Laihtuuko näillä eväillä?
Tavoitteena ainakin -10kg ensi kesään mennessä. Harrastan 4x viikossa salilla käyntiä ja vähintään yhtä monta lenkkiä + hyötyliikuntaa työ- ja salimatkat kävellen.
Tässä tämän viikon ruokalistani, tiedän että ruokailu voisi olla monipuolisempaa ja lihas ei tällä kasva, mutta tarkoitus olisikin päästä nyt vain läskistä eroon, ehkä myöhemmin sitten kasvatella lihasta jos siltä tuntuu.
Maanantaina:
Aamulla pari kuppia kahvia rasvattomalla maidolla, paljon vettä.
11.15 kanasalaatti, 150g broilerin maustamattomia fileesuikaleita, tomaattia, kurkkua, paprikaa, sipulia
14.00 paahtoleipä juustolla (tiedetään, ei hyvä eikä terveellinen valinta, mutta en voinut vastustaa kiusausta kun oli tarjolla)
(Sali)
16.30 200g rasvatonta raejuustoa + 2dl rasvaton jogurtti
18.30 2 munan munakas kalkkunaleikkeellä, kevytjuustolla, tomaatilla, sipulilla
+ mukillinen kevytjogurttia
(Lenkki)
Tiistaina:
Aamulla kahvia ja vettä
8.30 paahtoleipä juustolla
12.15 kanasalaatti
(Sali + intervallijuoksu)
16.30 200g raejuusto + 2dl jogurtti
20.00 2 munan munakas + 2 mukia kevytjogurttia
(Lenkki)
Keskiviikkona:
Kahvia ja vettä
11.15 kanasalaatti + 2 näkkileipää
15.15 4 oliivia, 2 porkkanaa
16.00 maitorahka + piltti
18.00 2 munan munakas + salaattia
+ mukillinen rasvatonta jogurttia
20.00 3 kulhollista bataatti-porkkanakeittoa (kattilallisessa alle 600kcal, eli max 250kcal syöty) raejuustolla
Tänään ehkä vielä lenkille, jos maha ehtii tasoittua ennen pimeää.
En omista vaakaa, joten painon seuraaminen on hankalaa. Vatsa tuntuu kuitenkin kiristyneen hieman ja nesteet ovat lähteneet liikkeelle. Juon vettä n. 3 litraa päivässä.
En syö yleensä aamupalaa, koska se lisää syömishimojani päivän mittaa. Pärjään kevyemmillä eväillä, kun aloitan päivän lounaalla. Samoin säännöllinen 5 kertaa päivässä syöminen saa minut pakkomielteisesti ajattelemaan ja odottamaan seuraavaa ruokailua, valmiit ruokaohjelmat laukaisevat ahmimiskohtauksia rajoittavuudellaan. Syön mieluummin näläntunteeseen luottaen kuin kelloon katsoen.
Ajattelin ainakin joulukuulle jatkaa näillä linjoilla, ellen repsahda... Ainakin tähän asti on ollut helppo olla ja olen jaksanut liikkua. Millaisia ajatuksia herättää?
Kommentit (14)
Syöt liian vähän ja todennäköisesti repsahdat, ellei sulla sitten ole anorektikon "itsekuri" ja laihdut kyllä nopeasti, mutta suhteessa enemmän lihaksista kuin hitaamalla tahdilla. Hyvä kuitenkin, että käyt salilla. Jos et halua syödä perinteisen kaavan mukaan 3-4 tunnin välein, niin lisää nyt ruokamäärää silloin kun syöt.
Laihdutan itsekin ja syön yleensä kaksi kertaa päivässä (lounas ja illallinen), eikä siinä mitään, kukin tyylillään.
Kiitos vastauksesta! Itsestäkin ruokamäärä tuntuu näin kirjoitusta katsoessa vähäiseltä, mutta olo ei ole ainakaan tähän asti ollut nälkäinen eikä huono. Lisään ruokavalioon jotain kevyttä ekstraa tarpeen mukaan. Mulla taitaa aina nälkä kasvaa syödessä, mitä enemmän syön, sitä enemmän tekee mieli syödä.
Mitä sä haet tällä "ohjelmalla?" Kilot nopeasti pois keinoista välittämättä vai jotain pysyvämpää? Ensinnkin jos treenaat salilla yhtään kovaa, tarttet enemmän sapuskaa. 4 lenkkiä 4 salin päälle on jo liioittelua, vedät itsesi tuolla menolla ylirasitustilaan. Alkuun riittää 3 kertaa salia, 1-2 aerobista ja hyötyliikunta. Kun kroppa on tottunut, voit lisätä salikertoja niin että treenaat 4*vko ja 2-3 aerobista. Jotta jaksat treenata kunnolla ja että kroppasi alkaa polttaa rasvaa eikä lihasta, pitäisi syödä enemmän määrällisesti,mutta laadullisesti siistiä ruokaa. Joka aterialla pitäisi saada proteiinia, sopivasti hiilaria ja rasvaa. Syö tasaisesti :aamupala, lounas, pieni välipala, päivällinen ja iltapala. Muista että laihduttajakin tarvitsee hyvälaatuisia rasvoja.
Olen treenannut vuosikausia, aiemmin 5krt viikossa sali ja väh. 6 lenkkiä viikossa, nyt olen vähentänyt koska tarvitsen aikaa muuhunkin.
Aloitusviestissä perustelinkin jo miksen syö aamupalaa tai perinteisesti 5 kertaa päivässä. Olen syönyt viimeiset 2 vuotta personal trainerin laatiman ja säännöllisesti päivittämän ruokavalion mukaisesti, mutta liian tiukka ja kurinalainen ruokavalio tuntuu rajoittavalta ja laukaisee ahmimiskohtauksia.
Nyt haluan vain laihtua, pieni lihaskato ei haittaa, voin kasvatella niitä takaisin kun läskit ovat lähteneet.
Ap
Ja tuo sun listasiko ei ole rajoittunut ja tiukka? :O
Syön mitä mieli tekee, mutta tarkkailen määriä :) ikuinen kaurapuuro-rahka-jauheliha-pasta-parsakaali joka ikinen päivä ja grammalleen samoissa määrin saa aivoni huutamaan vaihtelua.
Ajattelin tammikuussa jatkavani taas sillä linjalla, jos ensin saan painon putoamaan näillä keinoin.
Ap
No eipä kuulosta kovin ammattitaitoiselta sun pt jos tuollainen on ollut linja aiemmin. Mulla vaihtuu sapuskat 4 viikon välein
Et laihdu, koska et kykene pitämään tuollaista kitukuuria (yhdistettynä liikuntaan) niin kauaa. Jos kuitenkin laihdut 10 kg, ne tulevat takaisin saman tien kun lopetat kitukuurin.
Mullakin vaihtui ruuat neljän viikon välein, samoin kalorimäärät ja makrojakaumat.
Ap
Ja silti päätit siirtyä paahtoleipä-kevytjugurtti-näkkileipälinjalle? :D Voi morjens
Mä laihdutin kuukauden varsin samankaltaisella menyyllä. Neljä kiloa lähti mutta nyt junnannut paino jo kolmatta viikkoa samassa ja nälkä, mieliteot ja turhautuminen vallalla :( tänään ahmin kasvissosekeittoa monta lautasellista ja leipää samoin. Kun löytäisi taas innon..
No jotain on ollut vialla joko pt:n ohjeissa tai siinä että onko niitä noudatettu jos et ole laihtunut. Mulla on lähtenyt reilu 12kg 6kk:ssa ja ihan kunnon ruokaa syömällä,eikä mitään näkkäreitä tai kevytjugurtteja vetämällä.
Sanoinhan jo monta kertaa, että tarkat ohjeet ilman pienintäkään joustovaraa tuntuvat rajoittavilta, saavat minut ahdistuneeksi ja laukaisevat ahmimiskohtauksia. Siksi pt:n ruokavalio ei toimi kuin muutaman viikon kerrallaan. Välillä laihdun muutaman kilon, sitten alkaa ahmiminen ja kilot tulevat takaisin.
Nyt voin itse päättää mitä syön, milloin ja kuinka paljon, tuntuu todella vapauttavalta.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei kaikkien tarvitse elää täydellistä fitness-elämää. On sitä ennenkin ilman digitaalivaakoja ja grammantarkkoja ruokaohjeita laihduttu ja pärjätty.
Ap
Ai kamala, laitoin kyllä selkeät kappalejaot, mutta kännykällä ei näköjään julkaisu ihan onnistunut.....
Ap