Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa
https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…
Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.
Kommentit (687)
Kyllä teillä ihmisillä on paljon vapaa-aikaa, kun kahden vuoden lomien aikana kaikki kiinnostava Suomessa on koluttu. 😮
Minulla olisi hirveän pitkä lista, mitä haluaisin tehdä, mutta kun vapaa-aikaa löytyy niukasti, niin lista ei ehdi yhtään lyhentyä, kun taas sinne tulee jo uusia kohtia.
Vierailija kirjoitti:
Viinaa voi vetää landellakin laiturinpäässä. Sitähän te ulkomaillakin teette. Miehet käy hourissa ja naiset saa ilmankin sukupuolitaudin.
AV:n yksi kuuluisimpia kommentteja onkin, että ulkomailla drinkkiin saa pienen paperisen sateenvarjon ja siksi se on hienompaa. Minä raukka kun olen tilannut niitä pieniä sateenvarjoja kärkkäiseltä ja laittanut kotona jäätelöannoksiin. En tiennyt, että varjoja varten pitäisi lähteä ulkomaille :D
Vierailija kirjoitti:
Emme mielestäni osaa viihdyttävää, ystävällisen iloista, näyttävää, ulospäinsuuntautunutta ja aktiivista mutta nöyrää markkinointia ja palvelua kotimaisessa yrityskulttuurissamme.
Melko isossa maassamme luontoineen olisi tosi iso potentiaali bisnekselle, mutta kulttuurimme valitsee mielummin vaatimattomuuden, passiivisuuden ja vähäeleisyyden bisnesmalliksi. Tämän korjaaminen ei tarvitse mitään oikeistopolitiikkaa, vaan asennekoulutusta ja ilmapiirimuutosta.
Jännä juttu, mutta suomalaisena en tykkää maireasta pokkuroinnista. Passaa palvella ihan vaikka totisella naamalla, kunhan ei irvistele. Eipä tarvitse itsekään teeskennellä mitään.
Tunnetuimma matkailumaat elävät turismista. Suomi ei elä.
Kyllä niissä turistirysä maissa pokkuroidaan asiakkaille ja hymyillään asiakkaille viimeisen päälle tarkkaan. Sillä oma työ ja elanto on kiinni siitä, että maahan tulee yhä aina vain lisää turismia.
Suomessa vain hyvätuloisilla on varaa käyttää parhaimpia matkailupalveluja, kuten esim. talvilomat ja joulut Lapissa ja Kuusamon maisemissa.
Suomen matkailu tienaa sen elantonsa lyhyellä ajalla ja etenkin ulkomaisista turismista.
Tavallisen pulliaisen kotimaan matkailu ei juuri tuota, eivätkä pienimmät paikat yksinkertaisesti pysty investoimaan suurian määriä rahaa johonkin erikois juttuun, jonka käyttöaste on muutama viikko vuodessa, ja lopun ajan investointi ei tuota euroakaan, mutta sen investoinnit kulut pitää kyllä maksaa edelleen, mm. lainoina ja korkoina.
Ja palkkataso noissa ja asuminen ja ravintolat ovat aivan eri hintaluokkaa, kuin kylmässä Suomessa.
Ei siellä tarvitse investoida lämpöön sun muihin, kuten suomalaisissa hotelleissa vaikkapa Lapissa.
Eikä noissa maissa ole niin tiukkoja kriteereitä rakennusmääräyksissä ja hygieniassa ja työehtosopimuksissa kuin Suomessa. Nuo kaikki nostaa yrittämisen ja palvelun hinttoja.
Mutta siinä olen samaa mieltä, kaikesta palvelukulttuurista Suomessa, että siinä rutkasti varaa parantaa.
Ei yksin matkailualalla, vaan koko yrityselämässä ja etenkin julkisella puolella.
Julkisen puolen palvelut ovat kansalaisille ilmaisia, mutta palvelu siellä usein nuivaa, epäkohteiliasta ja ylimielistä.
Suomen luonto ei tarjoa minulle mitään elämyksiä. Pääsen metsään halutessani, matkaa 50 metriä ja mitään muuta Suomessa ei ole kuin metsää. Eksoottista ehkä ulkomaalaisille, mutta ei minulle.
Suomen parasta tarjontaa on luontoreitit. Ne vain on merkitty niin huonosti, ettei turisti uskalla niille mennä eksymisen vuoksi. Ainoastaan jossain lapin reiteillä merkitseminen on kunnossa. Tai oli silloin kun siellä kuljin.
Vierailija kirjoitti:
Matalasti koulutetut viihtyvät hyvin kotimaan lomilla, olen huomannut. Asuntoauto ja lavatanssit riittävät heille.
Miksi ei saisi riittää? Mitä pahaa on lavatansseissa (jotka muuten ovat koronan takia aika tiukassa) ? Lavatansseissa jos missä on sitä kaivattua eksoottista tunnelmaa :)
Eikä ole varallisuudesta kiinni. Intohimoisimmat lavatanssiharrastajat matkustavat normaaliaikana lavatanssikursseilla ympäri Suomea, joissa on huippuopettajia mm. Tanssii tähtien kanssa ohjelmasta. Lisäksi voi hifistellä kilpatason tanssikengillä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle mitä nähtävää on ulkomailla enemmän kuin Suomessa? Yleensä kun kiinnostus esim historiaa ja kulttuuria kohtaan on täysi nolla.
Kyllä mulle ainakin läsnäolo Grand Canyonilla iltaauringon painuessa mailleen tuo edelleen tosi hyviä fiboja mieleen. Siinä tunsi itsensä niin pieneksi ja ympäristö oli samalla uskomattoman kaunis.
Tottakai jos asuisin Nevadassa ja näkisin kanjonit viikosta toiseen, niin eihän eihän ne enää sitten säväyttäisi.
Suurin ongelma on hinta, tai sanotaanko niin, tai enemmänkin se hinta-laatu suhde.
Haluan lomalla kotoa pois, koska haluan irrottautua arjesta (ei kokkaamista, tiskikoneen täyttöä, siivoamista jne. en halua lomalla sitä samaa mitä arkena)
Suosin lomilla aina ns. hyvätasoisia paikkoja, mielellään rauhallisia/pariskunnille suunnattuja. Yleensä 2vko:a esim. Kreikassa AI-majoituksessa on maksanut n.2000e/hlö, ja tuohon siis kuuluu KAIKKI (lennot, hotelli, kaikki ruuat, kaikki juomat, jne.)
-->Tuo tekee päivää kohden n.140e/hlö.
Vertailun vuoksi Suomessa maksaa jo pelkkä hotelliyö jossain "Savonlinnassa" tmv. sijaitsevassa "Sokos-hotellissa" 200e (tai enemmän) ja se hotelli on vain hotellihuone (ehkä joku saunatila pienellä altaalla) mutta ei voida verrata siihen mitä Kreikassa (merenranta, isot uima-altaat, aurinkotuoleja jne. menen _aina_ hotelleihin missä on isot ulkotilat eikä tarvitse tapella rantatuoleista tmv.)
Suomessa hotellinhintaan kuuluu usein aamiainen, mutta muut syömiset pitää maksaa erikseen. Lounaan saa usein edullisesti n. 10e lounaspaikassa tai voi syödä jonkun "lörtsyn" maidon kanssa torilla, mutta päälle päiväkahvit ja pulla/leivos/jäätelö vilahtaa toinen 10e, ja illalla jos haluaa syödä 3 ruokalajia +ottaa pullon viiniä niin helposti meneen n. 100e/hlö.
Käytännössä Suomessa tuolla n.140e/vrk/hlö ei saa "mitään"
--> heti kun mahdollista lähden ulkomaille. Ja tiedän kyllä että sinne pääsee jo nyt, mutta en halua ottaa "turhia" riskejä, koska lähipiirissä riskirthmään kuuluvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinaa voi vetää landellakin laiturinpäässä. Sitähän te ulkomaillakin teette. Miehet käy hourissa ja naiset saa ilmankin sukupuolitaudin.
AV:n yksi kuuluisimpia kommentteja onkin, että ulkomailla drinkkiin saa pienen paperisen sateenvarjon ja siksi se on hienompaa. Minä raukka kun olen tilannut niitä pieniä sateenvarjoja kärkkäiseltä ja laittanut kotona jäätelöannoksiin. En tiennyt, että varjoja varten pitäisi lähteä ulkomaille :D
Onko se sinulle sama kuin vaikka italialainen jäätelöbaari? Itse en viinasta,sukupuolitaudeista tai pienistä sateenvarjoista välitä. Nautin kyllä ulkomaanmatka omista hyvin laajalla skaalla. Nautin myös kotimaanmatkailusta hyvin laajalla skaalalla. Aina hintalaatu ei kohtaa ei Suomessa eikä ulkomailla. Itse nautin hyvistä ja tuoreista raaka-aineita tehdystä ruuasta. Usein yksinkertaisesta. Loumulohi- aurinkokuivattu mustekala- salaatit- grillatut ruuat yms. Poronkäristys ei mausteita tai konstailuja kaipaa. Usein vaan saa jotain puolivalmista isojen tukkujen einestä. Ulkomailla tuoreus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Suomessa toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen luonto ei tarjoa minulle mitään elämyksiä. Pääsen metsään halutessani, matkaa 50 metriä ja mitään muuta Suomessa ei ole kuin metsää. Eksoottista ehkä ulkomaalaisille, mutta ei minulle.
Niin se Suomessa. Mutta mikä ulkomailla? Monesti se todella kuivahko ankea luonto ja ilmastokin epämiellyttävä. Mitä nähtävää ja koettavaa? Mitä teette etelän lomalla että se aika kuluu? Mua ei ainakaan kiinnosta vanhan Rooman historia rakennuksineen, maata päivä ankean näköisellä rannalla, ruoka, ylipäätään jos oon lomalla niin ei ihmispaljous vaan todella rentoutuminen...
Ihmettelin vähän sitä nurinaa, et vegaanilapsille ei löytynyt Suomi-lomilla mitään syötävää…Onko Italiassa, Kreikassa, Espanjassa tms sitten laajalti valikoimaa vegaaneille?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kaksi kesää putkeen leikitty kasaria ja kierrelty joka paikkaa Suomessa. Olen ihan samaa mieltä tuon kirjoittajan kanssa: TYLSÄÄ.
Haluan ulkomaille. Saa nähdä onnistuuko ensi vuonnakaan.
Kyllä ulkomaanmatkailu onnistuu, kun laittaa onnistumaan. Meidän perhe on matkustellut korona-aikana Euroopassa ja parin päivän päästä lähdemme taas reissuun. En usko, että koronasta päästään koskaan eroon, joten yritän elää sen kanssa niin normaalisti kuin pystyn.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulle, nimenomaan sinulle. Tämä siksi, että et ole tutustunut Suomen lajistoon. Suomi on pitkä maa ja kasvilajisto on täysin erilaista eri kasvuvyöhykkeillä ja eri metsätyypeissä. Kuitenkin jos etsii vaikkapa tiettyä harvinaista sammallajiketta, joutuu koluamaan aika monta lähdettä ennenkuin sellaisen löytää. Kenenkään lähimetsä ei kata kaikkea sitä monimuotoisuutta, jota Suomesta löytyy. Jonkun mielestä on upeaa nähdä ensi kertaa vaikkapa jääleinikki . Sitten on heitä, joita kiinnostaa vain ulkomaiset kasvit. He eivät pidä suomalaisia asioita minään, vaikka eivät olisi koskaan nähneet niitä. Ihan vain koska ovat oppineet vähättelemään ja häpeämään Suomea. Tai vaikkapa Suomessa kasvava tikankontti on ruma ja mitätön, mutta sama tikankontti Aasiassa nähtynä on upea. Tai vaikkapa meidän oma saimaannorppa, jota ei ole missään muualla maailmassa. Tosin onneksi AV:llä on Pullervon oma fanikunta <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä isänmaanpetturuus taas arvossaan tuossa mediassa.
Miksi tuollaisten oman pesän paskojien pitää antaa elää vapaana tässä maassa? Lähtisivät muualle.
Ei aiheellinen kritiikki ole mitään oman pesän paskomista ja maanpetosta. Päinvastoin. Suomi on monin paikoin kehitysmaa matkailun suhteen ja kehittämisen varaa on paljonkin. Kritiikistä voi ottaa onkeensa tai sitten vetää herneet nenäänsä. Kehittävämpää on ottaa onkeensa.
Sama ”rahat pois turistilta”- meininki on kaikkialla, missä turisteja on, mutta täällä on yleinen hintataso kovempi kuin muualla, joten se näkyy myös turistihinnoissa. Ruoan taso ei ole ulkomaiden keskivertoravintoloissa kummoinen, ainakaan ns. matkailurysissä ja huoltoasemilla, joksi lasken paljon parjatun ABC:n.
Itse diggailen matkustella maailman megapoliksissa. Niitä ei Suomesta löydy.
Jotenkin siinä aina mieli lepää, kun saa olla osa sitä ihmisvilinää ja nähdä pilvenpiirtäjiä siellä täällä.
Silloin tunnen eläväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se Suomessa. Mutta mikä ulkomailla? Monesti se todella kuivahko ankea luonto ja ilmastokin epämiellyttävä. Mitä nähtävää ja koettavaa? Mitä teette etelän lomalla että se aika kuluu? Mua ei ainakaan kiinnosta vanhan Rooman historia rakennuksineen, maata päivä ankean näköisellä rannalla, ruoka, ylipäätään jos oon lomalla niin ei ihmispaljous vaan todella rentoutuminen...
Suomen luonnon ainutlaatuisuus on puhdas myytti. Esteettisesti hienompaa luontoa löytyy jo kaikista naapurimaistamme (Venäjä, Viro, Ruotsi, Norja). Suosittelen tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saattaisin jopa viihtyä joissakin suomalaisissa matkailukohteissa, ellei niistä usein jäisi vedätetty olo. Ymmärrän toki kustannukset enkä jollain tavalla edes pidä esim. 150 euroa hotelliyöstä tai samaa hintaa nelihenkisen perheen ateriasta korkeana, mutta totuus on, että Suomessa viikonloppureissu maksaa saman verran kuin viikon ulkomaanmatka. Ja ulkomailla on monesti joku vähän hienompi juttu, mihin ei ole aiemmin törmännyt. Eli itse tosiaan vietän viikon vaikka kreikkalaisessa turistikohteessa mieluummin kuin pari päivää Tampereella, vaikka Tamperekin on ihan ok. Maksaa vaan turkasesti.
Jos menee Tampereella johonkin keskustahotelliin, niin se ei ole täysin vertailukelpoinen hinnaltaan Kreikan Mänttä-Vilppulan kokoisen paikan hotelliin. Halpoja korpihotellit on Suomessakin.
Harvoin Kreikan matkalla ihan maan suurimmissa taajamissa oleillaan, vaan jossain peräkylillä kreikkalaisittain.
Mitä siellä peräkylillä sitten on nähtävää?
No ei olekaan nähtävää. Siksi ulkomaillakin tulee usein vuokrattua auto, että pääsee ainakin yhtenä päivänä ihailemaan vähän laajempaa aluetta.
Mikä Suomessakaan estää käymästä Tampesterin keskustassa, vaikka majapaikka yöllä on vähän kauempana ja edullisemmassa hotellissa.
Suomi on kyllä tylsä. Onneksi pian pääsee taas matkustamaan. Kaksi rokotetta saatu.
Joku poistattaa lähes kaikki Suomea kritisoivat kommentit.
Kyllä joillain on heikko itsetunto.
Vaikka sama juttuhan se on ollut tällä palstalla aina. Usein koko ketju poistuu nopeasti.