Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa
https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…
Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.
Kommentit (687)
Vierailija kirjoitti:
Harmi, mutta Oulun keskustassa Scandicissa ei myöskään ole samaa tasoa kuin Helsingin Scandiceissa.
Kummassa olit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta kotimaan matkailua kyllä pakottaa olemaan samaa mieltä. Suurin ongelma on Suomen surkea hotellitarjonta ja hirveät huoneet.
Koettu Ruissalo Spa. 3pvää sairaalataso perushuoneessa maksoi 560e.
”Hotellin” käytävät siis 80-luvun terveyskeskuksen tasoa, invakahvoja, pyörätuoleja ja beiget lasikuitutapetit ja halvat kaakelilattiat.
Huoneen seinissä veriroiskeita, halvimmat petivaatteet ja sängyt, piskuinen telkkari ja askeettinen sisustus, ei ilmastointia. Yleisissä vessoissa oli ulostetta seinällä (kuntoutuslaitos kun on). Kylpylä oli ihan vitsi, ja paskaiseen mereen pääsit pulahtamaan huteralta, lahonneelta laiturilta.
Hotellin ruoka pakasteaterioita ja hintaa 22e kuivasta burgerista. Vitriinissä olleet leivokset pidettiin yön yli lämpimässä vitriinissä, kuivasta kakkupalasta sait maksaa vitosen. Kaksi asiakasta baaritiskillä muodosti 15min pituisen jonon palvelun hitauden takia.
Koettu myös kaikki Holiday Clubit, joissa hotellihuoneet pelkkiä sängyllisiä säilytystiloja.
Hotellien taso on hälyttävän huono äänieristyksiä myöten, hintojen pitäisi olla hostellin tasoa.
Huoneita ei suunnitella viihtyvyyttä varten vaan ajatellaan, että surkeilla huoneilla ihmiset hakeutuvat hotellin fasiliteetteihin.
Mutta kun ei niitä ole!
Lopputuloksena et viihdy huoneessa ja muualla hotellissa ei ole mitään.
Missään ei ole ulkoporeammetta saati ulkoallasta (Saimaa ainoa), hotellissa ei ole mitään tekemistä ja niiden tarjoama ruoka on bulkkia.
Mistään et saa ”sitä jotain” ylimääräistä.
Järvisydän Resort yrittää, mutta siellä taas tunnin veneajelu skumpalla maksaa yli 100e. Kaikki extra on älyttömän hintaista ja itse hotelli ei todellakaan vastaa sitä, mitä hinnalla olisi lupa odottaa.
Kaikissa hotelleisssa on persoonattomat ja tylsät huoneet. Itse kun kuulun niihin, jotka oikeasti haluaisivat hyvät yöunet äänieristetyssä, ylellisessä huoneessa. Mutta jokaisessa hotellissa herään, kun käytävällä juoksee lapsiperhe aamiaiselle tai aamuyöllä kännissä huoneeseensa palaava seurue mekastaa, tai kun koira haukkuu jossain ja siivoojat kolistelee.
Ja kaikista pahinta: Jos et heräisikään vahingossa, joudut laittamaan kellon soimaan, että ehdit aamupalalle vain palataksesi pyörittelemään peukaloita vikaksi tunniksi siihen kämyiseen huoneeseen.:D Turkulaisena nauroin vatsan kipeäksi, uskon kyllä, vaikka itse en ole käynyt. No, en tiennyt että olisi tuollainen. Ruissalohan on muuten kiva paikka, että ehkä ei ole ajateltu että porukka istuisi huoneessa. Ihan vieressä Saaronniemen leirintäalueella on ihana ilmainen uimaranta ja saunatkin taitaa olla hyvät. Kansanpuistossa taas on joku kahvila, en nyt muista saako sieltä ruokaa, mutta Turun keskustaankaan ei ole pitkä matka bussilla tai autolla.
Kansanpuiston kahvilasta sain 5v tyttärenpoikani kanssa tavallisen kahvin ja suolaisen piirakan palan jonka kyllästynyt kahvilanpitäjä käytti mikrossa jättäen kylmäksi sekä pillimehun ja pullan hintaan 16€. Vesibussiajelu kallein osuus. Ihan tavallisena elokuun alun päivänä.
No mutta sehän hienoa!! :) Huonosta palvelusta kummimkin kannattaa aina valittaa yrittäjälle ja kylmä ruoka lämmityttää.
Vastasin alunperin kirjoittajalle, joka valitti että Ruissalon kylpylässä on epäviihtyisää ja tarjotaan valmisruokaa. Siksi ehdotin Ruissalon Kansanpuiston kahvilaa (se ei muuten ole kansallispuisto vaan tämä paikka, jossa Ruisrock järjestetään). Siellä on itse leivottua ja viihtyisä paikka syödä. Jos pitää olla näiden ehtojen lisäksi halpaa, niin Ruissalon Honkapirtillä on. Mutta siellä sitten ei ole ruokalistalla mitään muuta kuin hernekeittoa. Kasvitieteellisessä puutarhassa on arkilounaana ihan ok soppaa ja jotain pullaa. Tai voit ottaa omat eväät. Taas jos tavoitteena on saada hienolla paikalla edullisesti pahaa ruokaa, niin vesibussin päätepysäkin vieressä Turun keskustassa Wäinö Aaltosen museon kahvila on sitä varten. Forum Marinumissa Turun linnan vieressä on myös ruokala.
Se Turun vesibussi kun maksaa bussilipun verran ja ulkomaillakin turisteilta osataan laskuttaa kahvista, niin vähän vaikea nähdä miten siellä ULKOMAILLA olisi tapauksessa nimenomaan halvempaa, kun sinne menokin jotain maksaa. Sen nyt ymmärrän, että siellä voi olla kivempaa sitten kun sinne pääsee istuttuaan tuntikausia jossain kulkuneuvossa.
Olen kyllä itse käynyt monessa kahvilassa maailmalla, mutta halpa, hyvä ja turistin helposti saavutettava ei taida olla kovin yleinen yhdistelmä niissä.
Vierailija kirjoitti:
En koko ketjua lukenut, mutta kommentoin silti... 😬
Koitan tässä kovasti miettiä, mihin lähtisin Suomessa syyskuussa viikoksi reppureissaamaan - ilman autoa ja kohtuuhintaan. En ole keksinyt vielä kohteita.
Nähtävyyksiin - jos sellaisia on - tarvitaan oma auto että niihin pääsee lukuunottamatta kaupunkien keskustojen museoita ja kirkkoja. Hotellit maksavat toistasataa euroa yö ja kun olen AirBnB-huoneita joihin autottomana pääsisin ovat nekin liki saman hintaisia. Tykkään matkustaa lomasesonkien ulkopuolella ja viimeksi olen reppureissannut mm. Pohjois-Italiassa ja Ukrainassa - ja selvinnyt molemmista viikon reissuista muutamalla satasella ja niihin sentään sisältyivät MYÖS lennot... 🙄
Ja näissäkin pärjäsit ilman autoa? Silloin pärjäät myös Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Luin pitkälti keskustelua ja kiteytettynä kotimaanmatkaajien puolustajien argumentit ovat
-pitää itse selvittää ja perehtyä hyvin tarkasti minne on menossa
-on oma vika jos erehtyy poikkeamaan apsilla ja pettyy tarjontaan
-matkailija on vain itse sivistymätön ja tyhmä jos ei arvosta tylynmäen perähikiän kausigalleriaa
-hinnoista ei mitään argumentteja
-miksi vaatisit erikoisolutta paikallisesta kun supermarketeissa on nykyään paljon erikoisoluita
-tee itse oma lomasi menemällä eri kellon- ja vuodenaikaan vanhoihin tuttuihin paikkoihin
Näillä hyvä markkinoida vaikka kreikkalaiselle että tervetuloa tänne käymään, on oma vikas jos et osaa suomea ja selvittää joensuulaisesta esitteestä mistä saa tuoreita muikkuja. Onneksi tälle ulkkiksellekin on se iso räikeä apsi mistä saa suodatinkahvin ja makkarasämpylän.
