Millä perusteella sairaanhoitajan työ on asiantuntijatyötä?!
Tuli eteen tällanen yhdessä tekstissä. Eikö asiantun.työ ole yleensä jokin akateeminen työ? Mä olen nyt pudonnut taas kelkasta kun en tajua. Kertokaa syitä!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No eihän se olekaan. Toki sairaanhoitaja osaa varmasti työntö hyvin ja tuntee asiansa sen puolesta muttei sitä asiantuntijatyöksi kutsuta. Lääkäri vastaa hoidosta loppujen lopuksi vaikka sh haluaakin sen aina kieltää ja toitottaa vastuutaan. Lääkäri myös miettii kokonaistilanteen ja se on juuri asiantuntijuutta.
Sairaanhoitajat tuntuvat olevan omasta mielestään kovin mahtipontisia. Koko ajan korostetaan oman työn vaativuutta.
Siitä olen heidän kanssaan samaa mieltä että heille pitää ehdottomasti maksaa järkevämpää palkkaa. Mutta mitään mielettömän ihmeellistä työtähän he eivät tee.
Onko sinulla kokemusta sairaanhoitajan työstä? Asiantuntijuuteen en ota kantaa, mutta voin kertoa, että kyllä se sairaanhoitajan työ on vaativaa. Toki varmasti työnkuvissa on eroa.
Kokemukseni mukaan erikoissairaanhoidossa sairaanhoitajan työ on nimenomaan asiantuntijatyötä. Siinä korostuvat jatkuva työn kehittäminen, näyttöön perustuvan tiedon omaksuminen ja levittäminen sekä oman työn johtaminen. Parhaimmillaan (ja pahimmillaan!) sairaanhoitaja on se henkilö jolla on kattava kokonaiskuva potilaan voinnista. Totta on, että lääkäri antaa potilaan hoitoa koskevat määräykset mutta usein määräyksien pohjalla on sairaanhoitajan kertoma kooste potilaan sen hetkisetä voinnista ja hoidontarpeista. Olempa törmännyt sellaiseenkin tilanteeseen kun pohditaan potilaan hoitoa, että lääkäri kysyy hoitajalta, että mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
No onko terveydenhoitajan työ asiantuntija työtä?
On. Hyvin itsenäistä työtä, jossa ohjataan asiakkaita ja tarpeen mukaan konsultoidaan lääkäriä/ohjataan asiakas lääkärille. Itse asiassa monessa kunnassa ei nähdä tärkeänä sitä, että ennaltaehkäisevässä työssä on vakituiset lääkärit. Käytännössä terveydenhoitaja perehdyttää aina uuden lääkärin ja kertoo mitä missäkin tilanteessa kuuluu tehdä jos lapsessa havaitaan jotain poikkeavaa. Usein lääkäri vaihtuu muutaman kuukauden välein, eikä ole ikinä työskennellyt neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa. Ja th neuvoo lääkäriä milloin tarvitaan mikäkin lausunto esim. Kelan tukia, jatkohoitoa tai vaikka ajokorttia varten. Th:n saama tuki lääkäriltä ja usein hyvin ohueksi.
Lisäksi ehkäisyn aloitukset kuuluvat usein terveydenhoitajalle. Tarpeen mukaan ohjataan lääkärille, jos on veritulppariskiä tms.
Varsinkin nepsy-asioissa asiakas vain siirretään perheneuvolasta vaikka kouluterveydenhuoltoon. Edeltävät tekstit eivät näy, koska penessä ei tietojärjestelmä. Th ottaa selvää lääkityksestä, th:n luona tapahtuvista kontrolleista, lääkärikontrolleista, kuntoutustoimista, tulevista tutkimuksista jne. ja organisoi hoidon.
Koululla terkka on myös koko henkilökunnan konsultti oppilaiden terveysasioissa, usein yritetään myös konsultoida henkilökunnan terveysjuttuja mutta siihen täytyy osata laittaa stoppi.
Eli sanoisin, että toimin asiantuntijatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se olekaan. Toki sairaanhoitaja osaa varmasti työntö hyvin ja tuntee asiansa sen puolesta muttei sitä asiantuntijatyöksi kutsuta. Lääkäri vastaa hoidosta loppujen lopuksi vaikka sh haluaakin sen aina kieltää ja toitottaa vastuutaan. Lääkäri myös miettii kokonaistilanteen ja se on juuri asiantuntijuutta.
Sairaanhoitajat tuntuvat olevan omasta mielestään kovin mahtipontisia. Koko ajan korostetaan oman työn vaativuutta.
Siitä olen heidän kanssaan samaa mieltä että heille pitää ehdottomasti maksaa järkevämpää palkkaa. Mutta mitään mielettömän ihmeellistä työtähän he eivät tee.
Ja voi hyvänen aika mitä soopaa! Tämän on pakko olla trolli. T. Yliopistokoulutettu ihminen joka opiskeli hoitoalalle ja missään en ole tehnyt ja nähnytniin vaativaa ja vastuullista työtä kuin erikoissairaanhoidossa, ja olen tehnyt ns. asiantuntijatyötä muualla.
Jos et ole itse alalla niin ä l ä tule kertomaan muiden työnkuvista. Toisekseen missä tuokin on määritelty? Kyllä minä pidän myös neljäkymmentä vuotta taloja rakentanutta asiantuntijana
Olen edellisen kanssa ihan samaa mieltä.
Korostan vielä myös, että myös perusterveydenhuollossa on vastaavaa, t. sama. Täytyy tietää monipuolisesti asioita monelta erikoisalalta esim. sairaalassa ja lääkäri on viikonlopun pois, ei paljon ulkoa ohjeisteta.
Sphinx kirjoitti:
Kokemukseni mukaan erikoissairaanhoidossa sairaanhoitajan työ on nimenomaan asiantuntijatyötä. Siinä korostuvat jatkuva työn kehittäminen, näyttöön perustuvan tiedon omaksuminen ja levittäminen sekä oman työn johtaminen. Parhaimmillaan (ja pahimmillaan!) sairaanhoitaja on se henkilö jolla on kattava kokonaiskuva potilaan voinnista. Totta on, että lääkäri antaa potilaan hoitoa koskevat määräykset mutta usein määräyksien pohjalla on sairaanhoitajan kertoma kooste potilaan sen hetkisetä voinnista ja hoidontarpeista. Olempa törmännyt sellaiseenkin tilanteeseen kun pohditaan potilaan hoitoa, että lääkäri kysyy hoitajalta, että mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?
Paitsi että työssä ei ehdi mitään näyttöön perustuvaa tietoa omaksumaan tai siihen perehtymään saatika kehittämään kun aika menee juostessa ja multitaskatessa. Surullista etenkin nuorten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko korjata. Tehoilla ja leikkaussaleissa on paikalla lääkäri koko ajan, mutta muualla se potilas on koko ajan hoitajien( sh ja tai lähihoitaja) vastuulla, ja hoitajan pitää osata kutsua lääkäri paikalle. Että kyllä tuo vaatii osaamista, muutakin kuin lääkärin apulaisena olemista.
Kaikki yliopistokoulutuksen vaativa työ on asiantuntijatyötä. Se on siis se kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko korjata. Tehoilla ja leikkaussaleissa on paikalla lääkäri koko ajan, mutta muualla se potilas on koko ajan hoitajien( sh ja tai lähihoitaja) vastuulla, ja hoitajan pitää osata kutsua lääkäri paikalle. Että kyllä tuo vaatii osaamista, muutakin kuin lääkärin apulaisena olemista.
Nyt minäkin korjaan. Teholla ja leikkaussaleissa ei ole lääkäri paikalla koko ajan siinä potilaan lähettyvillä. Esim. kun leikkaus on alkanut ja potilas on yleisanestesiassa, niin anestesialääkäri lähtee salista pois. Anestesiahoitaja valvoo anestesiaa itsenäisesti ja tarvittaessa ongelmatilanteissa kutsuu (puhelimitse) anestesialääkärin paikalle. Leikkaava kirurgi ei puutu anestesioihin. Myöskään yöaikana heräämössä ei ole lääkäriä, vaan puhelimitse konsultoidaan. Toki hän on sairaalassa paikalla eli suht nopeasti saadaan hätätilanteissa hänetkin fyysisesti paikalle.
Mielenterveyshoito asiantuntia työtä
Tässä vastaus:
Hoitotyön asiantuntija = sairaanhoitaja
Lääketieteen asiantuntija = lääkäri
Kaksi eri tieteen alaa. Ja kaksi eri anmattiryhmää, jotka tekevät yhteistyössä potilastyötä.
Mitä HE@V@#TIÄ te ihmiset saatte tästä itsellenne! Jatkuva sairaanhoitajien haukkuminen, kyllä, olen sairaanhoitaja, enkä ymmärrä miksi olemme nykyään täyttä saastaa.
Olen todella huolissani tästä sairaanhoitajien, poliisien, opettajien, sosiaalityöntekijöiden, lastentarhanopettajien ym. vähättelystä ja mollaamisesta eri nettipalstoilla. Tosiasia on, että hyvinvointivaltiomme perustuu näihin peruspalveluiden ja yhteiskuntarakenteiden tukipilareihin, joista alkaa olla monessa kohtaa pulaa. Ja juuri tällaiset aloitukset lisäävät alanvaihtohaluja entisestään eikä uusia alalle ole tunkemassa.
Sairaanhoitajia ei voi tilata postimyynnistä eikä ketä tahansa voi palkata pystymetsästä tai edes AMK:n penkiltä sinne teho-osastolle. Juuri uutisoitiin, että esim. Uuden lastensairaalan teholta suljettiin paikkoja, sillä hoitajia ei ole. Miettikääpä sitä.
t. Ope, jonka työpaikalta lähti kesän aikana KUUSI pätevää ja kokenutta opettajaa muihin hommiin. Koulut alkoi jo, mutta yhtään pätevää opettajaa ei hakenut avoimiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä HE@V@#TIÄ te ihmiset saatte tästä itsellenne! Jatkuva sairaanhoitajien haukkuminen, kyllä, olen sairaanhoitaja, enkä ymmärrä miksi olemme nykyään täyttä saastaa.
Peiliin katsomisen paikka. Katso pitkään, ja ole ystävällinen, älä kiroile.
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja ovat terveydenhuollon asiantuntijoita. Mitäs muitakaan? Pitäisin ihmeellisenä, jos sairaanhoitaja olisi vaikkapa maanrakennuksen asiantuntija. Ihme kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peiliin katsomisen paikka. Katso pitkään, ja ole ystävällinen, älä kiroile.
Mitähän alaa mahdat itse edustaa, voisimmekin perustaa vaihteeksi sinun ammattiosaamisesta mollausketjuja. Katsotaan kiroiluttaako sinua kuukausien vähättelyn ja haukkumisen jälkeen.
Katso sinä vain peilikuvaasi ja mieti miksi edes kommentoit.
Olen edellisen kanssa ihan samaa mieltä.