Nuoret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään taloyhtiön asioiden hoidosta
Yhtiökokouksessakin on läsnä lähinnä vain yli nelikymppisiä, suurimmaksi osaksi yli viisikymppisiä/ eläkeläisiä. Vaikka nuoremmat omistaisivat talosta osakkeen, niin heitä ei kiinnosta mitkään taloyhtiön yhteiset asiat. Olen usein miettinyt, että jos taloyhtiössä olisi vain nuorta porukkaa, niin se olisi kuin sekasortoinen mustalaisleiri. Kaikki olisi rempallaan tai vastaavasti isännöitsijä teetättäisi taloon mitä haluaa omilla hyväveli-verkostoillaan. Nuorempi polvi haluaa kerrostalosta vain helppoa elämää, mutta heillä ei ole mitään käsitystä, että mitä se taustalla vaatii.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 25v rivarinpätkän "omistaja" (=pankki omistaa sen). Käyn kyllä taloyhtiön kokouksissa, mutta hallituksen touhut ei juuri kiinnosta sen takia, että siellä vaan joutuu tekemään ilmaiseksi töitä.
Ei joudu. Kun malttaa osallistua siihen yhtiökokoukseen voi esittää että hallituksen jäsenille maksetaan kunnon korvaus kokouksista yms.
Ja ehdotus äänestetään alas, koska siihen menisi rahaa.
minulla on aivovamma nimeltään moraali.
joudun monesti päättäviin asemiin kuten oppilaskunnan, seurojen, yhdistysten... puheenjohtajaksi jne. koska ihmiset luottavat minun oikeudenmukaisuuteen. ei siinä mitään mutta kaikki on niin ahneita ettei voi edes puhelimeen vastata ellei siitä joku maksa. siksi olen opetellut olla puuttumatta mihinkään päätös hommeleihin.
Olen itse talonyhtiömme puheenjohtaja. Meillä kyllä ne tyhmimmät ja laiskimmat änkyrät on keski-ikäisiä. Eivät tervahdi tai noteeraa mitään toisen tekemään vaan kävelevät kylmästi ohi. Just korjausmaalasimme julkisivun toisen nuoren osakkeenomistajan kanssa ja yksi noista änkyröistä painoi koirineen ohi sanomatta mitään tai edes ottamatta katsekontaktia. Koiransakin oli ystävällisempi.
Ei kannata yleistää vain iän perusteella.
t. N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu taloyhtiössä tyyppi joka osti ko. asunnon parikymppisenä about viis vuotta sitten. Hän ei maksanut vastikkeita lainkaan. Kun 3 kk vastikkeet oli kertyny rästiin, taloyhtiö lähetti maksumuistutuksen. Ei auttanu, ei maksanu. Taas kräväyslasku perään.
Kahden vuoden kuluttua oltiin siinä pisteessä, että tuo henkilö ei ollut maksanut ainuttakaan vastiketta ja taloyhtiön hallitus joutui ottamaan esille ulosoton ja sen jälkeen haltuunottomenettelyn.
Isännöitsijä päätti kuitenkin käydä jututtamassa osakkeenomistajaa ensin. No, paljastui ettei tämä henkilö TIENNYT, että omistusasunnosta maksetaan hoitovastiketta. Ihmetteli että mitä hemmettiä vielä pitää maksaa kun hän maksaa jo asuntolainaakin ja mistä hän nyt ne "ylimääräiset" rahat ottaa ja jos olis tienny niin ei olis ostanu koko asuntoa. Voi hyvää päivää!!! Ajatelkaa nyt mikä idiootti. Sopi sitten maksujärjestelyn taloyhtiön kanssa mutta vaikeaa näyttää maksaminen siltikin olevan. Huhhuh.
Yhtiökokouksissa ei näitä nuoria näy koskaan, ei todellakaan koskaan. Aina on kokoukset väärään aikaan tai jotain muuta. Toki joka päätöksestä syntyy sitten kova valitus. Viemäreiden sukitusremontti tulossa ja päätös siitä tehty, mutta aina löytyy näitä vänkääjiä, joiden mielestä heidän itsensä ei tarvitse osallistua maksamiseen, koska eivät ole olleet äänestämässä remontin puolesta eivätkä sitä halua.
Sit taas väännetään pykäliä rautalangasta, miten asunto-osakeyhtiö toimii. Vastaus on yleensä, että niin mutta kun meidän mielestä tämmöinen on tyhmää ja epäreilua joten nyt pitää kaikki asetukset ja lait kumota tässä paikassa.
Yhden nuoren, jonka taustoista et tiedä mitään, perusteella leimaat sitten kaikki.
Ja noita valittajia, joiden mielestä mikään ei saa maksaa, löytyy kyllä kaikista ikäryhmistä.
Nykynuorissa tuollainen on lähinnä uutta normaalia. Esim minun reilu parikymppinen työkaverini kysyi kesällä, että kun hänelle on tulossa nyt elokuulle maksettavaksi mätkyjä, niin voisiko hän välttyä niiltä nostamalla nykyistä veroprosenttia.
Meillä on 30 huoneiston taloyhtiössä nuori hallituksen puheenjohtaja, pätevä kaveri. Yhtiömme on hyvin hoidettu, enimmäkseen omistajat asuvat talossa itse, vain muutama huoneisto on vuokrattu.
Hallituksessa on eri ikäisiä, 30-70 vuotiaita, remontit tehdään ajallaan ja talous on kunnossa. Ap:n mainitsemaa ongelmaa en ole havainnut, ehkä talossamme asuu tavallista fiksumpia nuoria ja myös vähemmän änkyröitä vanhuksia.
Kyllä omasta omaisuudesta huolehtimisesta kannattaa kiinnostua ja nuoresta iästä huolimatta perehtyä taloyhtiöpolitiikkaan. Asunto on yksi suurimmista sijoituksista useimpien elämässä.
Ja meillä kyllä kysytään minulta, milloin sopii kokoustaa, koska olen hallituksen ainoa virka-aikaan töissä oleva. Arvostan.
T. Sama