Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maski"suositus" yläasteella, mitä mieltä?

Vierailija
14.08.2021 |

Oma lapseni aloitti yläasteen tällä viikolla ja koulun väittämä maskisuositus onkin opettajien toimesta muuttunut pakoksi. Kuitenkin samat lapset menevät ryhmässä syömään ja välitunneille ilman maskeja. Onko touhussa mitään järkeä? Lisäksi oma lapseni on alkanut saada ihoärsytystä ja näppylöitä poskiin maskin alueelle. Totesin hänelle, että saa olla minun luvallani ilman maskia, koska kyseessä piti olla muutenkin suositus, ei pakko.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä asiaa toiselta kantilta. Kuvittele, että olisit itse opettaja. Sitten luokassasi esiintyy koronaa. Sinulta vaaditaan heti kirjanpito, keitä oppilaita on huoneessa ollut milläkin oppitunnilla paikalla, missä penkeissä kukin on istunut ja onko kaikilla ollut maski. Kysymyksiä tulee lasten vanhemmilta, rehtorilta ja terveysviranomaisilta.

Siinäkö sitten sanot, että enhän minä maskeja vaatinut, kun se on vain vahva suositus.

Vierailija
2/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä asiaa toiselta kantilta. Kuvittele, että olisit itse opettaja. Sitten luokassasi esiintyy koronaa. Sinulta vaaditaan heti kirjanpito, keitä oppilaita on huoneessa ollut milläkin oppitunnilla paikalla, missä penkeissä kukin on istunut ja onko kaikilla ollut maski. Kysymyksiä tulee lasten vanhemmilta, rehtorilta ja terveysviranomaisilta.

Siinäkö sitten sanot, että enhän minä maskeja vaatinut, kun se on vain vahva suositus.

No nimenomaan sanoisin juurikin noin, että kyseessä on suositus, maskeja tarjolla luokassa ja ne oppilaat ovat käyttäneet, jotka ovat halunneet. Karanteeniinhan ne kaikki joutuisi joka tapauksessa, jos luokassa olisi koronatartunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja joutuu myös menemään hyvinkin lähelle oppilasta: esimerkiksi neuvoessaan jossain tehtävässä opettaja on sellaisella etäisyydellä, että oppilas käytännössä hengittää suoraan opettajan kasvoille.

Vierailija
4/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja joutuu myös menemään hyvinkin lähelle oppilasta: esimerkiksi neuvoessaan jossain tehtävässä opettaja on sellaisella etäisyydellä, että oppilas käytännössä hengittää suoraan opettajan kasvoille.

Mitä sitten? Opettaja saa itse käyttää maskia, on voinut rokotuttaa itsensä jne.

Vierailija
5/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan sanoisin juurikin noin, että kyseessä on suositus, maskeja tarjolla luokassa ja ne oppilaat ovat käyttäneet, jotka ovat halunneet. Karanteeniinhan ne kaikki joutuisi joka tapauksessa, jos luokassa olisi koronatartunta.

Kuules nyt. Opettajan virkavelvollisuus on esiintyä aikuisena järkevänä auktoriteettina siellä lasten keskellä. Ei opettaja voi jättää lasten arvioitavaksi niin vakavia asioita kuin maskin käyttö. Ei se ole mikään tykkäämisjuttu tai mielipideasia. Kyllä luokassa opettaja kertoo, miten mennään. Ja opettajan täytyy käytännössä sanoa, että maskit naamaan ja pulinat pois. Jos minun lapseni kertoisi, että maskia saa käyttää, jos haluaa mutta ei tarvitse, jos ei halua, niin ottaisin välittömästi yhteyttä kouluun.

Vierailija
6/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lapsia päästää kouluun jollei ole kaikilla ffp3 käytössä. Ehkä kokeita tekemään jos vain lapsella itsellään. Delta tarttuu herkästi.

Vierailija
7/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ne halvimmat naamarätit sitten auttaakin tosi paljon. Kouluissa pitäisi olla kunnolliset hengityssuojaimet, jos oikeasti haluttaisiin koronalta suojautua. Myös silmät tulisi peittää. Pelkkää pelleilyä näiden maskien kanssa. Kunhan nyt pitää näyttää, että jotain muka yritetään tehdä.

Vierailija
8/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules nyt. Opettajan virkavelvollisuus on esiintyä aikuisena järkevänä auktoriteettina siellä lasten keskellä. Ei opettaja voi jättää lasten arvioitavaksi niin vakavia asioita kuin maskin käyttö. Ei se ole mikään tykkäämisjuttu tai mielipideasia. Kyllä luokassa opettaja kertoo, miten mennään. Ja opettajan täytyy käytännössä sanoa, että maskit naamaan ja pulinat pois. Jos minun lapseni kertoisi, että maskia saa käyttää, jos haluaa mutta ei tarvitse, jos ei halua, niin ottaisin välittömästi yhteyttä kouluun.

Ja sanoisit mitä? "Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin, kun teillä piti olla tämä suositus, ettekä olekaan tehneet siitä pakkoa!"

Vierailija
9/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voivat miettiä, kummasta on lapselle enemmän haittaa: että nämä kasvatetaan ajattelemaan yhteisön etua vai että nämä kasvatetaan ajattelemaan kaikessa vain itseään.

Vierailija
10/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sanoisit mitä? "Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin, kun teillä piti olla tämä suositus, ettekä olekaan tehneet siitä pakkoa!"

Pyytäisin koululta selvitystä, miten koulu huolehtii koronaan liittyvistä turvallisuuskysymyksistä. Pyytäisin koulun rehtoria vahvistamaan, että koulussa todellakin saa käyttää maskia tai olla käyttämättä eikä koulu oikeastaan velvoita maskin käyttöä luokkahuoneissa. Sitten taltioisin rehtorin vastauksen. Kukaan meistä ei vielä tiedä, mihin koronahomma johtaa. Jos lapseni sairastuu vakavasti ja/tai saa pitkäaikaisia ikävyyksiä koronan vuoksi, nostan kysymyksen koulun vastuusta tapahtuneeseen.

Vierailija
11/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei voi velvoittaa käyttämään maskia. Lapsilla on Suomessa oikeus ja velvollisuus opetukseen, eli kouluun vaan ja rätit pois. Pitäköön vaikka hihaa sitten suun edessä sen aikaa, kun hysteerikko-ope ei uskalla tulla lähelle tekemään työtään.

Vierailija
12/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa se maskipakko sulle kotona kuuluu? Kummallista kitinää, eikö elämässäsi ole mitään muuta tärkeää? Koulu päättää omat sisäiset sääntönsä ja kyllä av-mamman on vain elettävä sen mukaan. En ymmärrä tätä vihervassareiden saivarteluintoa.

Vierailija
13/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet oikeassa siinä, että käytäntönä on ollut esitellä asia pakkona. Toisin sanoen, asian helpottamiseksi opettajat ovat joutuneet valehtelemaan; en tiedä, onko ohjeistettu valehtelemaan, vai onko ollut opettajien omia päätäksiä hoitaa velvollisuutensa (ohjata mahdollisimman paljon sen mukaan, mitä kunnan johtava rehtori sanonut). Ryhmäpaine on silloin kova.

On vain järkeä, että maskia ei käytetä ihan kaikissa tilanteissa... Sinä tietysti kyseenalaistat maskin välttämättömyyden, ja se on eri asia!

Asia jää vanhemman vastuulle, jos vanhempi ymmärtää miettiä maskinkäyttöä lapsen kehityksen kannalta, tajuaa jotain oikeuksista, jne. Tunnistaa suosituksen naamioimisen pakoksi.

Oma lapsesi ei käytä koulussa maskia, mikäli sinun sanasi painaa enemmän kuin ryhmäpaine. Älä loukkaannu, jos lapsi käyttää maskia kiellostasi huolimatta, sillä tätä on valmisteltu jo toista vuotta. Aikuiset esimerkillään ovat sen mahdollistaneet.

Vierailija
14/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo on kyllä pelleilyä koululaisten osalta. Itsekin opiskelen amkissa ja siellä käytetään maskeja, MUTTA, olemme kuin sillit purkissa tekemässä ryhmäytymisiä, välillä joku ottaa maskin pois juodakseen vettä tai vaikkapa kahvia, ruokalassa ollaan tietysti ilman maskia porukalla. Maskia pois ja samalla maskilla, hipelöidyllä semmoisella, jatkaa matkaa vaan. Tässä olen pohtinut, että ketä tuommoinen sirkus palvelee? Naurettavaa.

Vierailija
15/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voivat miettiä, kummasta on lapselle enemmän haittaa: että nämä kasvatetaan ajattelemaan yhteisön etua vai että nämä kasvatetaan ajattelemaan kaikessa vain itseään.

Voi myös miettiä, kannattaako lapsi opettaa ajattelemaan itse vai sokeana tottelemaan mitä tahansa.

Vierailija
16/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leivotaan tänään sämpylöitä aamupalaksi. Lapset saa kaakaota ja me aikuiset juodaan nyt kahvia.

Vierailija
17/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei oo aivot vielä hereillä viime yön ukkosjyrinöistä, joten viesti 13/13 on aika virheellinen, sori!

Vierailija
18/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pointtisis on siis pakon naamiointi suositukseksi, VALEHTELU. Onko opettajia ohjeistettu valehtelemaan? Se kiinnostaisi minuakin tietää. Ymmärrän kyllä valehtelun merkityksen, mutta silti.

Vierailija
19/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös miettiä, kannattaako lapsi opettaa ajattelemaan itse vai sokeana tottelemaan mitä tahansa.

Voi myös miettiä miksi opettaa lapselleen, että sääntöjä kannattaa rikkoa vain siksi, että se on kivaa.

Maskisuositus ei ole mikään kauhea asia. Maski käyttöön ja sillä siisti.

Vierailija
20/94 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa se maskipakko sulle kotona kuuluu? Kummallista kitinää, eikö elämässäsi ole mitään muuta tärkeää? Koulu päättää omat sisäiset sääntönsä ja kyllä av-mamman on vain elettävä sen mukaan. En ymmärrä tätä vihervassareiden saivarteluintoa.

Mitä olen sun mielestä kitissyt? Esitin vain kritiikkiä, jonka myös perustelin, ja kyllä, elämässäni on muutakin, kiitos kysymästä. Lapsen ihon terveys on kuitenkin mulle tärkeä asia, koska itse olen kärsinyt pahasta aknesta, josta edelleen arvet muistuttaa, enkä halua samaa omalle lapselleni. Ennen tätä maskipakotusta hyvä ihonhoito riitti, enää ei.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi