Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niuho lääkäri

Vierailija
05.09.2014 |

Palasin just kotiin tk:sta ja olipa taas niuho lääkäri. Hoitsut on siellä melkein kaikki mukavia, mutta tämä omalääkäri on todella kalsea. Nuori mieslääkäri, jolla on tapana tuijottaa kuin natsiupseeri. Kerro siinä sitten terveydentilasta, kun olo on kuin kolmannen asteen kuulustelussa. Lääkäri ei myöskään tunnu uskovan mitä kerron, vaan tiukkaa asiat aina moneen kertaan. Olen sairastanut työuupumuksesta alkunsasaanutta masennusta nyt pari vuotta, ja käynnit lääkärissä on melkein pahempaa kuin itse sairaus. Lääkäri kuulustelee aivan kaikesta, myös asioista jotka eivät mielestäni millään lailla liity sairauteen. Niinpä en jaksa vapaaehtoisesti kertoa enää kuin ne pakolliset.

Opetetaanko lääkiksessa lääkäreitä tuijottamaan potilasta maanisesti? Se hermostuttaa minua ja saa olono uhatuksi. Tästä lähtien aion aina kun voin varata puhelinajan tai vain viedä reseptin uusittavaksi. En jaksa sitä lääkärin grillausta. (Luulen, että kyse on osin hänen omasta epävarmuudestaan, mutta en oikeasti halua olla siellä tuijotettavana ja kuulusteltavana. Puhelimessa ei ainakaan kuule kuin sen tiukkaamisen.)

Onko mulla tällaista? Tunnen itseni aina toisenluokan kansalaiseksi käytyäni tällä nuorella natsilääkärillä. Ja saako lääkärille sanoa, että voisitko olla tuijottamatta koko ajan? Lääkärikäynneistä seuraa aina entistä huonompi olo, mikä ei voi olla tarkoitus. 

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin omalääkäriä henkilökemioiden vuoksi. Ei siitä mitään haloota tullut. Terveyskeskusta saa vaihtaa missä kunnassa vaan.

Vierailija
42/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:16"]

Itse vaihdoin omalääkäriä henkilökemioiden vuoksi. Ei siitä mitään haloota tullut. Terveyskeskusta saa vaihtaa missä kunnassa vaan.

[/quote]

Hyvä tietää. Heti on mieli kevyempi kun tietää että saa vaihtaa tk:ta eikä tarvitse selitellä. Sekö käy ihan netissä? 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:19"]

katsekontaktin on varmaan tarkoitus olla ystävällismielisyyden ja kiinnostuksen osoitus. itse olen pannut merkille että kaikki hoitajat tuijottavat hirmu tiukasti silmiin, lääkärit vähemmänkin. 

[/quote]

No miksei katso ystävällisesti! Lekuri tuijottaa kylmästi ja epäluuloisesti. 

ap

[/quote]

Onko hän sanonut hänen katseensa tarkoittavan tuota? 

Tulkitset liikaa katsetta ja luultavasti äänensävyjä. Eiköhän jokainen kuitenkin ole oma itsensä kysyessään ja katsellessaan. Aroista yksityisistä asioista voisi monelle olla helpompi puhua verhon takaa tai kuten totesit, puhelimitse. Eiköhän lääkärikin näe tuon vaivautuneisuutesi, mutta hän tarvitsee myös joitain vastauksia ja luultavasti kysyy useamman kerran sen takia, kun yrittää välttää sillä hetkellä liian vaivautuneisuuden aikaansaamista jatkokysymyksillä.

Vierailija
44/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:19"]

katsekontaktin on varmaan tarkoitus olla ystävällismielisyyden ja kiinnostuksen osoitus. itse olen pannut merkille että kaikki hoitajat tuijottavat hirmu tiukasti silmiin, lääkärit vähemmänkin. 

[/quote]

No miksei katso ystävällisesti! Lekuri tuijottaa kylmästi ja epäluuloisesti. 

ap

[/quote]

Onko hän sanonut hänen katseensa tarkoittavan tuota? 

Tulkitset liikaa katsetta ja luultavasti äänensävyjä. Eiköhän jokainen kuitenkin ole oma itsensä kysyessään ja katsellessaan. Aroista yksityisistä asioista voisi monelle olla helpompi puhua verhon takaa tai kuten totesit, puhelimitse. Eiköhän lääkärikin näe tuon vaivautuneisuutesi, mutta hän tarvitsee myös joitain vastauksia ja luultavasti kysyy useamman kerran sen takia, kun yrittää välttää sillä hetkellä liian vaivautuneisuuden aikaansaamista jatkokysymyksillä.

[/quote]

Tivaaminen on eri asia, ja tunnistan kyllä kylmän katseen. Kuten sanoit, hoitsut tk:ssani ovat ystävällisiä ja empaattisia, samoin oli aikoinaan edellinen omalääkäri. Tämä nykyinen on joka käynnillä samanlainen. Tuntuu kuin olisin poliisikuulusteluissa, ja oikeasti ne tiedot mitä tivaa yhä uudelleen ja epäilee kun kerron ei ole hoidon kannalta tärkeitä. Johan tässä ketjussa on käynyt ilmi, että muillakin on samanlaisia kokemuksia. 

Ja ei, en ole vaivaantunut, olen vain masentunut enkä tykkää siitä, että minua grillataan ja kyylätään. 

ap

Vierailija
45/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:22"]

[/quote]

Hyvä tietää. Heti on mieli kevyempi kun tietää että saa vaihtaa tk:ta eikä tarvitse selitellä. Sekö käy ihan netissä? 

ap

[/quote]

En ole hlö keltä kysyit, mutta kyllä käy. Itsekin vaihdoin terveysasemaa juuri siksi, ettei omalääkärin kanssa sujunut. Terveysaseman vaihtolomake on netissä, ks. oman kaupungin sivuilta, eikä siinä tarvita perusteluita. Jos vaihtaa omalääkäriä samalla terveysasemalla, siihen tarvitaan. Aika paljon helpompaa siis vaihtaa terveysasemaa :) 

Vierailija
46/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:22"]

[/quote]

ap

[/quote]

En ole hlö keltä kysyit, mutta kyllä käy. Itsekin vaihdoin terveysasemaa juuri siksi, ettei omalääkärin kanssa sujunut. Terveysaseman vaihtolomake on netissä, ks. oman kaupungin sivuilta, eikä siinä tarvita perusteluita. Jos vaihtaa omalääkäriä samalla terveysasemalla, siihen tarvitaan. Aika paljon helpompaa siis vaihtaa terveysasemaa :) 

[/quote]

... ja niin, kannattaa myös tsekata ne odotusajat sille, että pääsee lääkäriin. 

Vierailija
47/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:35"]

Täällä myös yksi omalääkäriä vaihtanut. Syynä juuri henkilökemioiden täydellinen kohtaamattomuus. Näissä herkissä psyykenasioissa se voi todella estää toipumisen. Kannattaa vaihtaa! Nykyinen on tosi ihana. :) 

[/quote]

Suunnittelen myös omalääkärin vaihtoa. Pikkutyttö, joka ei ota mitään tosissaan, pihtaa lähetetteitä erikoislääkärille, vaikka tietty vaiva ollut jo vuosikausia. Muutenkin suhtautuu kuin johonkin vähämieliseen. Sitä se valkoinen takki tekee tosiille, kun on kivat palkkaedut saavuettu ja tentit läpäisty. Muut ihmiset muuttuvat silmänräpäyksessä joksikin epämääräiseksi karjaksi. Haluan lämpimämmän, kokeneemman ja ihmisen, jolla olisi oikeasti tunne siitä.. että yrittää saada asioita parhaakseni, ei minua vastaan.

Vierailija
48/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:35"]

Täällä myös yksi omalääkäriä vaihtanut. Syynä juuri henkilökemioiden täydellinen kohtaamattomuus. Näissä herkissä psyykenasioissa se voi todella estää toipumisen. Kannattaa vaihtaa! Nykyinen on tosi ihana. :) 

[/quote]

Suunnittelen myös omalääkärin vaihtoa. Pikkutyttö, joka ei ota mitään tosissaan, pihtaa lähetetteitä erikoislääkärille, vaikka tietty vaiva ollut jo vuosikausia. Muutenkin suhtautuu kuin johonkin vähämieliseen. Sitä se valkoinen takki tekee tosiille, kun on kivat palkkaedut saavuettu ja tentit läpäisty. Muut ihmiset muuttuvat silmänräpäyksessä joksikin epämääräiseksi karjaksi. Haluan lämpimämmän, kokeneemman ja ihmisen, jolla olisi oikeasti tunne siitä.. että yrittää saada asioita parhaakseni, ei minua vastaan.

[/quote]

Terveys on ihmisellä se ainut ja kallein. Minun henkeni aikoinaan pelasti tk-lääkäri, joka otti todesta kun muut vain vähättelivät. Onneksi ei ollut vielä liian myöhäistä. 

Vierailija
49/74 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palautetta. Ei mikään muutu jos täällä asiaa ihmettelet.

Vierailija
50/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:41"]

[/quote]

Näin varmasti, mutta uskon, että palaute käännettäisiin kuitenkin minua vastaan. Mullahan on masennus, joten (kuten moni tässä ketjussa) kaiken sanottaisiin olevan osa minun tulkintaa ja sairautta. Ei minua otettaisi vakavasti. 

Helpompaa on vaihtaa terveyskeskusta. Kukaan ei kysele syytä, eikä minun tarvitse nähdä sitä lääkäriä enää. 

ap

Vierailija
51/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat terapiaa ja kuuntelua, olet kyllä väärässä paikassa. Ei tk-lääkäri anna masennusterapiaa, hän selvittää vain kokonaistilanteen ja yrittää päästä selville masennuksen vaikeusasteesta ja siitä, onko lääkitys sppiva ja riittävä. Terapia haetaan ihan muualta, kuten psykologilta, psykiatrilta tai terapiapätevyyden saaneelta sairaanhoitajalta. Terkkarissa voi olla oma terapeutti tai esim. masennuksen hoitoon keskittynyt hoitaja. Terkkalääkäri hoitaa tosiaan lähinnä lääkitysasiat ja mahd.lähetteet.

Vierailija
52/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 07:04"]

Jos haluat terapiaa ja kuuntelua, olet kyllä väärässä paikassa. Ei tk-lääkäri anna masennusterapiaa, hän selvittää vain kokonaistilanteen ja yrittää päästä selville masennuksen vaikeusasteesta ja siitä, onko lääkitys sppiva ja riittävä. Terapia haetaan ihan muualta, kuten psykologilta, psykiatrilta tai terapiapätevyyden saaneelta sairaanhoitajalta. Terkkarissa voi olla oma terapeutti tai esim. masennuksen hoitoon keskittynyt hoitaja. Terkkalääkäri hoitaa tosiaan lähinnä lääkitysasiat ja mahd.lähetteet.

[/quote]

Et tainnut lukea koko ketjua. En ole missään sanonut haluavani terapiaa. Ainoastaan asiallista kohtelua. 

ap

Vierailija
53/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luetun ymmärtäminen? Luitko esim. kommenttini tällä sivulla, nro 35:n?

No minähän kirjoitin aloituksessa, että lääkäri saattaa olla vain epävarma tms, mutta koen hänen jatkuvan tivaamisensa ja varsinkin sen tuijottamisen rasittavana ja ahdistavana. En oikeasti odota lääkäriltä mitään ihmeitä, ainoastaan sitä, että kuuntelee, jos minulla on kerrottavaa ja EHKÄ kysyy pari tärkeää kysymystä, mutta saatuaan vastauksen ei jää tiukkaamaan ja tivaamaan ja tuijottamaan. Sitten resepti kouraan ja pois. 

Edellinen lääkärini oli minua kohtaan ystävällinen ja antoi minun olla rauhassa, jos en halunnut avautua mistään. Se oli hyvä. 

ap

Terapiaa en tarvitse, ainoastaan asiallisen lääkärin, joka ei tuijota, kyttää ja kuulustele! Terapian olet repäissyt ihan omasta päätäsi. Toivottavasti et ole terveydenhuollossa töissä, koska sunkaltaisia ei sinne kaivata lisää. 

ap

Vierailija
54/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Just näin, syyllistetää potilasta jota on kohdeltu hunosti! Tässä on syy, miksi itsekin vaihdoin ennemmin arvauskeskusta kuin tein valituksen vittupäisestä tohtorista. Koska minun syyksi se olis kuitenkin käännetty. Missä ap on muka sanonu kaipaavansa terapiaa? 

Tsemppiä ap ja vaihda tosiaan terveyskeskusta, mulla se muutti kaiken. Viimeinkin asiallinen, empaattinen lääkäri. Valituksella et saa kuin lisää vittuilua osaksesi! Kokemusta on. 

Vierailija
55/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdi seleenin, jodin, D-vitamiinin ja omega3-rasvahappojen RIITTÄVÄSTÄ saannista niin alkaa oireetkin vähenemään. Kilpirauhanen tarvitsee tukea sekä aivot. Riittävästi näitä ei saa normiruuista. Se on tosiasia.

Vierailija
56/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 07:16"]

[/quote]

Luetun ymmärtäminen? Luitko esim. kommenttini tällä sivulla, nro 35:n?

No minähän kirjoitin aloituksessa, että lääkäri saattaa olla vain epävarma tms, mutta koen hänen jatkuvan tivaamisensa ja varsinkin sen tuijottamisen rasittavana ja ahdistavana. En oikeasti odota lääkäriltä mitään ihmeitä, ainoastaan sitä, että kuuntelee, jos minulla on kerrottavaa ja EHKÄ kysyy pari tärkeää kysymystä, mutta saatuaan vastauksen ei jää tiukkaamaan ja tivaamaan ja tuijottamaan. Sitten resepti kouraan ja pois. 

Edellinen lääkärini oli minua kohtaan ystävällinen ja antoi minun olla rauhassa, jos en halunnut avautua mistään. Se oli hyvä. 

ap

Terapiaa en tarvitse, ainoastaan asiallisen lääkärin, joka ei tuijota, kyttää ja kuulustele! Terapian olet repäissyt ihan omasta päätäsi. Toivottavasti et ole terveydenhuollossa töissä, koska sunkaltaisia ei sinne kaivata lisää. 

ap

[/quote]

Ja luepa vielä kommenttini 28 tällä samalla sivulla. Kannattaako tulla aukomaan päätä, jos et ole vaivautunut lukemaan edes aloitusta? 

Voit hyvin olla oikeassa lääkärin epävarmuudesta, mutta kun itse olen ahdistunut ja surullinen, ei se oikein auta. Minulle riittäisi jopa hyväksyvä läsnäolo, koska ei se lääkäri pysty minun ongelmiani kuitenkaan parantamaan, ainoastaan kirjoittamaan lääkkeitä. 

ap

Vierailija
57/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 07:20"]

Huolehdi seleenin, jodin, D-vitamiinin ja omega3-rasvahappojen RIITTÄVÄSTÄ saannista niin alkaa oireetkin vähenemään. Kilpirauhanen tarvitsee tukea sekä aivot. Riittävästi näitä ei saa normiruuista. Se on tosiasia.

[/quote]

Tässä oli kyse epäasiallisesta lääkäristä, ei mistään seleenistä. Mitä jos alotat oman ketjun ravintolisille? Vai meinaatko että hoitohenkilökunnan huono asenne paranee sillä, mitä MINÄ syön?

ap

Vierailija
58/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tule muuttumaan (paitsi sulle pahemmaksi) vaikka antaisitkin palautetta. Ei korppi korpin silmää noki. 

nro 51

Vierailija
59/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ihmisen suurin ongelma on se masennus. Lääkäri on vasta toissijainen, juttu koska hän ei usko oireisiin, jotka olisi mahdollista hoitaa kuntoon oikealla ruokavaliolla. Näitä saikuttajia riittää, jotka ei tiedä millä asiaa voisi korjata. Vastaus on siis ensisijaiseen ongelmaan, jolla kyllä katoaa tuo toinenkin, kun ei tarvitse lääkärissä käydä

Vierailija
60/74 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 07:26"]

[/quote]

Ei tule muuttumaan (paitsi sulle pahemmaksi) vaikka antaisitkin palautetta. Ei korppi korpin silmää noki. 

nro 51

[/quote]

Tämä on valitettavasti omakin näkemykseni. Mun täytyy nyt vaan valita se toinen terveyskeskus niin voin unohtaa koko inhottavan lekurin. Ei tässä muukaan auta. 

ap