Otin löytöeläinalolta aikuisen kissan. Nyt se huutaa koko ajan ja googlen mukaan stressiä tai kipua. Mistä tiedän, kumpaa?
Stressi kuulostaa pehemmalta sillä on halua kissani olevan onneton. Tarjoaisin syliä, mutta ei anna ottaa syliin. Rapsuttaa saa hetken ja sitten lyö tassulla ja lähtee pois. Leluja on, muttei innostu leikkimään. Lähinnä makaa saunassa ja kömpii välillä ruokakupille. Toista kissaa en voi ottaa kaveriks kun ei siedä muita kissoja.
Olisi sittenkin pitänyt ottaa pentu...
Kommentit (50)
Jotkut kissat ovat kovia "juttelemaan". Saattavat yhtäkkiä mouruta hetken ja mennä sitten nukkumaan. Tulee mieleen vähän koirien/susien ulvominen.
Jos koko ajan tarkkaileet ja liikaa hyysäät niin se voi hermostuttaa. Onhan sillä paljon suojaisia paikkoja, pahvilaatikoita, sohvanalusia, korkealla olevia tasoja? Kissat tykkäävät mennä ahtaaseen koloon turvaan.
Tuo sille pahvilaatikoita, eri kokoisia. Anna sen olla ja tehdä mitä haluaa, juttele takaisin. Käyttäydy normaalisti.
Hanki feromonihaihdutin, kissa on tyytyväisempi. Tärkeää on myös varmistaa että ei ole kipua. Virtsaako ja ulostaa normaalisti ja syö.
Vierailija kirjoitti:
Anna sille aikaa tottua, varmasti on hämmentynyt. Kissojen kanssa ei pidä yrittää liikaa, vaan antaa tilaa. Se tulee kyllä itse luokse, jos haluaa hellyyttä.
Juuri näin. Anna kissan rauhassa tutustua uuteen paikkaan. Se ahdistuu, jos on liian tyrkky. Paras neuvo minulle oli samassa tilanteessa, että käännä selkä kissalle ja ole, niinkuin sitä ei olisikaan. Se tulee itse luokse, kun haluaa. Meillä meni useampi kuukausi, ennenkuin tuli ”normaali”.
Me otimme viime kuussa 2 aikuista kissaa löytökodista. Olen työtön ja huomannut että kun mies lähtee töihin ja lapset kouluun, kissat kulkee surkeasti naukuen ympäriinsä. Alkuun luulin että on joku hätä mutta nyt olen tajunnut niiden reagoivan lasten poissaoloon! Jännä sinänsä kun ne ovat enemmän "aikuisten kissoja", eivät pelkää lapsia mutta eivät usein tunnu myöskään huomaavan heitä.
Vanhoilla kissoilla voi olla nivelvaivoja aivan kuten ihmisilläkin. Voi olla kipeä jos silittää olka/lonkkanivelen kohdalta
Hanki feliway-feromonihaihdutin, huolehdi kissan perustarpeista mutta jätä se muuten omaan rauhaansa. Vältä kovia ja äkillisiä ääniä kissan läheisyydessä, älä leikitä sitä kättä heiluttamalla äläkä lässytä sille kimeällä äänellä. Jos saat siihen katsekontaktin, siristä ja räpäytä silmiäsi hitaasti, haukottele liioitellusti ja pysy rentona. Noilla eleillä kerrot olevasi ystävällinen, turvallinen.
Ja se tärkein, vielä kerran. Älä oma-aloitteisesti huomioi sitä kissaa. Anna sen päättää koska on ok tulla sun luo.
Seinieb puskeminen on hyvä merkki, se tarkoittaa että kissa merkitsee reviiriä "tämä on nyt kotini".
Ja mitä saunaan tulee, kaikki kissat tykkää maata saunassa jos sellainen vain löytyy. En tiedä miksi kun en ole eläinpsykologi mutta tuskin kissa sinua sinne pakenee.