Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa

Vierailija
14.08.2021 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…

Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.

Kommentit (687)

Vierailija
461/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyselevät gourmet-ravintoloiden perään, mutta käytännössä valitsevat sitten ABCn, koska se on halvempi.

Siksi joka torpassa on s-ryhmän paikkoja eikä niitä gourmet-ravintoloita.

Sama ilmiö on vaatepuolella. Ihmiset kyselevät laadukkaiden vaatteiden perään, mutta sitten kun farkut ja t-paidat maksavat satasen, mennäänkin fast fashion kuraan. Ja taas ihmetellään, miksei kauppa tarjoa mieletöntä valikoimaa keski-eurooppalaista muotia, laadukkaine materiaaleineen. Koska ihmiset eivät halua maksaa niistä.

ABC on välillä ihan gourmet tason ruokia, kun ei valitse pizzaa ja burgeria.

Maalaissaalatit ovat hyviä.

Vierailija
462/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku, turun saaristo, Ahvenanmaa, ja sen pääkaupunki Maarianhamina. Olin todella positiivisesti yllättynyt länsi Suomen kierroksestani. Mukavia, kohteliaita, hyvin pukeutuvia ja käyttäytyviä ihmisiä. Hyviä ruokapaikkoja ja paljon nähtävää. En ymmärrä tätä valituksen määrää. Olen matkustellut paljon ympäri maailmaa joten perspektiiviä löytyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää betoni-brutalismista kannattaa matkustaa Kouvolaan. 

Vierailija
464/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku, turun saaristo, Ahvenanmaa, ja sen pääkaupunki Maarianhamina. Olin todella positiivisesti yllättynyt länsi Suomen kierroksestani. Mukavia, kohteliaita, hyvin pukeutuvia ja käyttäytyviä ihmisiä. Hyviä ruokapaikkoja ja paljon nähtävää. En ymmärrä tätä valituksen määrää. Olen matkustellut paljon ympäri maailmaa joten perspektiiviä löytyy!

onko Ahvenenmaa edes Suomea?

Vierailija
465/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan jo innolla et nää minäminäminä-ulkomaille hinkujat pääsee toteuttamaan haaveitaan ja alkaa taas olla Lapissakin tilaa, eikä metelöivät ja roskaavat ihmislaumat pilaa nautintoa niiltä, jotka on tulleet tunturiin rauhoittumaan ja nauttimaan hiljaisuudesta.

Sitten nämä maailmanmatkaajat vetävät tyytyväisinä Fuengirolan Suomi-baarissa lihapullia! 

Kyllä, ja saavat palata rakkaan lentomatkailunsa pariin ja samalla äänestää vihreitä & heristellä sormeaan kaikille MUILLE siitä, kuinka nämä tuhoavat ilmaston. 😌

Vierailija
466/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemellä ei ole ABC ruokaravintolaa, joten täällä vähän pakko turistin syödä muualla. Samoin koko Lapissa ei taida olla ABC ravintolaa, en ihan varma asiasta.

Vierailija
467/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mikä ruikutus alkaa kun runsaat korona tuet loppuvat kulttuuri ja matkailu alalle. YRITTÄISITTE EDES PÄIVITTÄÄ TUOTTEENNE nyt päivitätte vain hintojanne ja haukutte kuluttajia.

Vierailija
468/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hyvä paikka elää ja viettää arkea töineen ja muine menoineen. Mutta lomalla pitää päästä muualle. Suomi on niin nähty, eikä se minulle, eikä monelle muullekaan, tarjoa lomailuun tarvittavaa irtiottoa.

Joillekin tarjoaa, hyvä heille.

Vierailija
469/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kuitenkin aika vähän nähtävää. Turku, Porvoo, Fiskars on tullut nähtyä vuosien varrella moneen kertaan. Vaikea keksiä innostavaa kohdetta kun ollaan paljon Suomea ristiin rastiin kuljettu jo ennestään.Samaa pystymetsää ja rumia kaupunkeja pääosin.

Kävin lapsena aika paljon vanhempien kanssa autoreissuilla, ja kyllähän täällä normaaliaikoina paljon nähtävyyksiä on. Hassuja näyttelyitä, erilaisia museoita, luontokohteita, torneja, historiallisten tapahtumien paikkoja, linnoja ja linnanraunioita. Nyt vain niistä taitaa saada koronan.

Vaikka Hangon suunnalla on Raaseporin linna, Hauensuolen saari, hienoja hiekkarantoja ja vesitornissa näköala. En nyt muista tarkemmin, kun kävin siellä silloin kun Diana ja Charles meni naimisiin. (Oltiin jossain melko hintavassa puutalohuvilamajoituksessa Hangossa ja katsottiin niitä häitä ruokahuoneen telkkarista. Talon vieressä oli ihan tolkuttoman pitkä hiekkaranta.)

Jossain Lahti - Ristiina - Hartola - Mikkeli seudulla on monen sortin näyttelyä ja museota ja näkötornia, Ristiinassa kalliomaalauksia. Varkaudessa päin muistelen meidän käyneen monessa kohteessa, onkos Eeva Ryynäsen ateljee siellä? Ryynänen itsehän on nyt jo kuollut. Pienimuotoisiahan nuo jutut ovat, mutta jonokin on varmasti lyhyempi kuin Sikstuksen kappeliin.

Kuusamossa on sellaisiakin luontopaikkoja joihin pääsee autolla lähelle. Sitten on monenlaista kukkulaa, jolle kiivetä eri puolilla Suomea. Lappi, Koli ja paikalliset mäet. Jossain Iitissä esim. on yllättävän kiva Linnavuori, jolla järjestetään myös flyygelikonsertteja.

Nuo linnat nyt ainakin kannattaa käydä. Savonlinna ja Hämeen linna vallankin.

Mutta mikään noista ei vedä vertoja auringonlaskun Välimerelle, paikalliselle punaviinille ja vapauden tunteelle.

...vapauden tunteelle... *TIRSK*

Vierailija
470/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin vähän sitä nurinaa, et vegaanilapsille ei löytynyt Suomi-lomilla mitään syötävää…Onko Italiassa, Kreikassa, Espanjassa tms sitten laajalti valikoimaa vegaaneille?

... Tietenkin tuon tyylitaidottoman kolumnistin lapset ovat vegaaneja 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Vierailija
471/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän tämä oli odotettavissa. ihmiset, jotka tottuneet keski-euroopan tasoon ovat aivan pakotettuina leireilleet suomessa 2 vuotta. nyt se selvisi sitten muillekin, että suomen taso on aivan surkea. kiinalaiset tykkää helsingistä, mitä sekin kertoo?

Vierailija
472/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan taas vastakkainasettelu voimissaan. Musta nyt kotimaanmatkailu laitetaan tässä keskustelussa ja tuossa Frimanin kolumnissakin taistelemaan hieman erikoiseen sarjaan. Eihän kotimaanmatkailu voi mitenkään kilpailla Välimeren lomakohteiden, tai historiaa pursuavien suurkaupunkien kanssa. Jos luontomatkailu ei ole se oma juttu, niin sitten ei muuta kun lentsikkaan ja muille maille niitä omia elämyksiä etsimään. Ei Suomi voi mitenkään kilpailla kaupunkikulttuurilla tai korkeatasoisilla ravintoloilla, senhän nyt pikkulapsikin ymmärtää.

Itse olen henkeen ja vereen luontomatkailija ja minua ei kyllä Suomen suvesta saa muualle lähtemään kuin kilon kappaleina. Voin minä sitten rospuuttoaikana ulkomaillakin poiketa, mutta minulle kotimaa ja sen luonto on ykkösvaihtoehto.

Totta kai minä sen ymmärrän että kaikille se ei sitä ole, mutta heidänkin pitäisi ymmärtää, ettei korimaanmatkailu ole koskaan samalla viivalla ulkomaanmatkailun kanssa, vaan painii ihan eri sarjassa ja ihan eri asiakkaista kuin ne ulkomaankohteet, jotka tarjoaa sitä kaupunkikulttuuria ja korkeatasoisia gourmeeravintoloita. Kotimaanmatkailu on aina ensisijaisesti luontomatkailua ja jos se ei napppaa niin ei muuta kun lentsikkaan vaan ja muille maille.

Vierailija
473/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 70-80 -luvulla matkailu oli tällaista: lähdettiin tapaamaan sukulaisia ja tuttuja ja otettiin ohjelmaan joku isompi turistikohde tai pari tyyliin Savonlinna tai Särkänniemi, josta varmistettiin faktat etukäteen. Sitten kun ajeltiin, niin bongattiin kaikkia pikkukohteita kylteistä ja "Suomen matkailu" -nimisestä kirjasta. "Täällä on joku kirkko, nyt tauko ja sinne katsomaan". Yötä oltiin sukulaisissa, hotelleissa, erilaisissa majataloissa, leirintäalueen mökeissä ja kesähotelleissa. Vapauden tunne oli ihana. Haittana pitkät ajomatkat. Rantalomalla oltiin myös kotimaisilla hiekkarannoilla, silloin kuului asiaan tankata D-vitamiinia talveksi.

Olen käynyt myös interraililla ja erilaisilla muilla omatoimimatkoilla esim. Roomassa, Pariisissa, Riikassa, Wienissä, Budapestissä. Tykkäsin niistä yhtä lailla. Kovin paljonhan tuollaisissa saa kävellä ja autoilu ulkomailla on omalla laillaan hankalaa.

Olen ollut seuramatkoillakin. En tykännyt kulkea bussilla kohteesta toiseen ja lammaslaumana oppaan perässä. Enkä erityisesti turistihotellin huoneessa olosta. Ranta oli ihan kiva. Ehkä huonojalkaisille eläkeläisille sopii. Tietysti kehitysmaissa tuo on se turvallisin matkustustapa.

Kukin viettäköön lomansa miten haluaa. Loma on liian lyhyt aina. Mutta ei ole missään nimessä huono ihmiselle nähdä elämää oman kotipaikan ja turistirysien ulkopuolellakin, nimenomaan siellä missä se on turvallista kuten Suomessa. Ja vähän kuuluu lasten yleissivistykseen tuntea Suomeakin.

Vierailija
474/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kyselevät gourmet-ravintoloiden perään, mutta käytännössä valitsevat sitten ABCn, koska se on halvempi.

Siksi joka torpassa on s-ryhmän paikkoja eikä niitä gourmet-ravintoloita.

Sama ilmiö on vaatepuolella. Ihmiset kyselevät laadukkaiden vaatteiden perään, mutta sitten kun farkut ja t-paidat maksavat satasen, mennäänkin fast fashion kuraan. Ja taas ihmetellään, miksei kauppa tarjoa mieletöntä valikoimaa keski-eurooppalaista muotia, laadukkaine materiaaleineen. Koska ihmiset eivät halua maksaa niistä.

ABC on välillä ihan gourmet tason ruokia, kun ei valitse pizzaa ja burgeria.

Maalaissaalatit ovat hyviä.

Hehehee🤣🤣🤣🤣

Vierailija
475/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikki kotimaanmatkailua kohtaan on ihan aiheellista ja tunnistan epäkohdat itsekin, mutta toisaalta ymmärrän kyllä syitäkin miksi asiat ovat siten kuin ne ovat. Suomalaisten keskuudessa on aika yleistä asenne, että asioista ollaan valmiita maksamaan ulkomailla, mutta sitten jos yleisestikin korkeamman hintatason maassa eli Suomessa pyydetään samanlaisia maksuja, niin palaute on vähättelevää "no en nyt Suomessa tämmöistä maksa". En tiedä menestyisikö esimerkiksi Jyväskylässä St. George -tyyppinen 300e/yö hotelli tai riittäisikö asiakkaita maksamaan 100e illallisesta Seinäjoella. 

Kuten tässäkin ketjussa on puhuttu, Suomi on ensisijaisesti luontomatkailukohde. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Suomen kaupungit eivät erotu toisistaan riittävästi ja tuolle asialle on aika vaikea tehdä mitään. Itse olen ollut siitä yllättynyt, että luontokohteita on kaupallistettu todella vähän... enkä tarkoita mitään massaturismia, vaan sellaisia valmiiksi mietittyjä, ehkä opastettujakin, paketteja. Ehkä tuossakin on rajoituksena se, että suomalaiset eivät ole valmiita maksamaan, kun halvemmalla pääsee seikkailemalla itsenäisesti.

Vierailija
476/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni Suomessa on ollut aina ihana matkustaa, ennen kaikkea maisemien, luonnon ja tunnelman takia. Lapin tunturit, rannikon meri, Kaakkois- ja Keski-Suomen järvet.... Oli korona tai ei. Mutta ravintolaruuassa on kyllä paljon parantamisen varaa, siinä kirjoittaja on oikeassa. Myös asiakaspalvelu on ajoittain naurettavan huonoa.

Vierailija
477/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää betoni-brutalismista kannattaa matkustaa Kouvolaan. 

Kouvolasta tosian löytyy mielenkintoista arkkitehtuuria, ja tämä ihan ilman ironiaa. Lisäksi löytyy mm. upea Repoveden kansallispuisto, lapsille Tykkimäen huvipuisto ja aivan loistava Verlan tehdasmuseo.

Vierailija
478/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemellä ei ole ABC ruokaravintolaa, joten täällä vähän pakko turistin syödä muualla. Samoin koko Lapissa ei taida olla ABC ravintolaa, en ihan varma asiasta.

Rovaniemellä ja Lapissa on jo useita oikeasti tasokkaita ruokaravintoloita.

Vierailija
479/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä ainakaan tarvitse pelätä päänsä menettämistä niin paljon kuin Ranskassa, Ruotsissa, Lähi-idässä, Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Keski-Aasiassa jne. 

Kyllä kai silläkin jokin arvo on :D

Ja vaikka ei ihan päätään menettäisikään niin huonoa ruokaa ja palvelua saa ulkomaillakin., ei siellä kaikki niin ihmeellistä ole.

Esimerkkinä Italia jota monet ihannoivat, missään en ole saanut niin huonoa ruokaa ja ynseä palvelua kuin siellä.

Aika hyvin sillä itse käynyt useassa paikassa Italiassa pikkupaikoista isompiin kaupunkeihin, ja joka kerta ruoka oli hyvää/ törkeän hyvää ja palvelu useimmissa paikoissa ystävällistä, joissain ihan ns. perus kuten Suomessa mutta yleisesti palvelu oli parempaa ja joissain paikoin jopa todella ystävällistä.

Vierailija
480/687 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku profeetta Elias on jälleen syntynyt Ilomantsissa menkää nyt viemään nää takaisin Arabiaan. Jordanille kun peseytyy 7 kertaa pitaalit lähtee .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan