Helppo epäsuora testi kehen luottaa rokoteasioissa
Epäsuoralla testillä on helppo selvittää kehen luottaa rokoteasioissa.
Aluksi kannattaa miettiä jotain muuta monimutkaista terveysongelmaa, joka voisi tulla kenelle tahansa. Kuten vaikka keuhkosarkoidoosi, leukemia, melanooma, sydämen hypertrofinen kardiomyopatia, reisiluun murtuma yms.. Jos tälläinen sairaus tulisi itselle, niin todennäköisimmin luotettavinta tietoa löytäisin..
a) suositulta terveysbloggarilta
b) netistä ja sen pohjalta itse päättelemällä ”maalaisjärjellä”
c) normaalin länsimaisen koululääketieteen edustajalta
d) länsimaisen lääketieteen ulkopuolelle ajautuneelta terveysvaikuttajalta
Nyt tämä valittu vastaus voidaan siirtää vastaukseksi kysymykseen, kehen luotan rokotetiedon jakajana. Toimii varsin hyvin. Voi myös osoittaa ei-toimivaksi, mikäli kohdat a,b,d tuottaisivat paremmat tulokset myös noissa epäsuoran testin esimerkkisairauksissa.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneen luotan rokoteasioissa? Olen tällä hetkessä seurannassa mahdollisen neurologisen autoimmuunisairauden vuoksi, en siis tiedä olenko terve vai en. KUKAAN lääketieteen asiantuntija ei pysty kertomaan minulle, voisiko koronarokote olla minulle haitallinen, koska siitä ei ole olemassa tutkimustietoa. Minun ratkaisuni olla ottamatta rokotetta perustuu omaan penkomiseeni jostain spekulatiivista raporteista siitä, voisiko koronarokote aktivoida autoimmuunisairauksia. Kukaan ei tiedä, mutta minun ratkaisuani tuomitaan, olenhan varsin itsekäs tällä tavalla asettamalla itseni ja kaikki alttiiksi koronalle. Pitäisikö minun hävetä tätä vastuutonta ratkaisuani? Kyllä minä nukkumaan mennessä mietin, että toivottavasti ihmiset tekevät kohdallaan mietittyjä ratkaisuja, sama se sinänsä minulle kumpaan päätyvätkin.
Kukaan myöskään tuskin osaa tarkasti sanoa miten koronaan sairastuminen kohdallasi päätyisi. Autoimmunisairaus voi myös altistaa hankalaoireiselle koronalle sekä long-covidille. Näissä nimenomaan se autoimmuunireaktion reaktion osuus voi toimia triggerinä. Itse kyllä suosittelisin rokotetta, kun kuullostaa että epäillyn sairauden oireet aika lieviä, kun itsekin pohdiskelet oletko sittenkin terve.
Yleensä ottaen voi nyrkkisääntönä ajatella, että jos saat rokotteesta oireita, olisit saanut itse sairaudestkin, tosin rajumpana. Jos et saa rokotteesta oireita, olisit todennäköisesti sairastanut oireettoman taudin.
Mun mielestä on vastuutonta lyhyen kirjoituksen perusteella suositella kenellekään toiselle jotain tiettyä lääketieteellistä vaihtoehtoa. Varsinkin kun omat perustelusi on pitkälti mutuilua ja spekulaatiota.
Itsellänikin on autoimmuunisaraus sekä voimakkaita yliherkkyyksiä ja allergioita, myös lääkeaineille. Olen kyllä pohtinut myös tuota, että saattaisinko olla riskiryhmässä tämän takia (elimistön liian voimakas puolustusreaktio) saada myös korona voimakkaana, ei voi tietää. Mutta ainakin myös riskiryhmässä reagoida rokotteeseen huonosti (koska vieras aina kehossa). Jos näin olisi, kumpi vaihtoehto olisi sitten parempi? Itse en ole ottamassa (ainakaan vielä) rokotetta. Pitää myös seurata tilannetta ja uusia tutkimustuliksia, kun niitä tulee. Koen rokotteen riskin suuremmaksi kuin taudin. Taudin saamisenkaan ei ole lähiaikoina kovin todennäköistä tai ainakaan satavarmaa ja virus voi muuntua paljonkin tulevaisuudessa. Pitää siis seurata tilannetta.
Tällaista vähän aihetta sivuavaa:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649922.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649067.html
(ps. se on kuulostaa ei kuullostaa)
itsekin mutuilet joten se argumentistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneen luotan rokoteasioissa? Olen tällä hetkessä seurannassa mahdollisen neurologisen autoimmuunisairauden vuoksi, en siis tiedä olenko terve vai en. KUKAAN lääketieteen asiantuntija ei pysty kertomaan minulle, voisiko koronarokote olla minulle haitallinen, koska siitä ei ole olemassa tutkimustietoa. Minun ratkaisuni olla ottamatta rokotetta perustuu omaan penkomiseeni jostain spekulatiivista raporteista siitä, voisiko koronarokote aktivoida autoimmuunisairauksia. Kukaan ei tiedä, mutta minun ratkaisuani tuomitaan, olenhan varsin itsekäs tällä tavalla asettamalla itseni ja kaikki alttiiksi koronalle. Pitäisikö minun hävetä tätä vastuutonta ratkaisuani? Kyllä minä nukkumaan mennessä mietin, että toivottavasti ihmiset tekevät kohdallaan mietittyjä ratkaisuja, sama se sinänsä minulle kumpaan päätyvätkin.
Kukaan myöskään tuskin osaa tarkasti sanoa miten koronaan sairastuminen kohdallasi päätyisi. Autoimmunisairaus voi myös altistaa hankalaoireiselle koronalle sekä long-covidille. Näissä nimenomaan se autoimmuunireaktion reaktion osuus voi toimia triggerinä. Itse kyllä suosittelisin rokotetta, kun kuullostaa että epäillyn sairauden oireet aika lieviä, kun itsekin pohdiskelet oletko sittenkin terve.
Yleensä ottaen voi nyrkkisääntönä ajatella, että jos saat rokotteesta oireita, olisit saanut itse sairaudestkin, tosin rajumpana. Jos et saa rokotteesta oireita, olisit todennäköisesti sairastanut oireettoman taudin.
Mun mielestä on vastuutonta lyhyen kirjoituksen perusteella suositella kenellekään toiselle jotain tiettyä lääketieteellistä vaihtoehtoa. Varsinkin kun omat perustelusi on pitkälti mutuilua ja spekulaatiota.
Itsellänikin on autoimmuunisaraus sekä voimakkaita yliherkkyyksiä ja allergioita, myös lääkeaineille. Olen kyllä pohtinut myös tuota, että saattaisinko olla riskiryhmässä tämän takia (elimistön liian voimakas puolustusreaktio) saada myös korona voimakkaana, ei voi tietää. Mutta ainakin myös riskiryhmässä reagoida rokotteeseen huonosti (koska vieras aina kehossa). Jos näin olisi, kumpi vaihtoehto olisi sitten parempi? Itse en ole ottamassa (ainakaan vielä) rokotetta. Pitää myös seurata tilannetta ja uusia tutkimustuliksia, kun niitä tulee. Koen rokotteen riskin suuremmaksi kuin taudin. Taudin saamisenkaan ei ole lähiaikoina kovin todennäköistä tai ainakaan satavarmaa ja virus voi muuntua paljonkin tulevaisuudessa. Pitää siis seurata tilannetta.
Tällaista vähän aihetta sivuavaa:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649922.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006649067.html
(ps. se on kuulostaa ei kuullostaa)
itsekin mutuilet joten se argumentistasi.
Kyllä, niin teen myös. Lisäksi tiedän aika hyvin oman sairaushistoriani. Haluan kuitenkin päättää vain omasta puolestani, en suositella lääketieteellisiä asioita tuntemattomalle lyhyen kirjoituksen perusteella, ilman parempaa tietoa tai luulla tietäväni paremmin jonkun toisen puolesta tällaissa asioissa.
Hyvin tutkittua faktatietoa näistä asioista tältä kannalta katsottuna ei kuitenkaan ole kattavasti saatavilla. Tämä kannattaa huomioda ennen kun luulee tietävänä toistenkin puolesta. Itse päätän omalta kohdaltani ja jokainen toinen omaltaan ja kunnioitan erilaisia ratkaisuja, mihin kukin päätyy. Erilaisia ihan perusteltuja näkökulmia olemassa olevan tiedon pohjalta (ja tiedon puutteesta johtuen) ,näihin asioihin löytyy useita.
(edelliseen tekstiini korjaus: "...koska vieras aine kehossa")
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lääketieteen edustajat sitten julkaise tutkimustuloksia siitä, mitä tapahtuu viidennen koronapiikin jälkeen vaikkapa vuoden päästä?
Sellainen minua epäilyttää, enkä ole mikään salaliittoteoreetikko tai Putinin trolli, vaikka te hysteerikot yritättekin lokeroida kaikki koronarokotteiden 100% luotettavuuden epäilijät.
No tulevaisuuden ennustaminen nyt varmaan ois kohdan d heiniä enemmänkin...
Ai kuten oli sikainfluenssarokotteissa, joissa narkolepsiatapaukset tulivat ilmi kaksi vuotta rokottamisen jälkeen?
Narkolepsia tapauksia tuli ilmi noin 230kpl yhteensä, ja niiden katsottiin olevan yhteydessä rokotteeseen, jos sairaus oli puhjennut ennen kahden vuoden määräaikaa, tavanomaisen kahdeksan kuukauden määräajan sijaan.
Yhteensä rokotettuja oli noin 2.6 miljoonaa, kuolleita oli 44kpl ja sairaalahoitoa vaati 1600 ihmistä. Tehohoitopaikat loppuivat kesken.
Ollaan katsottu rokotteen estäneen noin 800 000 tartunnan muodostumisen, aivoinfarktien sekä 50 kuoleman.
Narkolepsiaan Suomessa sairastuu tavanomaisesti 50 ihmistä vuodessa. Suomalaisista geneettinen alttius sairastua on 28 prosentilla.
Sikainfluenssaviruksella katsottiin olevan yhteneväisyyksiä Espanjan taudin aiheuttaneen viruksen kanssa. Espanjantauti ta -pp- oi noin 50 miljoonaa ihmistä maailmassa vuosina 1918-1919.
Vierailija kirjoitti:
Rokote tuo kehoosi vähemmän "vieraita aineita", kuin virus. Silloin olet varmaan hysteerinen viruksen suhteen. Jopa tämän kriteerin mukaan virus on se huonompi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokote tuo kehoosi vähemmän "vieraita aineita", kuin virus. Silloin olet varmaan hysteerinen viruksen suhteen. Jopa tämän kriteerin mukaan virus on se huonompi ratkaisu.
Ja lääkitys on se vaihtoehto.
Rokote on mRNA orgaanisessa rasvakuoressa. Luonnollisempi kuin moni muu rokote.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta kohdan c edustajat, jotka suhtautuvat kriittisesti koronarokotteeseen, suljetaan ulos mediasta ja heidät voidaan jopa irtisanoa, vaikka he olisivat muutoin vahvasti koululäketieteen kannattajia ja sen päteviä ammattilaisia.
Kysymyksen asettelu voidaan myös tehdä niin. Kumman yhteiskunnan jakamaa informaatiota pidät luotettavampana:
1. Yhteiskunta, jossa media, lääketeollisuus ja -tutkimus ovat pääosin samojen ihmisten omistamia tai rahoittamia ja jossa vallitsee tiukka sensuuri, kriittiset näkemykset suljetaan julkisuudesta, avointa keskustelua eri näkökulmista ei käydä ja virallisen totuuden kyseenalaistajat leimataan sen sijaan, että suostuttaisiin keskustelemaan heidän kanssaan julkisesti ja realiaikaisesti. Virallisen totuuden vastustajien tilejä suljetaan ja heidät vaiennetaan sulkemalla esim. sometilit ja mediassa olevat blogitilit.
2. Yhteiskunta, jossa median ja lääketeollisuuden omistuspohja on laaja, eikä muutamien harvojen käsissä. Lääketieteellinen tutkimus on riippumatonta, julkisesti rahoitettua ja läpinäkyvää, jotta lahjonta ei ole mahdollista. Yhteiskunta, jossa tieteestä keskustellaan avoimesti ja julkisesti, kriittisetkin näkemykset saavat näkyä mediassa ilman sensuuria ja yhteiskunnan ottamaa virallista kantaa puolustetaan avoimissa, julkisissa keskusteluissa. Ketään ei painosteta taloudellisesti tai rajoituksilla vapaaehtoisiksi luokitelluissa asioissa.
Miten lääketeollisuuden omistuspohja ei mielestäsi ole jo nykyisellään riittävän laaja? Isoimmat lääkeyhtiöt ovat avoimesti kaupan pörssissä ja kuka tahansa henkilö tai instituutio voi niitä ostaa ja omistaa. Miten omistuspohjaa tulisi laajentaa, kun jo nyt kuka tahansa voi niitä omistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan saanut vaivoihini apua lääkäreiltä, joten vaihtoehto b. tulisi aina kyseeseen.
Minkälaisista vaivoista on ollut kyse, joihin kohta b) on tuottanut parhaan avun? Tuskin leukemia kuitenkaan. Toisaalta jos on oikein näppärä parantaja ja niin sitähän voi ryhtyä vaikka Terveysbloggariksi ja alkaa ottaa ihmisiltä rahaa neuvoistaan. Terveysbloggarin rahastus ja kirjamyynti on hyveellisempää kuin lääkärin.
Hopeavesi ja rukouspalvelu yhdistettynä energiahivenaineisiin parantaa useimmat syövät kuten leukemian.
XD Sarkasmi ei kukoista näillä leveysasteilla...
Vierailija kirjoitti:
suoleni ei oikein toimi ja olen löytänyt avun netistä. joten aina ei ole välttämätöntä mennä lääkäriin.
Haa, olet varmaan lukenut vastaukseni vauva-palstan kysymykseen. T. Kuitu-uskovainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten melanooma tai leukemia? Luottaisitko silloin terveysbloggariin tai pelkkään ”tutkin itse intternettiä ja käytin maalaisjärkeä”. Mikä seikka näin toimimalla indikoisi parempia hoitotuloksia leukemiaan?
Mikä sitten rokotteista tekisi sen, että terveysbloggari tai ”tutkin itse intternettiä” tuottaisi paremmat tiedot ja tuloksen?Rakentelit komean olkipukin melanoomasta ja leukemiasta.
Miten olisi vaikka se diabetes tai verenpaine. Asiantuntijat sanoo ota nappi saadaan lisää miljadöörejä.
Suurimmalta osalta saadaan diabetes remissioon ja verenpaine laskemaan terveusbloggareiden ohjeilla.
Asiantuntija tarjoaa nappia, koska muuten tulee kenkää.
Samalla (MUUTEN TULEE KENKÄÄ) metodilla toimi myös sikanarkopiikki suositus ja samaa kaavaa seuraa koronapiikki.
Totta, että diabetesta ja korkeaa verenpainetta voi hoitaa elintapamuutoksilla, mutta jos riittävien elintapamuutosten tekeminen ei potilaalta onnistu lääkärin motivoimisyrityksistä huolimatta, mitä lääkäri voi tehdä? Ei ainakaan odottaa viittä vuotta, josko ne elintavat muuttuisivat ja verenpaine tai -sokeri laskisi, ja todeta sitten, että hups, potilas kuoli sydänkohtaukseen.
Totta sekin, että verenpaine- ja diabeteslääkkeet ovat kalliimpia kuin ennaltaehkäisy, ja ennaltaehkäisyyn pitäisi käyttää enemmän rahaa. Näin myös esim. mielenterveysongelmien, sosiaalityön ja ilmastonmuutoksen kohdalla, mutta ihmiset eivät valitettavasti usein osaa ottaa ongelmia vakavasti ennen kuin ne ovat jo pahentuneet. Eikä rahaa ole ikinä riittävästi.
Lisäksi sairauksien ennaltaehkäisy on usein toinen juttu kuin hoito, esim. korkea verenpaine vahingoittaa vähitellen munuaisia ja verisuonia niin, etteivät elintapamuutokset yksin riitä tilanteen korjaamiseksi (vaikka toki ne auttavat myös ja niitäkin kannattaa tehdä). Ei syöpääkään paranneta laihduttamalla tai reikää hampaassa harjaamalla hampaat paremmin, joten ne pitää parantaa syöpähoidoilla ja paikkaamalla reikä, vaikka ne rahat ovat pois ennaltaehkäisevästä työstä.
-lääketieteen opiskelija
Aikamoista oikomista myös lääketieteen opiskelijalta ja tietysti tuolta "kansanterveystieteilijältä". Tiedoksi, että korkea verenpaine tai diabetes eivät aina ole elintapasairauksia eikä niitä elintavoilla pysty korjaamaan. Totta on, että kakkostyypin diabetes ja esim ylipainosta johtuva verenpaineen nousu on, mutta sitten on useita sairauksia, joiden oire on verenpaineen nousu. Enkä tiedä on pienen lapsen diabetes elintapasairaus. Varsinkin sulle terveysbloggareiden ohjeita tyrkyttävälle. Mä olisin henkilökohtaisesti todennäköisesti kuollut tai muuten vaikeasti vammautunut, jos olisin vain yrittänyt entisestään terveitä elämäntapoja vielä tervellisemmiksi. Menin onneksi lääkäriin ja sain avun pillereiden ja muun hoidon kautta. Syön edelleen lääkkeitä ja olen hyvässä kunnossa. Oliko olkiukko?
Vähän noloa, että tässä ketjussa kukaan ei muistuta lasten diabeteksen olevan OIREETTOMAN virustaudin jälkitauti. Eri virus, mutta silti.
Oli olkiukko.
Yrität tunkea sanoja suuhun esittämällä argumentteinasi poikkeustapauksia.
Suurin osa diabetes ja verenpaine sairauksista on omavikasairauksia ja korjattavissa elintapamuutoksella.
Lääkäriaika on sen 30min, jossa lääkäri papukaijattaa sen käypähoito suosituksen eli mikä nappi määrätään. (muuten tulee kenkää)
Aikuisten diabetes on yleensä itse kaivettu veitsellä ja haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lääketieteen edustajat sitten julkaise tutkimustuloksia siitä, mitä tapahtuu viidennen koronapiikin jälkeen vaikkapa vuoden päästä?
Sellainen minua epäilyttää, enkä ole mikään salaliittoteoreetikko tai Putinin trolli, vaikka te hysteerikot yritättekin lokeroida kaikki koronarokotteiden 100% luotettavuuden epäilijät.
Kyllähän niitä on julkaistu! Ei tapahdu yhtään mitään. Paitsi, että rokotteen antama suoja on luvatun suuruinen.
Mulla on nimenomaan tautivapaaksi hoidettu syöpä. Olen tyytyväinen julkisen sairaanhoidon asiakas. Luotan rokoteasiassakin siihen, eli kaksi rokotetta otettuna.
Autoummuunitautia sairastavan ei kannata jäädä covidin armoille. Covid ei kunnioita mitään. Muuttuu, pitkittyy. On jo nyt yksi kroonisen väsymysoireyhtymän aiheuttajista. Kun sen saa, on myöhäistä harkita rokotetta. Jos on mikä tahansa perustauti, rokote on ainoa toivo. Covid on pska kaveri. Muuttaa hyytymistä, hengitystä, hermojen toimintaa, kroonistuu.
Nykyversio kroonistuu, eristys muuttuu sairaslomaksi, vuodoiksi, vösymykseksi, aivosumuksi. Mistä tiedän. Juuri vkl jatkoin näitä eristyksiä, muutin sairaslomaksi jatkossa, lähetin ensiapuun.
Covid on pska. Mitään rokotteen sivuvaikutusta en hoitanut, paitsi omaa käsivarttani kahvia juomalla. Sain kakkosen muutama päivä sitten.
Tanssi on kohta ohi. Emme ehdi rokottaa kaikkia. Tauti leviää. Virus muuttuu koko ajan kuin harlekiini. Leviää rokottamattomiin. Kohta alkaa se, mistä Ruotsi haaveili, mutta väärään aikaan. Nyt tauti tarttuu ja aiheuttaa laumasuojan. Joko tauti tai rokote on tulevaisuus. En enää välitä, jos joku ei ota rokotetta. Suomi on tarjonnut, jos ei kelpaa, covid Virus hoitaa asian sitten omalla tavallaan. Armotta.
Kun nyt lapset saataisi rokotettua edes yhdellä. Lapsenlapsi huolettaa.
Itse olen suojassa. Maski ja kaksi rokotetta. En huoli sitä pskaa.
Ystäväni Texasista kehotti menemään ottamaan rokotteen. Siellä on teho-osastot täynnä ja porukkaa kuolee koteihinsa.
Olen tarinani tarinoinut.
Se on rokote tai covid. Tästä aletaan olla yksimielisiä.
T tartuntatsutilääkäri
Ette tiedä, miten pahalta tuntuu lukea snobbailevaa tietämätöntä nirsoilua. Osa luottaa väärään johtajaan eli covidiin. Pahalta tuntuu. Ehkä rokottaminen ehtii ensin ja tauti sammuu. Se olisi kaikkien pelastus.
Osalle porukasta mikä tahansa terveysongelma on
a) jonkun muun syy
b) yhteiskunnan syy
c) mulle vaan tuli tää ylipaino, diabetes ja keuhkoahtaumatauti, en itse voinut sille mitään
d) kilppari
e) väsymysoireyhtymä, tai mikä tahansa kulloinenkin muotiselitys laiskuudelle
Oliko sulla joku pointtikin vai heitteletkö vaan satunnaisia lauseita?