Mies on nykyisin aina mukana synnytyssalissa?
Tämä menee varmaan kategoriaan "Asiat, jotka valkenivat AV:lla", mutta olenko nyt ymmärtänyt oikein, että nykyisin käytännössä kaikki naiset odottavat miehen olevan mukana synnytyssalissa (tai mikä sen tilan nimi onkaan) pitelemässä synnyttävän naisen kädestä tai ottamassa kuvia Instagramiin? Omat tietoni ovat peräisin vanhempieni sukupolvelta, ja silloin huomattava osa miehistä odotti aulassa joko omasta tai naisen halusta. Jännä juttu, jos yhdessä sukupolvessa asia on muuttunut näin paljon. (Olen 30-vuotias mies.)
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:40"]
Se ei sukupuolta katso jos alkaa synnytyksessä heikottaa. Olen itse nainen, enkä tosiaankaan pakottaisi miestä synnytykseen mukaan. Olettepa unelmavaimoja jos ette miehen mielipidettä kuuntele!
[/quote]
no toki kuuntelen mutta olisin äärimmäisen pettynyt jos huomaisin ettei mies pystyisi tulemaan synnytykseen ihan vaan siksi kun siellä näkee verta...sanon suoraan ettei olisi sellainen mies mun silmissä kummoinenkaan mies ottaen huomioon miehen ja naisen roolit siellä siellä synnytyksessä.
[/quote]
Voi herraisä. Sekö olisi vähemmän mies sitten sen takia? Ihme ajattelumalli. En käsitä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:44"]
Oikeastiko mies alkaa pyörtyillä synnytyksessä:D?
[/quote]
Omalta isältäni lähti kerran taju, kun hän näki äidin sairaalan letkuissa jonkin operaation jälkeen. Hän käveli huoneeseen, näki äidin ja kaatui ihan seisovilta, vaikka tilanne ei ollut mitenkään vaarallinen, ja äiti oli ihan virkeä. Ihmiset reagoivat yllättävillä tavoilla. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:46"]
Mielenkiintoista, että näin moni nainen kyseenalaistaa miehen maskuliinisuuden, jos puolison kärsimysten katsominen ja veren näkeminen tuntuvat vastenmielisenä. Itselleni sairaalakammoisena jo käsidesin haju ja valkoiset takit saavat aikaan vähän ikävän olon. -ap
[/quote]
Varmasti tuntuu vastenmieliseltä mutta siitä huolimatta tosi mies tulee mukaan naisen tueksi eikä jää häntä koipien välissä oven toiselle puolelle odottelemaan. Mutta on se huomattu että moni mies on vastuunpakoilija. Useimmat miehet onneksi kykenevät kokoamaan itsensä sen verran että tulevat sinne avuksi ja kokemaan lapsensa syntymän.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:40"]
Se ei sukupuolta katso jos alkaa synnytyksessä heikottaa. Olen itse nainen, enkä tosiaankaan pakottaisi miestä synnytykseen mukaan. Olettepa unelmavaimoja jos ette miehen mielipidettä kuuntele!
[/quote]
Lapsi on yhdessä tehty, joten miksi ei myös yhdessä koettaisi syntymää? Miksi naisen täytyisi kestää se yksin? Tässä ketjussa ei kuitenkaan kukaan ole pakottanut miestänsä mukaan synnytykseen.
[/quote]
Ei tarvitse kestää yksin. Tukihenkilöksi voi ottaa vaikka muun sukulaisen tai ystävän.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:49"]
Mielenkiintoista, että näin moni nainen kyseenalaistaa miehen maskuliinisuuden, jos puolison kärsimysten katsominen ja veren näkeminen tuntuvat vastenmielisenä. Itselleni sairaalakammoisena jo käsidesin haju ja valkoiset takit saavat aikaan vähän ikävän olon. -ap
[/quote]
Varmasti tuntuu vastenmieliseltä mutta siitä huolimatta tosi mies tulee mukaan naisen tueksi eikä jää häntä koipien välissä oven toiselle puolelle odottelemaan. Mutta on se huomattu että moni mies on vastuunpakoilija. Useimmat miehet onneksi kykenevät kokoamaan itsensä sen verran että tulevat sinne avuksi ja kokemaan lapsensa syntymän.
[/quote]
Kai ymmärrät, että pahoinvoivana tai tajuttomana ei voi aina olla toisen tukena vaikka haluaisikin? -ap
Miehiltä ei siedetä minkäänlaista heikkoutta.
Tämän palstan asenteet ovat välillä todella, todella vanhanaikaiset.
Varmasti moni ihminen pelkää veren näkemistä, kivun näkemista yms mutta silti kestävät sen ja tulevat toisen tueksi. Kantavat siis osan vastuustaan ja haluavat myös olla näkemässä sen lapsensa syntymän joka on ainutkertainen tapahtuma. Kolme kertaa synnyttäneenä ei se nyt niin verinen ja raju tapahtuma ollut etteikö sitä kestäisi. Mun mies ainakaan ei kertaakaan osoittanut mitään heikotuksen merkkejä, muistan kyllä että kun sain epiduraalin niin ukkokin simahti säkkituolille x-asentoon. Siitä se sitten kömpi taas pystyyn kun alettiin ponnistaa...täytyy myöntää että vähän heikolta tuntuu mies jos ei yhtä synnytystä kestä.
Sitä paitsi jos mies alkaa voimaan pahoin ja pyörtyy, ei kätilöllä ole aikaa rueta miestä virvottelemaan. En voi ymmärtää teidän äitien mielipidettä tähän asiaan, olette julmia. Ja olen itsekin nainen.
Onneksi en ole mies, ei ole vaaraa törmätä teidänkaltaisiin naisiin. Olette itsekkäitä.
´Ne samat vellihousut eivät sitten vaihda vaippojakaan kun haisee yököttää!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:53"]
Varmasti moni ihminen pelkää veren näkemistä, kivun näkemista yms mutta silti kestävät sen ja tulevat toisen tueksi. Kantavat siis osan vastuustaan ja haluavat myös olla näkemässä sen lapsensa syntymän joka on ainutkertainen tapahtuma. Kolme kertaa synnyttäneenä ei se nyt niin verinen ja raju tapahtuma ollut etteikö sitä kestäisi. Mun mies ainakaan ei kertaakaan osoittanut mitään heikotuksen merkkejä, muistan kyllä että kun sain epiduraalin niin ukkokin simahti säkkituolille x-asentoon. Siitä se sitten kömpi taas pystyyn kun alettiin ponnistaa...täytyy myöntää että vähän heikolta tuntuu mies jos ei yhtä synnytystä kestä.
[/quote]
Miksi toistat itseäsi? Miehiä halveksuva kantasi tuli jo esille.
Minä en pidä heikoista pelkurimaisista miehistä ja myönnän sen. Ei olis mun mies jos ei kykenis tulemaan tueksi synnytykseen ei edes yrittämään. Jos itse sen kestän niin kestää sitten mieskin...anteeksi kauheasti jos loukkaan nyt jotakuta heikkoa miestä.
Yhdessä siis halutaan lapsi ja naisen on pakko peloistaan huolimatta kokea ja läpikäydä se synnytys. Miehen ei tarvitsis heikkouksissaan edes tulla avuksi? What?
[/quote]
No mitäpä luulet, voisiko sillä naisellakin olla vähän ikävä olo, kun hän sen lapsen kuitenkin joutuu synnyttämään..?
Ja ei, maskuliinisuutta ei vähennä se, ettei mielellään katso verta tai rakkaan kärsimystä. Maskuliinisuutta vähentää se, että mieluummin kuin kestää omaa ikävää oloaan, mies jättää vaimon selviytymään yksin ja kestämään ne tuskat ilman tukea ja selviytymään salissa ilman apua.
Ja mitäs sitten tehdään, jos sitä naistakin inhottaa sairaala ja valkoiset takit? Mitä jos hänkään ei tahdo mennä sairaalaan? Hoitaako isä synnytyksen sitten kotona, vai onko vain miehillä oikeus jänistää?
Minula on takana yksi kiireellinen sektio ja yksi normaali synnytys. Molemmilla kerroilla mies mukana. Ihan oikeasti, jos mies olisi alkanut niissä poltoissa/sektiovalmisteluissa kitistä jotain omasta jaksamisestaan, olisin kyllä pitänyt häntä ihan pikkupoikana. Eihän hänen hyvänen aika tarvitse tehdä yhtään mitään! Ihan turhaa jauhamista jotkin "en kestä katsoa kipua-verta-sattumista". On hei oikeasti tilanteita, joissa pitää unohtaa itsensä ja toimia aikuisen ihmisen tavalla, ja synnytys on juuri sellainen.
Mieheni sanoi synnytyksen jälkeen, että se avuttomuus oli kamalinta. Se, ettei asioihin oikeesti voinut puuttua, ei voinut auttaa, ei voinut yhtään mitään... Hän oli täysin sivustakatsoja siinä tilanteessa. Joutui katsomaan vierestä, kun rakasta sattui ja niin vitusti sattuikin. Jos kadulla tulisi todellinen uhka vastaan, hän voisi suojella ja metsässä pelotella susia, mutta synnytyssairaalassa hän oli täys nynny. Loppupeleissä hyvä niin. :)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:40"] Se ei sukupuolta katso jos alkaa synnytyksessä heikottaa. Olen itse nainen, enkä tosiaankaan pakottaisi miestä synnytykseen mukaan. Olettepa unelmavaimoja jos ette miehen mielipidettä kuuntele! [/quote] Lapsi on yhdessä tehty, joten miksi ei myös yhdessä koettaisi syntymää? Miksi naisen täytyisi kestää se yksin? Tässä ketjussa ei kuitenkaan kukaan ole pakottanut miestänsä mukaan synnytykseen. [/quote] Ei tarvitse kestää yksin. Tukihenkilöksi voi ottaa vaikka muun sukulaisen tai ystävän.
[/quote] Niinpä voihan tuleva äiti ottaa synnytykseensä mukaan kenet tahansa, mutta minusta oli ainakin luontevaa, että mukana oli oma rakkain ja synnyttämieni lastemme isä. Pakkohan ei ole ottaa ketään mukaan, mutta taitaa olla nykyisin ja jo noin parikymmentä vuotta sittenkin poikkeuksellista, että naisella ei ollut ketään mukana synnytyssalissa, ja tänä päivänä taitaa olla vieläkin harvinaisempaa, ettei ole edes sitä tulevaa isää mukana ainutlaatuisessa elämänsä tapahtumassa.
Naisen on kuitekin aina kestettävä se synnytys pelkäsi miten paljon tahansa...aika outoa jos mies ei kykenis olemaan edes kädestä kiinni pitämässä siinä tilanteessa. Mun miehen ei tarvitse olla macho mutta pitää kyetä olemaan tukena ja kantamaan oman vastuunsa. Ei se synnytys nyt oikeasti niin paha tilanne ole, ei siellä veri lennä kaaressa ei näy suolenpätkiä. Sitä istukkaakaan ei ole pakko katsoa jos ei halua.
Huomaa että täällä keski-ikäiset tantat huutelee kun on noin vanhoilliset mielipiteet.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 00:40"]
[/quote]
Lapsi on yhdessä tehty, joten miksi ei myös yhdessä koettaisi syntymää? Miksi naisen täytyisi kestää se yksin? Tässä ketjussa ei kuitenkaan kukaan ole pakottanut miestänsä mukaan synnytykseen.