Meiltä lähtee mopo myyntiin. Ei ollut pojasta vielä kuskiksi.
Oli salaa virittänyt mopoaan ja eilen ajellut kylillä poikien kanssa. Oli ajanut suoralla tiellä reilua ylinopeutta suoraan poliisin tutkaan. Onneksi.
Niin vaarallista tuollainen pelleily. Hitto kun on puhuttu että mopo ei oo mikään lelu ja toinen on niin kirkkain silmin sanonut että ajaa nätisti. Ollaan luotettu ja maksettu mopot ja kortit että pääsee liikkumaan ja tässä on kiitos. Pettynyt oon.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Ei tietenkään ap anna mahdollisuutta. Koska on itse niin täydellinen ettei eläissään ole tehnyt mitään laitonta tai pettänyt yhtään lupausta.
Kova on rangaistus jostain moposta. Pilata nyt oman lapsensa nuoruus. Kuinkahan monta vuotta hänki on odottanut että saa kortin.
Omassa nuoruudessa mopot oli jo 10 vuotiailla ja viritettyjä kaikki.
Pyydä lapseltasi anteeksi ja sano että maksaa itse joka sakon.
Nuori jota aikuinen kunnioittaa on parempi kuin aikuinen jota nuori inhoaa. Viet tuomoisesta mopon niin mitä hän sitten tekee. Luuletko että pakottamalla saat hänet tekeen niinkuin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Tutun poika sai 17-v ajokortin jollain erityisvapaudella. Ja ajoi sit autolla tutkaan jotain 170 km/h satasen alueella.
Siirtyi pyöräilemään.
Meilläkin poika sai kortin 17v eikä yhtään sakkoja ja auto edelleen siisti.
Tuleekos tollasestakin automaattisesti lasu?
Vierailija kirjoitti:
Anna mopoilla mutta laita itse maksamaan kaikki sakkonsa, niin sitä opitaan. Kolmesta vasta mopo pois kokonaan. Anna mahdollisuus aina.
Mahdollisuushan annettiin ja vielä selkeästi. Kyllä pitää riittää peli, välineet ja säännöt. Se on ihan selkeää.
Meillä myös sama homma. Asiat käydään läpi niin, että ne ymmärretään. Jos joku ei miellytä, se mietitään uudestaan ja perustellaan. Laki on laki ja sitä noudatetaan. Jos sääntöjä tai lakia rikotaan, siitä on sovitut seuraukset. Ja ne pitävät.
Naapurissa taas poliisin poika sai ajella viritetyllä mopollaan. Teki muutakin tihua. Isä vain sanoi naureskellen, ettei saa jäädä kiinni. No, kiinni jäi, kolaroi ja jumankekka mikä show kotona. Ja se meteli ja kyykytys kesti kauan. Poika häipyi omilleen ja sinne jäi. Olisi itse toivonut, että isä olisi kieltänyt jotain aikanaan, eikä jättänyt omaan harkintaan. Nyt on rikosrekisteri seurana. Ja velat. Melkoinen vastuu nuorelle, kun tavallaan oli lupa tehdä hölmöjä.
90% mopoista on viritettyjä, mutta silti mopoilijoita kuolee tosi vähän. Yleensä ei liity virityksen mitenkään vaan esim vanhus ajaa risteyksessä mopon perään.
Vierailija kirjoitti:
Tutun poika sai 17-v ajokortin jollain erityisvapaudella. Ja ajoi sit autolla tutkaan jotain 170 km/h satasen alueella.
Siirtyi pyöräilemään.
Joo, nuo poikkeusluvat kuuluisivatkin vain lukiolaisille. Ei amislaisille.
Oikein, että laitatta myyntiin , poika vielä tappaa itsensä vielä tuolla menolla tuttavani poika oli virittänny mopon ajo Linja- auton kanssa kolarin ja Kuoli joku vuosi sitten .
Meillä lapsi sai myös sakot viritetystä moposta. Siihen loppui virittäminen. Ajoi loppuajan hyvin ilman sakkoja. Antakaa pojalle vielä mahdollisuus. Ei pidä olla noin ankara. Ei kukaan täällä ole täydellinen. Harmittaahan se mutta virheitä sattuu. Kyllä meitäkin harmitti. Puhuttiin asiasta ja varmaan poliisi pelottava kokemus. Annettiin tietenkin yrittää vielä kun siellähän hänen ystävät ja elämä sillä hetkellä.
EIhän tässä mitään. Sopimus tehtiin yhdessä, poika ja ap, molempien hyväksyessä ehdot. Nyt sitten toimitaan niin kuin sovittiin, ts. mopo lähtee. Yhteisistä sopimuksista pidetään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
EIhän tässä mitään. Sopimus tehtiin yhdessä, poika ja ap, molempien hyväksyessä ehdot. Nyt sitten toimitaan niin kuin sovittiin, ts. mopo lähtee. Yhteisistä sopimuksista pidetään kiinni.
Kiristyksellä aikaan saatu "sopimus" on arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin on, mutta missä kohtaa tässä ketjussa mainittiin ap:n kiristäneen poikaa?
Traktorimönkijät siinä vasta turhia kapistuksia
Vierailija kirjoitti:
Onneksi poliisi ei tullut kotiin kuolinviestin kanssa
Vielä ei tullut.
Ap:lle, hyvää oppia ja kurinpalautusta pojalle kun myytte mopon pois.👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen kiristyksellä? Millaisen sopimuksen sinä olisit tehnyt? "Ei saa kaahailla, mutta kaahailemisesta ei ole mitään seuraamuksia", vai?
Ei tule mitään rikosmerkintää sakosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuushan annettiin ja vielä selkeästi. Kyllä pitää riittää peli, välineet ja säännöt. Se on ihan selkeää.
Meillä myös sama homma. Asiat käydään läpi niin, että ne ymmärretään. Jos joku ei miellytä, se mietitään uudestaan ja perustellaan. Laki on laki ja sitä noudatetaan. Jos sääntöjä tai lakia rikotaan, siitä on sovitut seuraukset. Ja ne pitävät.
Naapurissa taas poliisin poika sai ajella viritetyllä mopollaan. Teki muutakin tihua. Isä vain sanoi naureskellen, ettei saa jäädä kiinni. No, kiinni jäi, kolaroi ja jumankekka mikä show kotona. Ja se meteli ja kyykytys kesti kauan. Poika häipyi omilleen ja sinne jäi. Olisi itse toivonut, että isä olisi kieltänyt jotain aikanaan, eikä jättänyt omaan harkintaan. Nyt on rikosrekisteri seurana. Ja velat. Melkoinen vastuu nuorelle, kun tavallaan oli lupa tehdä hölmöjä.
Näin se on meilläkin. Sopimus oli että me vanhemmat hommataan mopo ja kortti ja poika ajaa liikennesääntöjen mukaan. Tiesi, että jos lähtee pelleilylinjalle ja jää kiinni, niin mopo lähtee. Yhdessä ennen mopon hankintaa tästä keskusteltiin ja asia oli pojalle ok.
Meillä on aina ollut lapsilla selkeät säännöt. Ei lasten kiusaksi vaan turvaksi. Me aikuiset kun ollaan lapsistamme kuitenkin loppuviimein vastuussa. En ikinä antaisi itselleni anteeksi etten puuttuisi lapseni holtittomaan ajamiseen ja lapselleni tai jollekin sivulliselle sattuisi jotakin... Kyseessä on kuitenkin vasta 15v lapsi. Hän tarvitsee meidän vanhempien rajoja ja rakkautta ja välillä sen aikuisen viheltämään pelin poikki, kun asiat lähtee luisumaan väärille urille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain rikkomisesta tuli jo seuraukset.
Se riittää.
Vain sadisti ottaisi mopon pois.
Mun ihana kaverini kuoli mopo-onnettomuudessa 25 vuotta sitten. Ei sellaisesta koskaan pääse kokonaan yli.
Kaksi muutakin tuttua kuoli ja surullista on kun tuttu nuori on yhtäkkiä poissa, ihan turhaan. Ei ollut viritettyjä mopoja ja jokainen eri onnettomuus.
Kannattaa miettiä monta kertaa ennen kuin mopon lapselle hommaa.
Naurettavaa.
Katkaise jo napanuora ja anna lapsen ottaa vastuu ja oppi kokemuksista. Nostakaa käsi ylös joka ei ole ikinä ajanut autolla ylinopeutta. Ihan varmasti kaikki on joilla kortti. Pitäisikö jonkun tulla ottaan auto pois. Vai onko parempi kantaa vastuu maksaessaan sakko.
Onneksi ap ei ole minun äiti. Häpeäisin häntä niin etten kehtaisi ulos mennä.
Joo ja jos ap antaa mukulan jatkaa tuota pelleilyä niin onnettomuuden vaara on ilmeinen. Toivon ettet koskaan päästäisi noin epäkypsää mopoilijaa/autoilijaa liikenteeseen.