Tienaan kuukaudessa yli 6000, silti elämä potkii
Olen kahden päiväkoti-ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Entisellä miehelläni on mielenterveysongelmia, joihin liittyy muun muassa uhkaavaa ja väkivaltaista käytöstä. Mielenterveysongelmat kärjistyivät ja ne diagnosoitiin lastemme syntymän jälkeen. Lopulta, yritettyäni hakea perheellemme apua, minun oli erottava, jotta lapseni ja minä voisimme elää turvallista ja hyvää elämää.
Lasteni isä sai sittemmin apua mielenterveyspalveluista. Meille muille ei ollut tukea tarjolla, tai en sellaista onnistunut löytämään.
Bruttopalkkani perusteella olen hyvätuloinen. Kuukausiansioni on hieman yli 6 000 euroa ja sen lisäksi minulla on autoetu, sillä tarvitsen autoa työssäni. Elatusmaksusopimukseen lastenvalvoja ehdotti 130 euroa lasta kohden, koska tuloni ovat paremmat kuin entisellä miehelläni. Valtion maksama minimielatusmaksu on 150 euroa. Saan myös yksinhuoltajien korotettua lapsilisää. Muita tukia en saa.
Asumme kerrostalossa omistusasunnossa, josta lyhennän lainaa parhaani mukaan. Maksan sen verran veroa, että käteen jää noin puolet palkasta. Kuulun raskaimmin verotettuun ansioluokkaan. Maksan lasten päiväkotimaksut täysinä ilman alennuksia, vaikka nettopalkkani on huomattavasti alempi kuin kahden vanhemman perheessä. En pärjäisi ilman äitiäni, joka auttaa lasten hoidossa korvauksetta lähes päivittäin.
Entinen mieheni ei osallistu mitenkään kuluihini tai lasten hoitoon, paitsi maksamalla yleensä tuon elatusmaksun.
Milloin verotusta muutetaan reilummaksi yksinhuoltajaperheitä kohtaan? Myös päiväkotimaksut tulisi muuttaa netto- eikä bruttotulosidonnaisiksi, sillä yksinhuoltajan nettotulot ovat huomattavasti alemmat kuin kahden vanhemman perheessä samalla bruttopalkalla.
Työssäkäyvät yksinhuoltajat tarvitsisivat edullista tai ilmaista lasten- ja/tai kodinhoitoapua. Myös virkistys olisi mahtavaa: lapseni eivät koskaan ole viettäneet isänsä luona edes yhtä yötä, koska hän ei siihen kykene. Olen välillä todella väsynyt.
Kaikki perheet eivät ole kahden vanhemman perheitä. Yksinhuoltajien etuja on valvottava, vaikka varsinkin yksinhuoltajanaiset usein vaikenevat ja yrittävät pärjätä ilman suurta meteliä jaksamisestaan.
Turhautunut ja väsynyt äiti
Julkaisemme kirjoituksen
poikkeuksellisesti nimimerkillä.
Työssäkäyvät yksinhuoltajat tarvitsisivat edullista tai ilmaista lasten- ja/tai kodinhoitoapua. Myös virkistys olisi mahtavaa: lapseni eivät koskaan ole viettäneet isänsä luona edes yhtä yötä, koska hän ei siihen kykene. Olen välillä todella väsynyt.
Kaikki perheet eivät ole kahden vanhemman perheitä. Yksinhuoltajien etuja on valvottava, vaikka varsinkin yksinhuoltajanaiset usein vaikenevat ja yrittävät pärjätä ilman suurta meteliä jaksamisestaan.
Turhautunut ja väsynyt äiti
Julkaisemme kirjoituksen
poikkeuksellisesti nimimerkillä.
Kommentit (189)
No täällähän on koko ajan keskustelu siitä, että 6000 tonnin liksa on niin suuri, että elämän pitäisi olla aivan eri sfääreissä. Tosi on, että ei ostovoimassa ole nyt niin suurta eroa.
On se rankkaa tuo 6000e/kk...
Kokeilkaapas tulla toimeen vuokran maksun jälkeen 600e/kk. Ihan joka kuukausi. Vain ja ainoastaan 600e, minä ja lapsi. Joko loppui valittaminen..? :)
Voisko se yritystoiminnan verovaroin tuenta-henkilö kertoa minulle, miten muka työpaikkani olisi verovaroin tuettu? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että maksuliikenne toimii minulta valtiolle enkä ole havainnut itseni työllistämällä käyttäväni siinä(kin) yhteisen kassan palveluita (yhden hengen osakeyhtiö).
Ainahan voi hankkia miehen jakamaan kuluja. Jonkun joka tienaa vaikka 4000 e/kk tai enemmän.
Olin kotihoidontuella kahden lapsen kanssa, mies oli aloitteleva yrittäjä. Verottaja vaati meiltä kirjallista selvitystä siitä, miten me muka tullaan toimeen niin vähillä rahoilla. En tiedä olisko itkenyt vai nauranut!
Ymmärrän tätä "valittajaa" oikein hyvin, suuripalkkaisena toivoisi saavansa hieman nauttiakin siitä palkastaan eikä maksaa hirveitä veroja ja maksimimaksuja.
Tästä samasta aiheesta on ilta-sanomissa pitkä kommenttiketju myöskin. Ihmettelen kyllä kovasti niitä perheitä, jotka väittävät tulevansa toimeen alle 500 eurolla kuussa (asumiskulujen jälkeen). Niillä on varmaan peruna- ja mansikkamaat, sillä rahalla ei elä mitenkään ainakaan pk-seudulla.
Kun tuloista menee puolet veroihin ja yhteiskunnan mätäsakin elättämiseen, se sapettaa.
T: 10000€/kk, yksi lapsi, avoliitossa
Joku pääsi laskelmissaan yli neljän tonnin nettopalkkaan. Minä kokeilin tehdä naisesta vero.fi:n laskurissa helsinkiläisen, autoetu 980 euroa/kk + puhelinetu 20 e/kk, palkka 6 000 * 12,5 kk (tuo puoli kuukautta vastaa about lomarahoja) ja kuuluu kirkkoon + 2 lasta -> käteen jää 3 610 euroa kuukaudessa. Toki tästä rahasta ei tarvitse enää erikseen maksaa auton kuluja, koska työpaikka hoitaa ne.
Erityisesti huomattavaa mielestäni on se, kuinka haavoittuvainen on yhden palkansaajan talous. Kaikki lepää äidin varassa. Jos äiti sairastuu, joutuu yt-neuvotteluun tms., on koko perhe täydessä ahdingossa. Vastaavaa työpaikkaa ei välttämättä ihan helposti löydy.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:20"]
On se rankkaa tuo 6000e/kk...
Kokeilkaapas tulla toimeen vuokran maksun jälkeen 600e/kk. Ihan joka kuukausi. Vain ja ainoastaan 600e, minä ja lapsi. Joko loppui valittaminen..? :)
[/quote]
Noh, jos minä olisin kouluttautunut maisteriksi/tohtoriksi ja luonut perse ruvella uraa niin, että olisin päässyt 6000e/kk ansioihin käsiksi, ja joutuisin edelleen elämään kädestä suuhun, niin kyllä potuttaisi. Jos sama elintaso olisi vaikka peruskoulupohjalta Alepan kassana, niin se olisi edes perusteltua.
Voi tätä kateellisten määrää!
Minkäänlaiseen yrittämiseen ei Suomessa kannusteta. Jo peruskoulu tasapäistää lapset. Verotus sitten viimeistään varmistaa, että ei kannata yrittää yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan.
Kyllä osaamisesta ja yrittämisestä pitää palkita. Vai sanotteko te sille lapselle joka siivoaa huoneensa, tekee läksynsä ja on rehti samat sanat kuin sille joka ei huonettaan siivoa, ei tee läksyjään ja valehtelee kaikessa mahdollisessa?
Tuon naisen on pakko asua okt:ssa joka on hankittu miehen kans yhdessä. Nyt jäänyt sitten yksin ylläpitämään sitä.
Liian suuret menot .
Ei muutakuin asunto myyntiin
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 08:30"]
Miten tuo yh kuvittelee, että hän on jotenkin eri asemassa niihin perheisiin nähden, joissa toinen vanhemmista on työtön, työkyvytön, opiskelija tai muuten tuloiltaan lähes nollatasolla. Samalla tavalla verotus kohtelee kahden vanhemman perheitä, joissa perheen tulot ovat käytännössä yhden vanhemman tuloja, vaikka pienemmät tulot näillä perheillä on ilman yh-korotusta ja elatusmaksuja.
Ainoa ero on valitus, kahden vanhemman perheissä maksetaan kaikki korkeimman maksuluokan mukaan ilman julkista valitusta.
[/quote]
Luulisin, että yh:n logiikalla kahden vanhemman perheessä toisen tulottomuus on oma valinta. Työkyvytön tai sairas siis.
Hänen tapauksessaan exä on pelkästään ilkeä ja siksi pitää yhteiskunnan tulla tässä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:27"]
Joku pääsi laskelmissaan yli neljän tonnin nettopalkkaan. Minä kokeilin tehdä naisesta vero.fi:n laskurissa helsinkiläisen, autoetu 980 euroa/kk + puhelinetu 20 e/kk, palkka 6 000 * 12,5 kk (tuo puoli kuukautta vastaa about lomarahoja) ja kuuluu kirkkoon + 2 lasta -> käteen jää 3 610 euroa kuukaudessa. Toki tästä rahasta ei tarvitse enää erikseen maksaa auton kuluja, koska työpaikka hoitaa ne.
Erityisesti huomattavaa mielestäni on se, kuinka haavoittuvainen on yhden palkansaajan talous. Kaikki lepää äidin varassa. Jos äiti sairastuu, joutuu yt-neuvotteluun tms., on koko perhe täydessä ahdingossa. Vastaavaa työpaikkaa ei välttämättä ihan helposti löydy.
[/quote] 3610 euroa netto käteen joka kuukausi on todella hyvä raha helsinkiläisellekin. Jos ei sillä osaa tulla toimeen niin se on ihan omaan tyhmyyttä. Siitä pystyy hyvin säästämään pahan päivän varalle ja maksamaan ihan kaikki normaalielämän menot ja elämään varsin leveästi. Kyllä mä tiedän. Olen pyörittänyt 5 henkisen perheen taloutta paljon pienemmällä nettosummalla ihan menestyksekkäästi.
Veroprosenttilaskurin mukaan 6000€ kuukausipalkalla tienaa vuodessa n. 78000€. Tuossa on mukana jo lomarahat eli laskettu 6000 x 13kk. Henkilöllä on omistusasunto joten jonkin verran korkovähennystä saa. Laitoin laskuriin että kuuluu kirkkoon ja maksaa asuntokorkoa vain 500€ vuodessa ja liiton maksuja 500€ vuodessa niin ei ole ainakaan laitettu yläkanttiin.
Näillä tiedoilla veroprosentti on 32,5 ja sen lisäksi tulee eläke- ja työttymyysvakuutusmaksut eli 6,05 eli yht. 38,55 prosenttia joten sanotaan että palkasta pitäisi lähteä 39%. Tämä tekee kuudentonnin palkasta nettona 3660€! Se on kuitenkin aika eri kun esim. tasan 3000€ mitä tässä on väläytelty. Ja lisäksi tulee sitten ne lapsilisät yh korotuksella ja elatusmaksut lapsille eli käteen tulee nettona n.4200€ aivan varmasti (ellei maksa ylisuuria veroja ja saa sitten ne palautuksina takaisin)
Kyllä noilla 4200€ NETTO tuloilla jo maksaa ihan kevyesti viidensadan päivähoitomaksut ja omistusasunnon lainanlyhennyksen ja silti jää rahaa mällätä! Eli jos asumiskulut on kokonaan 1500€ ja päivähoitomaksut 500€ niin käteen jää muuhun elämiseen 2200. Se on helvetin paljon se, kahdelle lapselle ja yhdelle aikuiselle! Jos maksaa asumisesta jotain ökyhintaa niin ihan itseaiheutettu oma moka. Kyllä tässä jokainen voisi lyhennellä vaikka 2000€ asumislainaa jos vain olisi varaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:34"]
Veroprosenttilaskurin mukaan 6000€ kuukausipalkalla tienaa vuodessa n. 78000€. Tuossa on mukana jo lomarahat eli laskettu 6000 x 13kk. Henkilöllä on omistusasunto joten jonkin verran korkovähennystä saa. Laitoin laskuriin että kuuluu kirkkoon ja maksaa asuntokorkoa vain 500€ vuodessa ja liiton maksuja 500€ vuodessa niin ei ole ainakaan laitettu yläkanttiin.
Näillä tiedoilla veroprosentti on 32,5 ja sen lisäksi tulee eläke- ja työttymyysvakuutusmaksut eli 6,05 eli yht. 38,55 prosenttia joten sanotaan että palkasta pitäisi lähteä 39%. Tämä tekee kuudentonnin palkasta nettona 3660€! Se on kuitenkin aika eri kun esim. tasan 3000€ mitä tässä on väläytelty. Ja lisäksi tulee sitten ne lapsilisät yh korotuksella ja elatusmaksut lapsille eli käteen tulee nettona n.4200€ aivan varmasti (ellei maksa ylisuuria veroja ja saa sitten ne palautuksina takaisin)
Kyllä noilla 4200€ NETTO tuloilla jo maksaa ihan kevyesti viidensadan päivähoitomaksut ja omistusasunnon lainanlyhennyksen ja silti jää rahaa mällätä! Eli jos asumiskulut on kokonaan 1500€ ja päivähoitomaksut 500€ niin käteen jää muuhun elämiseen 2200. Se on helvetin paljon se, kahdelle lapselle ja yhdelle aikuiselle! Jos maksaa asumisesta jotain ökyhintaa niin ihan itseaiheutettu oma moka. Kyllä tässä jokainen voisi lyhennellä vaikka 2000€ asumislainaa jos vain olisi varaa.
[/quote]
Jokainen keskituloinen vaikka parinkunta joka tienaa yht.l 6000€ voi myös laskea paljon jää käteen verojen ja samojen päivähoitokulujen jälkeen. Voi olla että jää enemmän joo kun veroa ei mene yhtä paljon mutta onhan siinä yksi aikuinen ihminen sitten lisää kuluttamassa niitä rahoja myös! Ja muistakaa laskea myös että yh rouva saa palkan päälle ne elarit ja lapsilisät yh korotuksella kun kahden tulonsaajan perheessä jossa tulot 6000€ tulee vain lapsilisät päälle ja yksi aikuinen on lisää kuluttamassa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:13"]
Jos tienaa 6000 e brutto, niin käteen jää ehkä juuri ja juuri 3000. Ei sillä juhlita, kun pitää maksaa asuminen (vuokratkin on kalliita pk-seudulla, ei se säästä jos vuokralle menee) yms ihan yksin. Koettakaa tajuta tämä, kateelliset. Lisäksi sitä yleensä joutuu venymään aika paljon saadakseen sen 6000 bruttona. Kyllä työnteko voisi olla kannattavampaakin tässä maassa.
[/quote]
Kuten jo todettu, niin kuuden tonnin tuloista ei makseta puolta veroa. Ei edes kolmannesta. Kuuden tonnin liksasta jää käteen n.3700€, kun eläkevakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksu on vähennetty. Kyllä tuolla pitäisi jo pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 08:27"]
Nainen pystyy pitämään omistusasunnon ja maksamaan lainaa pois. Mikä siis vikana?
[/quote]
Niin ja jutussa ei sanottu paljon hän maksaa sitten asumiskuluja mutta jos maksaa vaikka 1500€ niin käteen jää asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen kuitenkin nettona yli kaksitonnia. Kyllä se on jo tosi hyvä elintaso kolmelle hengelle ja tosiaan kartuttaa sitä omaa varallisuutta samalla maksamalla omistusasuntoa. Joku yh joka tienaa 2500€ ei edes saisi omistusasuntoa vaikka haluaisi.
Kaikki paikki yksi laskijoista on unohtanut laskelmistaan auto- ja puhelinedun, joka muuttaa laskelmaa aika tavalla. Eiköhän Hesan mielipidekirjoittaja tiedä veronsa paremmin kuin kukaan muu.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 08:09"]Työssäkäyvät yksinhuoltajat tarvitsisivat edullista tai ilmaista lasten- ja/tai kodinhoitoapua. Myös virkistys olisi mahtavaa: lapseni eivät koskaan ole viettäneet isänsä luona edes yhtä yötä, koska hän ei siihen kykene. Olen välillä todella väsynyt.
[/quote]
1. Jokaisella on oma elämä ja omat tilanteet. Yhteiskunta ei järjestä kaikkia puitteita, vaan jokainen itse rakentaa olemassaolevien puitteiden pohjalta elämäntilannettaan vastaavan toiminnan.
2. Jos yhteiskunta ei käy kaupassa puolestasi, silloin sinun on itse huolehdittava, että jääkaapissa on ruokaa. Kun yhteiskunta ei järjestä virkistysmatkoja tai vastaavia, voit yksityisesti huolehtia siitä tarpeidesi ja tulojen mukaan.
3. Elämä ei ole oikeudenmukainen. Vielä enemmän se potkii päähän, jos odottaa jotain muilta, eikä itse järjestä sitä itselleen. Elämään kannattaa suhtautua, että itse järjestää asiat ja ottaa täydennyksenä sen avun minkä saa. Ihminen on inhimillinen ja inhimillisten ihmisten luomat järjestelmät on yhtä täydellisiä, kuin me yhdessä.
4. Verotus on perseestä ja tuloihin perustuvat maksut yhteiskunnalle vielä tyhmempiä. Niitä voi parantaa. Avautumisesi on hyvä aloitus.
No hemmetti sehän nyt on sitten melko sama kun lasketaan vero ilman noita etuja ja henkilö itse kustantaisi ne. Eli vaikka sitten verojen jälkeen jäisi vain 3000€ (ja onko se tasan 3000€ vai mitä) on se hemmetin hyvin jos sillä on kustannettu jo hyvä auto ja puhelinetu. Ne joilla nämä ei ole veroetuna maksavat ne tietenkin omasta nettopalkastaan. Jos siis omistat auton tai yrität omistaa sen joskus maksat siitä autolainaa tai jos sinulla on autoetu käytössä niin joudut maksamaan siitä. Miksi tämä lady ei joutuisi?
Vähän sama kun joku valittaisi että mulle jää niin ja niin vähän käteen kun palkasta vähennetään verot, auto, asuntoetu jne...
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 09:58"]
Ja sitten väitetään, että köyhät valittaa eniten! Tuntuu, ettei rikkaalle ja hyväosaiselle riitä mikään. Suoraan sanottuna sylkisin tuollaisten turhanpäiväisten valittajien päälle. Muijalla on rahaa kuin roskaa ja silti kehtaa uikuttaa.
[/quote]
Kun itse on tehnyt paljonkin sen eteen, että menestyy ja tienaa esim. 6000€/kk niin kyllähän se vituttaa, jos siitä ei jää käteen juuri mitään. Mitäs sinä sylkijä olet tehnyt oman menestymisesi eteen? Varmaan loisit yhteiskunnan varoilla? Et ehkä ole satsannut koulutukseen? Silloin on turha vinkua ja olla kateellinen ja katkera.