Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa

Vierailija
14.08.2021 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…

Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.

Kommentit (687)

Vierailija
241/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luonnon brändäyksen aloittivat kansallismieliset puuhamiehet tuossa 150v takaperin. Syy oli se kun täällä ei juuri ylevää kulttuuria löytynyt siten kuin sen tuona aikana älymystö määritteli. Niin oli edes jotain.

Vierailija
242/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä matkailu ja kaikki sen ympärille rakennettu on oikeasti kallista. Ärsyttää kun suurin menoerä on syöminen (5 henkeä) ja miten luokaton pikaruokatarjonta pelkästään. Oikeasti se apsin noutopöytä hakkaa mennen tullen monet ruokapaikat.

Kesälomien porrastaminen jatkaisi sesonki-aikaa helposti kuukaudella, ihme kun tähän ei haluta tarttua. Näin korona-aikaan olisi jopa fiksua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkeily Suomessa on kyllä ihan mukavaa, täältä löytyy kaunista luontoa ja koen kotimaassa retkeilyn aika turvalliseksi. Mutta varsinainen matkailu kaupunki- ja rantalomineen ei täällä kyllä oikein onnistu. Nähtävyyksiä on heikosti ja ne ovat suurimmaksi osaksi aika tylsiä. Ravintolaruoka on ok, mutta itse maksan mielelläni myös kokemuksesta ja ravintolaympäristöstä, jolloin esim. monet eteläeurooppalaiset ruokapaikat voittavat viihtyvyydellään. Hienoja luonnonmaisemia haluavan kannattaa mieluummin matkustaa vaikkapa Norjaan tai Islantiin, on pääosin komeampia maisemia kuin täällä. Kesähelteilläkin Suomen rannat ovat aika mitäänsanomattomia verrattuna moneen muuhun maahan. Ulkomailla tulee usein vietettyä rantapäiviä, Suomessa lähinnä vain pulahdettua uimaan ja siinä se.

Vierailija
244/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinaa voi vetää landellakin laiturinpäässä. Sitähän te ulkomaillakin teette. Miehet käy hourissa ja naiset saa ilmankin sukupuolitaudin.

AV:n yksi kuuluisimpia kommentteja onkin, että ulkomailla drinkkiin saa pienen paperisen sateenvarjon ja siksi se on hienompaa. Minä raukka kun olen tilannut niitä pieniä sateenvarjoja kärkkäiseltä ja laittanut kotona jäätelöannoksiin. En tiennyt, että varjoja varten pitäisi lähteä ulkomaille :D

Onko se sinulle sama kuin vaikka italialainen jäätelöbaari?

Ei ole kuin italialainen, vaan kuin suomalainen. Silloin kun olin lapsi ja teini, niin suomalaisissa kahviloissa tehtiin jäätelöannoksia, joihin noita varjoja laitettiin. Siksi niitä käytän edelleen. Nykyään teen jäätelöni itse, enkä tiedä nykyisiä jäätelöannoksien koristelukäytäntöjä Suomessa. En tiedä miksi italialainen "pappagallo" olisi parempaa kuin suomalainen suomenkarjan maidosta tehty jäätelö? En tiedä miksi jäätelö pitäisi mennä syömään lentokoneessa istuen johonkin hälyiseen kaupunkiin kun sen voi syödä omassa puutarhassa. Tietysti jos kaipaa juuri sitä ikävää matkustamista ja tungosta ja hälinää, niin sitten on todellakin lähdettävä ulkomaille. Suomesta sellaista harvemmin (onneksi) löytää. En kuitenkaan asettaisi sitä arvoasteikossa Suomea korkeammalle.

Vierailija
245/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On enemmän kuin normaalia, että haluaa omista tutuista ympyröistä aina välillä pois. Ja sehän onnistuu parhaiten lomalla. 

On totta, että Suomen kaikki kaupungit on sitä samaa ruutukaavaa samoine liikkeineen. Luontokohteet muistuttavat paljon toisiaan.

On se vaan ihan eri juttu lentää vaikka Müncheniin, vuokrata auto ja ajaa alpeille. Kierrellä vuoristossa, kylissä ja kaupungeissa Saksa/Itävalta/Sveitsi/Ranska-akselilla. 

Maisema on erilaista kuin Suomessa ja aika lailla moni muukin asia. Tulee tunne, että tältä sen loman pitää tuntua. 

Ei lomailu Suomessakaan ole huono juttu. Itselleni se vaan ei tunnu samalla tavalla lomalta.  

Vierailija
246/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen luonto ei tarjoa minulle mitään elämyksiä. Pääsen metsään halutessani, matkaa 50 metriä ja mitään muuta Suomessa ei ole kuin metsää. Eksoottista ehkä ulkomaalaisille, mutta ei minulle.

Niin se Suomessa. Mutta mikä ulkomailla? Monesti se todella kuivahko ankea luonto ja ilmastokin epämiellyttävä. Mitä nähtävää ja koettavaa? Mitä teette etelän lomalla että se aika kuluu? Mua ei ainakaan kiinnosta vanhan Rooman historia rakennuksineen, maata päivä ankean näköisellä rannalla, ruoka, ylipäätään jos oon lomalla niin ei ihmispaljous vaan todella rentoutuminen...

Suomen luonnon ainutlaatuisuus on puhdas myytti. Esteettisesti hienompaa luontoa löytyy jo kaikista naapurimaistamme (Venäjä, Viro, Ruotsi, Norja). Suosittelen tutustumaan.

Ainutlaatuinen ja esteettinen eivät ole synonyymejä keskenään. Suomessa ainutlaatuista on luonnon pienuus ja hentous, se on myös esteettistä (riippuu katsojasta). Ulkomailla Suomen luonnon herkkyyttä ihastellaan.

Vierailija
247/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että rokottamattomat kuolevat koronaan tuskallisesti.

Vierailija
248/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen luonto ei tarjoa minulle mitään elämyksiä. Pääsen metsään halutessani, matkaa 50 metriä ja mitään muuta Suomessa ei ole kuin metsää. Eksoottista ehkä ulkomaalaisille, mutta ei minulle.

Niin se Suomessa. Mutta mikä ulkomailla? Monesti se todella kuivahko ankea luonto ja ilmastokin epämiellyttävä. Mitä nähtävää ja koettavaa? Mitä teette etelän lomalla että se aika kuluu? Mua ei ainakaan kiinnosta vanhan Rooman historia rakennuksineen, maata päivä ankean näköisellä rannalla, ruoka, ylipäätään jos oon lomalla niin ei ihmispaljous vaan todella rentoutuminen...

Suomen luonnon ainutlaatuisuus on puhdas myytti. Esteettisesti hienompaa luontoa löytyy jo kaikista naapurimaistamme (Venäjä, Viro, Ruotsi, Norja). Suosittelen tutustumaan.

Ainutlaatuinen ja esteettinen eivät ole synonyymejä keskenään. Suomessa ainutlaatuista on luonnon pienuus ja hentous, se on myös esteettistä (riippuu katsojasta). Ulkomailla Suomen luonnon herkkyyttä ihastellaan.

Voitko vähän konkretisoida? Mitä Suomen luonnossa on pientä ja hentoa? Miksi se on positiivista?

Ei tarvitse nähdä kuin Saaremaan luonto tai Jäämeren vuonot niin mikään Suomessa oleva ei pärjää kauneudessa.

Vierailija
249/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On enemmän kuin normaalia, että haluaa omista tutuista ympyröistä aina välillä pois. Ja sehän onnistuu parhaiten lomalla. 

On totta, että Suomen kaikki kaupungit on sitä samaa ruutukaavaa samoine liikkeineen. Luontokohteet muistuttavat paljon toisiaan.

On se vaan ihan eri juttu lentää vaikka Müncheniin, vuokrata auto ja ajaa alpeille. Kierrellä vuoristossa, kylissä ja kaupungeissa Saksa/Itävalta/Sveitsi/Ranska-akselilla. 

Maisema on erilaista kuin Suomessa ja aika lailla moni muukin asia. Tulee tunne, että tältä sen loman pitää tuntua. 

Ei lomailu Suomessakaan ole huono juttu. Itselleni se vaan ei tunnu samalla tavalla lomalta.  

Millainen oli vastaava kokemuksesi Kolilla? Ensin vaelsitte Herajärven kierroksen, sitten kävitte alueen maatilamatkailupaikoissa issikkavaelluksineen ja lopuksi olitte pari rentoututta yötä rantamökissä. Miksi Kolin kiertely oli niin paljon huonompi kokemus? Kävitkö myös talvella hiihtoreitit läpi? Miksi se ei tuntunut lomalta? Asutko Lieksassa?

Vierailija
250/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailijat toivat koronan Suomeen. Ajatteles, mikäli ei olisi itsekkäitä matkailijoita, niin Suomi olisi koronavapaa maa!

Vierailija
251/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap, missä kaikkialla olet käynyt syömässä? Nesteellä tai Shellillä ABC:n lisäksi? 

Tuo olikin huvittava juttu ,että tyyppi joka käy syömässä noissa paikoissa aukoo päätään ruoasta.

Ei tulisi mieleenikään lomareissulla mennä noihin, ellei olisi jokin pakottava logistinen syy tai tarve laskeskella pennejä.

Näyttää olevan tyyppi, jolla ei ole mitään todellisuuden tajua vaan haukkoo henkeään ulkomailla ihanasta ravintolaelämyksestä, vaikka annettaisiin lusikka käteen ja työnnettäisiin syömään sinne.  -  no kyllä tiedätte.

Tai yksinkertaisesti suomalainen juoppo ,joka valittaa kun ei voinut kännätä kaiket päivät, vaan joutui jopa syömään.

Vierailija
252/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kaksi kesää putkeen leikitty kasaria ja kierrelty joka paikkaa Suomessa. Olen ihan samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa: TYLSÄÄ.

Haluan ulkomaille. Saa nähdä onnistuuko ensi vuonnakaan.

Globalistinen nwo haluaa meidän pysyvän kotimaissamme siihen asti kun "covid19" on selätetty ja väestö vaihdettu. Eli ei koskaan, tautiaaltoa seuraa uusi aalto, aina pelottavampi muunnos.😆

Vierailija
253/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse diggailen matkustella maailman megapoliksissa. Niitä ei Suomesta löydy.

Jotenkin siinä aina mieli lepää, kun saa olla osa sitä ihmisvilinää ja nähdä pilvenpiirtäjiä siellä täällä. 

Silloin tunnen eläväni. 

Sama juttu. Mitä isompi kaupunki, sitä parempi mieli tulee. Esimerkiksi Mexico Cityssä pelkkä metromatka täpötäydessä vaunussa oli huumaavaa. Tai kaupungilla kulkeminen jalan, sillä ne välimatkat oli kyllä melkoisia niin suuressa kaupungissa. Metropolialueella taitaa nykyisin olla jo yli 22 miljoonaa asukasta. 

Jokainen lomapäivä siellä virkisti, piristi ja hymyilytti. Kaikki oli niin erilaista kuin kotona. Ensi vuonna lomamatka suuntautuu Shanghaihin, jollei tule uusia rajoitteita maahan pääsylle.  

Vierailija
254/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajelen tässä matkailuautolla, majoitun ilmaiseksi paikallisten takapihoille ja jaksan valittaa sitä, että pullassa ei ole samoja lisäaineita kuin Kampin K-marketista ostamassani puolalaistuotteessa.

Juuri tällaisia kansalaisia Suomi tarvitsee, koska he eivät huomaa Sorrentossa maksavansa Sorrento-lisää siitä, minkä he Suomessa olettavat olevan maksutonta.

Toimittaja on matkaillut yhden kesän karavaanarina ja toisen nukkumalla auton takakontissa. Osuvasti vertaa sitten tunnelmiaan New Yorkin, Dublinin ja Köpiksen matkoihinsa. Ja ilma on niin kivan fressiä muualla jo ensihenkäisyllä; meillä tosin on todistetusti maailman puhtain ilma.

Toimittaja ei saanut aihetta koskevaan Mondo-lehden juttuunsa oikein mitään sanottavaa, ja nyt kiukuttelee verovaroin kustannetussa mediassa, että muiden vika.

Vierailija
255/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

monopolit ja sosialismi, sekä luontona 98% monotoninen metsäplantaasi. metsäplantaasien läpiajelu masentaa, se on niin monotonista. ruokina pelkkiä monopolin pakasteita lämminettynä, eli abc:tä ja muuta. ei kiitos.

Vierailija
256/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailijat toivat koronan Suomeen. Ajatteles, mikäli ei olisi itsekkäitä matkailijoita, niin Suomi olisi koronavapaa maa!

Lopeta lässytys.   Marin haali koronan Suomeen.  Hänen vikansa, ettei rajaturvallisuutta pantu pystyyn.  Marin se vaan keikkui möyhäämässä tyhmyyttään ja suoltamassa typeryksiää kuten aina siitä, että muka rajaturvallisuustoimet ovat spektaakkeleita joita Suomessa ei tarvita.  Siis hän sen hankki ja tuuppasi perälle.

Matkailijoita aivan turha syyttää.   Kyllä sinun kaltaiset muista aina vikaa niin kyttävät, omat toimet laiminlyövät ovat niitä pahimpia taudin levittäjiä.

Lukemattomat ihmiset ovat matkanneet korona-aikana aivan turvallisesti.    -   Sen sijaan on parempi, etteivät esim ketjun aloituksessa puhutut ihmiset lähde yhtään mihinkään.   He eivät kykene pitämään turvatoimia yllä.       -       Mutta sopii myös muistaa, ettei Suomesta on kyllä päässyt aina ulos, mutta ongelma on se, etteivät muut maat ota vastaan tai niiden tilanne on ollut järkyttävän huono eli paree pysyä poissa.

Lisäongelma on tietysti se, että jos ohjeistusta on seurannut, on tarvinnut pitkähkön loman matkatakseen ja sitten ollakseen vielä karanteenissa.

Vierailija
257/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä naurattaa.

Siinä ei ilmasto paljon paina kun Frimanit ja muut minä-minä-minä kuluttajat eivät saa nyt heti paikalla elämyksiä itselleen.

Vierailija
258/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinaa voi vetää landellakin laiturinpäässä. Sitähän te ulkomaillakin teette. Miehet käy hourissa ja naiset saa ilmankin sukupuolitaudin.

AV:n yksi kuuluisimpia kommentteja onkin, että ulkomailla drinkkiin saa pienen paperisen sateenvarjon ja siksi se on hienompaa. Minä raukka kun olen tilannut niitä pieniä sateenvarjoja kärkkäiseltä ja laittanut kotona jäätelöannoksiin. En tiennyt, että varjoja varten pitäisi lähteä ulkomaille :D

Onko se sinulle sama kuin vaikka italialainen jäätelöbaari?

Ei ole kuin italialainen, vaan kuin suomalainen. Silloin kun olin lapsi ja teini, niin suomalaisissa kahviloissa tehtiin jäätelöannoksia, joihin noita varjoja laitettiin. Siksi niitä käytän edelleen. Nykyään teen jäätelöni itse, enkä tiedä nykyisiä jäätelöannoksien koristelukäytäntöjä Suomessa. En tiedä miksi italialainen "pappagallo" olisi parempaa kuin suomalainen suomenkarjan maidosta tehty jäätelö? En tiedä miksi jäätelö pitäisi mennä syömään lentokoneessa istuen johonkin hälyiseen kaupunkiin kun sen voi syödä omassa puutarhassa. Tietysti jos kaipaa juuri sitä ikävää matkustamista ja tungosta ja hälinää, niin sitten on todellakin lähdettävä ulkomaille. Suomesta sellaista harvemmin (onneksi) löytää. En kuitenkaan asettaisi sitä arvoasteikossa Suomea korkeammalle.

Tähän liittyen, mainitse yhteensä 3kpl suomalaisia ravintoloita/kahviloita mistä saa ison jäätelöannoksen. Ison jäätelöannoksen kriteerit: tarjoillaan isosta lasisesta tarjoiluastiasta, mahdollista valita useammasta kuin kolmesta mausta, on kastiketta, kermavaahtoa, keksi ja jokin lisuke kuten hedelmää, marjaa tai pähkinää. Asun itse Tampereella ja menen muuten heti testaamaan jos joku osaa mainita kriteereihin sopivan. Mainitunlaisia annoksia olen syönyt alle 10v:nä Kanarianlomalla sekä aikuisena Keski-Euroopan jäätelöbaareissa/muissa ravintoloissa. Esimerkiksi Koskikeskuksen Minetissä isot lasiset tarjoiluastiat näkyvät olevan vain rekvisiittaa tiskin takana.

Vierailija
259/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä katkeria suomijuntteja. Moni tehnyt ihan asiallisen havainnon, että Suomi on uskomattoman tylsä ja monotoninen mutta silti kallis kotimaamatkailua yriitävillä. Ja kommentit on tyyliin "muuta pois" :D Noinko katkeraa se on, ettei se vaarilta peritty risukkometsä ja samea mökkijärvi kiinnosta jokaista?

Mielenkiintoista, eli siis nämä jotka ovat sitä mieltä, että Suomi on tylsä ja pazka paikka matkailla ovat oikeassa ja muut jotka löytävät monipuolisia matkakohteita ovat suomijuntteja.

Kenellä se suppea käsitys onkaan?

Rakastan matkailua, niin Suomessa kuin ulkomaillakin, eikä mulla ole ollut tylsää. Oikeastaan onkin aika mukavaa kun osaa nauttia monenlaisesta ja viihtyä erilaisissa paikoissa. Ilmeisesti kuitenkaan kaikkia matkailu ei avarra.

Vierailija
260/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöe?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi