Opiskelijat! millainen on ärsyttävin...
...opiskelija teidän luokalla?
itsellä omalla luokalla yksi melkoisen ärsyttävä "aikuisopiskelija". koittaa esiintyä fiksuna, lässyttää asioista faktoja jotka eivät välttämättä pidä edes paikkaansa. vähän huumorintajuton :)
Kommentit (91)
Sössöttävät pikkupissikset, joilla ikää nippanappa yli 20 v.
Yksi tyyppi livisti etuajassa tunneilta varsinkin silloin, kun esiteltiin ryhmätöitä. Se halusi oman ryhmänsä esittämään työnsä ensimmäisenä, koska hänen olisi pakko "ehtiä töihin". Kertoi siis myöhemmin, ettei vaan jaksanut kuunnella muiden esityksiä. AMK.
Mulla ei ole luokkaa, enkä pahemmin tunne mun fuksitovereita.
Yliopistossa:
1. Nuori ekan vuoden opiskelija joka kommentoi ja kyselee besserwissermäisesti.
2. Mahdollisesti sosiaalisesti kömpelö tyyppi, joka haluaa myös kommentoida mut jonka kommentit ovat jonkun aiheen kirjasta luettua toistelua eikä puheenvuoroissa ole mitään omaa ajattelua, hohhoijaa.
3. Samoin aikuisemmat (40-60v.) opiskelijat, jotka haluaa puheenvuoron itselleen ja jaarittelee jotain aiheen vierestä. Ei kaikki aikuisopiskelijat ole tällaisia ja näitä on ollut aika vähän.
50-vuotias nainen. Arvostelee kovaan ääneen muiden töitä (luova ala), pitää itseään suurena taiteilijan, huokailee koko ajan, miten raskasta on tehdä annetut tehtävät ja kotonakin pitäis vielä tehdä jotain (noin kolmesti vuodessa on kotona ollut tehtävää). Se, kun hän on joka kuukausi päivän tai kaksi poissa, koska hänen mielenterveytensä vaatii ystävien tapaamista viikonloppuisin ja hän on liian väsynyt käymään koulua on suuri helpotus kaikille.
Mun on itsekin aikuisopiskelijana yhdyttävä tuohon, että rasittavin ihmistyyppi on aikuisopiskelija. :( Itse olen sitä sorttia että tarkkailen ja kuuntelen luennoilla, teen muistiipanoja. Olen nk. hiljainen puurtaja. Uskallan kyllä kysyä, mutta aika nöyränä siellä kyllä istun. Toisin kuin suurin osa aikuisopiskelijoista. Mä lähes ihailen sitä valtavaa itsetuntoa mikä niillä on, mutta sitä tapaa millä ne puhuttelevat opettajaa/professoria en ihaile. Mä olen ehkä sen verran vanhoillinen, että proffaa tulisi kunnioittaa ja suhtautua häneen muutenkin siten että ei ole ihan samalla viivalla. Mutta nämä jotkut torspot saattavat sanoa luennolla: Hei sulla on tuossa virhe. Se ei ole niin. Ja sitten inttävät vastaan ja kun proffa ei korjaa, niin pyörittävät päätään ja katsovat "voittajina" ympärilleen. MYÖTÄHÄPEÄSTÄ porukka kääntää päänsä pois.
Kun he vastaavat, niin tuovat esille heidän suurenmoista persoonaansa ja sitä omaa empiiristä kokemustaan: No asiahan on siis niin,että periaatteessa voitaisiin sanoa näin ja näin ja näin,mutta se ei ole oikeastaan sama asia. Joten vastaisinkin siksi näin ja näin ja näin, ja suhtautuisin varauksellisesti siihen ja siihen.
Mitä helvettiä se just sano...? :D Minulle tulee samaistuminen niihin nuoriin, jotka ovat siellä lukiosta suoraan ja ovat aika sanattomia tuollaisen suunnattoman elämäkoululaisen edessä. Ja nuoremmille tulee olo, että eihän se professori heitä voi huomioida kun luennolla kailottaa proffan ikäinen besserwisser.
En oikeasti voi sietää itsensä korottamista ilman perusteluja. Juurikin johdatus-luennolla törmäsin erääseen uskomattoman rasittavaan tyyppiin. Nainen oli avoimen kautta hakenut ja jatkuvasti keskeyttää luennoitsijan, ja sitten pyörittelee päätään, ja viittasipa kerran ja sanoi: Sinulla on tuossa virhe. Muuta se.
Luennoitsija oli ko. aineen tohtori ja epäilemättä perillä asiasta, ja ihan asiallisesti sanoi että se sisältyy siihen aiheeseen. Aikuisopiskelija sanoi ivallisesti: Ei muuten sisälly. Korjaa se.
???
En ole yliopistolla törmännyt yhteenkään ärsyttävään ihmiseen, paitsi näihin aikuisopiskelijoihin jotka ihan selvästi kuvittelevat olevansa niin paljon fiksumpia kuin nuoret. Ei se elämänkoulu ihan oikeasti anna sivistyspohjaa oikiksen opintoihin, joten voisitteko pitää turpanne kiinni. <3
t. se yks vanha sieltä takarivistä joka ei avaa suutaan vailla asiaa
Maisterilinjalle tuli joku aikuisopiskelija joka jo ekana päivänä kävi anomassa vapautuksia luennoista, ja oli poissa töiden takia koko syyslukukauden ja sitten vinkui kevään kun ei saa opintopisteitä. Jumalauta se on YLIOPISTO eikä mikään etänä suoritettava kirjekurssi, ei ne opintopisteet töitä tekemällä tule.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 09:02"]
Minä niin tunnistan tuon aikuisopiskelijatyypin!!! Itsekin olen jo hurjat 25-v., mutta itse ymmärrän näillä aikuisopiskelijoilla lähinnä tuollaiset 40-50-vuotiaat (eikä toki heistäkään kaikki ole kuvatun kaltaisia). Nämä tietyt aikuisopiskelijat ovat sen takia niin ärsyttäviä, kun haluavat aivan liikaa korostaa sitä, kuinka "motivoituneita" ovat. Joka luennolla pitää kommentoida moneen otteeseen, vaikka kommentti ei anna yhtään mitään keskusteluun. Esim. sanovat ihan itsestäänselvyyksiä, jotta pääsevät ääneen. Suhtautuminen luennoitsijaan on usein toisaalta sellaista "hei me ollaan tasavertaisia, yhtä älykkäitä aikuisia tässä", toisaalta mielistelevää ja huomiota kerjäävä. Ja auta armias, jos joudut tällaisen aikuisopiskelijan kanssa samaan työharjoittelupaikkaan! Se se vasta kärsimystä on, kun siellä seuraa sama homma.
[/quote]
Olin yhden aikuisopiskelijan kanssa ryhmätöissä, enkä osannut kunnolla, niin sain sellaisia sääliviä taputuksia olkapäähän ja luulin että se on opettaja. Ei ollut kuin ryhmämme tosi aikuinenhan siinä taputteli minua, katsoi opettajaa ja naureskeli että kyllä hän saa minut vielä oppimaan. Siis hän sanoi. Opettajalle. Teki mieli lähinnä lyödä sitä silmään. En voi sietää alentuvaa suhtautumista missään muodossa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:11"]
Mun on itsekin aikuisopiskelijana yhdyttävä tuohon, että rasittavin ihmistyyppi on aikuisopiskelija. :( Itse olen sitä sorttia että tarkkailen ja kuuntelen luennoilla, teen muistiipanoja. Olen nk. hiljainen puurtaja. Uskallan kyllä kysyä, mutta aika nöyränä siellä kyllä istun. Toisin kuin suurin osa aikuisopiskelijoista. Mä lähes ihailen sitä valtavaa itsetuntoa mikä niillä on, mutta sitä tapaa millä ne puhuttelevat opettajaa/professoria en ihaile. Mä olen ehkä sen verran vanhoillinen, että proffaa tulisi kunnioittaa ja suhtautua häneen muutenkin siten että ei ole ihan samalla viivalla. Mutta nämä jotkut torspot saattavat sanoa luennolla: Hei sulla on tuossa virhe. Se ei ole niin. Ja sitten inttävät vastaan ja kun proffa ei korjaa, niin pyörittävät päätään ja katsovat "voittajina" ympärilleen. MYÖTÄHÄPEÄSTÄ porukka kääntää päänsä pois.
Kun he vastaavat, niin tuovat esille heidän suurenmoista persoonaansa ja sitä omaa empiiristä kokemustaan: No asiahan on siis niin,että periaatteessa voitaisiin sanoa näin ja näin ja näin,mutta se ei ole oikeastaan sama asia. Joten vastaisinkin siksi näin ja näin ja näin, ja suhtautuisin varauksellisesti siihen ja siihen.
Mitä helvettiä se just sano...? :D Minulle tulee samaistuminen niihin nuoriin, jotka ovat siellä lukiosta suoraan ja ovat aika sanattomia tuollaisen suunnattoman elämäkoululaisen edessä. Ja nuoremmille tulee olo, että eihän se professori heitä voi huomioida kun luennolla kailottaa proffan ikäinen besserwisser.
En oikeasti voi sietää itsensä korottamista ilman perusteluja. Juurikin johdatus-luennolla törmäsin erääseen uskomattoman rasittavaan tyyppiin. Nainen oli avoimen kautta hakenut ja jatkuvasti keskeyttää luennoitsijan, ja sitten pyörittelee päätään, ja viittasipa kerran ja sanoi: Sinulla on tuossa virhe. Muuta se.
Luennoitsija oli ko. aineen tohtori ja epäilemättä perillä asiasta, ja ihan asiallisesti sanoi että se sisältyy siihen aiheeseen. Aikuisopiskelija sanoi ivallisesti: Ei muuten sisälly. Korjaa se.
???
En ole yliopistolla törmännyt yhteenkään ärsyttävään ihmiseen, paitsi näihin aikuisopiskelijoihin jotka ihan selvästi kuvittelevat olevansa niin paljon fiksumpia kuin nuoret. Ei se elämänkoulu ihan oikeasti anna sivistyspohjaa oikiksen opintoihin, joten voisitteko pitää turpanne kiinni. <3
t. se yks vanha sieltä takarivistä joka ei avaa suutaan vailla asiaa
[/quote]
Lisään vielä että siinä ei ollut virhettä edes. Nainen ei vaan kyennyt myöntämään. Jos epäilee että jossain on virhe, voisi koettaa kysyä tähän muotoon: Anteeksi minulle on epäselvää tuo eräs kohta, uupuuko siitä jotain vain enkö minä vain näe sitä?
Ihan simppeliä, ei tarvitse sanoa ilkeästi että joku on tehnyt virheen. En voi sietää ihmisiä jonka sosiaalitaidot ovat niin junttilasta että edes perus kohteliaisuutta ei tajuta. Muutenkin se nainen istuu luennolla jossain helvetin lehterillä, ja alussa luulin että se on joku tarkkailijaopettaja. Mutta kun avasi suunsa elämäkoulustaan niin ymmärsin, että se on vaan vitun tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:50"]
ehkä niillä kuule ihan aidosti onkin... Huomaat, kun ikää tulee, niin opiskelu yhdistyy ihan uudella tavalla omiin elämänkokemuksiin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:26"]Aikuisopiskelijat on yleensä rasittavia. [/quote] Komppaan. Niillä on aina niin helvetisti elämänkokemusta ja monesti nämä ovat myös joka alan asiantuntijoita.
[/quote]
[/quote]
No varmasti näin on jollain aloilla. Esimerkiksi itse olen suorittanut johtamisen opintoja työn ohessa ja huomaa kyllä, että kokemus jo oikeilta työpaikoilta antaa perspektiiviä opintoihin. En silti edelleenkään ymmärrä naista, joka istui samoilla kv-oikeuden luennoilla kanssani muistaakseni toisena opintovuonna. Hän kommentoi jokaikiseen asiaan "Itse ÄITINÄ näin tämän näin". Kurssilla käsiteltiin siis kansainvälistä sopimusoikeutta etenkin sotavankien näkökulmasta. Hänen mielestään hänen mielipiteensä ÄITINÄ oli täysin tasavertainen YK:ssakin työskennelleen proffan kanssaa....
Minua ärsyttää ihan vitusti:
1. Ne rapisevat eväspaperit ja sellofaanit! Joo, sulla on kiireinen ja hektinen elämä ja voi että on trendikästä syödä sitä kahvilan täytettyä leipää tunnilla ja ryystää teetä, mutta VOITKO OTTAA SEN MUOVIN SIITÄ POIS??? Ja voito syödä sitä baananiasi niin, että se limainen mäiskytys ei kuulu NELJÄN PENKKIRIVIN PÄÄHÄN??? Muutenkaan luokka tai sali ei ole mikään ruokala. Jos on niin vitun kiireinen elämä, niin vedä ne evääsi käytävällä, tule 10 min myöhässä ja livahda hiljaa lähimmälle vapaalle paikalle. Osoitat kunnioitusta enemmän kuin märsyämällä luennolla.
2. Ne perkeleen kälisijät. Naama umpeen myös siellä takana! Ja myös siinä edessä jos jostain syystä joudun takapenkkiin istumaan. Ei kiinnosta teidän kälinänne kun minun opinotukeni on kiinni tässä luennossa, jonka asia on minulle muutenkin hankala tai tämä on äärimmäisen kiinnostavaa.
3. Jaarittelijat. Kysy kysymyksesi ja vielä tarkentava lisäkysymys, mutta älä jää jankuttamaan tai etsimään poikkeuksen poikkeuksia tai esittämään mutta entä jos -skenaarioita. Pysy myös aiheessa.
4. Besserwisser. Olet opiskellut aihetta 40 opintopistettä. Luennoitsija 25 vuotta. Auktoriteetteihin vetoaminen ei ole kestävä argumentti mutta, plz bro, get real...
Olen aikuinen opiskelija. En voi olla ärsyttävä kun olen hiljaa tunneilla. Mistä tää yleistys? Meidän ryhmässä vallitsee mukava ilmapiiri. Ärsyttäviä tyyppejä ei ole. AI NIIN minähän se ärsyttävä taidankin olla kun opiskelen aikuisena.
Meillä on onneksi amk:ssa kaikki aikuisia :-P
Nuorisopuolella ärsyttävimmät on niitä "Ihan sama" ja "Mua ei ainakaan kiinnosta tehdä mitään" -tyypit. Jotenkin näitä yhdistää pappa betalar-asenne.
Aikuispuolella sitten... Voi voi XD
- 45+ naiset, jotka ovat huomanneet että osaamista (muka) on mutta ura ei ole edennyt. Näitä kaikkia rouvia yhdistää Erittäin Varmat Mielipiteet, huomiohakuisuus ja opettajien perseennuolenta. Kumma juttu ettei ura ole työelämässä edennyt... Eturivissä istutaan ja aivan kaikkeen löytyy se Erittäin Varma Mielipide.
- 40+ miehet, jotka ovat pikkuhiljaa edenneet urallaan. Voi kristus sitä nousuhuumaa, työnantajan kehumista ja oman hännän nostamista. Kaikki työnantajan toiminta on niin naminamia että paskovatkin varmaan sateenkaaria työpaikkansa vessassa. Ja myös nämä keskitason pikkupomot tykkäävät "keskustella" ts. esittää kaikkialla ja kaikkialle soveltuvia faktoja työelämästä. Selkeä naisia alentava asenne.
- Tietotekniikan urpot. Voi luoja. Yksikään ammattikorkeakoulu ei saisi ottaa oppilasta, jolla ei ole atk-ajokorttia. 39 oppilasta odottaa, että yksi löytää tallenna-napin Wordista. Excel-tunnit on vielä pahempia.
Loput aikuisopiskelijat (luokkani neljästäkymmenestä henkilöstä about 32) onkin sitten huipputyyppejä :)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:27"]TYYPIT, JOTKA NEULOVAT LUENNOILLA! Niin epäkohteliasta luennoitsijaa kohtaan, että myötähävettää vietävästi (yksi luennoitsija onkin sanonut, että kieltää aina sen, jos joku alkaa hänen luennoillaan neuloa). Lisäksi kerran oli pakko pyytää yhtä takanani istunutta lopettamaan, kun puikkojen helinä sotki täysin keskittymiskykyni.
[/quote]
Joo, prkl että se ärsyttää! Meidänkin luokalla on tällainen neuloja. Tekisi mieli työntää ne puikot sen silmiin.
[/quote]
Mullapa on puupuikot, ei muuten kilise eikä kolise :) ja lisäksi lupa neuloa/virkata tunneilla joilla ei vaadita sellaista osallistumista jota käsityöni estäisivät tekemästä.
Toisten arvostelijat, jotka tuntevat olevansa ihan helvetisti muita yläpuolella. Spoiler: ette te ole yhtään muita parempia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:27"]
TYYPIT, JOTKA NEULOVAT LUENNOILLA! Niin epäkohteliasta luennoitsijaa kohtaan, että myötähävettää vietävästi (yksi luennoitsija onkin sanonut, että kieltää aina sen, jos joku alkaa hänen luennoillaan neuloa). Lisäksi kerran oli pakko pyytää yhtä takanani istunutta lopettamaan, kun puikkojen helinä sotki täysin keskittymiskykyni.
[/quote]
Enpä haluaisi opettajakseni niin epäpätevää ihmistä ettei ole kuullut eri oppimistyyleistä. Käsillä näprääminen helpottaa kinesteettisten opiskelijoiden oppimista. Mitään epäkohteliasta siinä en ole. Toki pitäisi käyttää muovisia puikkoja.
Opiskelijat, joita ärsyttää joku asia, mutta he eivät voi tehdä sen asian eteen mitään ja sen sijaan valittavat siitä myöhemmin jossain keskustelupalstalla. Jos jonkun puikkojen kilinä ärsyttää, asiasta kannattaa ihan oikeasti mainita. Se henkilö ei ihan oikeasti tiedä, että sinua se ääni häiritsee.
Mulle suht. varttuneena opiskelijana tuli nyt yllätyksenä tämä aikuisopiskelijuuden ongelmallisuus. Riippuu varmaan alasta. Jos ollaan päivittämässä työosaamista tai pätevöitymässä siihen, mitä jo työksi tehdään, varmaan joku haluaa päteä. Mutta jos opiskellaan ihan perustutkintoa eikä ole alasta työkokemusta, niin en ymmärrä miten sitten voisi suureen ääneen päteä. Toki moni tuo lapsiaan ja yleistä elämänkokemustaan esiin, mutta musta se on enemmän vaihdevuosivaiva, kuin opiskelijuudesta johtuva. Naiset höpsähtää tietyssä iässä, täytyy varoa.
Iästä riippumatta ainoa mikä on lievästi ärsyttävää on se, jos opiskelija haluaa aina päästä helpolla. Kaiken pitäisi olla vaan mukavaa keskustelua luennolla, ja suoritukset pitää saada tehdä jollain omilla kotikirjoitelmilla ja haja-ajatuksilla. Mutta yleisesti ottaen ei mikään kauheasti ärsytä ja se juuri on yliopisto-opiskelun suola, kun siellä on niin erilaisia ihmisiä, joista suurin osa on kuitenkin tosi mukavia ja fiksuja. Vapaa-aikaa en näiden nuorempien seurassa vietä, mutta ihan hyvin sujuu ryhmätyöt ja opiskelu yhdessä ja opiskelu on mukavaa.
Mua ärsyttää eniten ne samat pari tyyppiä jotka tulevat myöhässä miltei päivittäin. Käsittämätöntä on se et ne usein tulevat tauonkin jälkeen myöhässä. Siis keskellä päivää. Ruokatauoltakin ne tulee myöhässä luokkaan.
Joka kerta niiden takia sit selitetään jotain uudelleen eli muut joutuvat joskus pitkäänkin kuuntelemaan toistoa.