Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mahdottoman vaikeaa voi olla vakituisen työpaikan saaminen tai edes kouluun pääseminen?

Vierailija
13.08.2021 |

Koko työelämä on ihan päin seiniä.
Ja useimmat ideat, joita tyrkytetään, on ihan syvältä ja täysin irtaantuneita todellisuudesta.

Tyyliin:
mikset mene oppisopimukselle?
Yritetty on, yhtäkään firmaa ja yrittäjää ei kiinnosta kouluttaa.

mikset vain mene töihin?
ne kerrat, kun olen vain kävellyt sisään firmoihin, joihin ylipäätään voi kävellä sisään, ja ilmoittanut tulevani töihin, minut on joko naurettu pihalle tai neuvottu täyttämään hakemus netissä.

mikset valitse aloja jotka työllistää?
enpä tiennyt nuorena että valitsemani ala x ei työllistä jatkossa. Kenelläkään ei ole kristallipalloa. Lisäksi elämässä tulee eteen erilaisia asioita, jotka pistää suunnitelmat uusiksi. Esim. sairastuminen, perhe.

mikset vaihda alaa?
koko ajan yritetään, mutta minnekään ei pääse. Niin valtava määrä hakijoita, vain pieni prosentti pääsee sisään ja on ensikertalaiskiintiöt. Haettu myös aloille, joissa kova työvoimapula. Ei tee eroa. Ei pääse niin ei pääse.

mikset hae muihin kuin isompiin kaupunkeihin?
on haettu, ei eroa.

mikset mene amikseen alalle x, siellä on töitä?
terveydellisistä tai soveltumattomuussyistä minä tai moni muu ei voi noin vaan valita vain mitä tahansa alaa. Pitää olla siihen kykenevä ja edes jollain tasolla motivoitunut ja kiinnostunut ja alalle sopiva. Matemaattisesti lahjattomalle ei sovi alat, joissa matikkaa vaaditaan. Aralle ja sosiaalisista vaikeuksista kärsivälle tai ihmisistä viis veisaavalle ei sovi hoitoala. Allergiselle ei sovi kampaamon työ. Jne. Jne.

eli sä et vaan haluu töihin?!?
ei pidä paikkaansa, kyllä haluan. Ja koko ajan yritän. Mihinkään ei pääse, minnekään en kelpaa.

Suurin osa ihmisistä yrittää parhaansa niissä raameissa, jotka heillä on. Kaikki ei vaan pysty kaikkeen eikä sovi kaikkeen. Periaatteessa meillä on tässä maassa mahdollisuuksien tasa-arvo, mutta miten se toteutuu käytännössä onkin kokonaan eri juttu.

Alanvaihtajana olen järkyttynyt siitä, miten vaikeaa alan vaihtamisesta on tehty. Ja opintoja pitäisi myös rahoittaa työssä käymällä. Töitä on vaikeaa saada, haki sitten ihan mitä tahansa. En kelvannut edes puhelinmyyntiin vakuutusyhtiölle kun sellaistakin hain. Näin esimerkkinä.

Mihinkään työhön tai kouluun ei vain mennä. Niihin haetaan. Sitten jännätään, osuuko arpa omalle kohdalle vai ei.

Kommentit (233)

Vierailija
61/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä aloitus, mutta en ole samaa mieltä siitä, että työn pitäisi "olla edes jotenkuten mielenkiintoista". Ihan surkeista töistä olen itse aloittanut mentaliteetilla, että se on parempi kuin ei mitään. Sieltä sitten edennyt parempiin hommiin. Ei työn tarvitse olla hauskaa.

Samaa mieltä. Mä aloitin työurani lukion jälkeen sairaalassa lastenpsykiatrisella osastolla sairaala-apulaisen sijaisena. En kiljunut riemusta, kun joku lapsi oli taas kerran hieronut omaa ulostettaan huoneen seinät täyteen just enenn työvuoroni loppumista, mutta saipahan siitä ainakin palkkaa. 

Tällaiset kommentit on aivan joutavia kun te ette tiedä, mitä minä tai joku muu tuntematon pitää mielenkiintoisena tai millaista työkokemusta meillä on.

Pointtini olikin, että työ kuin työ. Ja sitten hakee sitä parempaa ja mieluisampaa paikkaa. Ikävä tosiasia on, että kun työttömyys jatkuu riittävän pitkään, työnantajat eivät enää palkkaa. Ei tarvitse, kun on niitäkin hakijoita, jotka eivät ole olleet pitkään työttöminä. 

Minutkin kasvatettiin noin, että töitä pitää tehdä. Mutta tiedätkö mitä? Kolikolla on kääntöpuoli.

Kun ottaa vastaan niitä muita töitä kuin koulutustaan vastaavia, sitä kauemmin lipuu mahdollisuus koskaan saada niitä koulutusta vastaavia. Kun on vuoden pari tehnyt hanttihommia, koska pakkohan jotain töitä on tehdä, oman alan hommien hakeminen alkaa olla jo aika turhaa.

"Jaa sää ootkin ollu tollasissa hommissa."

Myöhemmin: valitettavasti valintamme blaablaa, valitsimme kokeneemman joka on jo alalla"

Ja näin sinne omalle alalle ei koskaan pääse ja koulutus valuu hukkaan.

Kerran minulle myöskin sanottiin työhaastattelussa, että "sä et näytä tietävän mitä haluat tehdä" kun cv:ssä on silppua.

Ajatella, että joku on niin jumalattoman tyhmä kuin tuo haastattelija. Eli ei arvostettu ahkeruutta, tulkitaan se vain niin että sekoilen työsuhteesta toiseen kuin se olisi jokin valinta- ja mieltymyskysymys.

Nyt mun valmistumisesta on pari vuotta. Kerran olen päässyt oman alan työhaastatteluun. Muuten jatkan sitten huonosti palkattuja hanttihommia ja makselen isoa opintolainaa takaisin miettien, mitä olisi voinut tehdä toisin.

Eli ei se niin mene kuten näissä keskusteluissa jostain syystä aina oletetaan ja provoillaan, että "sä vaan nirsoilet" ja "pitää ottaa kaikki työ vastaan" jne. Ei se oikeasti ole  noin yksinkertaista ja kaikella on seurauksensa. Valitettavasti.

-ap

Toinen vaihtoehto työttömyysaikana on tietenkin päivittää ammatillista osaamistaan. Jos siis ei tarvitse rahaa hanttihommia tekemällä vaan työttömyyskorvaus riittää. Tai voi tehdä molempia. Mutta jos työttömyys venyy, työnantajaa kyllä kiinnostaa, mitä on tehnyt työttömyysajan. Eli onko käyttänyt ne pari vuotta nukkumalla pitkään, pelaamalla pleikkaa ja syljeskelemällä kattoon vai käymällä edes jossain töissä ja/tai opiskellut jotain. 

Taisi mun kommentti mennä nyt vähän ohi. Tässähän nimenomaan oli kyse siitä, että on lähes koko ajan tehty jotain, ettei ainakaan olisi työtön. Mutta kun se "jonkun tekeminenkin" on väärin eikä siitä saa mitään lisäpisteitä työnhaussa.

-ap

Vierailija
62/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet monessa asiassa oikeassa.

Erityisesti ihmettelen, ettei kukaan ole nostanut julkiseen keskusteluun sitä, että nykyään pitää hankkia koko ajan uusia koulutuksia - mutta millä rahalla? Ei opintotukea saa 5-10 tutkintoon, eikä koko ajan voi ottaa lainaa. Työtä ei välttämättä saa niin että sillä saisi leivän suuhun opiskellessa eikä työtön SAA opiskella.

Nykyään työtön kylläkin saa opiskella. Tietosi ovat jostain kymmenen vuoden takaa.

Ei saa opiskella ilman työkkärin lupaa. Muuten pitää maksaa työttämyystuki (600€/kk) takaisin Kelalle. Työttömyystuki ei ole opintotuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kirjoitus olisi voinut olla minun kirjoittama.

Itselläkin tässä kusi sukassa kun työkkäri ja kunta painostaa. Haluan töihin, mutta haluan sellaisen työn josta tienaa sen verran, että laskut maksaa ja elää. Ja että työ on sellaista ettei joka aamu v.tuta herätä ja lähteä.

Viime kuun lopulla viimeksi löysin ja hain työhön johon halusin. Meni pitkän aikaa, olin jo unohtanut koko jutun ja kyseinen työ oli alkanut aikaa sitten, kun sain tiedon sähköpostitse etten tullut valituksi. Ihan tosi! En olisi arvannut. No. Viime viikolla sain kyseisestä firmasta puhelun, että tilanne on muuttunut ja olisinko vielä kiinnostunut. No tottakai. Sovittiin tämän viikon maanantaiksi haastattelu jossa kävin. Siellä oli jo käynyt joku muukin ja minun jälkeeni oli kuulemma muutama muukin vielä tulossa. Luvattiin sitten, että tällä viikolla saan tiedon joka tapauksessa, kävi miten kävi, jottei turhaa tarvitse odotella. No. Tässä mä odotan sitä tietoa edelleen. Kyseinen firma ei ole viikonloppuisin toiminnassa ja mun viikko alkaa sen suhteen olla aika vähissä. Että joo.

Vierailija
64/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemiä pyrkimyksiin. Kouluttautumisen mahdollisuus jollakin tukimuodolla on kyllä todella paikallaan, ottaen huomioon että lekkeriksi lyömällä ihminen elätetään sohvalle.

Siinä kun on saumaa tehdä hyvääkin tiliä pimeillä hommilla ja esim huumekaupalla.

Sit sellanen tsemi, että matikkaskillsit kehittyy laskemalla, toki se päähän sattuu, mut sitä se tekee kaikilla.

Vierailija
65/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä aloitus, mutta en ole samaa mieltä siitä, että työn pitäisi "olla edes jotenkuten mielenkiintoista". Ihan surkeista töistä olen itse aloittanut mentaliteetilla, että se on parempi kuin ei mitään. Sieltä sitten edennyt parempiin hommiin. Ei työn tarvitse olla hauskaa.

Samaa mieltä. Mä aloitin työurani lukion jälkeen sairaalassa lastenpsykiatrisella osastolla sairaala-apulaisen sijaisena. En kiljunut riemusta, kun joku lapsi oli taas kerran hieronut omaa ulostettaan huoneen seinät täyteen just enenn työvuoroni loppumista, mutta saipahan siitä ainakin palkkaa. 

Tällaiset kommentit on aivan joutavia kun te ette tiedä, mitä minä tai joku muu tuntematon pitää mielenkiintoisena tai millaista työkokemusta meillä on.

Pointtini olikin, että työ kuin työ. Ja sitten hakee sitä parempaa ja mieluisampaa paikkaa. Ikävä tosiasia on, että kun työttömyys jatkuu riittävän pitkään, työnantajat eivät enää palkkaa. Ei tarvitse, kun on niitäkin hakijoita, jotka eivät ole olleet pitkään työttöminä. 

Mutta ei tässäkään ole logiikkaa. Niihin "työ kuin työ"-töihin jää myös aina joku valitsematta. Osa jää aina valitsematta= työttömyys jatkuu siis. Miten se on henkilön vika jos häntä ei vain valita millään? Ei ihminen voi muuttaa koko persoonaansa introvertista vaikkapa ekstrovertiksi ja pysyä sellaisena ja on kohtuutonta vaatia jotain energiapilleriä ikijaksajaa joka ikiseen työhön, vaikka riittäisi ihan normaali tyyppi jolla on tavallinen ÄÖ.

Logiikka on siinä, että JOS on mahdollisuus, tarttuu tilaisuuteen. On ihan totta, että avoimia työpaikkoja on vähemmän kuin työttömiä. Ja koko ajan joka alalle valmistuu uusia työntekijöitä. Uusia ja innokkaita, joilla on myös tuorein koulutus. Enkä mä ole missään sanonut, että olisi työttömän vika, jos ei tule valituksi. Mutta mitä pidempään työttömyys kestää, sitä enemmän on niitä, jotka kiitoradalla vetää omalla koneellaan sun koneesi ohi. Jos siis sun koneesi on koko ajan pysynyt paikoillaan. 

Vierailija
66/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan yli kaiken sitä, miten tällaisiin keskusteluihin tulee aina provoilijat huutamaan, kuinka "ette vaan yritä". Missä myydään niitä kristallipalloja, joiden avulla näkee ventovieraiden ihmisten yrittämiset ja yrittämättä jättämiset?

Täysin turhaa olettaa mitään sellaisten ihmisten elämästä, joita ei ole koskaan edes tavannut.

Riitaa ja pahaa oloahan noilla kommenteilla ilmeisesti halutaan saada aikaan.

-ap

Vierailija
67/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemiä pyrkimyksiin. Kouluttautumisen mahdollisuus jollakin tukimuodolla on kyllä todella paikallaan, ottaen huomioon että lekkeriksi lyömällä ihminen elätetään sohvalle.

Siinä kun on saumaa tehdä hyvääkin tiliä pimeillä hommilla ja esim huumekaupalla.

Sit sellanen tsemi, että matikkaskillsit kehittyy laskemalla, toki se päähän sattuu, mut sitä se tekee kaikilla.

Tämä on jo aika mones kerta kun eri muodoissaan sanon tämän saman:

kaikkea ei voi oppia, vaikka kuinka päättäisi oppivansa. Harjoittelemalla voi toki kehittyä, mutta se riippuu täysin lähtökohdista ja päämäärästä. Kädetön ei voi opetella viulunsoittoa jne.

Jos on oppimisvaikeuksia tai matemaattinen hahmotushäiriö, ei siitä harjoittelustakaan tule mitään. On parempi keskittyä niihin alueisiin joissa on hyvä, eikä ruveta aikuisena tappelemaan jonkun sellaisen aihealueen kanssa joka ei ole koskaan aikaisemminkaan sujunut yhtään mitenkään.

-ap

Vierailija
68/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuossa äsken erään paikallisen työnantajan facebook kirjoittelua ja tämän yrittäjä kaverin.

Molemmat oli vakaasti sitämieltä etteivät yhtään työtöntä tule palkkaamaan ja että ulkomailta tulee kiireesti saada tntekijöitä.

Myös työttömien suuret avustukse herätti katkeruutta ja kuuulemma alkaa työnteko maistumaan kun otetaan avustukset pois.

Sitä jäin miettimään että miten ne työttömät pääsee töihin silloin jos avustukset otetaan pois ja jos työnantajat ei työttömiä palkkaa?

Esitin näille myös tämän kysymyksen, vielä eivät ole vastanneet.

Mitä helvettiä oikeesti??? D: Oon kuullut tätä monesta paikasta.

"Hyi, työttömiä ei ainakaan oteta!" Siis miksi ei voida ottaa sitä joka sitä työtä eniten kaipais? Jättääkö ne oikeasti pätevän ihmisen palkkaamatta jos tämä onkin ollut hetken työtön?

Näille toivois kyllä sitä, että firmat menis nurin ja joutuisivat itse työnhakuun. 

Toinen näistä ukoista joka on erikoistunut tuomaan Ukranalaisia maahan, käytti niinkin fiksua nimitystä työttömistä kuin raakit.

Mutta täytyy ymmärtää näitä, koska kyseessähän on vain halpatyövoiman maahantuonti mistä nämä yrittäjät on huolissaan. Ei näitä suomalainen työtön kiinnosta pätkääkään, vaan ainoastaan että saavat jatkossakin ja kenties helpommin uittaa näitä ukranalaisia firmojensa työmaille. Tuleehan se halvaksi kun vuokrataan Jevgeneille vanha navetta missä asua ja palkkaa 8 euroa tunti ja sitten itketään Sannalle kun ei suomalaiselle kelpaa, kun saavat niin hyvin rahaa yhteiskunnalta.

Pliis laita tosta juttuvinkkiä johonkin! Tämmösen suhtautumisen täytyy loppua!

Tarkoitus on lähettää tämä facebook kirjoittelu valtionvarainministeri Saarikolle, koska onhan tämä toinen yrittäjä jopa kunnanvaltuutettu keskustan riveistä.

Vierailija
69/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuossa äsken erään paikallisen työnantajan facebook kirjoittelua ja tämän yrittäjä kaverin.

Molemmat oli vakaasti sitämieltä etteivät yhtään työtöntä tule palkkaamaan ja että ulkomailta tulee kiireesti saada tntekijöitä.

Myös työttömien suuret avustukse herätti katkeruutta ja kuuulemma alkaa työnteko maistumaan kun otetaan avustukset pois.

Sitä jäin miettimään että miten ne työttömät pääsee töihin silloin jos avustukset otetaan pois ja jos työnantajat ei työttömiä palkkaa?

Miksei näistä tällaisista tee iltapäivälehdet koskaan juttua?

Aina on vain sitä työvoimapulasta itkemistä.

Vierailija
70/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matikkaa korostetaan aivan liikaa joka paikassa nykyään. Siis ihan turhan takia.

Harvoilla aloilla oikeasti tarvitaan pitkän matikan osaamista.

Miksi Suomessa on niin älyttömiä vaatimuksia eri aloille? Miksi pitää osata asioita, joita ei oikeasti sillä alalla tarvita?

Matikan opiskelusta on aivan järkyttävän paljon hyötyä ihan kaikessa. Ja sit noista lukion oppimääristä sitä painottamalla saa parhaiten eroja esiin hakijoiden (=oletusarvona abi) kesken, varsinkin noilla suosituimmilla aloilla.

Ei palomieskään tee jotain maksimikyykkyä (valitse sovelias suorite, tämä on esimerkki) 24/7, oikeestaan ei koskaan, mut silti palomiehiksi pääsee ne, jotka sitä maksimikyykkyä vääntää kovimmilla tehoilla.

Vierailija
71/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteet. 

Tämä on epäreiluuden huippu, koska ammattiosaamisen pitäisi ratkaista eikä sen, kenet tuntee.

Jos itse olisin tj, en ikinä palkkaisi jotain sukulaispoikaa/tyttöä siksi, että hän sukulaisuussuhteillaan haluaisi töihin. Olisin kiinnostunut tutkinnoista, työkokemuksesta ja persoonasta.

Miksi tuo on epäreiluuden huippu? Työntekijät on kalliita investointeja, tietty jokainen haluaa palkata sen, josta koituu firmalle vähiten vahinkoa. Työtön tulee liian usein firmaan tekemään tuhojaan, ei tekemään töitä. Verkostot on sitä varten, että saadaan vinkki hyvästä työntekijästä eli suhteilla pelataan, se on jokaisen etu. Paitsi sen, joka tekee työnsä niin huonosti, ettei kukaan uskalla suositella.

Vierailija
72/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyi, työttömiä ei ainakaan oteta!" Siis miksi ei voida ottaa sitä joka sitä työtä eniten kaipais? Jättääkö ne oikeasti pätevän ihmisen palkkaamatta jos tämä onkin ollut hetken työtön?

Näille toivois kyllä sitä, että firmat menis nurin ja joutuisivat itse työnhakuun. 

Toinen näistä ukoista joka on erikoistunut tuomaan Ukranalaisia maahan, käytti niinkin fiksua nimitystä työttömistä kuin raakit.

Mutta täytyy ymmärtää näitä, koska kyseessähän on vain halpatyövoiman maahantuonti mistä nämä yrittäjät on huolissaan. Ei näitä suomalainen työtön kiinnosta pätkääkään, vaan ainoastaan että saavat jatkossakin ja kenties helpommin uittaa näitä ukranalaisia firmojensa työmaille. Tuleehan se halvaksi kun vuokrataan Jevgeneille vanha navetta missä asua ja palkkaa 8 euroa tunti ja sitten itketään Sannalle kun ei suomalaiselle kelpaa, kun saavat niin hyvin rahaa yhteiskunnalta.

Tarkoitus on lähettää tämä facebook kirjoittelu valtionvarainministeri Saarikolle, koska onhan tämä toinen yrittäjä jopa kunnanvaltuutettu keskustan riveistä.

Hyvä! Pistä niin moneen paikkaan, että ainakin yksi taho tarttuu tähän. Screenshotit mukaan!

Vierailija
73/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä hyvä! Pistä ihmeessä!

Mutta olisi hyvä pistää myös työministeri Haataiselle. Vaikka demari onkin, niin ihan uskomattomia käsityksiä hänellä "työvoimapulasta".

Ja opposition puolelta ainakin Petteri Orpolle, joka ihan televisiossa ääneen ihmetteli, miksei ne työttömät mene töihin. Ehkä valaistuisi, miksei.

Vierailija
74/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo aika mones kerta kun eri muodoissaan sanon tämän saman:

kaikkea ei voi oppia, vaikka kuinka päättäisi oppivansa. Harjoittelemalla voi toki kehittyä, mutta se riippuu täysin lähtökohdista ja päämäärästä. Kädetön ei voi opetella viulunsoittoa jne.

Jos on oppimisvaikeuksia tai matemaattinen hahmotushäiriö, ei siitä harjoittelustakaan tule mitään. On parempi keskittyä niihin alueisiin joissa on hyvä, eikä ruveta aikuisena tappelemaan jonkun sellaisen aihealueen kanssa joka ei ole koskaan aikaisemminkaan sujunut yhtään mitenkään.

-ap

Näinhän se toki on, silloin on tosiaan sellainen tilanne, että opintopolkuja on tarjolla vähemmän kuin ei-hahmotushäiriöiselle.

Suurin osa ihmisistä on kuitenkin kykeneväisiä perusmatikan haldaamiseen, ja hyvin pieni osa on niitä ”matikkkapään ykkösviulisteja”.

Vierailija
75/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minutkin kasvatettiin noin, että töitä pitää tehdä. Mutta tiedätkö mitä? Kolikolla on kääntöpuoli.

Kun ottaa vastaan niitä muita töitä kuin koulutustaan vastaavia, sitä kauemmin lipuu mahdollisuus koskaan saada niitä koulutusta vastaavia. Kun on vuoden pari tehnyt hanttihommia, koska pakkohan jotain töitä on tehdä, oman alan hommien hakeminen alkaa olla jo aika turhaa.

"Jaa sää ootkin ollu tollasissa hommissa."

Myöhemmin: valitettavasti valintamme blaablaa, valitsimme kokeneemman joka on jo alalla"

Ja näin sinne omalle alalle ei koskaan pääse ja koulutus valuu hukkaan.

Kerran minulle myöskin sanottiin työhaastattelussa, että "sä et näytä tietävän mitä haluat tehdä" kun cv:ssä on silppua.

Ajatella, että joku on niin jumalattoman tyhmä kuin tuo haastattelija. Eli ei arvostettu ahkeruutta, tulkitaan se vain niin että sekoilen työsuhteesta toiseen kuin se olisi jokin valinta- ja mieltymyskysymys.

Nyt mun valmistumisesta on pari vuotta. Kerran olen päässyt oman alan työhaastatteluun. Muuten jatkan sitten huonosti palkattuja hanttihommia ja makselen isoa opintolainaa takaisin miettien, mitä olisi voinut tehdä toisin.

Eli ei se niin mene kuten näissä keskusteluissa jostain syystä aina oletetaan ja provoillaan, että "sä vaan nirsoilet" ja "pitää ottaa kaikki työ vastaan" jne. Ei se oikeasti ole  noin yksinkertaista ja kaikella on seurauksensa. Valitettavasti.

-ap

Toinen vaihtoehto työttömyysaikana on tietenkin päivittää ammatillista osaamistaan. Jos siis ei tarvitse rahaa hanttihommia tekemällä vaan työttömyyskorvaus riittää. Tai voi tehdä molempia. Mutta jos työttömyys venyy, työnantajaa kyllä kiinnostaa, mitä on tehnyt työttömyysajan. Eli onko käyttänyt ne pari vuotta nukkumalla pitkään, pelaamalla pleikkaa ja syljeskelemällä kattoon vai käymällä edes jossain töissä ja/tai opiskellut jotain. 

Taisi mun kommentti mennä nyt vähän ohi. Tässähän nimenomaan oli kyse siitä, että on lähes koko ajan tehty jotain, ettei ainakaan olisi työtön. Mutta kun se "jonkun tekeminenkin" on väärin eikä siitä saa mitään lisäpisteitä työnhaussa.

-ap

Ihan varmasti saat lisäpisteitä siitä, että olet ollut jossain hanttihommassa sen sijaan, että olisit vain syljeskellyt kattoon. Jos joku kattoon syljeskellyt on saanut hakemasi työpaikan, hänellä on ollut jo ennen työttömäksi jäämistään sellaista osaamista, joka on enemmän kuin mitä sulla oli. Tai yksinkertaisesti hän oli sopivampi työtehtävään ja/tai työyhteisöön. 

Osallistun itsekin työpaikkani rekrytointiin tai siis siihen tiimiin, joka haastattelee hakijat ja osallistuu päätöksentekoon. Hyvin usein on ollut useampi osaamiseltaan samantasoinen hakija, mutta valinta on tehtävä sen perusteella, kuka heistä parhaiten pystyy työskentelemään tehtävän edellyttämässä tiimissä. Jos hakija on tulossa mun tiimiini, vaatimukset ovat erilaiset kuin jos on tulossa kollegani tiimiin. Mun tiimissäni pärjäävät myös arat, ujot, introvertit ja herkästi mielensä pahoittavat, kollegan tiimissä ei. 

Vierailija
76/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matikkaa korostetaan aivan liikaa joka paikassa nykyään. Siis ihan turhan takia.

Harvoilla aloilla oikeasti tarvitaan pitkän matikan osaamista.

Miksi Suomessa on niin älyttömiä vaatimuksia eri aloille? Miksi pitää osata asioita, joita ei oikeasti sillä alalla tarvita?

Matikan opiskelusta on aivan järkyttävän paljon hyötyä ihan kaikessa. Ja sit noista lukion oppimääristä sitä painottamalla saa parhaiten eroja esiin hakijoiden (=oletusarvona abi) kesken, varsinkin noilla suosituimmilla aloilla.

Ei palomieskään tee jotain maksimikyykkyä (valitse sovelias suorite, tämä on esimerkki) 24/7, oikeestaan ei koskaan, mut silti palomiehiksi pääsee ne, jotka sitä maksimikyykkyä vääntää kovimmilla tehoilla.

Mitä ihmettä selität?

Perusmatikkaa kummempaa tarvitaan vain hyvin harvoilla aloilla. En näe mitä erityistä hyötyä vaikkapa sosiaalityöntekijälle, putkimiehelle, konsultille tai hitsaajalle on yhtälöistä ja derivaatoista.

Vierailija
77/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näistä tällaisista tee iltapäivälehdet koskaan juttua?

Aina on vain sitä työvoimapulasta itkemistä.

Tekeehän ne juttuja tyypeistä, jotka on työttöminä vannoneet, että jos töihin joudun, niin ensimmäisenä päivänä teen niin paljon pahaa kuin ikinä voin. Itse työttömät ovat pesäänsä kusseet.

Vierailija
78/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteet. 

Tämä on epäreiluuden huippu, koska ammattiosaamisen pitäisi ratkaista eikä sen, kenet tuntee.

Jos itse olisin tj, en ikinä palkkaisi jotain sukulaispoikaa/tyttöä siksi, että hän sukulaisuussuhteillaan haluaisi töihin. Olisin kiinnostunut tutkinnoista, työkokemuksesta ja persoonasta.

Miksi tuo on epäreiluuden huippu? Työntekijät on kalliita investointeja, tietty jokainen haluaa palkata sen, josta koituu firmalle vähiten vahinkoa. Työtön tulee liian usein firmaan tekemään tuhojaan, ei tekemään töitä. Verkostot on sitä varten, että saadaan vinkki hyvästä työntekijästä eli suhteilla pelataan, se on jokaisen etu. Paitsi sen, joka tekee työnsä niin huonosti, ettei kukaan uskalla suositella.

Olisiko lähteitä tälle väitteelle, että työtön tulee firmaan tekemään tuhojaan?

Nimenomaan KOSKA se työntekijä on kallis investointi, silloin RATKAISEE koulutus ja kokemus, ei suinkaan se, onko se tyyppi nyt siskon kummin kaima vai naapurin Pertti. Hyvä tyyppi on täysi turhake jos ei tee työtään kunnolla ja se, ettei ole niitä ns. verkostoja ei tarkoita, etteikö olisi hyvä tyyppi.

-ap

Vierailija
79/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota työttömien hylkimistä on ollut aina. Puoli vuotta ei ole vielä paha, mutta sen yli ihminen muuttuu jostain syystä mädäksi monen työnantajan silmissä. Nuo ukrainalaisten rahtaajat ovat työnantajana alinta kastia. Ovat kyvyttömiä esim maksamaan TESin mukaista palkkaa. "Kaikki mulle heti nyt". En haluaisi tuollaisen yrittäjän firmaan töihin.

Vierailija
80/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mihin olet ap hakenut? Yliopistoon voi päästä (tai amkiin) helposti tekemällä ensin avoimen puolella tietyn määrän opintoja. Kyllä jonnekin koulutukseen aina pääsee, mutta ilmeisesti olet rajannut aika monta alaa pois. Jollei muu auta, niin mene lukioon korottamaan arvosanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi