Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa
https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…
Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.
Kommentit (687)
Jos päässä ei monta aivosolua liiku, niin monotoninen kotimaan matkailu vuodesta toiseen varmaan jaksaa kiinnostaa.
Kun katsoo millaista väkeä näkyy Huutokauppakeisarissa tai Tuuri-ohjelmissa, niin saa hyvän kuvan keskimääräisestä suomalaisesta tasosta :)
Jos ajattelen tämän kesän hotellikokemuksiani. Huoneet ja sängyt ovat olleet hyviä ja ilmastoituja. Myös lattialla seisovia viilentäjiä tai ilmastointilaitteita on ollut huoneissa. Se puoli on ollut hyvä. Aamiaiset ovat olleet ihan hyvät. Mutta illallinen ei yhdessäkään hotellissa ole ollut kummoinen. Se on aina ollut pettymys. Pieni otos, mutta sen mukaan tulevaisuudessa valitsen asioita.
Aika tylsä Tukholmakin on, kun siellä käy tarpeeksi usein, sama koskee Tallinnaa.
Arvostelijat ovat itsekin hapannaamoja, jotka ankeuttavat ympäristöään. He ovat vain täysin sokeita omalle ankealle käytökselleen. Jostain syystä toiset meistä saavat 9 kertaa kymmenestä hyvää palvelua, olisko kyse omasta käytöksestä? Aina on niitä ankeitakin asikaspalvelijoita, jotka olisivat mieluummin jossain muualla, mutta yleisesti näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aivan totta. Niin ankeaa. Ajetaan monta tuntia ja kohteessa on pari nopeasti katsottua paikkaa (juurikin se kuppainen kotiseutumuseo ja ehkä joku pikkuruinen taiteen myyntinäyttely). Juu, on metsä ja luonto, on. Ei siellä tänä kesänä voinut koiran kanssa mennä kolmessakymmenessä asteessa.
Tää on vähän sama kun lomalainen ulkomailla reklamoi sateesta, hyttysistä tai muusta sellaisesta mihin yksikään ihminen ei millään tavalla voi vaikuttaa.
Paska lomailumaa kun kesällä ei voi mennä metsään koiran kanssa koska helle.. voi jestas 😂
Mutta mitä siellä ulkomailla on? Kaupungit ei kiinnosta, historia, ei kiinnosta, kulttuuri ei kiinnosta, ranta ja Hietikko näyttää ankealta. Yli 30 asteen lämpö ei kiinnosta. Ruoka yleensä saavutus että saa pysymään nälän pois niillä reissuilla kun on huono syömään ja kotimaassakin harvassa ravintolassa saa syötyä yökkää mättää, niin ulkomailla ruokaa saa etsiä. Ihan järkyttävää...
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelen tämän kesän hotellikokemuksiani. Huoneet ja sängyt ovat olleet hyviä ja ilmastoituja. Myös lattialla seisovia viilentäjiä tai ilmastointilaitteita on ollut huoneissa. Se puoli on ollut hyvä. Aamiaiset ovat olleet ihan hyvät. Mutta illallinen ei yhdessäkään hotellissa ole ollut kummoinen. Se on aina ollut pettymys. Pieni otos, mutta sen mukaan tulevaisuudessa valitsen asioita.
Minä en koskaan syö illallista hotellien ravintoloissa. Joka paikasta löytää parempaa.
Euroakaan en pistä kotimaanmatkailuun, aina pois täältä kun on loma. Keskitän myös ,kampaamo, kosmetologikäynnit,vaate&lääkeostokset reissuihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saattaisin jopa viihtyä joissakin suomalaisissa matkailukohteissa, ellei niistä usein jäisi vedätetty olo. Ymmärrän toki kustannukset enkä jollain tavalla edes pidä esim. 150 euroa hotelliyöstä tai samaa hintaa nelihenkisen perheen ateriasta korkeana, mutta totuus on, että Suomessa viikonloppureissu maksaa saman verran kuin viikon ulkomaanmatka. Ja ulkomailla on monesti joku vähän hienompi juttu, mihin ei ole aiemmin törmännyt. Eli itse tosiaan vietän viikon vaikka kreikkalaisessa turistikohteessa mieluummin kuin pari päivää Tampereella, vaikka Tamperekin on ihan ok. Maksaa vaan turkasesti.
Jos menee Tampereella johonkin keskustahotelliin, niin se ei ole täysin vertailukelpoinen hinnaltaan Kreikan Mänttä-Vilppulan kokoisen paikan hotelliin. Halpoja korpihotellit on Suomessakin.
Harvoin Kreikan matkalla ihan maan suurimmissa taajamissa oleillaan, vaan jossain peräkylillä kreikkalaisittain.
Vierailija kirjoitti:
Matalasti koulutetut viihtyvät hyvin kotimaan lomilla, olen huomannut. Asuntoauto ja lavatanssit riittävät heille.
Koska se on halpaa...
Olin pari vuotta sitten etelänmatkalla pitkän tauon jälkeen kun oli vihdoin varaa viedä lapset matkalle. Olihan se vaihtelua juu, mutta vaikka hotelli oli kiva niin yhden viikon jälkeen oltiin lasten kanssa ihan valmiita lähtemään kotiin. Oltiin suunniteltu patikointia ja nähtävyyksien katselua, mutta oli niin tukalan kuuma ettei kävely ja nähtävyyksien katselu ollut mitään nautintoa.
Luonto oli kaunista korkealla vuorilla missä oli vehreää, alempana oli pölisevää savimaata ja karrelle palanutta ruohoa. Viikon parasta antia oli meressä ja hotellin uima-altaalla uiminen ja ravintoloissa syöminen. Uimaan pääsee kesällä Suomessakin ilman sitä kärventävää kuumuutta. Luonto on täällä kauniimpaa eikö ole pakko yöpyä leirintäalueella tai asuntoautossa. Esim. yksilöllistä, elämyksellistä maatila- tai kartanomajoitusta on tarjolla hyvinkin edulliseen hintaan. Hyvää ruokaa löytää jos vaivautuu vähän tutkimaan. Ei ole pakko käydä ABC:lla tai grillikioskilla.
Kertokaa mulle mitä nähtävää on ulkomailla enemmän kuin Suomessa? Yleensä kun kiinnostus esim historiaa ja kulttuuria kohtaan on täysi nolla.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ainakaan tarvitse pelätä päänsä menettämistä niin paljon kuin Ranskassa, Ruotsissa, Lähi-idässä, Afrikassa, Etelä-Amerikassa, Keski-Aasiassa jne.
Kyllä kai silläkin jokin arvo on :D
Maailmassa on todella paljon paikkoja, joihin voi matkustaa ilman pelkoa päänsä menettämisestä.
Toisaalta jos tämä on se taso, johon Suomessa riittää, ei ihme, ettei kehä III:N ulkopuolelta löydy kivoja ravintoloita ja viihtyisiä hotelleita. Sehän riittää, että saa pitää päänsä.
En ymmärrä kitinää siitä Suomen-matkailustsa. Mikä ihme teitä estää matkustamasta ulkomaille? "Ehkä tämä ensi vuonna pääsee..." Miten niin? Ihan voi nyt jo matkustaa lämpöön jos siltä tuntuu, mikä estää?
Vierailija kirjoitti:
Jos päässä ei monta aivosolua liiku, niin monotoninen kotimaan matkailu vuodesta toiseen varmaan jaksaa kiinnostaa.
Kun katsoo millaista väkeä näkyy Huutokauppakeisarissa tai Tuuri-ohjelmissa, niin saa hyvän kuvan keskimääräisestä suomalaisesta tasosta :)
Eikö ole niin, että jokaiselle jotakin? Minä en todellakaan viihdy Huutokauppakeisari.Tuuri-linjalla, mutta Suomesta silti riittää minulle mieleistäni nähtävää. Eikö olekin ihmeellistä?
T. akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saattaisin jopa viihtyä joissakin suomalaisissa matkailukohteissa, ellei niistä usein jäisi vedätetty olo. Ymmärrän toki kustannukset enkä jollain tavalla edes pidä esim. 150 euroa hotelliyöstä tai samaa hintaa nelihenkisen perheen ateriasta korkeana, mutta totuus on, että Suomessa viikonloppureissu maksaa saman verran kuin viikon ulkomaanmatka. Ja ulkomailla on monesti joku vähän hienompi juttu, mihin ei ole aiemmin törmännyt. Eli itse tosiaan vietän viikon vaikka kreikkalaisessa turistikohteessa mieluummin kuin pari päivää Tampereella, vaikka Tamperekin on ihan ok. Maksaa vaan turkasesti.
Jos menee Tampereella johonkin keskustahotelliin, niin se ei ole täysin vertailukelpoinen hinnaltaan Kreikan Mänttä-Vilppulan kokoisen paikan hotelliin. Halpoja korpihotellit on Suomessakin.
Harvoin Kreikan matkalla ihan maan suurimmissa taajamissa oleillaan, vaan jossain peräkylillä kreikkalaisittain.
Mitä siellä peräkylillä sitten on nähtävää?
Kolumnin pitääkin ärsyttää ja herättää mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Sen tulee olla niin kärjekäs tarkoituksella, että se herättää tunteita ja ajatuksia lukijassa.
Eihän se muutoin kolumni olisikaan.
Ja tietenkin pitää julkaista erilaisia kolumneja, joita mm. maakunta sanomalehdet tekevät, samoin paikalliset ilmaisjakelu lehdet.
Ja kirjoituksen nurkassa lukeekin aina sana: Kolumni.
Se on tietyn tyyppinen kirjoitus.
Ja hyvä on erilaisia mielipiteitä ja ajatussuuntauksia, se saa aikaan monipuolista keskustelua ja parhaassa tapauksessa voi johtaa joskus jopa asioiden muutokseen ja paranemiseen.
Ei noista kolumneista kannata vetää puruja nenäänsä. Jokaiselle on oikeus omaa mielipiteensä mutta se pitää osata myös perutella.
Ja hyvä olisi sekin, että sekä kirjoittajat että kommentoijat kykenisivät itse pohtimaan sitä, että miksi jokin asia on, niinkuin se on.
Silloin vois luultavasti käsittää enemmän, eikä pelkästään haukkuua, ivailla ja halventaa joitain asioita totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinne Kreikan peräkylillenyt kuitenkin haluaa porukka ympäri maailmaa. Sinne on kysyntää, koska on kyse mieluisasta kulttuurista, ruoasta ja ilmastosta. Mänttä-Vilppulaan taas ei halua edes suomalaiset itse, saatika sitten kansainväliset matkustajat.
Mitä tarkoittaa "Yöe"? Se jäi aika epäselväksi.