Sama se on suomalaisena lähteä lomalle vaikka Georgiaan. Vaikka maa on yksi suosikeistani ja nähtävää ja tehtävää riittää, niistä on otettava selvää jo ennen lähtöä. Paikan päällä lähes kaikki kyltit ovat georgiaksi, eivätkä ole edes meikäläisten aakkosilla. Ja samalla tavalla siellä on huoltoasemia, joissa muuten vessa voi vieläkin olla reikä lattiassa. Silti siellä on luksusta, upeita ravintoloita pikkurahalla, loistava ruoka- ja juomakulttuuri, sekä luonto vailla vertaa. Itse täytyy kuitenkin tehdä pohjatyö ja selvittää, jos haluaa saada elämyksiä. Kuten Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Pitäisikö ihmisten muuttaa ulkomaille, siellä on rantaa missä sukeltaa ja rantakatuja. Ainakin silloin kun aurinko ei paahda.
Suomalaisten matkailuyrittäjien pitäisi ainakin edes joskus käydä siellä ulkomailla katsomassa miten sitä matkailua oikeasti tehdään. Katsomassa millanen on boutique -hotelli, ihan jo Tallinnasta niitä nöytää, kuten myös hyvää ravintolaruokaa. Ei tarvitse läntätä burgeria ranskalaisilla joka kerta. Vai oikeastikos muut suomalaiset kuin helsinkiläiset nimenomaan haluavat ravintolassa syödä sitä burgeria?
Samaa ihmetellyt myös!
Luuleeko ihmiset, että ne 80-luvulla tehdyt kylpylät on ulkomailla yhtään sen hohdokkaampia? Ja ruoka tällaisissa paikoissa yhtään sen parempaa muuallakaan? Kai maalaisjärki jo sanoo, ettei näissä paikoissa saa mitään tajunnanräjäyttävää sapuskaa vaan lähinnä jotain mikä riittää pitämään massat tyytyväisenä = ruokittuna.
Oon syönyt mauttomia hampurilaisia ja muuta ruokaa ylihintaan Buenos Airesin eläintarhassa, Jenkeissä, Tanskassa ja vaikka missä muuallakin. Erona vain se etten jossain eläintarhan ainoassa ruokapaikassa nyt olettanutkaan ruuan olevan tosi hyvää. Sitä varten joutuu tutkimaan monta paikkaa netissä, jotta löytää ne oikeasti loistavat ravintolat.
Aika moni eteläeurooppalainen hotelli on jo parhaat päivänsä nähnyt ja sisustus henkii 80-lukua. Seinät ovat usein paperinohuita.
Tämä siis niille keiden mielestä tätä tapahtuu vain Suomessa.
Joku funikulaari voisi olla matkailusatiiria, mutta onkin täyttä totta.
Jo Oulu tuntuu kovin vaatimattomalta kaupungilta. Hyvin vähän suuren kaupungin tuntua. Eikä Oulussa ole oikein karnevaalitunnelmaa, vaan tasaista ja tylsää.
Mikä vika on vuohenjuustobroilerissa paholaisenhillolla?
Terveisin,
Varmaan sit tosi rahvas maku 
Aina kun sanon, että Suomessa on hankala matkustaa ilman autoa ja/tai paksua kukkaroa, ihmiset ärsyyntyvät. Vinkkejä alkaa tula, kuinka Lappiin ja moniin ihaniin luontokohteisiin voi liftata tai mennä junalla ja yöpyä teltassa. Liftaaminen ei houkuttele, mutta junalla on kiva matkustaa. Ajatuksen tasolla telttailu voisi olla mukavaa, mutta en tiedä todellisuudesta. En ole eräihminen, kärsin ibs:stä, mikä vaikuttaa elämääni. Omalla kohdallani pointti on se, etten matkusta ulkomaillakaan niin, miten minun oletettaisiin matkustavan Suomessa. En ole mikään hc-reppureissaaja, vaikka valitsenkin yleensä rinkan. En yövy hostelleissa ja käyn mielellään ulkona syömässä. Matkustaisin mielelläni Suomessa, sillä en ole nähnyt Suomessa juuri mitään. En ole IKINÄ käynyt Lapissa. Aina kun alan haaveilla Suomen lomasta, se tyssää juurikin autoon (ja kortittomuuteen kohdallani) sekä siihen, että majoitukset maksaa sen 100e.
Vierailija kirjoitti:
Friman yrittää olla uusi Jyrki Lehtola, mutta paukut ei vain riitä. Lopputuloksena on sitten stereotyyppisen elitistisen stadihipsterin kitinää milloin mistäkin. Ja matkailu-Suomi ei kyllä kaipaa yhtään toimittajaa, joka jättää ateriansa maksamatta, kun ei jaksa odottaa laskua tai selvittää asiaa paikan päällä, mutta jaksaa retostella asiassa Instassa.
Ihan samat ajatukset! Ymmärsin mitä Friman ehkä haki sillä kohua herättäneellä taidekolumnillaan, vasta kun luin Jyrki Lehtolan erinomaisen elitismiesseen (Tesla metsässä-kirjassa, siinä monia hyviä esseitä!).
Samoin tämä matkailuteksti tuo mieleen Silvia Hosseinin ulkomailla matkustamisen puolustuksen uusimmassa kirjassaan.
No, ei Lehtolankaan jokainen kolumni täyttä kultaa ole. Mutta Friman ei jotenkin oikein osu maaliin. No, keskustelun herättäminen on nykyään yksi onnistumisen mittari, siinä näköjään onnistuu.
Matkailussa kannattaa muistaa se, että jos päiväbudjetti on todella pieni (alle 500e/hlö) niin matkustamisesta ei voi nauttia ellei ole telttailemassa. Vuosien kokemuksella alle tuon summan ei yksinkertaisesti saa mistään mitään keskitasoa parempaa, oli kyseessä Suomi tai Italia. 1000e/hlö/vrk pitää varata suurkaupunkeihin, kuten Lontoo tai Singapore. Lennot tietenkin bisneksessä, joka tuo hieman mukavuutta matkustamiseen.
Suomalaisten perisyntiä on kitsastelu. Sitten itketään kuorossa kun ei 10e/pv saa mitään. Eipä yllätä ketään.
Itse olen kotimaan matkailun suuri ystävä, Suomi on vaan niin ihana ja kokenut aivan mahtavia elämyksiä täällä. Erityisesti Lappi, Kainuu, saaristo ja suurimmat kaupungit ovat suosikkejani.
Tosin täälläkin kuten myös myös ulkomailla pitää tietää mihin kannattaa mennä, on paikkoja joissa olen pettynyt juuri esim. palveluun ja ruoan tasoon sekä yleiseen epäviihtyvyyteen ja tylsiin nähtävyyksiin.
Ulkomaanmatkat ovat harmittaneet ehkä enemmän kun rahaa mennyt matkoihin ja lentokentällä odotteluun, sitä en jotenkin jaksaisi enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljon, paaaaaljon mieluummin matkailen Suomessa.
Mutta ongelmia on. Kaupunkien välillä ajaessa voi olla tuntien ajo ilman vessapaikkaa. Palvelu välillä on mitä on. Tiet on mitä on.
Mutta silti joka kesä löytyy uutta nähtävää.
Suomalainen on tehnyt tarpeensa jo vuosituhansien ajan metsään. Miksi tästä käytännöstä pitåisi luopua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kitinää tämä taas on? Juuri oltiin polkupyörämatkalla Turun saaristo - Pori -akselilla. Oli kivoja leirintäalueita, hienoja maisemia, hyviä kalaruokia, kauniita kirkkoja jne.
Taitaa olla vain omasta asenteesta kiinni.
Ongelma on siinä, että kun se Turun sinänsä oikein ihana saaristo on nähty, koko maassa ei Helsinkiä ja Tamperetta sekä tietysti Lappia lukuunottamatta oikein ole muuta kuin niitä toinen toisensa kaltaisia enemmän tai vähemmän pieniä kaupunkeja. Sitä Turun saaristoakaan ei määräänsä kauempaa jaksa, vaikka tosiaan ihana on.
Polkupyörällä matkustaminen ja teltassa nukkuminen ei kuulosta mun lomaan.
Asenteesta, kyllä, mutta mielummin olen kotona, kun vietän loman noin.
Tenavana tuntui että suomi on oiva matkailumaa kun riitti esim. mökkikylät ja leirintäalueet ja mitä ruokaa noista tyypillisesti saikaan. Noitakin oli parempia ja huonompia.
Myöhemmin on huomannut että suomen tarjontaskaala on aika kapea eli tuota samaa mitä nuoruudessa oli tarjolla on edelleen tarjolla mutta parempaan tottuneille ei välttämättä ole tarjontaa kuin siellä täällä ja melkein helpompi pysyä helsingissä jos tuollaista tasoa etsii.
Korona huononsi tarjontaa entisestään kun nähtävyydet on olleet pitkin vuotta kiinni ja ravintolatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kitinää tämä taas on? Juuri oltiin polkupyörämatkalla Turun saaristo - Pori -akselilla. Oli kivoja leirintäalueita, hienoja maisemia, hyviä kalaruokia, kauniita kirkkoja jne.
Taitaa olla vain omasta asenteesta kiinni.
Ongelma on siinä, että kun se Turun sinänsä oikein ihana saaristo on nähty, koko maassa ei Helsinkiä ja Tamperetta sekä tietysti Lappia lukuunottamatta oikein ole muuta kuin niitä toinen toisensa kaltaisia enemmän tai vähemmän pieniä kaupunkeja. Sitä Turun saaristoakaan ei määräänsä kauempaa jaksa, vaikka tosiaan ihana on.
Polkupyörällä matkustaminen ja teltassa nukkuminen ei kuulosta mun lomaan.
Asenteesta, kyllä, mutta mielummin olen kotona, kun vietän loman noin.
Siinähän olet. Tässä oli puhe pikkasen isommista väkijoukoista kuin sinusta.
Onpas se hyvä ettei ole tullut turrutettua itseään loistokkailla ulkomaankohteilla ja vaatimattomampi kotimaakin tuntuu mielenkiintoiselta. To do-lista on pitkä, mutta kesä valitettavan lyhyt. Mielestäni meidän heikkous on ehdottomasti tämä edellä mainittu. Talveksi jää vain hiihto ja kylpylät. Monet hienot kohteet ovat suuren osan vuodesta jos ei hangen ja jään alla, niin muuten vuodenajasta johtuen kiinni.
Suurin ongelma taitaa olla se, että niin moni on matkaillut niin monenlaisissa paikoissa, että kotimaa ei pysty tarjoamaan haluttua vau-efektiä.
Ja kylmä tosiasia on myös se, että jos perhe panee 3000 euroa lomamatkaan, niin sillä summalla lomailee monessa paikassa pidempään ja säävarmemmin kuin Suomessa.
Kyllä Suomestakin löytyy upeita paikkoja, mutta niitä ei ole liiaksi asti. Suomi on eksoottinen ja hellyttävän puhtoinen paikka ulkomaalaisille. Mutta emmehän me näe tätä samoin silmin.
Ei Kilimanjaron äärelläkään asuva näe vuortaan muuten kuin vain vuorena.
Niin, kuten sanoin, fillarilla voi liikkua niin junilla kuin busseillakin ja yöpyä voit todella ihan missä vaan, niin viiden tähden hotellissa, kuin metsässä telttaillenkin ja nähtävyyksiin pääset helposti sieltä juna, tai linjautoasemalta polkien.
Eli fillariretkellä ei välttämättä tarvi polkea satoja kilometreja, vaikka reissu satoja kilsoja pitkä olisikin sillä siirtymät voi tehdä näppärästi joukkoliikenteellä. Juna on erittäin näppärä väline myös fillarimatkoilla, vaikka itse sitä äärimmäisen harvoin käytänkin.