Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mahdottoman vaikeaa voi olla vakituisen työpaikan saaminen tai edes kouluun pääseminen?

Vierailija
13.08.2021 |

Koko työelämä on ihan päin seiniä.
Ja useimmat ideat, joita tyrkytetään, on ihan syvältä ja täysin irtaantuneita todellisuudesta.

Tyyliin:
mikset mene oppisopimukselle?
Yritetty on, yhtäkään firmaa ja yrittäjää ei kiinnosta kouluttaa.

mikset vain mene töihin?
ne kerrat, kun olen vain kävellyt sisään firmoihin, joihin ylipäätään voi kävellä sisään, ja ilmoittanut tulevani töihin, minut on joko naurettu pihalle tai neuvottu täyttämään hakemus netissä.

mikset valitse aloja jotka työllistää?
enpä tiennyt nuorena että valitsemani ala x ei työllistä jatkossa. Kenelläkään ei ole kristallipalloa. Lisäksi elämässä tulee eteen erilaisia asioita, jotka pistää suunnitelmat uusiksi. Esim. sairastuminen, perhe.

mikset vaihda alaa?
koko ajan yritetään, mutta minnekään ei pääse. Niin valtava määrä hakijoita, vain pieni prosentti pääsee sisään ja on ensikertalaiskiintiöt. Haettu myös aloille, joissa kova työvoimapula. Ei tee eroa. Ei pääse niin ei pääse.

mikset hae muihin kuin isompiin kaupunkeihin?
on haettu, ei eroa.

mikset mene amikseen alalle x, siellä on töitä?
terveydellisistä tai soveltumattomuussyistä minä tai moni muu ei voi noin vaan valita vain mitä tahansa alaa. Pitää olla siihen kykenevä ja edes jollain tasolla motivoitunut ja kiinnostunut ja alalle sopiva. Matemaattisesti lahjattomalle ei sovi alat, joissa matikkaa vaaditaan. Aralle ja sosiaalisista vaikeuksista kärsivälle tai ihmisistä viis veisaavalle ei sovi hoitoala. Allergiselle ei sovi kampaamon työ. Jne. Jne.

eli sä et vaan haluu töihin?!?
ei pidä paikkaansa, kyllä haluan. Ja koko ajan yritän. Mihinkään ei pääse, minnekään en kelpaa.

Suurin osa ihmisistä yrittää parhaansa niissä raameissa, jotka heillä on. Kaikki ei vaan pysty kaikkeen eikä sovi kaikkeen. Periaatteessa meillä on tässä maassa mahdollisuuksien tasa-arvo, mutta miten se toteutuu käytännössä onkin kokonaan eri juttu.

Alanvaihtajana olen järkyttynyt siitä, miten vaikeaa alan vaihtamisesta on tehty. Ja opintoja pitäisi myös rahoittaa työssä käymällä. Töitä on vaikeaa saada, haki sitten ihan mitä tahansa. En kelvannut edes puhelinmyyntiin vakuutusyhtiölle kun sellaistakin hain. Näin esimerkkinä.

Mihinkään työhön tai kouluun ei vain mennä. Niihin haetaan. Sitten jännätään, osuuko arpa omalle kohdalle vai ei.

Kommentit (233)

Vierailija
41/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet monessa asiassa oikeassa.

Erityisesti ihmettelen, ettei kukaan ole nostanut julkiseen keskusteluun sitä, että nykyään pitää hankkia koko ajan uusia koulutuksia - mutta millä rahalla? Ei opintotukea saa 5-10 tutkintoon, eikä koko ajan voi ottaa lainaa. Työtä ei välttämättä saa niin että sillä saisi leivän suuhun opiskellessa eikä työtön SAA opiskella.

Nykyään työtön kylläkin saa opiskella. Tietosi ovat jostain kymmenen vuoden takaa.

Vierailija
42/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä aloitus, mutta en ole samaa mieltä siitä, että työn pitäisi "olla edes jotenkuten mielenkiintoista". Ihan surkeista töistä olen itse aloittanut mentaliteetilla, että se on parempi kuin ei mitään. Sieltä sitten edennyt parempiin hommiin. Ei työn tarvitse olla hauskaa.

Samaa mieltä. Mä aloitin työurani lukion jälkeen sairaalassa lastenpsykiatrisella osastolla sairaala-apulaisen sijaisena. En kiljunut riemusta, kun joku lapsi oli taas kerran hieronut omaa ulostettaan huoneen seinät täyteen just enenn työvuoroni loppumista, mutta saipahan siitä ainakin palkkaa. 

Tällaiset kommentit on aivan joutavia kun te ette tiedä, mitä minä tai joku muu tuntematon pitää mielenkiintoisena tai millaista työkokemusta meillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no eiköhän ne pääsykokeet poistu sote-alata lähivuosina ja kaikki työttömät pakotetaan sinne, halusi tai ei ja oli kykyjä tai ei.

Ei tule tapahtumaan ellei haluta hoitajiksi lisää Aino Nykoppeja tai insuliinihoitajia.

Vierailija
44/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet monessa asiassa oikeassa.

Erityisesti ihmettelen, ettei kukaan ole nostanut julkiseen keskusteluun sitä, että nykyään pitää hankkia koko ajan uusia koulutuksia - mutta millä rahalla? Ei opintotukea saa 5-10 tutkintoon, eikä koko ajan voi ottaa lainaa. Työtä ei välttämättä saa niin että sillä saisi leivän suuhun opiskellessa eikä työtön SAA opiskella.

Nykyään työtön kylläkin saa opiskella. Tietosi ovat jostain kymmenen vuoden takaa.

Työtön saa opiskella avoimessa korkeakoulussa vähäisen määrän opintopisteitä (ei tutkintoon johtavaa) ennen kuin tuet katkeaa. Ei saa olla päätoiminen opiskelija.

Jos haluaa olla päätoiminen opiskelija ja opiskella työttömyysetuudella, se myönnetään harkinnanvaraisesti jos opintoihin x on relevantti syy. Esim ei työllisty alalla a joten alkaa opiskella paremmin työllistävää alaa b.

Eli on mahdollista opiskella työttömänä, mutta ei se niin yksinkertaista ole kuin mitä jotkut kuvittelevat.

Vierailija
45/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kun mulle ei kumpikaan ole ollut vaikeaa eikä lähipiirissä kellekään. Eikä me mitään kultapossuja olla vaan ihan tavallisia.

Käytä ihmeessä kaikki temin palvelut ammatinvalintapsykologia ja työttömän maksutonta terveystarkastusta myöten, kyllä sä apuja saat kunhan itse pyydät.

Aktiivisuus on eduksi.

Vierailija
46/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuossa äsken erään paikallisen työnantajan facebook kirjoittelua ja tämän yrittäjä kaverin.

Molemmat oli vakaasti sitämieltä etteivät yhtään työtöntä tule palkkaamaan ja että ulkomailta tulee kiireesti saada tntekijöitä.

Myös työttömien suuret avustukse herätti katkeruutta ja kuuulemma alkaa työnteko maistumaan kun otetaan avustukset pois.

Sitä jäin miettimään että miten ne työttömät pääsee töihin silloin jos avustukset otetaan pois ja jos työnantajat ei työttömiä palkkaa?

Esitin näille myös tämän kysymyksen, vielä eivät ole vastanneet.

Ilmoita tästä esim.iltalehteen, tee asia julkiseksi.

Vierailija
47/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun mulle ei kumpikaan ole ollut vaikeaa eikä lähipiirissä kellekään. Eikä me mitään kultapossuja olla vaan ihan tavallisia.

Käytä ihmeessä kaikki temin palvelut ammatinvalintapsykologia ja työttömän maksutonta terveystarkastusta myöten, kyllä sä apuja saat kunhan itse pyydät.

Aktiivisuus on eduksi.

Miksi oletat (kommenttisi sävy on olettava), etten minä tai joku muu kaltaiseni ole aktiivinen ja käytä noita mainitsemiasi palveluja?

Aikamoinen tuttavapiiri sulla, jos kenelläkään siinä ei ole työllistymis- tai opiskelemaanpääsemisvaikeuksia. Ymmärräthän, ettei tuttavapiirisi ole kuin mitätön sektori väestötasolla etkä voi vetää yleistyksiä sen perusteella. Aloituksessa mainitut ongelmat eivät ole vain henkilökohtainen tragediani vaan kansallisen tason ongelma.

-ap

Vierailija
48/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Jonnekin sairaanhoitajaopintoihin oli valintakokeen raja monessa paikassa joku 60 pistettä. Sen saa kasaan pienellä matikan kertaamisella. Tai ostamalla joku 200-300 euron valmennuskurssi. Ei ole iso uhraus tulevaisuudesta.

Yritä nyt edes.

Nyt oli kyllä väsynyt kommentti.

Tiedätkö mitä? Kaikki ei sovi sairaanhoitajiksi. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi asiaa?

Tai sitä, että kun matikkapäätä ei yksinkertaisesti ole, niin se ei kertaamallakaan juuri parane. Samaan tapaan kuin jos et ole taiteellisesti lahjakas, ei susta tule taidemaalaria tai piirtäjää sillä, että kertaat ja ostat valmennuskurssin.

Korkeakouluihin voi hakea max. viiteen paikkaan kerrallaan. Tiesitkö sitäkään?

Olisihan se mukavaa jos voisi hakea vaikka 10-20, silloin mahdollisuudet päästä edes johonkin kasvaisivat oleellisesti siitä, että hakee vain niihin viiteen ja jokaiseen jää vain varasijoille.

Tosi väsynyttä on ainoastaan sun valittaminen.

Matikankursseja on mahdollisuus käydä ilmaiseksi netissä. Vaikka kuinka. Kyllä sen oppii, kun vaan päättää oppia.

Kaikista ei ole sairaanhoitajaksi nönnönnööö, mitä jos hakisit sitten itseäsi kiinnostavalle alalle? Ja kaikista ei voi tulla jotain musiikkipedagogia, tajua se, ja hae myös jollekin toiselle alalle, äläkä käytä koko loppuelämääsi valittamiseen!

Ärsyttää tällaiset kitisijät. Ratkaisun avaimet kun ovat teidän omissa käsissänne.

Lääkelaskuihin ei tarvita lukion pitkää matikkaa. Ihan riittää yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaito, jotka opitaan jo alakoulussa. Edes neliöjuuria tai potenssilaskuja tarvita. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja (aikoinaan lukion pitkän matikan opiskellut) ja sittemmin it-alalle vaihtanut. Ihmettelen kyllä, vieläkö hoitajat laskevat lääkeannokset päässään tai paperilla. Siis eikö potilastietojärjestelmissä ole jo toimintoa, johon vain syötetään tarvittavat arvot ja saa lopputulokseksi potilaalle annettavan määrän? Eihän tuollaisen pikkusoftan tekemiseen mene kuin 5-10 minuuttia. 

Vierailija
49/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajien markkinat nyt, joka paikkaan paljon hakijoita. Puhun nyt siis oikeista työpaikoista, en feissareista tai puhelinmyyjistä.

Minulla on korkeakoulututkinto, työkokemusta omalta alalta 15 vuotta. Yli vuosi meni, ennen kuin sain uuden vakituisen työn.

Minun ongelmani:

* Olen nainen, vieläpä yli 40 v ja vielä ylipainoinen

* Olen introvertti, en hölötä joutavia

* En juoruile enkä katso telkkarista visailua ja kisailua, joten kahvipöytäkeskusteluun on vaikea osallistua

* Olen huono kertomaan osaamisestani

* En kikata ja flirttaa miehille, en myöskään esitä tyhmempää kuin olen

* En asu enkä muuta pk-seudulle

I feel you sis..

Vierailija
50/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajien markkinat nyt, joka paikkaan paljon hakijoita. Puhun nyt siis oikeista työpaikoista, en feissareista tai puhelinmyyjistä.

Minulla on korkeakoulututkinto, työkokemusta omalta alalta 15 vuotta. Yli vuosi meni, ennen kuin sain uuden vakituisen työn.

Minun ongelmani:

* Olen nainen, vieläpä yli 40 v ja vielä ylipainoinen

* Olen introvertti, en hölötä joutavia

* En juoruile enkä katso telkkarista visailua ja kisailua, joten kahvipöytäkeskusteluun on vaikea osallistua

* Olen huono kertomaan osaamisestani

* En kikata ja flirttaa miehille, en myöskään esitä tyhmempää kuin olen

* En asu enkä muuta pk-seudulle

I feel you sis..

Oispa mulla joskus työkavereina sellaisia kuin te.

-ap, kolmas samanlainen

Vierailija
51/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä aloitus, mutta en ole samaa mieltä siitä, että työn pitäisi "olla edes jotenkuten mielenkiintoista". Ihan surkeista töistä olen itse aloittanut mentaliteetilla, että se on parempi kuin ei mitään. Sieltä sitten edennyt parempiin hommiin. Ei työn tarvitse olla hauskaa.

Samaa mieltä. Mä aloitin työurani lukion jälkeen sairaalassa lastenpsykiatrisella osastolla sairaala-apulaisen sijaisena. En kiljunut riemusta, kun joku lapsi oli taas kerran hieronut omaa ulostettaan huoneen seinät täyteen just enenn työvuoroni loppumista, mutta saipahan siitä ainakin palkkaa. 

Tällaiset kommentit on aivan joutavia kun te ette tiedä, mitä minä tai joku muu tuntematon pitää mielenkiintoisena tai millaista työkokemusta meillä on.

Pointtini olikin, että työ kuin työ. Ja sitten hakee sitä parempaa ja mieluisampaa paikkaa. Ikävä tosiasia on, että kun työttömyys jatkuu riittävän pitkään, työnantajat eivät enää palkkaa. Ei tarvitse, kun on niitäkin hakijoita, jotka eivät ole olleet pitkään työttöminä. 

Vierailija
52/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo. Jonnekin sairaanhoitajaopintoihin oli valintakokeen raja monessa paikassa joku 60 pistettä. Sen saa kasaan pienellä matikan kertaamisella. Tai ostamalla joku 200-300 euron valmennuskurssi. Ei ole iso uhraus tulevaisuudesta.

Yritä nyt edes.

Tiedätkö mitä? Kaikki ei sovi sairaanhoitajiksi. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi asiaa?

Tai sitä, että kun matikkapäätä ei yksinkertaisesti ole, niin se ei kertaamallakaan juuri parane. Samaan tapaan kuin jos et ole taiteellisesti lahjakas, ei susta tule taidemaalaria tai piirtäjää sillä, että kertaat ja ostat valmennuskurssin.

Olisihan se mukavaa jos voisi hakea vaikka 10-20, silloin mahdollisuudet päästä edes johonkin kasvaisivat oleellisesti siitä, että hakee vain niihin viiteen ja jokaiseen jää vain varasijoille.

Matikankursseja on mahdollisuus käydä ilmaiseksi netissä. Vaikka kuinka. Kyllä sen oppii, kun vaan päättää oppia.

Kaikista ei ole sairaanhoitajaksi nönnönnööö, mitä jos hakisit sitten itseäsi kiinnostavalle alalle? Ja kaikista ei voi tulla jotain musiikkipedagogia, tajua se, ja hae myös jollekin toiselle alalle, äläkä käytä koko loppuelämääsi valittamiseen!

Ärsyttää tällaiset kitisijät. Ratkaisun avaimet kun ovat teidän omissa käsissänne.

Lääkelaskuihin ei tarvita lukion pitkää matikkaa. Ihan riittää yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaito, jotka opitaan jo alakoulussa. Edes neliöjuuria tai potenssilaskuja tarvita. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja (aikoinaan lukion pitkän matikan opiskellut) ja sittemmin it-alalle vaihtanut. Ihmettelen kyllä, vieläkö hoitajat laskevat lääkeannokset päässään tai paperilla. Siis eikö potilastietojärjestelmissä ole jo toimintoa, johon vain syötetään tarvittavat arvot ja saa lopputulokseksi potilaalle annettavan määrän? Eihän tuollaisen pikkusoftan tekemiseen mene kuin 5-10 minuuttia. 

Et ymmärrä, että henkilölle jolla on matemaattisia hahmotusvaikeuksia, ne helpotkin laskut voi olla (joskus) liikaa. Itsekin saatan joskus laskea jonkun tyhmän helpon laskun väärin ja olla hups eiku ai niin...

Mieti kun tämmöinen oho, hups laskisi lääkkeitä. 

Vierailija
53/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt edes.

Et ymmärrä, että henkilölle jolla on matemaattisia hahmotusvaikeuksia, ne helpotkin laskut voi olla (joskus) liikaa. Itsekin saatan joskus laskea jonkun tyhmän helpon laskun väärin ja olla hups eiku ai niin...

Ymmärrän, mutta just siksi ihmettelinkin, miksi upotetaan miljardeja euroja potilastietojärjestelmiin, joissa ei ole edes noin simppeliä toimintoa. 

Vierailija
54/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini olikin, että työ kuin työ. Ja sitten hakee sitä parempaa ja mieluisampaa paikkaa. Ikävä tosiasia on, että kun työttömyys jatkuu riittävän pitkään, työnantajat eivät enää palkkaa. Ei tarvitse, kun on niitäkin hakijoita, jotka eivät ole olleet pitkään työttöminä. 

Minutkin kasvatettiin noin, että töitä pitää tehdä. Mutta tiedätkö mitä? Kolikolla on kääntöpuoli.

Kun ottaa vastaan niitä muita töitä kuin koulutustaan vastaavia, sitä kauemmin lipuu mahdollisuus koskaan saada niitä koulutusta vastaavia. Kun on vuoden pari tehnyt hanttihommia, koska pakkohan jotain töitä on tehdä, oman alan hommien hakeminen alkaa olla jo aika turhaa.

"Jaa sää ootkin ollu tollasissa hommissa."

Myöhemmin: valitettavasti valintamme blaablaa, valitsimme kokeneemman joka on jo alalla"

Ja näin sinne omalle alalle ei koskaan pääse ja koulutus valuu hukkaan.

Kerran minulle myöskin sanottiin työhaastattelussa, että "sä et näytä tietävän mitä haluat tehdä" kun cv:ssä on silppua.

Ajatella, että joku on niin jumalattoman tyhmä kuin tuo haastattelija. Eli ei arvostettu ahkeruutta, tulkitaan se vain niin että sekoilen työsuhteesta toiseen kuin se olisi jokin valinta- ja mieltymyskysymys.

Nyt mun valmistumisesta on pari vuotta. Kerran olen päässyt oman alan työhaastatteluun. Muuten jatkan sitten huonosti palkattuja hanttihommia ja makselen isoa opintolainaa takaisin miettien, mitä olisi voinut tehdä toisin.

Eli ei se niin mene kuten näissä keskusteluissa jostain syystä aina oletetaan ja provoillaan, että "sä vaan nirsoilet" ja "pitää ottaa kaikki työ vastaan" jne. Ei se oikeasti ole  noin yksinkertaista ja kaikella on seurauksensa. Valitettavasti.

-ap

Vierailija
55/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä nyt edes.

Ymmärrän, mutta just siksi ihmettelinkin, miksi upotetaan miljardeja euroja potilastietojärjestelmiin, joissa ei ole edes noin simppeliä toimintoa. 

Lisään vielä, että eihän esim kaupan kassalla ole enää muutamaan vusikymmeneen laskettu, paljonko asiakkaalle pitää antaa takaisin rahaa, jos asiakas ojentaa esim 50 euron setelin. 

Vierailija
56/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkaa korostetaan aivan liikaa joka paikassa nykyään. Siis ihan turhan takia.

Harvoilla aloilla oikeasti tarvitaan pitkän matikan osaamista.

Miksi Suomessa on niin älyttömiä vaatimuksia eri aloille? Miksi pitää osata asioita, joita ei oikeasti sillä alalla tarvita?

Vierailija
57/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin tuossa äsken erään paikallisen työnantajan facebook kirjoittelua ja tämän yrittäjä kaverin.

Molemmat oli vakaasti sitämieltä etteivät yhtään työtöntä tule palkkaamaan ja että ulkomailta tulee kiireesti saada tntekijöitä.

Myös työttömien suuret avustukse herätti katkeruutta ja kuuulemma alkaa työnteko maistumaan kun otetaan avustukset pois.

Sitä jäin miettimään että miten ne työttömät pääsee töihin silloin jos avustukset otetaan pois ja jos työnantajat ei työttömiä palkkaa?

Mitä helvettiä oikeesti??? D: Oon kuullut tätä monesta paikasta.

"Hyi, työttömiä ei ainakaan oteta!" Siis miksi ei voida ottaa sitä joka sitä työtä eniten kaipais? Jättääkö ne oikeasti pätevän ihmisen palkkaamatta jos tämä onkin ollut hetken työtön?

Näille toivois kyllä sitä, että firmat menis nurin ja joutuisivat itse työnhakuun. 

Toinen näistä ukoista joka on erikoistunut tuomaan Ukranalaisia maahan, käytti niinkin fiksua nimitystä työttömistä kuin raakit.

Mutta täytyy ymmärtää näitä, koska kyseessähän on vain halpatyövoiman maahantuonti mistä nämä yrittäjät on huolissaan. Ei näitä suomalainen työtön kiinnosta pätkääkään, vaan ainoastaan että saavat jatkossakin ja kenties helpommin uittaa näitä ukranalaisia firmojensa työmaille. Tuleehan se halvaksi kun vuokrataan Jevgeneille vanha navetta missä asua ja palkkaa 8 euroa tunti ja sitten itketään Sannalle kun ei suomalaiselle kelpaa, kun saavat niin hyvin rahaa yhteiskunnalta.

Vierailija
58/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minutkin kasvatettiin noin, että töitä pitää tehdä. Mutta tiedätkö mitä? Kolikolla on kääntöpuoli.

Kun ottaa vastaan niitä muita töitä kuin koulutustaan vastaavia, sitä kauemmin lipuu mahdollisuus koskaan saada niitä koulutusta vastaavia. Kun on vuoden pari tehnyt hanttihommia, koska pakkohan jotain töitä on tehdä, oman alan hommien hakeminen alkaa olla jo aika turhaa.

"Jaa sää ootkin ollu tollasissa hommissa."

Myöhemmin: valitettavasti valintamme blaablaa, valitsimme kokeneemman joka on jo alalla"

Ja näin sinne omalle alalle ei koskaan pääse ja koulutus valuu hukkaan.

Kerran minulle myöskin sanottiin työhaastattelussa, että "sä et näytä tietävän mitä haluat tehdä" kun cv:ssä on silppua.

Ajatella, että joku on niin jumalattoman tyhmä kuin tuo haastattelija. Eli ei arvostettu ahkeruutta, tulkitaan se vain niin että sekoilen työsuhteesta toiseen kuin se olisi jokin valinta- ja mieltymyskysymys.

Nyt mun valmistumisesta on pari vuotta. Kerran olen päässyt oman alan työhaastatteluun. Muuten jatkan sitten huonosti palkattuja hanttihommia ja makselen isoa opintolainaa takaisin miettien, mitä olisi voinut tehdä toisin.

Eli ei se niin mene kuten näissä keskusteluissa jostain syystä aina oletetaan ja provoillaan, että "sä vaan nirsoilet" ja "pitää ottaa kaikki työ vastaan" jne. Ei se oikeasti ole  noin yksinkertaista ja kaikella on seurauksensa. Valitettavasti.

-ap

Toinen vaihtoehto työttömyysaikana on tietenkin päivittää ammatillista osaamistaan. Jos siis ei tarvitse rahaa hanttihommia tekemällä vaan työttömyyskorvaus riittää. Tai voi tehdä molempia. Mutta jos työttömyys venyy, työnantajaa kyllä kiinnostaa, mitä on tehnyt työttömyysajan. Eli onko käyttänyt ne pari vuotta nukkumalla pitkään, pelaamalla pleikkaa ja syljeskelemällä kattoon vai käymällä edes jossain töissä ja/tai opiskellut jotain. 

Vierailija
59/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei tässäkään ole logiikkaa. Niihin "työ kuin työ"-töihin jää myös aina joku valitsematta. Osa jää aina valitsematta= työttömyys jatkuu siis. Miten se on henkilön vika jos häntä ei vain valita millään? Ei ihminen voi muuttaa koko persoonaansa introvertista vaikkapa ekstrovertiksi ja pysyä sellaisena ja on kohtuutonta vaatia jotain energiapilleriä ikijaksajaa joka ikiseen työhön, vaikka riittäisi ihan normaali tyyppi jolla on tavallinen ÄÖ.

Vierailija
60/233 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä oikeesti??? D: Oon kuullut tätä monesta paikasta.

"Hyi, työttömiä ei ainakaan oteta!" Siis miksi ei voida ottaa sitä joka sitä työtä eniten kaipais? Jättääkö ne oikeasti pätevän ihmisen palkkaamatta jos tämä onkin ollut hetken työtön?

Näille toivois kyllä sitä, että firmat menis nurin ja joutuisivat itse työnhakuun. 

Toinen näistä ukoista joka on erikoistunut tuomaan Ukranalaisia maahan, käytti niinkin fiksua nimitystä työttömistä kuin raakit.

Mutta täytyy ymmärtää näitä, koska kyseessähän on vain halpatyövoiman maahantuonti mistä nämä yrittäjät on huolissaan. Ei näitä suomalainen työtön kiinnosta pätkääkään, vaan ainoastaan että saavat jatkossakin ja kenties helpommin uittaa näitä ukranalaisia firmojensa työmaille. Tuleehan se halvaksi kun vuokrataan Jevgeneille vanha navetta missä asua ja palkkaa 8 euroa tunti ja sitten itketään Sannalle kun ei suomalaiselle kelpaa, kun saavat niin hyvin rahaa yhteiskunnalta.

Pliis laita tosta juttuvinkkiä johonkin! Tämmösen suhtautumisen täytyy loppua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi