Yrittäjät vituttaa.
Lähipiiristä löytyy kaksi näitä "kolmeen vuoteen ei päivääkään lomaa" -yrittäjiä.
No ne yrittäjän päivän työt saattaa olla puhelimeen vastaaminen tai sähköpostien tarkastaminen. Aika helvetin paljon rennompaa kun tavallisilla työntekijöillä.Tää yrittäjä aina kieltäytyy sopimasta etukäteen menoja "kun töistä ei koskaan tiedä". Aargh!
Itse tarkastan aina s-postit ja vastaan työpuheluihin, vaikka ne tulis viikonloppuna tai illalla. En silti valita kaikille, kuinka taas jouduin tekemään töitä 24/7.
Kommentit (107)
No jaa, silloin kun vielä palkkatöissä oli, niin kyllä se kamalin valitus tuntui aina työpaikan kahvipöydässä käyvän. Palkat huonoja, työajat kamalia, tykypäivien ohjelma perseestä, pikkujouluissa liian vähän ilmaista viinaa, työkaverit saatanasta, pomo ei antanutkaan lomaa silloin ja silloin, täytyi hakea saikkua sen sijaan, vähän vaan valehtelin että vatsaan sattuu plaaplaaplaa.
Valittaminen nyt kuuluu ihmisluontoon. Aika monet yrittäjät kuitenkin kuuluvat valittamisensa perään sanovan, että "mutta on tämä kyllä antoisaakin". Ainakin silloin, jos yrittäjyyteen on lähdetty vapaaehtoisesti ja sillä suurin piirtein itsensä elättää :)
Mielestäni siinä vaiheessa, jos on laittanut koko omaisuutensa likoon, painaa töitä niska limassa ja on osittain joutunut luopumaan sosaaliturvastaan, on ansainnutkin pienen oikeuden valittaa. Samoin toki työntekijät.
Puolin ja toisin olisi hyvä muistaa myös se kiitollisuus että on ylipäätään töitä ja mahdollisuus yrittää. Varsinkin näinä aikoina.
Jos yrittäjät vituttaa, niin pidä niihin enemmän etäisyyttä. Pakkoko on ängetä sellaiseen seuraan, jossa et viihdy.
Oi voi...on teillä käsitykset yrittämisestä. Itse ainakin joudun yksityisyrittäjänä tekemään kaiken työmaalla itse, siis asiakashoidot, kirjaus, kirjapitoa (pää työ kirjanpidossa ulkoistettu), siivous, pankissa asiointi, puhelimeen vastaus, tilausten tekeminen, inventaariot, mainonnan suunnittelu jne. Todellakin kuuluu työn kuvaan muutakin kuin vaan se mitä asiakkaat näkevät.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:08"]
Kukas kusi sinun aamumuroihin? Itsekin olen yrittäjä ja siihen puhelimeen tai sähköpostiin on vastattava tarvittaessa. Kyllä ne asiakkaat löytää jonkun muun jos minua ei tavoita. Ja jos vakkariasiakas haluaa päästä lauantai-iltana eikä ole jotain tärkeämpää niin teen kaikkeni että pääsen paikalle. T. 23v hierojayrittäjä.
[/quote]
Täytyy sanoa, että itselläni ei kyllä olisi otsaa vaatia ketään hieromaan minua lauantai-iltana, vaikka olisi tuttukin. Tai sitten pitäisi olla niin kipeä, ettei sängystä ylös pääsisi.
[/quote] No kyllä näitä löytyy. Harvoin ehkä, mutta silti. Ja kyllä asiakkaan eteen tekee melkein mitä vain, varsinkin kun on puolisen vuotta vasta hommaa tehnyt. Ei ole varaa kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:08"]
Kukas kusi sinun aamumuroihin? Itsekin olen yrittäjä ja siihen puhelimeen tai sähköpostiin on vastattava tarvittaessa. Kyllä ne asiakkaat löytää jonkun muun jos minua ei tavoita. Ja jos vakkariasiakas haluaa päästä lauantai-iltana eikä ole jotain tärkeämpää niin teen kaikkeni että pääsen paikalle. T. 23v hierojayrittäjä.
[/quote]
Äitini
Olen elänyt hänen yrittämisensä kanssa koko elämäni ja tiedän tasan tarkkaan miten paljon se todella vie aikaa. Ennen ymmärsin kun sitä lankapuhelinta piti oikeasti vahtia kotona. Nykyisin kännykän aikana, en vaan voi ymmärtää marttyyrimäistä valitusta.
Molemmissa on puolensa. Mieheni on yrittäjä ja kyllä vaan, hän on arkisin kiinni siinä puhelimessa, mutta n. klo 16 jälkeen yleensä puhelimet lakkaavat soimasta ja viikonloppuisin harvemmin kukaan soittaa. Välillä kadehdin hänen työtään, koska itse teen fyysisesti raskasta vuorotyötä, hän istuu konttorilla 8-16 tietokoneen ääressä. Mutta toisaalta, en todellakaan haluaisi niin suurta vastuuta. Kaikki palkat, verot ym pitää huolehtia maksuun (toki kirjanpitäjä huolehtii isosta osasta). Sitten pitää vastata niille kaikille nuriseville asiakkaille jotka valittavat mm. liian kalliista hinnoista (näitä on paljon), mahdollisesti lähteä sen asiakkaan luokse tarkistamaan työn laatu jos asiakas niin vaatii jne. Sitten on 6 messut vuodessa, eri kaupungeissa ja siellä pitää viettää koko viikonloppu. On tapaamisia, palavereja, koulutuksia työntekijöille. Pitää hoitaa autot, hotellit, ai niin se Pekka tarvi 500e kottia, no laitetaampa kun se nyt kello kahdeksan illallla soitti rahattomana. Pitää rekrytoida lisää työntekijöitä ja aikaa menee haastatteluihin ja miettimiseen että kukas se nyt olisikaan pätevä. Sitten työntekijät sairastavat, pitää itse hoitaa kohteet loppuun, koska niin on luvattu tai vaihtoehtoisesti siirtää jollekin toiselle työntekijälle. Oho, nyt tuli palkattua lusmuilija-saikuttaja, mitenhän siitä pääsee puolen vuoden jälkeen eroon? No eipä mitenkään, pitää vaan odotella että se sössii jotain ja antaa varoituksia. Muuten on liitot hengittämässä niskaan ja oikeusjuttu edessä laittomasta irtisanomisesta.
Toisaalta voit pitää päivän vapaata jos kalenteri ei ole täynnä, lomaa saa laittamalla soitonsiirron toiselle vastaavalle ja olemlla vain pois. Tämä ei tietenkään toimi yrittäjillä jotka tekevät yksin kaiken.
Sillä aikaa minä käyn omissa töissäni, joka päivä samaa tylsää hommaa, mutta eipähän tule yllätyksiä.
Ja tuosta unohtui kaikki sähköpostit, nettisivut, työvaatteiden tilaus ja suunnittelu, markkinointi.. Lista on loputon :D
Mutta munkin mies on tyytyväinen, ikinä ei ole valittanut.
Yrittäjät ärsyttävät.
pitävät meteliä itsestään ja kertovat koko ajan, kuinka vaikeaa heillä on verrattuna duunareihin, jotka ei tee mitään.
Kaikki on vaikeaa. Veroja pitää maksaa, töitä tehdään 24/7/365.
Sitten kunnon selostettu, miten helevetillistä se yrittäjän elo on, lopuksi todetaan, että kateus on pahinta. Kaikki kuulemma kadehtivat yrittäjiä.
En jumalauta tajua, miksi kukaan muka kadehtii teitä, kun elämänne selvästi on tuskaa ja helvettiä kauhean työmäärän, hirveiden asiakkaiden, verottajan ja työntekijöiden takia. Itse en kadehdi yhtään, kun kerran on noin hirveää olla yrittäjä. Lisäksi, FYI. Tässä maassa muutkin kuin yrittäjät tekevät töitä. Julkisella puolella työskentely ei tarkoita sitä, että juodaan kahvia ja pyöritellään peukaloita, kuten te näytte luulevan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:14"]
Olisitte työpaikoistanne kiitollisia yrittäjille, heiltä se raha tulee niin omille työntekijöilleen kuin julkiselle puolelle.
[/quote]
Mukava ajatus mutta epätosi.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:14"]
Olisitte työpaikoistanne kiitollisia yrittäjille, heiltä se raha tulee niin omille työntekijöilleen kuin julkiselle puolelle.
[/quote]
Mukava ajatus mutta epätosi.
[/quote]
Miten niin muka epätosi? Mistä luulet palkkasi tulevan? Jos olet julkisella puolella niin joo, valtio maksaa palkkasi, mutta mistä valtio saa sen rahan? mm. verotuloista, joita me kaikki maksamme. Yritykset maksavat todella paljon erilaisia veroja, ihan kaikesta. Myös veroja maksavat yksityisten työpaikkojen työntekijät, joiden palkan maksaa TADAA yrittäjä. Jos olet yksityisellä, niin jos ei joku joskus olisi päättänyt ruveta yrittäjäksi ja perustaa yritystä niin eipä sinullakaan olisi töitä. Suomi tarvitsee lisää yrittäjiä noustakseen tästä suosta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 08:53"]
Yrittajapersoonat nyt ovat itsekkäitä ja röyhkeitä. Sellaiset usein ryhtyvät yrittäjiksi. Ei siinä pärjää muuten.
[/quote]
Minusta itsekästä ja röyhkeää on olla palkansaaja. Kaikesta valitetaan ja odotetaan, että kaikki etuudet kuuluvat itselle, vaikka ei tekisi yhtään mitään. Aina mankumassa lisää. Ette ymmärrä, miten etuoikeutettuja olette, kun ay-väki on neuvotellut teille niin upeat oikeudet. Työnantaja maksaa eläkemaksunne ja kesälomarahanne. Minä yrittäjänä maksan joka kuukausi 800 euroa pelkkää eläkevakuutustani ja siitä hyvästä tulen joskus saamaan eläkettä noin 1200 euroa kuussa, jos jaksan puurtaa 65-vuotiaaksi.
yrittäjä
Suomessa pk-yrittäjät mieluusti kertovat maksavansa julkisten palkat. Mutteivat he kyllä niitä maksa. Suuryritykset täällä sitä tulosta tekee. Ja yhtälailla veroja maksavat kaikki muutkin. Ette te yrittäjät ainoita veronmaksajia tässä maassa ole :D
Juuri tän öyhöttämisen takia teitä inhotaan. Tuntemani kampaajayrittäjä hokee tätä samaa. Hän maksaa omien sanojensa mukaan opettajien ja lääkäreiden palkat.
Totuus. Yrityksensä tuottaa sen 60 000 euroa vuodessa. Niistä maksetuilla veroilla ei vielä kuuhun mennä.
Yrittäjät myös usein unohtavat, missä he ovat ammattitaitonsa hankkineet ja kenen rahoilla. Ette te ole peruskouluanne ja amitsuanne itse maksaneet. Yhteiskunnan rahoilla on teidät koulutettu ja konkurssin tultua me teidät elätämme.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:44"]
Suomessa pk-yrittäjät mieluusti kertovat maksavansa julkisten palkat. Mutteivat he kyllä niitä maksa. Suuryritykset täällä sitä tulosta tekee. Ja yhtälailla veroja maksavat kaikki muutkin. Ette te yrittäjät ainoita veronmaksajia tässä maassa ole :D
[/quote]
Yritykset/yrittäjät ovat välillisesti niitä ainoita veronmaksajia. Ilman yritystä ja sitä yrittäjää, joka yrityksen joskus perusti, ei olisi ainoatakaan tuloveronmaksajaa. Yrittäjä hankkii teille palkansaajille työt. Kumartakaa kiitollisina!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:48"]
Juuri tän öyhöttämisen takia teitä inhotaan. Tuntemani kampaajayrittäjä hokee tätä samaa. Hän maksaa omien sanojensa mukaan opettajien ja lääkäreiden palkat.
Totuus. Yrityksensä tuottaa sen 60 000 euroa vuodessa. Niistä maksetuilla veroilla ei vielä kuuhun mennä.
Yrittäjät myös usein unohtavat, missä he ovat ammattitaitonsa hankkineet ja kenen rahoilla. Ette te ole peruskouluanne ja amitsuanne itse maksaneet. Yhteiskunnan rahoilla on teidät koulutettu ja konkurssin tultua me teidät elätämme.
[/quote]
Älä puhu, kun et tiedä. Jos yrittäjä joutuu konkurssiin, hän ei saa mitään työttömyystukia, kuten te palkansaajaluuserit.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 09:42"]
Yrittäjä kun ei vaan ikinä tiedä soiko se puhelin ja mitä asiaa se tuo tullessaan. Ja 100 %:sesti töihin on hypättävä vaikka jouluaattona, jos näyttää siltä. Tunnen useammankin asiantuntijan, jotka jättää työpuhelimen töihin työpäivän jälkeen, eivätkä uhraa sähköposteillekaan aikaa.
[/quote]
Tunnen kyllä yrittäjiäkin, jotka laittavat puhelimen kiinni työpäivän aikaan eivätkä hyppää töihin jouluaattona, vaikka kuinka kinuttaisiin. Siitä huolimatta yritykset ovat pysyneet pystyssä vuosikymmeniä ja menestyneet.
En vähättele yrittämisen raskautta. Siihen liittyy aina tietty epävarmuus, ja etenkin alkuvuosina töitä on tehtävä kovasti ilman, että käteen jää paljoakaan. Mutta minusta on jotenkin ärsyttävää, että ainoaksi oikeaksi yrittämiseksi monesti kuvataan niska limassa 24/7 raataminen, josta ei kuitenkaan jää käteen edes minimipalkkaa. Jos liikeidea on hyvä, yrittäjä osaa laskuttaa riittävästi, menot ovat hallinnassa ja niin edelleen, muutaman ensimmäisen vuoden jälkeen pitäisi kyllä saada riittävä elanto vähemmälläkin työmäärällä. Jos sadan tunnin työviikosta jää käteen vain parisataa euroa, kysymys ei ole yrittämisestä vaan hyväntekeväisyydestä, ja silloin en enää ihaile yrittäjän ahkeruutta vaan hämmästelen hänen tyhmyyttään.
Yrittäjille tunnetusti ei opiskelu maistu. Silti suosittelen pientä kansantalouskurssia siinä vaiheessa, kun alatte puhua maksavanne muiden palkat. Tiedän, että lukeminen ei meinaa onnistua, mutta haloo! Jokin tieto talouselämästä pitää olla ennen kuin alkaa hokea tuota "minä maksan lääkärien palkat" -mantraa.
Lisäksi. Voisitteko opetella kirjoittamaan, pk-yrittäjät? Mainoksenne irl ja netissä ovat järkyttävää epäsuomea.
Ja miten suhtaudutte harmaaseen talouteen? Yrittäjät, te vedätte liiviinne koko ajan miljoonia euroja, kun veronmaksu on niin epämieluisaa puuhaa.
Olen itse veronmaksajana maksamassa kaikkien manikyristien ja partureiden ja maalareiden koulutuksen. Ei paljon kiinnosta kuunnella teidän luentojanne kansantalouden lainalaisuuksista. Selostuksenne on paskaa.
Itseäni vituttaa ne yrittäjät, ketkä ei kanna yrittäjän riskiä, eli saavat tukea tai toiminta on luvan varaista, eli ei todellista kilpailua; maanviljelijät, taxit, apteekit
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 11:44"]
[/quote]
Kannattaa kyllä muistaa, että prosentuaalisesti Suomessa on eniten pieniä yrityksiä kuin näitä suuryrityksiä. Tästä oli kerran oikein tilastot jossakin yritysaiheisessa tai vakuutusalanlehdessä (en nyt muista missä). Kyllä ne pienyrittäjät maksavat niitä veroja aika paljon varsinkin, kun suuryritysten omistus on monesti ulkomailla ja verot menee emämahaan tai sitten rahat menee muuten jonnekin veroparatiisiin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 10:08"]
[/quote]
Täytyy sanoa, että itselläni ei kyllä olisi otsaa vaatia ketään hieromaan minua lauantai-iltana, vaikka olisi tuttukin. Tai sitten pitäisi olla niin kipeä, ettei sängystä ylös pääsisi.