Opiskelijat! millainen on ärsyttävin...
...opiskelija teidän luokalla?
itsellä omalla luokalla yksi melkoisen ärsyttävä "aikuisopiskelija". koittaa esiintyä fiksuna, lässyttää asioista faktoja jotka eivät välttämättä pidä edes paikkaansa. vähän huumorintajuton :)
Kommentit (91)
Juu, on se niin väärin, kun joku tietää jotain, opiskelee lisää ja tekee tutkimusta, ja on vielä hankkinut elämänkokemustakin. Byyhhyyy.
Meidän ryhmässä on rasittavimpia aikuisopiskelijat! Luulevat tietävänsä kaiken, meitä "nuoria" eivät ota ollenkaan tosissaan. Tunneilla kommentoivat lähes jokaista opettajien kertomaa juttua, välillä huomaa että opettajillakin alkaa mennä hermot.
Itse pidän aikuisopiskelijoista, koska he eivät häiritse muiden opiskelua.
Ärsyttäviä ovat tekoripsimimmit ja lippisjonnet, ne äänekkäät teinit (olen kyllä teini itsekin), jotka ryhtyvät riehumaan heti opettajan poistuttua. Joskus alkavat riehua tunnilla opettajankin läsnäollessa, heitä kun pitäisi olla koko ajan paimentamassa ja muistuttamassa, että nyt pitäisi opiskella.
Muutama vuosi sitten luokallamme oli tyttö, joka kävi koulussa ehkä 2-3 päivänä viikossa. Ja sitten valitti, kun häneltä vietiin asuntolassa-asumisoikeus. Kai luuli voivansa maata siellä päivät pitkät, kun muut istuu koulunpenkillä ja koulun maksaessa asumiskulut. Tyttöä oli koulukiusattu koko peruskoulun ajan ja hän vetosi aina siihen lähes joka asiassa. "En voi käydä koulua, koska olen traumatisoitunut koulunkäynnistä", "en voi käydä oppitunneilla, koska pelkään muita oppilaita".
Olen aikuisopiskelija nuorten joukossa. En tiedä, olenko ärsyttävä. Varmaan olenkin.
Minua ärsyttää ainoastaan se, että luennolla pulistaan kovaäänisesti ja sitten valitetaan, kun on niin vaikeaa ymmärtää jne. Voisi olla helpompi ymmärtää asiat, jos kuuntelisi eikä kälättäisi miesasioitaan läpi luennon. Hölötys häiritsee monesti niin, etten juuri nyttemmin jaksa käydä luennoilla.
Toinen hiukan ärsyttävä juttu on se, ettei ohjeita lueta esim. ryhmätyön alkaessa. Moni opiskelija alkaa huutaa ja tivata ihmeissään, että mitä pitää tehdä, mitä ihmettä pitää tehdä. Paperissa tai taululla on selkeä, vaiheittainen ohje, jonka lukeminen ilmeisesti on ylivoimainen suoritus monelle. Aiemmin luulin, että vain nuoret ovat erikoistuneet tähän ohjesokeuteen. Mutta ei, ei ole iästä kiinni. Osa ihmisistä ei vain kykene toimimaan kirjallisen ohjeen mukaan.
Ryhmätyöt ovat hanurista kaikin tavoin. En jaksa tehdä ikinä mitään nuorten kanssa. Teen koko urakan mieluummin yksin kuin taidoiltaan epätasaisen pissislauman kanssa. En kestä sitä, että käytetään Wikipediaa lähteenä eikä tajuta yhtään analysoida lähteen luotettavuutta. Tieteellinen ajattelu on monelle lukiokin käyneelle täysin vieras ajatus.
t. Ärsyttävä aikuisopiskelija
Amiksessa aikoinani oli luokallani liian avoin ihminen. Kesken tunnin saatiin koko luokka kuulla hänen seksielämästään.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:26"]Aikuisopiskelijat on yleensä rasittavia.
[/quote]
Siis minäkin olen hämmästynyt tästä. Varsinkin vähän varttuneemmat naisopiskelijat on ihan hirveitä häirikköjä ja draamakuningattaria. Terrorisoivat opettajia ja meitä oikeasti motivoituneita opiskelijoita, ilmeisesti ovat jotenkin katkeria elämälle ja sille että pitää kouluttautua uudelleen. Sitten vielä luokan nuorin mies otetaan kanaemon lailla suosikiksi.
T. N25, aikuisopiskelija
Myöhästelijät.
Meillä seminaareissa oli kaksi tiettyä tyyppiä, jotka tulivat aina vartin myöhässä. Ihan aina. Kurssit, viikonpäivät ja ajankohdat vaihtuivat, mutta näistä jos toinen oli mukana, tuli aina myöhässä. Kaverin kanssa ihmeteltiin tätä, kun myöhästely keskeytti jo alkaneen opetuksen ja häiritsi. Usein vaati jotain ylimääräistä ohjeiden kertaamistakin, jos oli jo aloitettu tehtävää. Työt tai joku muu säännöllinen meno ei oikein voinut olla syynä, kun samat tyypit myöhästyivät sen vartin joka kerta oli ajankohta mikä tahansa ja tätä jatkui vuosia. Ei siis päällekkäinen kurssikaan.
Mietittiin jo, että jos kyseessä on aina päivän eka tai ainoa kurssi ja tulisi jollain tietyllä bussilla ja aikaisempi olisi jotenkin naurettavan aikaisin perillä. Ehei. Tämä kumoutui sillä, kun kerran sitten alkamisaikaa myöhäistettiin sillä vartilla. Kaverin kanssa vielä hymyiltiin ennen seuraavaa tuntia, että jes kerrankin Meikäläisen Matti tulee ajoissa, niin eipä tullut! Tuli vartin myöhässä siitä myöhäistetystä aloitusajankohdasta!
Vieläkin ärsyttää. Jatkuva häiriö, opetuksen tai työnteon keskeytyminen, "kukas ottaa Matin ylimääräisenä jo järjestäytyneeseen ryhmään", periaate kun oli kuitenkin läsnäolopakollisia semmoja ja vartti per tunti tekee kurssin mittaan aika paljon.
Omituisinta oli, että luennoitsijat ja opettajat eivät mitenkään reagoineet tähän toimintaan. Huomautinkin asiasta kerran ihan asiallisesti, häiriönäkökulmasta, mutta hymyiltiin vaan vaivautuneena. Tämä oli sen vartin aloituksen siirron jälkeen, kun homman tahallisuus alkoi olla ilmeistä.
Onko vielä joku syy, mitä en ole ottanut huomioon ja selittäisi tuon käytöksen joksikin muuksi kuin tahalliseksi itsekkyydeksi, välinpitämättömyydeksi ja kiusanteoksi?
No minua ärsyttää kovin eräs hissukka-nainen. Ei juuri koskaan puhu kellekkään muille. Onko se niin vaikee avata sitä suuta edes joskus..? Tuntuu kuin hän ajattelisi olevansa meidän muiden yläpuolella, koska kyseessä on vielä aika kaunis ja hoikka likka. Katsoo varmaan nenänvartta pitkin meitä normaalikroppaisia .
Opiskelen siis sairaanhoitajaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:52"]Opiskijat jotka ovat ekana vuotenaan kokeneet suuren herätyksen ja kuvittelevat olevansa päteviä keskustelemaan professorien kanssa tasaväkisesti. Eli siis ei hahmoteta sitä kuinka paljon on vielä sellaista mitä he EIVÄT vielä tiedä.
Aikuisopiskelijat siksi että ovat usein yli-innokkaita ja aina valmiina pätemään, jos eivät asiantuntemuksellaan niin sitten juurikin sillä elämänkokemuksella.
[/quote]
Professorina toivoisin kyllä että opiskelijat suhtautuisivat avoimen keskustellen luentoihin. En minä ainakaan ole mitään viisasten kiveä löytänyt, mikä takaisi tietojeni äärettömyyden. Mainiosti voi haastaa ja ei se että mahdollisesti tiedän asiasta enemmän estä tasa-arvoista keskustelua. Mikään ei ärsytä niin kuin kuvitelma siitä että tulee tietää kaikki ennen kuin on luvallista avata suunsa.
Opiskelijat, joiden pillin mukaan koko koulunkäynti pitäisi suunnitella, etteivät ulkomaanmatkat jne. häiriinny opiskelun takia. Myös sellaiset opiskelijat ärsyttävät, jotka priorisoivat töissä käynnin opiskelujensa edelle ja töiden vuoksi eivät pääse tunneille/joutuvat lähtemään vähän väliä kesken luennon töihin. Sitten kovaan ääneen kehutaan varatuilla lennoilla (tietenkin lomamatka on syy lintsata tunneilta) ja uusilla laukuilla. Samaan syssyyn valitetaan, kuinka rahaa pitäis saada, eikä koulun takia ehdi tienaamaan tai että töissä on niin rankkaa käydä, kun on tää koulukin. Kaikki kouluhommat yritetään päästä läpi mahdollisimman vähällä työllä.
Minua ärsyttävät opiskelijat, jotka keskittyvät omaan klikkiinsä. Kun muita klikkiläisiä ei ole paikalla, silloin ollaan parhaita kavereita. Klikkiläisten ollessa paikalla ollaan kuin ei tunnettaisi.
T. Ärsyttävä ja yksinäinen "aikuisopiskelija"
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:52"]Opiskijat jotka ovat ekana vuotenaan kokeneet suuren herätyksen ja kuvittelevat olevansa päteviä keskustelemaan professorien kanssa tasaväkisesti. Eli siis ei hahmoteta sitä kuinka paljon on vielä sellaista mitä he EIVÄT vielä tiedä. Aikuisopiskelijat siksi että ovat usein yli-innokkaita ja aina valmiina pätemään, jos eivät asiantuntemuksellaan niin sitten juurikin sillä elämänkokemuksella. [/quote] Professorina toivoisin kyllä että opiskelijat suhtautuisivat avoimen keskustellen luentoihin. En minä ainakaan ole mitään viisasten kiveä löytänyt, mikä takaisi tietojeni äärettömyyden. Mainiosti voi haastaa ja ei se että mahdollisesti tiedän asiasta enemmän estä tasa-arvoista keskustelua. Mikään ei ärsytä niin kuin kuvitelma siitä että tulee tietää kaikki ennen kuin on luvallista avata suunsa.
[/quote]
Hahhahhaa, minkä yliopiston ja minkä oppiaineen professori käy av-palstalla? Kysyn vaan.
Ja omasta kokemuksesta ärsyttävimpiä ovat aikuisopiskelijat. Heillä on varmasti näkemystä ja kokemusta, mutta valitettavasti läheskään aina se ei liity olennaisesti käsiteltävään aiheeseen ja tosiaan he haluavat kommentoida aivan jokaiseen juttuun. Keskustelu luennoilla on hyvästä, mutta kaikkia asioita ei vain ehditä käydä läpi, jos yli puolet tai jopa kaksi kolmasosaa ajasta menee kysymyksiin vastaamiseen ja keskusteluun, joka ei välttämättä edes suoranaisesti liity aiheeseen.
kyllä minunkin täytyy sanoa että aikuisopiskelijat on yleensä ärsyttävimpiä. ihmisinä ihan mukavia, mutta ärsyttää kun he luulevat tietävänsä jo kaiken ja monesti jäävät jaarittelemaan luennoitsijalle pitkäksi aikaa. aikusopiskelijoilla on myös usein turhan ryppyotsainen suhtautuminen opiskeluun. kaikesta on tultava kiitettävä ja viilataan jotain ihan turhia yksityiskohtia. itse olen melko suurpiirteinen ja kunnianhimoton, joten mulle riittäisi se kolmonenkin ryhmätyöstä.
toki lukiossa oli sitten näitä tunnilla meikkaavia ja kihertäviä pissiksiä, jotka olivat myös ärsyttäviä. ne tuntuu onneksi menneen jonnekin muualle opiskelemaan.
Mua nauratti aikuisopiskelupuolella se aloitus, kun ensimmäisenä päivänä keräännyttiin yhteen niin alkoi ihan jumalaton klikkiytymisyritys porukan kesken. Jokaisella oli ihan kamala pelko persiissä että jäisi jotenkin ulkopuoliseksi ja sitten yritettiin jatkuvasti pysyä jonkun kaverin vieressä, varailla paikkoja ja sopia kahdestaan ruokalaanmenosta.
Ihan kuin joku epätoivon vimma olisi saanut ne ripustautumaan toisiinsa, turvaa toisistaan hakien.
Itse silloin n. 22-vuotiaana katsoin ihan silmät ymmyrkäisinä sitä touhua, olin itse nuorin ja jotenkin oli luullut että vanhemmat tulee itsevarmoina paikalle ja luottavat itseensä ja ovat avoimia. Ja paskat!
Se mun täytyy sanoa että aikuset on kyllä fiksumpia, välitetään enemmän siitä että kukaan ei jäisi esim. yksin ryhmätyössä ja jokaiseen porukkaan voi mennä avoimesti ja kaikkia kohdellaan ihan ok.
Mutta älkää kuviteltko että "sä oot mun kanssa", "varasin tolle Tiinalle paikan tähän", "mennään kolmestaan syömään", "me halutaan tehdä ryhmätyöt yhdessä"- asenne olisi jotenkin karissut iän myötä. :D
Itseäni ärsyttävät kolmentyyppiset opiskelijat:
1) (Etenkin) väärässä olevat tai aiheen ohi puhuvat besserwisserit. Luennoitsijalta saa ja pitää kysyä kysymyksiä, ja jos on hyviä ajatuksia valmiina tai tekeytymässä, on kaikille kiinnostavaa kuulla ne. Jos kuitenkin suun avaamisen pointti on lähinnä päteä, sieltä tulee ihmeellistä skeidaa tai puhuja ei osaa pysyä aiheessa, tämä on helvetin rasittavaa. Yksi urpo voi kaapata kokonaisen luentokurssin, jos luennoitsjia ei tietoisesti katkaise yritystä.
2) Tyhmien kysyjät. Kaikilla on joskus vähän vaikeaa ja joskus joku yksinkertainen juttu menee epähuomiossa kuulevan korvan tai ymmärryksen. Ei se mitään. On kuitenkin olemassa ihmistyyppi, joka kysyy kerta_toisensa_jälkeen tyhmiä kysymyksiä esimerkiksi käytännön asioista, jotka on selitetty auki kaikille jaetussa monisteessa, joka lepää nenän edessä pöydällä tai asiasta, joka on sanottu puoli minuuttia sitten. Oma lukunsa ovat tyypit, jotka tulevat kursseille, joille taitotaso ei riitä (aika usein sivuaineopiskelijoita) ja trollaavat jatkuvilla ja usein toistuvilla kysymyksillä jutuista, jotka olisi pitänyt osata ennen kurssille saapumista. Jos kyseessä on joku johdantokurssi tai muu "for dummies" -tilanne, jossa kaikka ovat vähän hukassa, asia on ok, koska yhteinen oppimiskokemusa ja näin. Muissa opinnoissa on raivostuttavaa, että yksi jankkaaja estää jälleen mielekkään opetuksen ja keskustelun, vaikka on selvästi väärässä paikassa. Hyvä luennoitsija, joka uskaltaa puuttua tähän, on taas kerran kullan arvoinen.
3) Koululaiset. Ihmistyyppi, jota ei suoraan sanottuna vittuakaan kiinnosta huomioida muita tai ottaa vastuuta omista opinnoistaan. Ollaan kuin oltaisi vielä oppivelvollisuuden piirissä ja koulussa lain ja vanhempien pakottamana. Luennolla tai semmassa hölistään omia; laukun vetoketjua rämpätään, kahistellaan ja ryitään luennon viimeiset 15 minuttia apinan raivolla; kaikesta työstä valitetaan; myöhästyessä maksimoidaan meteli ja hommat löydään muutenkin läskiksi kautta linjan. Opiskelijan elämään kuuluu toki tietty määrä vastuuttomuutta ja halutessaan osan tai kaiken saa vetää rimaa hipoen. Eihän se muille kuulu kuin itselle, akateeminen vapaus on myös vapautta olla niin kunnoton kuin irtoaa. Opiskelupaikkansa ja ennen kaikkea siellä olevien muiden ihmisten - opiskelijoiden ja opettajien - selkeä halveksuminen on kuitenkin ihan perseestä.
Bonusnumero: nyhverö luennoitsija. Tämä ei ole opiskelija, mutta asiansa tasalla oleva luennoitsija/opettaja/seminaarinvetäjä/whateva voi parhaimmillaan neutraloida kaikki pahimmat opiskelijatrollit kadehdittavalla keveydellä. Nyhverö tai piittamaton taas katsoo sivusta, kun hiiret ördäävät pöydällä. Seminaarinvetäjän tai muun myös eksplisiittisessä keskustelun puheenjohtajan roolissa toimivan nyt vaan pitää hanskata tämä. Ei-niin-vuorovaikutteisen luennon luennoitsijoita taas käy välillä jopa sääliksi. Ujon, aran ja ennalta käsikirjoittamattomiin vastauksiin kykenemätön luennoitsijan seuraaminen trollin kynsissä on hirveää. On sellainen vahva "älkää nyt kiusatko sitä" -olo, toisaalta taas sellainen turhautunut "tee nyt vittu jotain" - fiilis. Se luennoitsija/vetäjä on kuitenkin ainoa ihminen huoneessa, jolla on tarvittava auktoriteetti ja jumalinen oikeus palauttaa homma raiteilleen.
Sellainen pitkätukkainen kalapuikkoviiksinen jäbä mun enkunkurssilla. Luulee tietävänsä kaiken kaikesta ja paasaa jotain pilkkusääntöjä ja modaaliapuverbejä (jotka kyllä osaan), muttei osaa ääntää edes yksinkertaisesta kirjainta w tai hallitse aikamuotoja. Voi kun se lukis tän viestin ja pitäis ees yhden tunnin ajan päänsä kokonaan kiinni.
Mitä hemmettiä opiskelette? Meillä kaikki ovat ihan hiljaa silloin kun pitää ja muutenkin tosi hyvä opiskeluhenki. Opiskelen historiaa Helsingin yliopistossa ja olen myös opiskellut kieliä ja valtio-oppia. Kielten tunneilla on ollut opiskelijoita eri aloilta, ja kaikki ovat keskittyneet ihan hyvin.
Ärsyttävimpiä opiskelijoita ovat professorin pikkuvirheistä huomauttelevat. Esim. jos diassa on selvä typo ja kaikki tietävät mitä siinä pitäisi lukea, onko pakko keskeyttää luennoitsija kesken hyvän jutun huomauttamalla virheestä?
Olen luennoilla hiljaa ja kysyn vain jos on aidosti jotain kysyttävää. Paneudun ryhmätöihin täysillä ja kunnioitan ja arvostan henkilökuntaa ja kanssaopiskelijoita.
Mutta olen jo 27-vuotias. 27! Olen siis aikuisopiskelija ja joidenkin mielestä ilmeisesti kaikkein alinta kastia. Hyvänen aika sentään.
Samoilla luennoilla oli jo luokanopettajana työskenteleviä, erillisiä erityisopettajan opintoja suorittavia opiskelijoita, jotka rassasi tosi paljon. Eivät varmasti sietäisi samanlaista käytöstä oppilailtaan, miten itse käyttäytyivät.
1. Eivät millään hiljentyneet luennon alkaessa. Luennoitsijat joutuivat usein joko sanomaan pariinkin otteeseen, että eiköhän aloiteta. Jotkut eivät sanoneet mitään, odottivat vaan. Kun kymmenen minuutin päästä jotkut tajusivat hiljetä (kun suurin osa salista tuijotti höpöttäjiä ihmeissään), saattoivat vielä mainita että aikuisen odottaisi jo itse hiljenevän, että voidaan aloittaa. Ei näyttänyt koskevan kuitenkaan näitä tätejä.. 2) 15 min ennen luennon loppua aloittivat tavaroiden kasaamisen kovaan ääneen, sekä jo kälätyksensä. Kerran luento jopa lopetettiin aiemmin, kun luennoitsijalla meni hermot, eikä halunnut huutaa heidän päälleen.
Todella rasittavia. Tämän lisäksi osa toi ylikorostaen esiin kokemustaan, täysin ylimielisellä asenteella. Osa oli tullut oppimaan asioita, osa oli selkeästi paikalla isomman palkan perässä ilman aikomustakaan oppia erityisopetusta. Nämä osoittivat usein hölmöytensä luennoilla kertomalla kuinka ITSE toimisivat, kun on sitä kokemustakin.. Usein sitten luennoitsija kertoi kuinka varmasti tietyt asiat toimivat oikein hyvin yleisopetuksessa. Osalla lisäksi täysin nurja asenne oppimisvaikeuksia kohtaan. Hämmästyttävää..