saamelainen.

Mistä sinä sen minua paremmin tiedät? Syntyivät Utsjoella ja olivat kaksikielisiä. Muuttivat pois rikkinäisistä, väkivaltaisista kodeista lapsina eivätkä pitäneet yhteyttä Utsjoella. Heidän lapsensa ei omaksunut mitään saamelaisuudesta, vain suomalaisuudesta.

Jos Miisa voi vahvistaa saamelaisuuttaan omaksumalla ja ylläpitämällä saamelaisia perinteitä, joita ei oppinut lapsena niin eikö vanhempani voisi näin periaatteessa yhtä hyvin tehdä niin?

Mitä oli vaikea käsittää?

Eivät olleet kaksikielisiä eikä kotikielenä ei ollut saame. Jos kirjoittajan isovanhemmat olisivat olleet saamelaisia, myös hän olisi saamelainen nykyisellä saamelaisuuden määritelmällä ja myös tietäisi sen. Mutta kun he eivät olleet. Ei Utsjoella syntyminen tee kenestäkään saamelaisia.

Sanoin, etteivät enää puhuneet saamea muutettuaan rovaniemelle utsjoelta jo lapsina "sitten puhuivat vain suomea". Tarkemmin esiteini/teini-ikäisinä. Muuttivat suomalaisiin taloihin töihin ja puhuivat siitä edespäin suomea. Puhuivat sitten myös omille lapsilleen toista kieltään eli suomea eivätkä pitäneet mitään yhteyttä saamelaisiin vanhempiinsa tai muuhun perheeseen. Tuohon aikaan ei ollut valitettavasti hirveän harvinaista tällainenkaan missään. En valitettavasti tiedä tarkemmin tuon puolen isovanhempieni vanhemmista tai muusta suvusta kun eivät tahtoneet asiasta puhua. Olivat kuitenkin saamelaisia eivätkä vain saamenkielisiä Utsjoella... Samoin kuin en tiedä muidenkaan isovanhempieni taustoista paljon. Ja pohdin tässä, että jos kulttuurin jäseneksi pääsee kulttuurin omaksumalla niin eikö niin voisi joku muukin tehdä (varsinkin jos on vain sukupolvi sitten missannut perintönsä)? Vastauksen sainkin jo täältä eli ei voi.

Jos isovanhempasi olivat saamelaisia, sinäkin olet. Niin yksinkertaista se on. Yksikin isovanhempi riittää. Voit hakea itsellesi äänioikeutta saamelaiskäräjävaaleissa ja se on nykylain mukaan sinulle annettava.

Väitätkö nyt että saamelaisuus on etnisyydestä kiinni? Voisiko Minttu Kaulanen tulla saamelaiseksi?

Äskeinen eri kommentoija kuin aikaisempi keskustelija

Vierailija
446/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa suhteessa en näe mitään väärää, mutta se että raskaana yllättäen paiskaa tuon suhdevaatimuksen päin miehensä/lapsen isän näköä. Törkeää, suorastaan kiristämistä. Ja kun vielä Miisa Areenassakin levitteli miehensä raha-asioita nolaamismielessä.

Vierailija
447/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä Miisa niin merkittävä että oikein sarja hänestä tehty?

Vähän ihmetellyt samaa. Mutta ilmeisesti riittää, että on nainen ja somessa seuraajia.

Vierailija
448/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa suhteessa en näe mitään väärää, mutta se että raskaana yllättäen paiskaa tuon suhdevaatimuksen päin miehensä/lapsen isän näköä. Törkeää, suorastaan kiristämistä. Ja kun vielä Miisa Areenassakin levitteli miehensä raha-asioita nolaamismielessä.

Yllättäen paiskaa? Miisan tinderprofiilissa lukee että hän on polyamorinen. Miten jo tiedossa olevan asian voi paiskata yllättäen päin toisen näköä?

En jaksa enää seurata tätä keskustelua kun monen päivän juttelun jälkeen ihmiset tulevat pari sivua luettuaan kommentoimaan asioita jotka on käsitelty sekä dokkarissa että haastetteluissa että 15 sivua sitten tässä ketjussa. Kiitos hei.

Vierailija
449/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättäen paiskaa? Miisan tinderprofiilissa lukee että hän on polyamorinen. Miten jo tiedossa olevan asian voi paiskata yllättäen päin toisen näköä?

En jaksa enää seurata tätä keskustelua kun monen päivän juttelun jälkeen ihmiset tulevat pari sivua luettuaan kommentoimaan asioita jotka on käsitelty sekä dokkarissa että haastetteluissa että 15 sivua sitten tässä ketjussa. Kiitos hei.

No hei, tiedätkö, ei tämä keskustelu ole kuin lentokenttä: omaa lähtöä ei tarvitse kuuluttaa. Eli hei vain! 👋🏻

Vierailija
450/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Emmi on poistanut instansa 😯😯

Nyt menee jännäksi!

Oikeesti? Mistähän on kyse.

Ei ole poistanut, käy vaikka katsomassa.

Viestin kirjottaja ei osaa käyttää instaa tai Emmi on blokannut hänet.

ahhhahhhaha pelle ei osaa käyttää instaa

Vierailija
451/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuntuu, että se halutaan pitää rajatun piirin vaalimana rikkautena. Toki historian perusteella ymmärrän sitäkin, mutta tahdoin tuoda esiin tämän näkökulman.

Niin tuntuukin, ihan kuin pelättäisiin sitä että se arkipäiväistyy tai kontaminoituu siitä, jos liian moni tavalla tai toisella samastuu saamelaiskulttuuriin.

Kuten luin tänään instafeedistäni: "Stop normalizing things so that I can keep feeling special."

Vierailija
452/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollainen jatkuva/epätoivoinen pako eli hakeutuminen aina uusien ja uusien miesten seuraan ihailun toivossa, kertoo kyllä jostakin henkilön syvästä sisäisen tyhjyyden kokemisesta ja ehkä lapsuudessa jostakin tärkeästä vaille jäämisestä, jota koittaa sitten kerta toisensa jälkeen täyttää uusilla miehillä, uudella kutkuttavalla suhteella jne. Valitettavasti sisäinen tyhjyys ei näillä keinoilla täyty. Ongelman ratkaisu näin vain siirtyy ja siirtyy. Itse kääntyisin jonkun mielen ammattilaisen puoleen ja hänen avullaan alkaisin ratkaisemaan ja aukaisemaan tilannetta sisäisen eheytymisen näkökulmasta. Aikamoista itserehellisyyttähän se vaatii ja siihen taas ei moni kykene, vaan pakomatka jatkuu..

Tämä on aika jännä tulkinta ihmisen halusta saada paljon seksiä. Eli se on jonkin sisäisen aukon ja tyhjyyden täyttämistä.

Itsestäni seksi on paljon mukavampaa ja hauskempaa kuin vaikka syöminen, kokkailu, liikunta, työssä käyminen, lukeminen, elokuvissa käynti, musiikin kuuntelu, metsästys tai kalastus. Haluan siis maksimoida tätä mukavaa tekemistä elonpäivieni aikana.

Aika harvoin noita muita asioita elämässä huomattavasti suosivilla puhutaan sisäisestä tyhjyydestä tms.

453/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa Eetu olla vähän beta. Ja Nuorgamilla voi olla jotain vikaa pääkopassa. Puhuu lapselleen saamea vaikka itse "oppi" sen vasta viime vuonna. Tekee varmaan hyvää lapsen kielelliselle kehitykselle kuunnella jotain rallisaamea. 

Vierailija
454/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei, tiedätkö, ei tämä keskustelu ole kuin lentokenttä: omaa lähtöä ei tarvitse kuuluttaa. Eli hei vain! 👋🏻

Ja itse jätät hyvästejä randomeille kuin olisit Jane Austenin romaanissa. Ei lentokentillä lähtijät kuuluta mitään lähdöstään, nokkeluutesi meni vähän hukkaan kun et osaa käyttää tuota ilmaisua oikein. Mutta hauskaa että olet täällä riemunamme vaikkei mitään annettavaa olekaan.

Vierailija
455/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös kokeilussa avoin suhde lapsia saaneena avioparina. En nyt lähde tarkemmin luettelemaan taustasyitä miksi päätettiin kokeilla. Miten meni noin niinkuin omasta mielestä? Itselle oli todella hyvin vientiä kevyempään ja vakavampaan sivusuhteeseen ja menin rakastumaankin melkein heti kättelyssä toiseen mieheen, mikä tietysti heijastui aika negatiivisesti minu ja mieheni väliseen suhteeseen. Mieheni treffaili vähän aikaa ja sai jo kolmannesta panosta kannoilleen hellittämättömän stalkkerin, joka yhä tänäkin päivänä palaa vaatimaan parempaa selitystä "suhteesta" lähtemiselle. Noin niinkuin omasta mielestä oli aika surkea idea.

Vierailija
456/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pettäjä kautta historian ei tosiaan ole sanonut noin. Totuus on ehkä ollut tuo mutta pieni vähemmistö sen on ääneen sanonut. Ja sitten jos sen sanoo ääneen omalle kumppanilleen ennen kuin lähtee sitä jännitystä muiden kanssa hakemaan niin sehän ei ole pettämistä. Suurin osa ihmisistä haluaa parisuhteen jossa muita ei tapailla, mutta kaikki eivät ja jos he ovat asiasta avoimia ja rehellisiä sille jonka kanssa parisuhteeseen ryhtyvät niin eihän siinä ole mitään väärää. Tilanne on tietysti ikävä ja surullinen jos toinen jostain syystä lähtee parisuhteeseen jonka ”säännöt” ovat vain toisen mielen mukaiset, mutta syyllinen tilanteeseen ei tuolloin ole se avointa suhdetta haluava vaan se joka on lähtenyt mukaan avoimeen suhteeseen vaikka ei sellaista halua.

Vierailija
457/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No monet naiset ovat nykyään jakorasioita!

458/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jännä tulkinta ihmisen halusta saada paljon seksiä. Eli se on jonkin sisäisen aukon ja tyhjyyden täyttämistä.

Itsestäni seksi on paljon mukavampaa ja hauskempaa kuin vaikka syöminen, kokkailu, liikunta, työssä käyminen, lukeminen, elokuvissa käynti, musiikin kuuntelu, metsästys tai kalastus. Haluan siis maksimoida tätä mukavaa tekemistä elonpäivieni aikana.

Aika harvoin noita muita asioita elämässä huomattavasti suosivilla puhutaan sisäisestä tyhjyydestä tms.

Mutta kommentoimasi kirjoittaja ei puhunutkaan seksistä, vaan suhteista aina uuden jännittävän ihmisen kanssa. Seksiähän saa kyllä monogaamisessa suhteessakin, tuskin pelkän seksin takia polygaamiksi aletaan, tai niin ainakin polyt ovat tähän asti kovasti kuuluttaneet että kyse ei ole seksistä vaan ihmissuhteista. Miisahan itsekin sanoi että kaipaa uusiin ihmisiin tutustumista.

Vierailija
459/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista: Miisa haluaa Eetun lisäksi tavata muita ja saada seksiä muilta mieheltä Eetun lisäksi: "Päädytään" avoimeen suhteeseen. Paitsi, kun Miisa on raskaana ja ei voi dokata ja bilettää, niin "päädytään" perinteiseen suhteeseen siksi aikaa. Eetua viedään tuossa 6-0. Jos Miisa olisi mies, hänet olisi somessa ja mediassa naulattu palleista kattoon.

Vierailija
460/697 |
22.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä puhutaan kuin Miisan ja Emmin miehet olisivat tahdottomia lapatossuja, jotka on alistuttu vasten tahtoaan tällaisiin suhteisiin? Eivät he ole mitään ameeboja eivätkä kaipaa vauva-palstalaisten sääliä. Jos avoin suhde ei nappaa, kyllä nämä miehet varmasti osaavat ihan oma-aloitteisisti puhua asiasta ja tarpeen vaatiessa lopettaa suhteen. Ei lapsi tarkoita sitä, että pitäisi jäädä onnettomaan parisuhteeseen. Nyt kyllä vähän aliarvioitte noita Nuorgamien miehiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme