Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tienaan kuukaudessa yli 6000, silti elämä potkii

Vierailija
04.09.2014 |

http://www.hs.fi/paivanlehti/04092014/mielipide/Milloin+yksinhuoltajien+taakkaa+helpotetaan/a1409713514458

Olen kah­den päi­vä­ko­ti-ikäi­sen lap­sen yk­sin­huol­ta­ja. En­ti­sel­lä mie­hel­lä­ni on mie­len­ter­vey­son­gel­mia, joi­hin liit­tyy muun muas­sa uh­kaa­vaa ja vä­ki­val­tais­ta käy­tös­tä. Mie­len­ter­veys­on­gel­mat kär­jis­tyi­vät ja ne diag­no­soi­tiin las­tem­me syn­ty­män jäl­keen. Lo­pul­ta, yri­tet­tyä­ni ha­kea per­heel­lem­me apua, mi­nun oli erot­ta­va, jot­ta lap­se­ni ja mi­nä voi­sim­me elää tur­val­lis­ta ja hy­vää elä­mää.

Las­te­ni isä sai sit­tem­min apua mie­len­ter­veys­pal­ve­luis­ta. Meil­le muil­le ei ol­lut tu­kea tar­jol­la, tai en sel­lais­ta on­nis­tu­nut löy­tä­mään.

Brut­to­palk­ka­ni pe­rus­teel­la olen hy­vä­tu­loi­nen. Kuu­kau­si­an­sio­ni on hie­man yli 6 000 eu­roa ja sen li­säk­si mi­nul­la on au­toe­tu, sil­lä tar­vit­sen au­toa työs­sä­ni. Ela­tus­mak­su­so­pi­muk­seen las­ten­val­vo­ja eh­dot­ti 130 eu­roa las­ta koh­den, kos­ka tu­lo­ni ovat pa­rem­mat kuin en­ti­sel­lä mie­hel­lä­ni. Val­tion mak­sa­ma mi­ni­mi­ela­tus­mak­su on 150 eu­roa. Saan myös yk­sin­huol­ta­jien ko­ro­tet­tua lap­si­li­sää. Mui­ta tu­kia en saa.

Asum­me ker­ros­ta­los­sa omis­tu­sa­sun­nos­sa, jos­ta ly­hen­nän lai­naa par­haa­ni mu­kaan. Mak­san sen ver­ran ve­roa, et­tä kä­teen jää noin puo­let pal­kas­ta. Kuu­lun ras­kaim­min ve­ro­tet­tuun an­sio­luok­kaan. Mak­san las­ten päi­vä­ko­ti­mak­sut täy­si­nä il­man alen­nuk­sia, vaik­ka net­to­palk­ka­ni on huo­mat­ta­vas­ti alem­pi kuin kah­den van­hem­man per­hees­sä. En pär­jäi­si il­man äi­tiä­ni, jo­ka aut­taa las­ten hoi­dos­sa kor­vauk­set­ta lä­hes päi­vit­täin.

En­ti­nen mie­he­ni ei osal­lis­tu mi­ten­kään ku­lui­hi­ni tai las­ten hoi­toon, pait­si mak­sa­mal­la yleen­sä tuon ela­tus­mak­sun.

Mil­loin ve­ro­tus­ta muu­te­taan rei­lum­mak­si yk­sin­huol­ta­ja­per­hei­tä koh­taan? Myös päi­vä­ko­ti­mak­sut tu­li­si muut­taa net­to- ei­kä brut­to­tu­lo­si­don­nai­sik­si, sil­lä yk­sin­huol­ta­jan net­to­tu­lot ovat huo­mat­ta­vas­ti alem­mat kuin kah­den van­hem­man per­hees­sä sa­mal­la brut­to­pal­kal­la.

Työs­sä­käy­vät yk­sin­huol­ta­jat tar­vit­si­si­vat edul­lis­ta tai il­mais­ta las­ten- ja/tai ko­din­hoi­toa­pua. Myös vir­kis­tys oli­si mah­ta­vaa: lap­se­ni ei­vät kos­kaan ole viet­tä­neet isän­sä luo­na edes yh­tä yö­tä, kos­ka hän ei sii­hen ky­ke­ne. Olen vä­lil­lä to­del­la vä­sy­nyt.

Kaik­ki per­heet ei­vät ole kah­den van­hem­man per­hei­tä. Yk­sin­huol­ta­jien etu­ja on val­vot­ta­va, vaik­ka var­sin­kin yk­sin­huol­ta­ja­nai­set usein vai­ke­ne­vat ja yrit­tä­vät pär­jä­tä il­man suur­ta me­te­liä jak­sa­mi­ses­taan.

Tur­hau­tu­nut ja vä­sy­nyt äi­ti
Jul­kai­sem­me kir­joi­tuk­sen
­poik­keuk­sel­li­ses­ti ni­mi­mer­kil­lä.

Työs­sä­käy­vät yk­sin­huol­ta­jat tar­vit­si­si­vat edul­lis­ta tai il­mais­ta las­ten- ja/tai ko­din­hoi­toa­pua. Myös vir­kis­tys oli­si mah­ta­vaa: lap­se­ni ei­vät kos­kaan ole viet­tä­neet isän­sä luo­na edes yh­tä yö­tä, kos­ka hän ei sii­hen ky­ke­ne. Olen vä­lil­lä to­del­la vä­sy­nyt.

Kaik­ki per­heet ei­vät ole kah­den van­hem­man per­hei­tä. Yk­sin­huol­ta­jien etu­ja on val­vot­ta­va, vaik­ka var­sin­kin yk­sin­huol­ta­ja­nai­set usein vai­ke­ne­vat ja yrit­tä­vät pär­jä­tä il­man suur­ta me­te­liä jak­sa­mi­ses­taan.

Tur­hau­tu­nut ja vä­sy­nyt äi­ti
Jul­kai­sem­me kir­joi­tuk­sen
­poik­keuk­sel­li­ses­ti ni­mi­mer­kil­lä.

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rahatilanne tällä yh-äidillä on juuri tällä hetkellä ehkä heikompi mitä se olisi kahden palkansaajan perheessä, tarvitsee hänen maksaa esim. päivähoitomaksuja vain muutaman vuoden ajan, jonka jälkeen perheen nettotulot kasvavat huomattavasti. Vaikka asumiskuluihinkin menee paljon rahaa, hän on etuoikeutettu kun pystyy yksin iso lainaa lyhentämään - ja kerryttämään samalla omaisuuttaan, toisin kuin vuokralla asujat. Lisäksi hänen eläkekertymänsä tulee aikanaan olemaan massiivisen paljon suurempi kuin keskituloisen palkansaajan.

Minustakin pitkien opintojen ja ahkeran työn tekemisen pitää kannattaa myös taloudellisesti , mutta kyllä pidän ahneutena jos 6000e kuussa tienaava ( nettotulot 3500 e) haluaisi ilmaisen päivähoidon lapsilleen (joiden tekeminen on ollut täysin oma valinta) niiksi muutamiksi vuosiksi kun hänen maksuja tarvitsee ylipäätään maksaa. Taloudellisesti kirjoittaja on miltä kantilta katsottuna vaan oikeasti hyväosainen. Kuulen hänen kirjoituksessaan enemmän katkeruutta siitä, kun hän sattui pariutumaan sairaan miehen kanssa, ja jäi yksinhuoltajaksi; kaikkea ei elämässä ole voinut sittenkään omilla valinnoillaan hallita.  

Vierailija
82/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 08:20"]Ei yhteiskunnan pitäisi osallistua omien ja vapaaehtoisesti tehtyjen lasten kustannuksiin milläänlailla. Lasten teko ei ole pakollista.
[/quote] Ois hauska kuulla miten teidän velojen mielestä yhteiskunta pyörisi jos kukaan ei hankkisi lapsia? Koirasi / kissasiko pesee vanhanpiianperseesi vanhainkodissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranen aika,että tuo valittaja muka köyhä. Ei varmasti tiedä köyhän elämästä yhtään mitään. Itsellä vakava sairaus elimissä ja elämä pelkkää kipua ja siitä johtuen työkyvyttömyyseläkkeellä määräaikaisesti ja siitä jää käteen 850e kk, plus lapsilisä ja elari = 1500e kk kolmelle hengelle. Siitä talolainaa 750e, autoon 340e, puhelin,netti,vakuutusmaksut,jätelasku,eläminen ym niin aina miinuksella ja lisävelkaa vaan tulee. Rankkaa pelkästään pelkkä eläminen omine tuskineen ja hoida siinä sitten lapset,kun ei pysty yhtään mitään tekemään. Pelkkä arkielo niin vaikeeta ja jatkuva huoli kuinka kauan pystyy asuntonsa pitämään. Haaveilen vaan paremmasta päivästä jolloin ei olisi kipua ja joskus hamassa pääsisi takaisin työelämään ja saisi omankin elämän takaisin,kun sitä ei ole sairastelun myötä. Tässä sitä yritetään jotenkin pärjätä vaikeuksien keskellä. Iloitkaa ihmiset joilla terveys,toista se on,kun sitä ei ole.

Vierailija
84/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 08:09"]Työs­sä­käy­vät yk­sin­huol­ta­jat tar­vit­si­si­vat edul­lis­ta tai il­mais­ta las­ten- ja/tai ko­din­hoi­toa­pua. Myös vir­kis­tys oli­si mah­ta­vaa: lap­se­ni ei­vät kos­kaan ole viet­tä­neet isän­sä luo­na edes yh­tä yö­tä, kos­ka hän ei sii­hen ky­ke­ne. Olen vä­lil­lä to­del­la vä­sy­nyt.

[/quote]

1. Jokaisella on oma elämä ja omat tilanteet. Yhteiskunta ei järjestä kaikkia puitteita, vaan jokainen itse rakentaa olemassaolevien puitteiden pohjalta elämäntilannettaan vastaavan toiminnan.

2. Jos yhteiskunta ei käy kaupassa puolestasi, silloin sinun on itse huolehdittava, että jääkaapissa on ruokaa. Kun yhteiskunta ei järjestä virkistysmatkoja tai vastaavia, voit yksityisesti huolehtia siitä tarpeidesi ja tulojen mukaan.

3. Elämä ei ole oikeudenmukainen. Vielä enemmän se potkii päähän, jos odottaa jotain muilta, eikä itse järjestä sitä itselleen. Elämään kannattaa suhtautua, että itse järjestää asiat ja ottaa täydennyksenä sen avun minkä saa. Ihminen on inhimillinen ja inhimillisten ihmisten luomat järjestelmät on yhtä täydellisiä, kuin me yhdessä.

4. Verotus on perseestä ja tuloihin perustuvat maksut yhteiskunnalle vielä tyhmempiä. Niitä voi parantaa. Avautumisesi on hyvä aloitus.

[/quote]

Tähän lisään vielä, että työtätekevä ihminen verotetaan hengiltä.

Toisaalta tämäkin yh voisi päättää alkaa ryypätä ja riekkua kapakoissa helpottaakseen stressiä. Vähän aikaa iloista kuppilaelämää ja sitten tarvitaan unilääkkeitä, kun uni ei tule. Alkaa väsyttää päivisin, ei jaksa. Jo tulee masennus, ei kykene töihin. Menee työ alta ja kohta jo putoaa ansiosidonnaisilta.

Omistusasunto pitää myydä ja koska Suomi on lamassa siitä saa ehkä juuri ja juuri sen verran, että saa lainan maksettua.

Yh asuu lasten kanssa kaksiossa ja yhteiskunta auttaa vuokrissa. Elämänhallinta on niin ja näin, tarvitaan apua monelta taholta. Yhteiskunta kustantaa terapioita ja virkistystä. Niinpä yh vihdoin ja viimein sai virkistysloman, kun lopetti yrittämisen. Nykyisin hän on netto-ottaja, ei nettomaksaja. Yhteiskunta pääsi kasvattamaan myös kaksi lasta.

Happy End

Vierailija
85/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:09"]

Tajusiko kukaan pointtia? Hän maksaa veroja enemmän yksinhuoltajana kuin jos samat tulot olisi tasaisesti jaettu kahdelle aikuiselle.

[/quote]  Pointti on se, että jokainen meistä maksaa veroja henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Hän maksaisi saman veroprosentin, vaikka olisi naimisissa.

En ymmärrä siksi tätä marinaa. 6000 euron kuukausituloista ei mene puolta veroa. Mutta se sama vero menee, olisi hän parisuhteessa tai ei. Jos haluaa kahden ihmisen tulot, hommaa itsensä parisuhteeseen. 

Olisi aika hassua, jos kaksi ihmistä tienaisi kumpikin 3000 euroa ja sen vuoksi pitäisi yhden 6000 euroa tienaavan saada pienempi veroprosentti, koska asuu yksin.

Ei käy minun jälkeen. Tämä yh voi etsiä itselleen miehen, joka tienaa 6000 euroa kuussa, niin sitten heille jää enemmän rahaa käteen. Vai haluaako tämä yh, että kahdelle 3000 euroa tienaavalle laitettaisiin perheverotus ja kummankin tuloista perittäisiin veroina puolet.

Suomessa ei ole perheverotusta, niin turha sitä on itkeä, että yksinhuoltajana ei saa tarpeeksi rahaa. Kuten joku jo aiemmin laski, kyseinen yh saa käteen päälle 4000 euroa.

Vierailija
86/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:13"]

Jos tienaa 6000 e brutto, niin käteen jää ehkä juuri ja juuri 3000. Ei sillä juhlita, kun pitää maksaa asuminen (vuokratkin on kalliita pk-seudulla, ei se säästä jos vuokralle menee) yms ihan yksin. Koettakaa tajuta tämä, kateelliset. Lisäksi sitä yleensä joutuu venymään aika paljon saadakseen sen 6000 bruttona. Kyllä työnteko voisi olla kannattavampaakin tässä maassa.

[/quote]

Kuten jo todettu, niin kuuden tonnin tuloista ei makseta puolta veroa. Ei edes kolmannesta. Kuuden tonnin liksasta jää käteen n.3700€, kun eläkevakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu on vähennetty. Kyllä tuolla pitäisi jo pärjätä.

[/quote]

Plus ne ELARIT JA LAPSILISÄT YKSINHUOLTAJAKOROTUKSELLA (mulla ainakin vielä viime vuonna oli n. 156e/kk yhdestä lapsesta)

Vierailija
87/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:00"]Meidän perheessä on 2 huonopalkkaista vanhempaa ja ymmärrän yh äitiä erittäin hyvin. Minä hoidin lapsiamme kauan kotona koska ei kannattanut mennä huonopalkkaiseen työhön. Pärjäsimme hyvin tuilla ja mieheni palkalla, maksoimme kaikesta minimin tai emme lainkaan.
Yh äiti maksaa 3000€ netosta kaiken kalleimman mukaan, varmasti on tiukkaa.
[/quote]

Mitä ovat nämä kaikki, mistä maksetaan kalleimman mukaan?

Vierailija
88/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut ketjun läpi ja hämmästyttää kuinka moni näyttää olevan tyytyväinen veroihinsa. Ja toimeentuloonsa. Pulinat sitten vaan pois ja tyytyväisenä elämässä eteenpäin. Suomi on todellakin sosialistinen maa. En enää ihmettele, miksi yrittäjiä haukutaan eikä yksityisyrittäjyys kukoista.

Vierailija
89/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän väliä palstalla on aloituksena "olen näin ja näin pienituloinen, rahat eivät riitä." Silloin yleensä vastaukset ovat olleet tasoa jollet voi nostaa tulojasi, vähennä menojasi. Miksi tässä tilanteessa ei saisi sanoa samaa?

Valitettavasti minulle jäi epäselväksi, että eikö aloitusviestin kirjoittaja oikeasti tule toimeen, vai eikö vain voi ostaa kaikkea pientä ja isompaa kivaa mitä tekisi mieli, siinä on huomattava ero. Mikäli kyseessä on jälkimmäinen tilanne, niin siihen on sanottava, että palkasta riippumatta aikuisen ihmisen on pystyttävä olemaan pitkäjänteinen: jollei rahat riitä nyt niin sitten säästetään hetki jotta saadaan se mitä halutaan. Lapsille tämä opetetaan, miksi se aikuisilta tuppaa unohtumaan?Tietenkin on kurjaa jos elämäntilanne on muuttunut äkkiä ja kaikki kasautuu yhden henkilön harteille, mutta kun elämässä ei lopulta voi laskea kuin oman itsensä varaan.

Pienituloinen yh, silti elämäänsä tyytyväinen

Vierailija
90/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: ottamatta kantaa tähän aloitukseen sinänsä, kummastelen näitä oletuksia nettotuloista. En tiedä miten teidän  mielestänne pitäisi 6000 euron bruttotuloista jäädä käteen 3700, ei jää niin paljon minulle 6200:nkaan bruttotuloista.

Tämä ei tietystikään ole aloituksen pointti, mutta silti.

Vierailija
91/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:00"]

Vähän väliä palstalla on aloituksena "olen näin ja näin pienituloinen, rahat eivät riitä." Silloin yleensä vastaukset ovat olleet tasoa jollet voi nostaa tulojasi, vähennä menojasi. Miksi tässä tilanteessa ei saisi sanoa samaa?

Valitettavasti minulle jäi epäselväksi, että eikö aloitusviestin kirjoittaja oikeasti tule toimeen, vai eikö vain voi ostaa kaikkea pientä ja isompaa kivaa mitä tekisi mieli, siinä on huomattava ero. Mikäli kyseessä on jälkimmäinen tilanne, niin siihen on sanottava, että palkasta riippumatta aikuisen ihmisen on pystyttävä olemaan pitkäjänteinen: jollei rahat riitä nyt niin sitten säästetään hetki jotta saadaan se mitä halutaan. Lapsille tämä opetetaan, miksi se aikuisilta tuppaa unohtumaan?Tietenkin on kurjaa jos elämäntilanne on muuttunut äkkiä ja kaikki kasautuu yhden henkilön harteille, mutta kun elämässä ei lopulta voi laskea kuin oman itsensä varaan.

[/quote]

Johtuu varmaan siitä, että yleensä nämä pienituloiset valittajat saavat jo paljon yhteiskunnan tukia. Elatus ei siis tule ainakaan kokonaan työtä tekemällä. 

Tässä on taas sitten ihminen, joka maksaa ihan älyttömästi veroja. 

Suoraan sanottuna mieluummin antaisin työtelijäälle ihmiselle enemmän helpotuksia ja tukien varassa elävälle vähän vähemmän tukia. Kyllä työnteon pitäisi olla kannattavaa ja palkan suhteessa elintasoon eikä niin, että pystyy vain välttämättömään.

Vierailija
92/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:18"]Ohis: ottamatta kantaa tähän aloitukseen sinänsä, kummastelen näitä oletuksia nettotuloista. En tiedä miten teidän  mielestänne pitäisi 6000 euron bruttotuloista jäädä käteen 3700, ei jää niin paljon minulle 6200:nkaan bruttotuloista.

Tämä ei tietystikään ole aloituksen pointti, mutta silti.
[/quote]
Missäköhän kunnassa sitten asut ja takuulla maksat sitten liikaa ja saat palautuksia. Helsingissä 6000 bruttopalkasta jää 3660 nettona. Laskettu jopa lomarahat mukaan eli 78000 vuosituloilla. Tarkistuta nyt ihmeessä veroprosenttisi.

Vierailija
93/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:00"]

[/quote]

Johtuu varmaan siitä, että yleensä nämä pienituloiset valittajat saavat jo paljon yhteiskunnan tukia. Elatus ei siis tule ainakaan kokonaan työtä tekemällä. 

Tässä on taas sitten ihminen, joka maksaa ihan älyttömästi veroja. 

Suoraan sanottuna mieluummin antaisin työtelijäälle ihmiselle enemmän helpotuksia ja tukien varassa elävälle vähän vähemmän tukia. Kyllä työnteon pitäisi olla kannattavaa ja palkan suhteessa elintasoon eikä niin, että pystyy vain välttämättömään.
[/quote]

Jos siis tälle työteliäälle yksinhuoltajalle jää nettotulojen jälkeen palkkaa 3600 ja lapsilisät plus elarit 550 lisää eli yht. 4150 nettona niin riittääkö Se sinusta vain välttämättömyyksiin. Kuitenkin päivähoitomaksujen ja omistusasunnon maksamisen jälkeen hänelle jää vielä yli 2000 € elämiseen. Paljonko luulet että jää työteliäälle lähihoitaja yksinhuoltajalle jolla myös päivähoitomaksut ja jonka palkka on 2500 € brutto? Oikeastaan näitä on edes turha verrata koska lähihoitaja yh ei saisi edes lainaa omistusasuntoon eli ei olisi edes mahdollista maksaa omaa!

Vierailija
94/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on todella kurja ja epäreilu tilanne. Jos ihminen on tehnyt ison duunin, ensin kouluttaessaan itsensä, sitten edetäkseen urallaan, jonka jälkeen ei pääse kuitenkaan nauttimaan siitä elintasosta, jonka palkkakuitti kuukausittain näyttää. Minä ja mieheni tienataan yhteensä alle 5000 bruttona, silti meille jää nettona enemmän käteen kuin 3000, niinkuin tämä yh sanoo saavansa verojen jälkeen. Toki siinä on tietysti yksi suu vähemmän ruokittavana, mutta silti tuntuu väärältä, koska epäilen että tuon suuruisen palkan eteen on tehty oikein töitäkin... Ps. En ole itse akateeminen paskaduuniin pakotettu, vaan ihan koulutettu siihen paskaduuniin omasta tahdosta. (eikä se mun työ edes ole paskaa, palkka on :))

Vierailija
95/189 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se taitaa nykyään olla, etteivät suuret tulot suojaa köyhyydeltä, elleivät ne ole jättisuuret tyyliin 500 000 e/vuosi.

Verotuksessa on korkea progressio. Ei tässä maassa ole ennenkään ansiotyön tuloksena ökyrikkaaksi tultu, mutta varakkaaksi voi päästä pienituloinenkin, jos osaa käyttää rahaa oikeisiin asioihin ja keskittyä niiden unelmiensa saavuttamiseen, jotka hänelle ovat elämässä tärkeitä.

Leväperäinen taloudenpito ja rahan holtiton käyttö johtaa aina perikatoon, oli sitten vähä- tai hyvätuloinen.

Vierailija
96/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:16"]

Tätä "uutista" on tänään linkattu ahkerasti facebook-kavereitteni seinällä. Ikävä kyllä juuri sellaiseen lälläslää siitäs sait ämmä-asenteella.  Että minä saan vain 800e työttömyyskorvausta, mutta silti pärjään. Ämmä ei osaa handlata taloudenpitoaan, minä osaan.

Tajusin kunnolla vasta tänään, kuinka syvälle rakenteisiin täällä Suomessa on yhteiskunta-apu otettu itsestään selvänä: 800 euron työttömyyskorvausta voidaan siten verrata toisen palkkatuloon. Yhteiskunnan tuki on niin näkymätöntä, ettei sitä edes tajuta tueksi. Työttömyyskorvaus, kaupungin vuokra-asunnoissa (tai opiskelija-asunnoissa tai seurakunnan vuokra-asunnoissa) asuminen, asumistuki, progressiiviset päivähoitomaksut, kotihoidontuet, kuntalisät yms. Ne vaan kuuluu asiaan.

Mutta kun se 6000+ tienaava yh maksaa kaikista edellämainituista mitä luultavammin itse,  täysimääräisesti tai ainakin lähes. Ei varmastikaan ole oikeutettu kaupungin vuokra-asuntoihin, ei varmastikaan saa asumistukea, maksaa täydet hoitomaksut (ja mahdollisesti yksityisellä puolella), luultavasti ei kuormita julkista terveydenhuoltoa vaan käyttää yksityistä työterveyspalvelua tai kustantaa omat ja lapsensa peruskorvalääkärikäynnit vakuutusmaksuillaan. Tottakai ne menot ovat isommat, kun kaikesta maksaa itse.

Oikeasti, sen sijaan että ko. naista ämmitellään ja että hänelle naureskellaan, mitä jos annettaisiin hänelle hieman kunniaa? Kuinka yleistä on, että pienten lasten äiti tienaa noinkin paljon? 6000 palkkaan harva 30-40-vuotias useamman lapsen äiti kykenee. Se tarkoittanee, että nainen on palannut nopeasti takaisin työelämään, ei varmastikaan ole kotihoidontuella ollut, ei ole ollut työttömyysjaksoja tai ylipäätään aukkoja työhistoriassa. Vaikeasta elämäntilanteesta ja yhtälöstä (yksinhuoltajuus, pienet lapset, vaativa työ) huolimatta hän ei ole väsähtänyt, ei ole heittänyt pyyhettä kehään.

Minä olen itse ainakin todennut, etten edes halua paikkaan, jossa palkka olisi yli 4000e. Liikaa vastuuta, liikaa vaatimuksia, liian vähän vapaa-aikaa, ja nettohyöty lähes olematon.

Nostan hattua ko. naiselle, ja kyllä soisin hänelle tuosta palkasta jäävän enemmän käteen.   

[/quote]

Ihan totta. En ole itse edes pienipalkkainen (reilu 3000e), mutta käytännössä minun palkkani menee pitkälti tällä hetkellä niihin kuluihin, mitä työssäkäyminen aiheuttaa: eli verot, kahden lapsen päiväkotimaksut, toisen auton kulut ja matkakulut, koululaisen iltapäivähoito. Yhtään pienemmällä palkalla ei minun työssäkäyntini juurikaan hyödyttäisi meidän perhettämme. Pärjäsimme aika lailla yhtä ok silloin, kun olin kotona.

Vierailija
97/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:30"]

Ihmettelen aina miksi autoedusta puhutaan etuna. Se maksaa aivan sairaasti! Tietysti jos on pakko ajaa työkseen, niin onhan siinä se etu että saa alleen aina hyväkuntoisen uudehkon auton. Samalla rahalla kyllä lyhentäisi autolainaa ja saisi auton huolletuksikin. Sitten vielä ajopäiväkirjat ym.

[/quote]

No mutta onko monessakin paikassa pakko ottaa se autoetu? Eikö se ole aika monesti vapaaehtoista. Menee sitten ja ostaa vaan sen mieleisen auton ja maksaa itse. Ai niin, mutta sitten ei välttämättä saa alleen sitä Audia tai Bemaria vai mitä?

Vierailija
98/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:34"]

Jää sairauseläkkeelle. Saat   Alle tonnin kuussa. :((((

[/quote]

Kyllä noista tuloista laskettu työkyvyttömyyseläke olisi enemmän. 

Vierailija
99/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 21:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:04"]

[/quote]

Ei omistusasunnon hankkiminen ole mikään etu! Kyllä se päätös pitää tehdä ihan tietoisesti ja toimia niin, että saa lainan. Esimerkiksi luottotietojaan ei sovi menettää.

Olen samaa mieltä, että hoivatyössä oleville voisi maksaa enemmän. Raskasta työtä. 

Kyllä palkasta pitäisi jäädä käteen vähintään 70%. Ei mua ainakaan ilahduta tehdä töitä maanantaista puoleenväliin keskiviikkoa niin, että tiedän tuon ajan palkan menevän yhteiskunnan pyörittämiseen. Vasta puolesta välistä keskiviikkoa perjantaille hankkeet ovat omiani. Tai ajatella voi niinkin, että teen puolet vuodesta töitä ja raha menee yhteiskunnalle. Puolen vuoden palkan saan itselleni, jolla sitten syötän, asutan ja vaatetan tämän yhteiskunnan perusyksikön eli perheen. Yh myös, palkka suurempi kuin esimerkillä.

[/quote]

Oletko tietoinen että moni pienituloinen ei todellakaan voi ostaa sitä omistusasuntoa vaikka kuinka olisi luottotiedot kunnossa kun pankki ei sitä lainaa myönnä. Esim. Helsingissä halvankin perheasunnon ostoon tarvitaan n. 6000€ bruttotulot minimissään. Mitä siis tarkoitit pitää toimia niin että sen lainan saa? Siis pitää hankkia hyvä palkka vai eli sittenhän ei enää oltaisi pienituloisia.  No mutta kun kyse on onko pienipalkkaisella mahdollisuus omistusasutnoon vai ei. No ei ole, eli se on vain etu jonka keski- ja hyvätuloiset voivat saavuttaa.

[/quote]

Kuule, mä kaupan myyjänä olen saanut omistusasunnon hnkittua. Vaati kyllä sitä, että säästin tuntuvan käsirahan. Sehän onnistui niin, että hankin toisen työn eli siivosin kauppaa alkuyöstä. Tästä palkasta maksoin 50 % veroja. Päivätyöstä meni vain 30 ja risat. En myöskään rillutellut, pistänyt rahojani mihinkään ylimääräiseen. Rahaa on sen verran nytkin säästössä, että talous ei kaadu jos tulee ongelmia työn kanssa. 

Kyllä pienituloinenkin siis omistusasunnon saa, mutta ei se ilmaiseksi tule. Mulle eka pankki (oma) sanoi lainan suhteen ei, kun en halunnut ostaa heidän rakennuttamasta kohteesta. Toinen pankki sanoi kyllä. 

Vierailija
100/189 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän kunnassa moni lapsiperhepalvelu on käytännössä suunnattu pienituloisille. Siis sellaisetkin, mitkä oikeasti ei saisi olla tulosidonnaisia, mutta kuntien tiukassa taloustilanteessa käytännössä ovat. Esim. meille sanottiin aikoinaan suoraan kun kaipasimme haastavassa elämäntilanteessa parisuhdeterapiaa, että hakekaa yksityiseltä kun kerta kykenette siihen. Myös terveyskeskuksessa on sanottu, että käyttäkää yksityisiä kerta teillä on ne vakuutukset. Nuorin kaipasi fysioterapiaa, niin sielläkin kehotettiin käyttämään yksityisiä palveluita (vaikka ne vakuutukset ei niitä edes korvaa). Verotuloja vastaan saa koko ajan entistä vähemmän vastinetta. Ne yksityiset palvelut vaan ovat hinnoitelleet itsensä ulos. Kun ensin maksaa omista palkkatuloistaan kovia veroja, niin ei niistä nettotuloista riitäkään maksamaan ihan hirveästi yksityisiä palveluja (ja lisää välillisiä veroja).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä