Nuoret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään taloyhtiön asioiden hoidosta
Yhtiökokouksessakin on läsnä lähinnä vain yli nelikymppisiä, suurimmaksi osaksi yli viisikymppisiä/ eläkeläisiä. Vaikka nuoremmat omistaisivat talosta osakkeen, niin heitä ei kiinnosta mitkään taloyhtiön yhteiset asiat. Olen usein miettinyt, että jos taloyhtiössä olisi vain nuorta porukkaa, niin se olisi kuin sekasortoinen mustalaisleiri. Kaikki olisi rempallaan tai vastaavasti isännöitsijä teetättäisi taloon mitä haluaa omilla hyväveli-verkostoillaan. Nuorempi polvi haluaa kerrostalosta vain helppoa elämää, mutta heillä ei ole mitään käsitystä, että mitä se taustalla vaatii.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman kerran käynyt yhtiökokouksessa ja totesin sen turhaksi. Hallituksen jäsenet olivat keränneet taloyhtiön osakkailta niin paljon valtakirjoja, että hallituksen vanhat pierut saivat kumottua kaikki muutosehdotuset.
Näin se menee. Turha mennä sinne aikaa tuhlaamaan, kun omalla mielipiteellä ei ole mitään väliä. Parhaimmassa tapauksessa änkyrät alkavat tehdä omasta elämästä vaikeaa, koska ei ole änkyröiden kanssa samaa mieltä
No osaa ne muutkin. Yhdessä yhtiössä keski-ikäinen ihan korkeaa koulutusta vaativassa työssä käyvä nainen oli sitä mieltä, että hänen ei tarvitse maksaa putkiremontista yhtään mitään, koska on uusinut asuntonsa ja hänen asuntoonsa ei tarvitse putkia uusia :D. Papat vastustavat kaikkea atk-verkon uusimista, koska on se tietokone ja telkkari tähänkin asti toiminut. Mummot ovat tässä yleensä edistyksellisempiä, ehkä kuuntelevat lapsiaan enemmän. Jotkut ovat jopa etukäteen "päättäneet" ettei asenneta huoneistkohtaisia vesimittareita. No sellaista ei voi päättää, kun laki on jo muutaman vuoden ollut, että ne on putkiremonttien yhteydessä laitettava.
Boomerit taas vauhdissa. :D Luuletteko te ihan aikuisten oikeesti, et me aletaa ramppaa niis teidän kokouksissa, jos uhkailette ikärasismilla (nostamalla nuorten vastiketta) tai haukkumalla meitä? :D Ette voi olla tommosii urpoja… Ja vielä mietitte, et miks ei haluta olla teidän kans missää tekemisissä.
Noh, toivottavasti ny tiedätte. :D
Taas jotain marttyyreita liikenteessä, jotka tekevät mielestään kaikki kun muita ei kiinnosta. Voisko vaan nostaa niitä vastikkeita ja ostaa palvelut ulkopuolisilta, niin ei tarvitsisi kenenkään tehdä mitään tai varsinkaan valittaa tai syyllistyä.
Ymmärretään kyllä. Osakkaat menevät yhtiökokoukseen, joka kestää ikuisuuden. Asioista "äänestetään" mutta tosiasiassa päätökset on jo hallituksessa sovittu. Hallituksessa toki vain niitä änkyröitä. Sitten kaikki tehdään joko a) mahdollisimman halvalla (eli huonosti) tai b) tehdään kalliilla kaikenlaista tarpeetontakin ihan tekemisen ilosta.
Omalla äänellä ei ole mitään merkitystä ja vastaansanominen perustellustikin aiheuttaa kaunaa ainakin seuraavaan yhtiökokoukseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretään kyllä. Osakkaat menevät yhtiökokoukseen, joka kestää ikuisuuden. Asioista "äänestetään" mutta tosiasiassa päätökset on jo hallituksessa sovittu. Hallituksessa toki vain niitä änkyröitä. Sitten kaikki tehdään joko a) mahdollisimman halvalla (eli huonosti) tai b) tehdään kalliilla kaikenlaista tarpeetontakin ihan tekemisen ilosta.
Omalla äänellä ei ole mitään merkitystä ja vastaansanominen perustellustikin aiheuttaa kaunaa ainakin seuraavaan yhtiökokoukseen asti.
Yhtiökokous on yleensä peräti kerran vuodessa, ehkä sen verran kestää kököttää "ikuisuuden" kestävässä kokouksessa? Juu
Jaa, meillä lienee poikkeuksellinen taloyhtiön hallitus, kun vanhin on 52v ja nuorin (minä) 33v. Kolme naista hallituksessa. Toki meillä on pieni 9 asunnon yhtiökin, että ei siinä hirveästi ole valinnanvaraakaan. Enemmistö asukkaista on kuitenkin 55+v, ja vanhempi väki vastustaa remontteja eikä hoida omia talonmiesvuorojaan.
Miksi täällä alapeukutetaan niitä kommentteja, jossa todetaan ettei nuoret halua osallistua, koska kokevat ettei heillä ole vaikutusmahdollisuutta asioihin vaikka osallistuisivat?
Tällöinhän vanhat omistajat saavat aina tehdä niinkuin haluavat ja nuorten ei tarvitse tuhlata aikaansa. Win-win tilanne siis
Itse olen 25v rivarinpätkän "omistaja" (=pankki omistaa sen). Käyn kyllä taloyhtiön kokouksissa, mutta hallituksen touhut ei juuri kiinnosta sen takia, että siellä vaan joutuu tekemään ilmaiseksi töitä.
Koulussa pitäisi käydä läpi miten kerrostaloasunto tai talo ostetaan, ja mitä juttuja näihin liittyy. Vuokralla asumisen plussat ja miinukset, ja niin edelleen. Itsekin opin kaiken vain ostamalla sen ekan, ja tyyliin "kaverit kertoo". Vanhempani asuivat helppohoitoisessa omakotitalossa, ei ikinä tullut kotonakaan puheeksi mikään taloyhtiöhommeli.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on kyllä sellainen että jokaista nuorta asunnon ostajaa, varsinkin jos on joku teknisen alan ammatti, on pyydetty hallitukseen mukaan. Todellinen syy miksi siellä ei nuoria kauheasti näy lienee, se että nuorilla ei ole varaa enää ostaa asuntoja. Asuvat vuokralla siellä taloissa.
Meitä pyydettiin myös, mutta ei suostuttu. Vaativat työt ja muutakin sisältöä elämässä. Ja sellainen kuva, että jos annat taloyhtiölle pikkusormen, se vie koko käden. Ei pysty.
Ei nuoria isommin kiinnosta kun ovat ns väliaikaiskämpällä. Siinä kerätään muutama vuosi omakotitaloon tms ja sitten reissataan seuraavaan.
Itse hölmöyttäni suostuin hallituksen puheenjohtajaksi ja sitä narinaa kaikesta turhasta - "kun nuoret asuu vaan muutaman vuoden eikä välitä jäädä, me vanhat ei jakseta hoitaa kaikkea". Eli olisi pitänyt jäädä wanhusten orjaksi? Tai ku ruusupuskat oli leikkaamattomia, pikaäänestytin luvan "kenelle tahansa" hoitaa makunsa mukaan ne sopiviksi. Ja huomasin muutaman viikon kuluttua leikkaavani niitä itse, kun narisijoista (peräti vähän yli 60v pariskunta) ei itsestään ollut siihen ja pienimmän riesan tie oli hoitaa homma kuntoon itse.
Nyt on ollut 15 vuotta omakotitalo. Ajan nurtsit kun huvittaa, leikkaan pensaat kun huvittaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 25v rivarinpätkän "omistaja" (=pankki omistaa sen). Käyn kyllä taloyhtiön kokouksissa, mutta hallituksen touhut ei juuri kiinnosta sen takia, että siellä vaan joutuu tekemään ilmaiseksi töitä.
Ei joudu. Kun malttaa osallistua siihen yhtiökokoukseen voi esittää että hallituksen jäsenille maksetaan kunnon korvaus kokouksista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu taloyhtiössä tyyppi joka osti ko. asunnon parikymppisenä about viis vuotta sitten. Hän ei maksanut vastikkeita lainkaan. Kun 3 kk vastikkeet oli kertyny rästiin, taloyhtiö lähetti maksumuistutuksen. Ei auttanu, ei maksanu. Taas kräväyslasku perään.
Kahden vuoden kuluttua oltiin siinä pisteessä, että tuo henkilö ei ollut maksanut ainuttakaan vastiketta ja taloyhtiön hallitus joutui ottamaan esille ulosoton ja sen jälkeen haltuunottomenettelyn.
Isännöitsijä päätti kuitenkin käydä jututtamassa osakkeenomistajaa ensin. No, paljastui ettei tämä henkilö TIENNYT, että omistusasunnosta maksetaan hoitovastiketta. Ihmetteli että mitä hemmettiä vielä pitää maksaa kun hän maksaa jo asuntolainaakin ja mistä hän nyt ne "ylimääräiset" rahat ottaa ja jos olis tienny niin ei olis ostanu koko asuntoa. Voi hyvää päivää!!! Ajatelkaa nyt mikä idiootti. Sopi sitten maksujärjestelyn taloyhtiön kanssa mutta vaikeaa näyttää maksaminen siltikin olevan. Huhhuh.
Yhtiökokouksissa ei näitä nuoria näy koskaan, ei todellakaan koskaan. Aina on kokoukset väärään aikaan tai jotain muuta. Toki joka päätöksestä syntyy sitten kova valitus. Viemäreiden sukitusremontti tulossa ja päätös siitä tehty, mutta aina löytyy näitä vänkääjiä, joiden mielestä heidän itsensä ei tarvitse osallistua maksamiseen, koska eivät ole olleet äänestämässä remontin puolesta eivätkä sitä halua.
Sit taas väännetään pykäliä rautalangasta, miten asunto-osakeyhtiö toimii. Vastaus on yleensä, että niin mutta kun meidän mielestä tämmöinen on tyhmää ja epäreilua joten nyt pitää kaikki asetukset ja lait kumota tässä paikassa.
Aika paha jos tuo ei ole selvinnyt edes asunnon oston yhteydessä, luulisi että tuo vastikkeiden maksaminen olisi tullut jossain vaiheessa esille. Tosin itsellenikin selvisi noiden yhtiövastikkeiden olemassaolo aika myöhään, kun olin asunut aina omakotitalossa.
Tällä tarinalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että osakkeen omistaja oli nuori. Tällä on sen sijaan paljon tekemistä sen kanssa, että osakkeen omistaja oli idiootti. Kuka on niin tyhmä ettei vuosiin selvitä mitä taloyhtiö tarkoittaa vastikkeella ja olisiko näin tyhmä ihminen osannut 50v paremmin? Tai vaihtoehtoisesti paljon tekemistä sillä, että joku boomer keksi hyvän tarinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joudu. Kun malttaa osallistua siihen yhtiökokoukseen voi esittää että hallituksen jäsenille maksetaan kunnon korvaus kokouksista yms.
Ja ehdotus äänestetään alas, koska siihen menisi rahaa.
Olen 45-vuotias ja kun halusin taloyhtiön hallitukseen, oli "kiva, että saadaan joku nuori nainen mukaan" ja eräs about ikäiseni mies kysyi, miksi haluan hallitukseen. Ihme kysymys, tietenkin haluan tietää ja vaikuttaa siihen, miten mun monella rahalla ostamaani omaisuutta hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiökokous on yleensä peräti kerran vuodessa, ehkä sen verran kestää kököttää "ikuisuuden" kestävässä kokouksessa? Juu
Ja se kyseinen kokous vie koko illan. Miksi käyttää aikaa sellaiseen, mihin ei halua, kun kerran läsnäolollani ei ole asioiden kannalta mitään merkitystä?
Me meinattiin osallistua, oltiin jo matkalla kokouspaikalle. Tulikin muutos suunnitelmiin ja piti lähteä synnärille. Sinällään hyvä, että äitini oli jo valmiiksi vahtimassa vanhempaa lasta kokouksen takia. Mutta jäi nyt tässä ensimmäisessä kokouksessa meidän äänet käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla änkyröillä on yhtiökokouksissa ihan sama vaikutusmahdollisuus kuin vanhoilla änkyröilläkin. Ikä ei lisää äänivaltaa.
Miksi vaivautua kun ne vanhat änkyrät kuitenkin hoitaa asiat? Kuka heitä huvikseen jaksaa edes kuunnella.
Näin se on ollut pitkään, mutta onneksi nuoretkin keski-ikäistyvät aikanaan. Parikymppisiä ei kiinnosta, eikä monikaan vielä omista asuntoa. Kolmekymppisillä on liikaa kiireitä töissä, perheen kanssa, opiskeluissa; usein kaikkea mahdollista yhtäaikaa. Nelikymppisenä tai viimeistään viisikymppisenä alkaa olemaan aikaa pitsinnypläykselle ja taloyhtiön kokouksille.