Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa

Vierailija
14.08.2021 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…

Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.

Kommentit (687)

Vierailija
261/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon että rokottamattomat kuolevat koronaan tuskallisesti.

Matkailijat toivat koronan Suomeen. Ajatteles, mikäli ei olisi itsekkäitä matkailijoita, niin Suomi olisi koronavapaa maa!

Lopeta lässytys.   Marin haali koronan Suomeen.  Hänen vikansa, ettei rajaturvallisuutta pantu pystyyn.  Marin se vaan keikkui möyhäämässä tyhmyyttään ja suoltamassa typeryksiää kuten aina siitä, että muka rajaturvallisuustoimet ovat spektaakkeleita joita Suomessa ei tarvita.  Siis hän sen hankki ja tuuppasi perälle.

Matkailijoita aivan turha syyttää.   Kyllä sinun kaltaiset muista aina vikaa niin kyttävät, omat toimet laiminlyövät ovat niitä pahimpia taudin levittäjiä.

Lukemattomat ihmiset ovat matkanneet korona-aikana aivan turvallisesti.    -   Sen sijaan on parempi, etteivät esim ketjun aloituksessa puhutut ihmiset lähde yhtään mihinkään.   He eivät kykene pitämään turvatoimia yllä.       -       Mutta sopii myös muistaa, ettei Suomesta on kyllä päässyt aina ulos, mutta ongelma on se, etteivät muut maat ota vastaan tai niiden tilanne on ollut järkyttävän huono eli paree pysyä poissa.

Lisäongelma on tietysti se, että jos ohjeistusta on seurannut, on tarvinnut pitkähkön loman matkatakseen ja sitten ollakseen vielä karanteenissa.

Joo, näistä turvallisista matkailijoista on kyllä uutisoitu. Eräänkin matkailijan oma isä kuoli kun matkailija toi koronan isälleen tuliaisena.

Vierailija
262/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kaksi kesää putkeen leikitty kasaria ja kierrelty joka paikkaa Suomessa. Olen ihan samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa: TYLSÄÄ.

Haluan ulkomaille. Saa nähdä onnistuuko ensi vuonnakaan.

Globalistinen nwo haluaa meidän pysyvän kotimaissamme siihen asti kun "covid19" on selätetty ja väestö vaihdettu. Eli ei koskaan, tautiaaltoa seuraa uusi aalto, aina pelottavampi muunnos.😆

Kannattaa pitää turpa kiinni, jos ei ole mitään muuta päässä kuin jotain sairaita salaliittoteorioita.

Turismia kyllä avattaisiin, jos voitaisiin.  Sitä on jo avattu EUssakin innolla, vaikkei olisi pitänyt. Kovin pian on tautitilanne muuttunut siellä, mihin turisteja on päästetty.  Sitten on jouduttu taas vetämään portit kiinni ja rajoittamaan paikallisten elämää, siis niiden jotka ovat jääneet henkiin.    -   Siis suomalaistenkin suosimissa Espanjassa, Thaimaassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On enemmän kuin normaalia, että haluaa omista tutuista ympyröistä aina välillä pois. Ja sehän onnistuu parhaiten lomalla. 

On totta, että Suomen kaikki kaupungit on sitä samaa ruutukaavaa samoine liikkeineen. Luontokohteet muistuttavat paljon toisiaan.

On se vaan ihan eri juttu lentää vaikka Müncheniin, vuokrata auto ja ajaa alpeille. Kierrellä vuoristossa, kylissä ja kaupungeissa Saksa/Itävalta/Sveitsi/Ranska-akselilla. 

Maisema on erilaista kuin Suomessa ja aika lailla moni muukin asia. Tulee tunne, että tältä sen loman pitää tuntua. 

Ei lomailu Suomessakaan ole huono juttu. Itselleni se vaan ei tunnu samalla tavalla lomalta.  

Millainen oli vastaava kokemuksesi Kolilla? Ensin vaelsitte Herajärven kierroksen, sitten kävitte alueen maatilamatkailupaikoissa issikkavaelluksineen ja lopuksi olitte pari rentoututta yötä rantamökissä. Miksi Kolin kiertely oli niin paljon huonompi kokemus? Kävitkö myös talvella hiihtoreitit läpi? Miksi se ei tuntunut lomalta? Asutko Lieksassa?

En asu Lieksassa, mutta Kolilla on tullut vierailtua kyllä muutaman kerran. Hieno paikka, Suomen korkein vaara ja näköala alas Pieliselle on komea. 

Omalla kohdallani Kolit, Saanat, Haltit, Rukat, Turun saaristot jne ei kuitenkaan aiheuta niin hienoja tunteita kuin vaikkapa mainitsemani Alppi-maisemat. Tai vierailu Sokeritoppavuorella, jonka alle lankeaa Rio de Janeiro koko komeudessaan. Sieltä katsottuna se näyttää paratiisilta. Vaikka todellisuus on jotain ihan muuta. 

Vierailija
264/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia sekin, että Suomesta ei helposti saa mitään erikoisia elintarvikkeita tai vaikka oluita. Helsingin ja Espoon ulkopuolella kaikki ruokakaupat ovat melkoisen täynnä vain niitä muutamia merkkejä. Laaja valikoimien kirjo (kymmenittäin valinnanvaraa) on vierasta.

Ruuan ja juoman yksioikoisuus vaikuttaa niitä nauttiviin ihmisiinkin ja kulttuuriin.

Vierailija
265/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä tylsä. Onneksi pian pääsee taas matkustamaan. Kaksi rokotetta saatu.

Ja kohta saat kolmannen mutta miten ne rokotteet liittyy matkailuun? Itse on matkustellut aivan normaalisti koko ajan.

Vierailija
266/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen luonto ei tarjoa minulle mitään elämyksiä. Pääsen metsään halutessani, matkaa 50 metriä ja mitään muuta Suomessa ei ole kuin metsää. Eksoottista ehkä ulkomaalaisille, mutta ei minulle.

Niin se Suomessa. Mutta mikä ulkomailla? Monesti se todella kuivahko ankea luonto ja ilmastokin epämiellyttävä. Mitä nähtävää ja koettavaa? Mitä teette etelän lomalla että se aika kuluu? Mua ei ainakaan kiinnosta vanhan Rooman historia rakennuksineen, maata päivä ankean näköisellä rannalla, ruoka, ylipäätään jos oon lomalla niin ei ihmispaljous vaan todella rentoutuminen...

Suomen luonnon ainutlaatuisuus on puhdas myytti. Esteettisesti hienompaa luontoa löytyy jo kaikista naapurimaistamme (Venäjä, Viro, Ruotsi, Norja). Suosittelen tutustumaan.

Ainutlaatuinen ja esteettinen eivät ole synonyymejä keskenään. Suomessa ainutlaatuista on luonnon pienuus ja hentous, se on myös esteettistä (riippuu katsojasta). Ulkomailla Suomen luonnon herkkyyttä ihastellaan.

Voitko vähän konkretisoida? Mitä Suomen luonnossa on pientä ja hentoa? Miksi se on positiivista?

Ei tarvitse nähdä kuin Saaremaan luonto tai Jäämeren vuonot niin mikään Suomessa oleva ei pärjää kauneudessa.

Miksi se ei olisi positiivista?  Kauneus on katsojan silmässä. Joku tykkää tyhjästä merimaisemasta, joku paljaasta tasamaasta, joku kuusikosta ja joku viidakosta. Suomalainen vaihteleva maisema miellyttää onneksi itseäni kaikista eniten. Ihmettelen heitä, jotka matkustavat saarelle, joka on rakennettu täyteen taloja ja kivetty. Ainoana nähtävyytenä meri täynnä vettä.

Vierailija
267/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kitinää tämä taas on? Juuri oltiin polkupyörämatkalla Turun saaristo - Pori -akselilla. Oli kivoja leirintäalueita, hienoja maisemia, hyviä kalaruokia, kauniita kirkkoja jne.

Taitaa olla vain omasta asenteesta kiinni.

Noen ymmärrä minäkään.

Olen haltioitunut Suomessa monessa kohteessa. Ei tarvitse olla niin tiukkaa suorittamista, vaan mennään avoimin mielin.

Savonlinna, Mikkeli, Turku, Kemiö ja lähisaaret, Rengastie, Hämeenlinnan seutu, Hamina... ja paljon pienempiä pysähdyskohtia. Kannattaa valita pienemmät maisemareitit ja pakata epäsuoria matkaan.

Ihania hetkiä!

Vierailija
268/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia sekin, että Suomesta ei helposti saa mitään erikoisia elintarvikkeita tai vaikka oluita. Helsingin ja Espoon ulkopuolella kaikki ruokakaupat ovat melkoisen täynnä vain niitä muutamia merkkejä. Laaja valikoimien kirjo (kymmenittäin valinnanvaraa) on vierasta.

Ruuan ja juoman yksioikoisuus vaikuttaa niitä nauttiviin ihmisiinkin ja kulttuuriin.

Täh? Mitä hittoa? En kyllä lainkaan tunnista tällaista "ongelmaa"...

Vierailija
269/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen luonto ei tarjoa minulle mitään elämyksiä. Pääsen metsään halutessani, matkaa 50 metriä ja mitään muuta Suomessa ei ole kuin metsää. Eksoottista ehkä ulkomaalaisille, mutta ei minulle.

Niin se Suomessa. Mutta mikä ulkomailla? Monesti se todella kuivahko ankea luonto ja ilmastokin epämiellyttävä. Mitä nähtävää ja koettavaa? Mitä teette etelän lomalla että se aika kuluu? Mua ei ainakaan kiinnosta vanhan Rooman historia rakennuksineen, maata päivä ankean näköisellä rannalla, ruoka, ylipäätään jos oon lomalla niin ei ihmispaljous vaan todella rentoutuminen...

Suomen luonnon ainutlaatuisuus on puhdas myytti. Esteettisesti hienompaa luontoa löytyy jo kaikista naapurimaistamme (Venäjä, Viro, Ruotsi, Norja). Suosittelen tutustumaan.

Ainutlaatuinen ja esteettinen eivät ole synonyymejä keskenään. Suomessa ainutlaatuista on luonnon pienuus ja hentous, se on myös esteettistä (riippuu katsojasta). Ulkomailla Suomen luonnon herkkyyttä ihastellaan.

Voitko vähän konkretisoida? Mitä Suomen luonnossa on pientä ja hentoa? Miksi se on positiivista?

Ei tarvitse nähdä kuin Saaremaan luonto tai Jäämeren vuonot niin mikään Suomessa oleva ei pärjää kauneudessa.

Miksi se ei olisi positiivista?  Kauneus on katsojan silmässä. Joku tykkää tyhjästä merimaisemasta, joku paljaasta tasamaasta, joku kuusikosta ja joku viidakosta. Suomalainen vaihteleva maisema miellyttää onneksi itseäni kaikista eniten. Ihmettelen heitä, jotka matkustavat saarelle, joka on rakennettu täyteen taloja ja kivetty. Ainoana nähtävyytenä meri täynnä vettä.

Miten kummassa voit kutsua Suomen luontoa vaihtelevaksi? Lajiston määrässä ja maaston eroissa olemme yksi homogeenisimmista maista Pohjois-Euroopassa, emmekä pärjää Amerikoille, Japanille tai Keski-Euroopallekaan näissä asioissa.

Vierailija
270/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöe?

Piti varmaan näppiksellä painaa sitä ö:n vasemmalla puolella olevaa kirjainta?

Vierailija
271/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan Suomessa paljon nähtävää ja monelle tekisi hyvää avoimin silmin tutustua omaan maahansa. Mutta samat mutinat minulla on kuin muillakin täällä. Uskooko joku, että duopolin "ravintoloiden" keittiössä tehdään mitään muuta kuin lämmitetään keskuskeittiöstä valmiina tulleet pakasteet? Suomen ongelma on pienten ja keskikokoisten yritysten puute. On pikaravintoloita ja fine diningia, mutta  meiltä puuttuvat itsenäisten yrittäjien keskitason ravintolat. Ja se itsepalvelukulttuuri. Kuten joku kirjoitti täällä Raision kylpylästä: "Kaksi asiakasta baaritiskillä muodosti 15min pituisen jonon palvelun hitauden takia." Muualla maailmassa voi vain istua alas ja odottaa tarjoilijaa. Miksi Suomessa joutuu jonottamaan ja hakemaan itse ja palauttamaan astiansa (tosin minä en koskaan palauta).

Olin heinäkuussa sisäsuomalaisessa kaupungissa. Kauniin järven rannalla parhaalla paikalla oli älytön olutkarsina. Keski-Euroopassa siinä olisi ollut siisti ravintola jossa olisi tarjoiltu pöytiin ja johon olisi voinut mennä lastenkin kanssa. Mutta ei. Juottola, jossa jonotettiin (ja jonotettiin...) tiskille hakemaan juotavaa ja sitten kuunneltiin kännisten suomalaisten mölinää. Sisävesiristeilyllä tietenkin jonotettiin taas juomia ja katseltiin sitä samaa suomalaista järvimaisemaa.

Toki ymmärrän, että sitä tarjotaan mistä maksetaan. Kun kaikki on kallista eikä laatua edes haluta.

Vierailija
272/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On enemmän kuin normaalia, että haluaa omista tutuista ympyröistä aina välillä pois. Ja sehän onnistuu parhaiten lomalla. 

On totta, että Suomen kaikki kaupungit on sitä samaa ruutukaavaa samoine liikkeineen. Luontokohteet muistuttavat paljon toisiaan.

On se vaan ihan eri juttu lentää vaikka Müncheniin, vuokrata auto ja ajaa alpeille. Kierrellä vuoristossa, kylissä ja kaupungeissa Saksa/Itävalta/Sveitsi/Ranska-akselilla. 

Maisema on erilaista kuin Suomessa ja aika lailla moni muukin asia. Tulee tunne, että tältä sen loman pitää tuntua. 

Ei lomailu Suomessakaan ole huono juttu. Itselleni se vaan ei tunnu samalla tavalla lomalta.  

Millainen oli vastaava kokemuksesi Kolilla? Ensin vaelsitte Herajärven kierroksen, sitten kävitte alueen maatilamatkailupaikoissa issikkavaelluksineen ja lopuksi olitte pari rentoututta yötä rantamökissä. Miksi Kolin kiertely oli niin paljon huonompi kokemus? Kävitkö myös talvella hiihtoreitit läpi? Miksi se ei tuntunut lomalta? Asutko Lieksassa?

En asu Lieksassa, mutta Kolilla on tullut vierailtua kyllä muutaman kerran. Hieno paikka, Suomen korkein vaara ja näköala alas Pieliselle on komea. 

Omalla kohdallani Kolit, Saanat, Haltit, Rukat, Turun saaristot jne ei kuitenkaan aiheuta niin hienoja tunteita kuin vaikkapa mainitsemani Alppi-maisemat. Tai vierailu Sokeritoppavuorella, jonka alle lankeaa Rio de Janeiro koko komeudessaan. Sieltä katsottuna se näyttää paratiisilta. Vaikka todellisuus on jotain ihan muuta. 

Niin, makuasioista on turha kiistellä. Ankealta sokeritoppavuorelta voivat rumaa ja ahdasta kaupunkimaisemaa ihastella he, jotka pitävät sellaista kauniina.

Vierailija
273/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei mikään erikoinen kannata, ei ole asiakkaita. En tiedä onko tämä myyty mutta tästä valittajat tekemään itse bisnestä, ei ole ihan tavallista https://yle.fi/uutiset/3-12026153

Ruuasta en tuolla tiedä. Mutta aika paljon löytyy hyviä ruokapaikkoja suomesta, pitää vain mennä jonnekin muualle kuin Rossoon tai "Maijan lounaspaikkaan" syömään muusia ja lihapullia. Kuopiossa oli mm. ennen Hiili tosi hyvä paikka, harmi että lopetti. Tilalle tuli vissiin joku mäkkäri? Suomessa asiakkaat määrittelevät, mikä täällä kannattaa. Vaasassa olen pari kertaa syönyt Gustav Vaasassa tasting menun, hyvää. Tampereelta on useita kokemuksia, osassa suosituista ja kehutuista on ruoka ollut pettymys ja osa hyviä. Helsingissä on sama, osa kehutuista pettymys, osa ihan hyviä. 

Mutta en oikein usko, että parhaat kokit olisivat Helsingissä. 

Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä Rosson dissaamista. Pihvit ovat aina olleet maukkaita ja mureita. Ruoka on aina tasa(hyvä)laatuista. Listalla on monia ruokia jotka eivät minulle maistu, mutta en tilaa niitä. Yksinkertaista. Moni kehuja saanut ravintola on ollut todella suuri pettymys. Etenkin erikoisuuksia tarjoavat.

Vierailija
274/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jännä päästä näiden kotimaan matkailun dissaajien reissuun että mitä siellä oikein tapahtuu.

Minä nautin Suomen sisäisestä matkailusta. On vanhaa metsää, tuntureita, vaaroja, merta, järviä, koskia, hiekkarantaa, kalliota.. Etelästä pohjoiseen löytyy persoonallisia majoituspaikkoja ja hyvää ruokaa, kunhan vaan vähän etsii etukäteen tai malttaa seikkailla pääteiltä pois. Toisaalta voin ihan hyvin nukkua autossa välillä ja syödä jonkun aamun kuivaa leivänkänttyä ja juoda risukeittimellä tehtyä kahvia. Nautin siitäkin.

Vierailija
275/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin yrittäjyys olisi meillä yhä jonkinlainen uskonnollinen synti. Suhde siihen on kipuileva ja varovainen enemmän kuin avoin ja innokas.

Vierailija
276/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meri täynnä vettä on ihan katsomisen arvoinen juttu. Takavuosina oli juttua siitä, kun joku yliopisto maailmalla oli tehnyt tutkimusta aiheeseen liipaten. Oli tutkittu, mitä asioita ihmiset jaksavat katsoa ja olla paikoillaan pitkiä aikoja.

Tutkimuksen mukaan oli kolme asiaa, joita ihmiset jaksavat katsoa hyvinkin pitkiä aikoja paikoillaan ja hiljaa: nukkuvaa vauvaa, aavaa merta ja nuotio tulen loimua.  

Ei siis ole yllättävää, että ihmiset haluavat matkustaa paikkaan, jossa voivat vain katsella merta ja kuulla aaltojen kohinaa.   

Vierailija
277/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse diggailen matkustella maailman megapoliksissa. Niitä ei Suomesta löydy.

Jotenkin siinä aina mieli lepää, kun saa olla osa sitä ihmisvilinää ja nähdä pilvenpiirtäjiä siellä täällä. 

Silloin tunnen eläväni. 

Sama juttu. Mitä isompi kaupunki, sitä parempi mieli tulee. Esimerkiksi Mexico Cityssä pelkkä metromatka täpötäydessä vaunussa oli huumaavaa. Tai kaupungilla kulkeminen jalan, sillä ne välimatkat oli kyllä melkoisia niin suuressa kaupungissa. Metropolialueella taitaa nykyisin olla jo yli 22 miljoonaa asukasta. 

Jokainen lomapäivä siellä virkisti, piristi ja hymyilytti. Kaikki oli niin erilaista kuin kotona. Ensi vuonna lomamatka suuntautuu Shanghaihin, jollei tule uusia rajoitteita maahan pääsylle.  

Niinpä se elämäkin pyörii samoilla nurkilla isossakin kaupungissa. Meitä jotka työkseen asuu maailman metropoleissa ei saa sinne enää lähtemään lomalla. Voi olla vaikka kotona

Vierailija
278/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä katkeria suomijuntteja. Moni tehnyt ihan asiallisen havainnon, että Suomi on uskomattoman tylsä ja monotoninen mutta silti kallis kotimaamatkailua yriitävillä. Ja kommentit on tyyliin "muuta pois" :D Noinko katkeraa se on, ettei se vaarilta peritty risukkometsä ja samea mökkijärvi kiinnosta jokaista?

Mielenkiintoista, eli siis nämä jotka ovat sitä mieltä, että Suomi on tylsä ja pazka paikka matkailla ovat oikeassa ja muut jotka löytävät monipuolisia matkakohteita ovat suomijuntteja.

Kenellä se suppea käsitys onkaan?

Rakastan matkailua, niin Suomessa kuin ulkomaillakin, eikä mulla ole ollut tylsää. Oikeastaan onkin aika mukavaa kun osaa nauttia monenlaisesta ja viihtyä erilaisissa paikoissa. Ilmeisesti kuitenkaan kaikkia matkailu ei avarra.

Avarra sitten näitä kriitikoita ja kerro mitkä ovat Suomessa niitä käymisen arvoisia kohteita, missä iso osa viihtymisestä liittyy siihen miten matkailuyrittäjä on puitteet järjestänyt (ruoka+majoitus+myyntiartikkelit+tapahtumat) eikä siihen miten jokin luontokohde on jo itsessään hieno? Lapin elämyskeskuksia ei saa mainita.

Vierailija
279/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana kotimaan matkailussa kaikilla kansoilla taitaa olla se, että puuttuu se ulkomaiden eksotiikka. Ei tee mieli maksaa sellaisesta mitä ei koeta uudeksi ja jännittäväksi elämykseksi.

Juu, ja sinne ulkomaille mennään jo ihan eri asenteellakin ja kaikki kelpaa.

Vierailija
280/687 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta joka ikinen lause tuossa tekstissä!! Jopa Virossa on osattu panostaa niin vanhojen kaupunkien kuin luonnon suojeluun kuin meillä. Suomesta on hävitetty kaikki kaunis ja uniikki.

Piti mukamas modernisoida kirkonkylät, ja saada asuntoja muuttajille.