***kevättoiveiden uusi pino, 28.8->***
Kommentit (37)
Söpösimmu: No niin hyvin oot päätelly, siinä vasemmalla etuviistossahan minä :) Koitin bongata sua kiiltävistä sormuksista :) Ja ilman massua olin kuten varmaan huomasit, itelle se näkyy tai huomaa pienen kasvun, mutta ei kyllä niiden masujen joukossa näytä kertakaikkiaan miltään. Mä kyllä kans alan käymään siellä ahkeraan toivottavasti pystyis itekin jumppaan vielä viimesillään niin kuin ne jotkut siellä. Se oli ihana kun tiesi et näitä liikkeitä voi huoletta tehdä ja se ohjaaja on musta tosi mukava, vetää myös maanantaisin hallilan koululla kiinteytystä mikä koostui tällä viikolla hyvin samoista liikkeistä :)
Mies on työporukan kanssa juhlimassa, ei huoleta yhtään, melkein pelkkiä naisia siellä... Ehkä mun epäluuloisuus johtuu siitä että samaisissa merkeissä olemme mekin aikanamme tavanneet... Autokin tuli kotiin aikaisemmin ja mies meni jatkaan, muutaman oluen otan, joo joo ja viideltä ihan naula päässä kotiin. Onneks mulla on nyt hyvä syy vetästä separit ja vedota hormoneihin :)
Kerrottiin vanhemmillekin viikonloppuna. Miehen vanhemmat oli tosi iloisia ja siellä itkettiin porukalla. Olin sitten tosi iloisella mielellä ja laitettiin mun äidille viesti et miten haluat itseäs kutsuttavan jos tulee lapsenlapsia, olis puolivuotta aikaa miettiä... No äiti soitti ja oli tosi nuivan kuulonen, onnitteli kyllä mut mietti siinä et mä oon aika nuori ja ja... Mulle tuli niin paha mieli, hyvä etten itkeen alkanu. Olin jotenkin odottanu et se olis ollu siitä hirveen ilonen ja sit olikin jotenkin pettyneen kuulonen. Mun isä on kuollut pari vuotta sitten ja siihen loppui myös henkinen suhde äitini kanssa. Vanhemma oli kyllä eronnut jo aiemmin, mutta pitivät yhteyttä paljon. Kun isä kuoli äiti löysi uuden miehen ja en millään voinu olla tuntematta että hylkäsi mut kaiken heikoimmalla hetkellä. Siihen loppui mun luottamussuhde äitiini. Mihinkään päätöksiin en kysy apua, enkä puhu mitään kovin syvällisiä, soitellaan n. kerran viikossa ja käydään suurin piirtein saman verran mutta se on sellaista pinnallista rupattelua. Sillon kun sä minks sanoit joskus et sulla ei oo kovin läheiset välit vanhempiin mä löysin jotenkin itseni niin sun tunteistas. Kyllä sitä vaan kaipais läheisempää suhdetta, mutta mä en ole siihen valmis hinnalla millä hyvänsä.
Anteeksi tämä vuodatus, tässä ehtii yksin ollessaan mietiskeleen kaikenlaista. Tää asia painaa mua niin mut en saa sitä mieheni kanssa puheeks. Vaikee löytää oikeeta tilannetta kun tiedän että alan taas itkemään...
Ai niin tuli yksi iloisempi asia mieleen. Citymarketissa myydään kestovaippoja!!! All-in-one vaipalla hintaa n. 20¿ ja sisävaipoilla muistaakseni 2kpl n. 16¿, kuorivaippa tais olla jotain 15¿. Ja hyvät ohjeet vaipoista suomenkielisinä hyllyn päässä. Vaipat on jotain ulkolaisia mut oli ihan hyvän näkösiä. Kuinka paljon niitä oikein tarvii jos käyttää kokonaan ja millä määrällä pärjäis osa käytössä, siis niin et vaiks yöllä ja kylässä kertikset. Joku puhui 20 vaipasta ja aloin kertoon tuolla 20¿, tulee melkoinen summa... ja siihen vielä eri koot mukaan...
surullinensiili 14+4
katsotaanpa löytääkö muutkin tänne. luulen että kuitenkin helpompi löytää kuin tuo moikka-pino.
oma napa voi mainiosti, tänään on koko päivän tuntunut muksautuksia ja muita:) neuvolassakin kävin, ja siellä kaikki ok. mikä parasta, sain kela-paperit, eli kun ne vaan täytin niin saan äippäpakkauksen tilata. melkein oon jo täyttänyt, jotkut jutut pitää vaan töissä varmistaa.
viime viikolla tuli piipahdettua myös äippäpolilla ultrassa, ja jossa kaikki ok. lisäks lauantai-aamun istuin synnytysvastaanotolla, kun pissa näytti sellasesta vihertäväkeltaiselta. sit tietty pelästyin sitä vihreyttä, kun aattelin et jos johtuu siitä lapsivedestä jonka kanssa ollut jo häikkää. mut ei mitään syytä oikein löytynyt, ja tänään siis kaikki neuvolassa ok.
lauantaina sairaalan jälkeen käytiin varaas vaunut, hoitopöytä ja sänky. perjantaina saatiin/ostettiin kavereilta turvakaukalo ja sitteri, eli pikkuhiljaa alkaa kamaa oleen haalittuna.
ja ootte jutellut niistä paikkakunnista. tosiaan nokialta oon, eli en kovin kaukana treesta. ja ois kyllä kiva saaha äippälomalle seuraa muista lähellä asuvista, sekä ajanlaskulle ennen ja jälkeen jakautumisen:)
mut eiköhän tässä pikaisesti olennaisimmat.
ai niin, oon miettinyt kun kandii ei oo ensikoissa näkynyt, mutta eikös niillä ollut se muutto nyt?
tikru ja simppis 22+3
nostelen pinoa jos löytyis sit helpommin
tikru
Heitetääs oman navan ultrat tähän ensin. Eilen oli np-ultra, jossa kaikki oli hyvin. Ei ollu näillä näkymin downin syndrooman vaaraa, minkä ultraaja meinas unohtaa sanoa, kun oli niin keskittyny omiin tutkimuksiinsa. Osallistuin nimittäin sellaseen täysin vapaaehtoseen tutkimukseen istukasta, verenkierrosta ja raskausmyrkytyksen mahd. riskeistä alkuraskaudessa, joten mittauksia tehtiin vähän enemmän kuin normaalisti. Se ei vaurioita sikiötä, ja koska saan siitä kaks ylimäärästä ultrakertaa, osallistun mielihyvin. Meistä oli kiva nähdä, kuinka pikkusen kädet liikku (taisi taivuttaa niitä suuta kohti usein) ja oli muutenkin liikkuvainen kaveri, mikä tietty ultraajan tutkimuksen kannalta ei ehkä ollu niin kivaa kuin meiän mielestä ;) Koko vastasi viikkoja, eikä LA:ta, 9.3. muutettu ¿ arvelinkin, että näin on, kun laskelmieni mukaan ei oo mahdollista heittää tuosta paljoa. Sen sijaan rv-lukemani laitettiin takasin päivää edemmälle; neuvola laskee sen päivää vähemmäksi jostain syystä.
_tigger_: Sullahan on paljon tapahtunu viime aikoina isoja ja oleellisia asioita. Nuo luettelemasi tarvehankinnatkin auttaa paljon, ettei tuu viime hetken stressiä ;) Mä kans odotan äitiyspakkauksen tilaamista, vaikka siihen on vielä hirmusen pitkä matka.
Minks: Joo, sentään on huojentavaa, että kolme kuukautta on jo kulunu tätä onnellista aikaa! Enää ei pelota niin paljon, että jotain pahaa tapahtuisi. Onko sulla jo viimestä ihmistä myöten uutiset kerrottu, kun oot jo niin pitkällä?
Surullinensiili: Mullakin on vanhemmille kertominen edessä, taitaa tulla se hetki lähiaikoina. Joitakin vaihtoehtoja oon pyöritelly, miten asian ilmaisisi ja löytyykö sopiva tilanne (!), mut kaikki vaihtoehdot tuntuu vähän tyhmiltä¿ En oo läheltä Tampereen keskustaa, mutta sieltä kuitenkin, joten samassa np-ultrapaikassa käyn, kun te muutkin tamperelaiset ja samoja mammajumppia mietiskelen. Eri nimisiä naisvoimisteluryhmiä täällä olis, joten täytyypä kai ens viikolla kokeilla niistä jotakin. Älä suotta jännitä ultraa, surullinensiili; jos ei sulla kauheita vuotoja oo ollu, niin siellä sinä pikkuisen onnellisesti sitten näät!
Kandivaihe: Tsemppiä muuttoon! Tuu kertomaan sit, miten tilat uudessa kodissa rupes hahmottumaan nimenomaan sen uuden tulokkaan kannalta.
Mäkin oon miettiny, miten menee TiggerX:llä ja Annuliinulla, mut ei oo pikasesti kuumepuolella käydessäni osunu heidän juttujaan silmiin.
S-simmu, 12+5
Mun piti laittaa jo eilen sit uus pino oikeella otsikolla, mut en jaksanu enää. Hyvä et teit uuden niin löytää muutkin :)
Huomenna olis sit ultra ja täytyy kyllä myöntää et ajatukset pyörii sen ympärillä jonkin verran... Ennen sitä en kyllä osaa huokaista. Me osallistutaan varmaan kans tuohon raskausmyrkytys tutkimukseen, mä tuskin olen riskiryhmässä kun kellään suvussa ei ole ollut, mutta toivottavasti jotenkin olis hyödyksi. Täytyykin muistaa olla touhuilematta tänään, ettei oo ultrassa nolo tilanne... :)
Kandilla on varmaan vieläkin nettipimento menossa. Me ajateltiin kans laittaa asuntohakemus meneen, vähän kurjaa jos joutuu neuvolaa vaihtamaan, mutta eipä sille mitään voi jos kuitenkin hyvän asunnon saisi. Täällä Tampereella se asunnon saaminen on vaan niin tiukassa.
Että mä odotan tota hetkeä että tuntis jotain liikkeitä, mä olen niin huolissani olevaa sorttia, etten usko et kaikki on hyvin kun ei mistään tiedä olevansa raskaana, nyt on väsymyskin helpottanut joten kuukautisten puuttuminen on oikeestaan ainut merkki. No huomenna onneksi saa siihenkin varmuuden onko kaikki hyvin.
Nyt on mentävä tiskaan ennen kuin mies tulee kotiin....
surullinensiili 13+1
Taas kävi näin. Teksti katosi, kun kirjotin niin nopeesti ja jotain nappua painoin niin yhtäkkiä kaikki oli poissa. Voi vietävä sentään kun harmittaa! Alusta siis pitää aloittaa. Olin jo ihan lopussa.
No, mutta lyhkäsemmin pitää yrittää kirjoittaa.
tigger: Teillä tosiaan on hyvällä mallilla nuo tavarahankinnat. Meillä vasta pinnasänky ostettu. On kyllä kiikarissa hankkia käytettynä vaunut. Kiva, että tunnet jo potkuja! Tuntuuko ne susta miellyttäviltä? Olenko mä ainut, jonka ne saa edelleen vähän huonovointiseksi, jos pitkään jatkuvat? Tottakai ne on ihania tuntea henkisesti, kun tietää että elossa ollaan ja hyvin voidaan, mutta fyysisesti mä en edelleenkään nauti potkutuntemuksesta. Eilen illalla tuli vissiin parin sek. välein voimakkaita potkuja nukkumaan mentäessä. Käskin miehenkin kokeilla ja meitä nauratti molempia mikä vimma pikkusella on. Mutta kauan jatkuessaan kyllä häiritsee unen saantia ja käännyinkin sit kyljelleni missä niitä ei tunne ni hyvin.
Vkolta 25 pitää kuulema seurailla, että joka päivä tuntuu liikkeitä. Muuten soittoa neuvolaan. Vielä ei tartte huolestua jos välipäiviä ettei tunne lainkaan/vain vähän.
söpösimmu: Ai sinäkin Pirkanmaalaisia! Kerro hei jos löydät jonku kivan jumpan, mäkin voisin osallistua, vaikka mulle käykin vaan maanantait/pe-illat. Kävin Napapiirin joogassa tutustumassa mut en sitoutunut 8 kerraksi. En tykännyt meiningistä yhtä paljon ku siitä Om-joogakoulun äippäjoogasta.
surullinensiili: Vai näkyy sulla jo massu :) Mulla ei ollut kyllä tietoakaan tuossa vaiheessa. Luulin sen johtuvan siitä et olen pitkä (172cm), mut etkös sä ollut viel pidempi? Ehkä se johtu sit mun taaksepäin olleesta kohdusta. Mä kerroin raskaudesta just pari viikkoa sitten lopuille kavereille lähettämällä masukuvan meilitse :) Eli en sen aiemmin kertonut sellaisille, joihin en ole säännöllisesti yhteydessä. Kerroin aiemmin jos muutenkin oltiin yhteydessä. Tsemppiä sulle ultraan! Hyvin se menee ja kaikki on kuiteki hyvin, sun ressaamisesta huolimatta! Noilla viikoilla kuva onkin vielä suht selvä. Rakenneultrassa ei saa sellaista kokonaiskuvaa, me ei edes erotettu esim. raajoja vaik ultraaja selitti et tässä on. Kuvaan kun ei saa kerralla enää koko vaavia.
ON: Mahaa on vähän juilinut menkkakipujen kaltaisesti. Liekö supistuksia vai vaaratonta kohdunkasvua? Terkkakin käski tarkkailla ettei ala supisteleen säännöllisesti, mutta miltä ne supistukset tuntuu? Kaikki sanoo vaan, että maha menee kovaksi, mutta onhan se koko ajan tavallaan kova. Kohtuhan on lihas joten kovempi se on kuin tuo sisäelinmössö tos navan yläpuolella. Ota tästä nyt selvää.. Mut " menkkakivut" on ajoittain jo sitä luokkaa et tekis mieli ottaa panadol. Ehkä vain kohdunkasvua.
Minki 22+1
s-simmu: hienot kuulumiset ultrasta:) on se vaan metkaa katsella siltä ruudulta että tuolla joku nyt vilkuttelee mun masussa. me kerrottiin vanhemmille juhannussunnuntaina, kun torstaina oltiin käyty np-ultrassa. siinä välissä vietettiin ekaa hääpäivää. sit vaan sanottiin vanhemmille et kun me on perinteisesti näitä juhannusyllätyksiä harrastettu (häistä kerrottiin vanhemmille vappuna, he oli todistamassa. mun veljille kerrottiin edellisenä viikonloppuna ja mun työkaverit tiesi etukäteen. muille sitten soiteltiin ja textailtiin seuraavalla viikolla) niin tässä ois seuraava ja annettiin ultrakuvat käteen. äiti oli kyllä arvannut, kun yks aika paha etopäivä osu sellaiselle päivälle kun äitin kaa kauppoja kierreltiin koko aamu:P
s-siili: ultrakuulumisia sultakin ootellessa. toivottavasti yhtä hyviä uutisia kuin simmulla. itselle koko raskaus konkretisoitui ekaks kun kuuli sydänäänet ja sit viikon päästä ekassa ultrassa. kyllä se keskenmeno siellä kummitteli mielessä, et jos onkin tuulimuna tms. mut onneksi ultraaja sano heti kun laitteet paikoilleen työnsi että kyllä täällä joku on.:) liikkeistä, mä oon oikeestaan nyt vasta vimpan viikon aikana alkanut tunteen enemmän liikkeitä. se oli stressaavaa aikaa rv 13-rv 20 kun pahaolo oli tiessään, mut ei oikein ollut mitään merkkejä. nyt kyllä jo massukin kasvaa sitä vauhtia, että tuntuu et pakkohan siellä joku on olla. töissä kyllä sellaiset joita ei usein nää ihmettelee et ei sun massua näy ollenkaan. ja mitä tää kertoo mun ruumiinrakenteesta, kun tuollainen möhis jää näkemättä;) mut kyllä sen ite tuntee kun tuossa edessä möllöttää. ja oon aatellut että jos se oiskin sellanen ns poikamassu, joka kasvaa vaan tohon eteen, silloin se ei tuon oman massun alta välttämättä niin erotukkaan...
minks: mies naureskelee että tää sivusto kyllä bugaa pahasti, kun monesti joku valittelee et kaikki tekstit on tipotiessään. noi simppiksen muksauttelut on ihan ok, paitsi silloin kun keksii ruveta leikkiin tossa virtsarakon kohdalla-> ei kiva!:) tota oon kans miettinyt että missä vaiheessa noista supisteluista pitäis huolestua, oisko sitten jos ne sattuu? kerran töissä pingahti massu ihan kovaks kun tuli palohälytys ja piti pikapikaa juosta pihalle. mut kyllä mulla ainakin muutenkin on massu iltaisin aika piukeena, muttei kyllä tunnu silloin mitään kipua. onko sulla muuten alkanut närästään vielä? mulla alko sunnuntaina, ja nyt on iltaisin tullut sellanen ikävä tunne.
(.) tosiaan neuvolassa tuli käytyä silloin maanantaina. nyt on vaan pari juttuu kysyttävä töistä ennen kuin saan paperit meneen kelaan. ja kylläpä se sanoi neuvolan tätikin taas että tää kohtu on kivasti kasvanut, sf mitta oli 20.5. on noussut jo navan yläpuolelle, ja helpotusta närästykseen ei liene heti tiedossa kun tuosta vaan nousee ylemmäs ja " survoo" noita sisäelimiä:P nooh, renniellä siitä selviää...
jahas, eiköhän siinä kaikki. mitä muuten ootte mieltä josko ainakin me tamperelaiset ja lähikuntalaiset miettiäis jotain treffejä jossain vaiheessa?
tikru ja simppis 22+5
Treffejä, joo! Mulle käy pe tai ma päivät. Tai viikonloput. Mutta innolla olen mukana!
Ei ole närästänyt. Mulla on muutenkin aika kestävä maha, mitä nyt tuo ummetus vaivasi raskauden alussa, kun söin rautatabuja. Kun jätin ne pois niin hävis sekin vaiva. Mä en edes tiedä mitä närästys on...
Jonkin verran on edelleen juilimista. Oon koitellut nyt vähän väliä kohtua onko kova, että oisko supistus, mutta ei kai sitten. Mutta jotenkin hirmu arka on koko tuo alavatsa. Kohdun pohja (lähempänä napaa) ei ole arka ollenkaan, mutta tossa häpyluun yläpuolella tuo kohtu on arka. Ehkä ne on ne luut jotka on arkoja kun löystyvät? Auttaiskohan tukivyö.. meinaan kun lenkillä on hankalaa kun pitäis kävellä niin hissukseen. Heti ku reippaammin meinaa niin tuntuu pahalta.. Onneks on sauvat lisäämässä tehoa, ettei tartte ni nopeest kävellä saadakseen hikeä pintaan.
Olipa sulla jo iso sf-mitta! Mulla oli 17,5-18 vkolla 22+0. Mäkin sain kelan paperit täytettäväksi, mutta mun on kyseltävä aika paljonkin juttuja töistä ennen kuin paperit saan postiin... Hyvä jos saan aikaseksi ennen sitä 2kk deadlinea ennen LA:aa. Kiva tietty jos nopeammin sais, niin tulis se äitiyspakkaus!
Eipä nyt muuta.
Minks ja pinks 22+2
juu, onhan tuo siellä keskiarvon yläpuolella tuo sf, muttei vielä ylärajoilla. ja silti kuulen töissä muiden kotien hoitajilta että kun ei musta vielä huomaa että raskaana oo. v.... tulkaa kotiin kattoon kun yritän löytää jotain housuja jotka ton pallon kaa pukis!:) kun ei vielä oikein mammahousutkaan sovi, ja monet tavalliset taas pitäs pistää kii just tosta ylempää, niin eihän ne mee. onneks pari viikkoo sitten löysin ihan sittarista hyvät tavalliset housut, jotka menee tohon massun alle.
tää närästys näyttää iskevän joka päivä siinä kahdeksan maissa:P yllättävää kyllä kun mulla on yleensä kans ollut ihan hyvä massu.
treffeistä: mä nyt oon viä töissä, mut lähinnä aamuissa ja viikonloput vapaita. mut sit viimeistään kun ainakin me ollaan äippälomalla niin vois kattoo. mut siis tietty aiemminkin käy.
tikru ja simppis 22+5
Pahoittelen jo näin alkuun omanapaista vuodatusta...
Ultra oli tosiaan eilen ja np 2.3. Mun mielestä se on melkoisen paljon, mutta vaikuttaakohan se että viikkoja oli kuitenkin jo 13+2? Lääkäri kuitenkin sanoi että seulontarajan alapuolella. Kai se on siihen tyytyminen. tuleeko sieltä muuten vielä joku lausunto kotiin vai oliko se siinä? Me osallistuttiin kans siihen tutkimukseen ja kyllä kiinnosti lääkäriä veenkierrot pikkusen enemmän kun mikään mikä meitä olis kiinnostanut, niskapoimunkin joutui mittaamaan jälkikäteen kun unohti... :) Mä selvisin itkemättä, kai se herkistely loppuu alun jälkeen tai sit olin paremmin henkisesti varautunu. oli se vaan jännä nähdä pikkuinen, saatiin 3D kuvakin, toisella on sormi nenässä :) Alkoi naurattamaan kesken ultran että toinen näyttäytyy äidille ja isille ekaa kertaa ja heti kaivamassa nenää :)
Tänään oli sit lääkäri. Aikas pitkälle meni. Kaikki oli ok ja sydän äänet kuulu tosi vahvana, veijari vaan yritti karata anturin alta koko ajan. Lääkärillä oli flunssa ja se yski mun haaroväliin, ei kiva... Tuntuu kyllä taas neljä viikkoa pitkältä ajalta seuraavaan neuvolaan. Me tosin saadaan vielä kaksi ultraa sen tutkimuksen ansiosta, kolmen ja kuuden viikon päästä joissa katotaan sitä rakennetta tarkemmin.
Kehtaako sitä vielä näillä viikoilla mennä mammajumppaan? Mä meen kyl ens viikolla ihan tavallisiin jumppiin koittaan. Vois tosiaan treffailla joskus. Mä oon päivät koulussa, mut illat ja viikonloput on vapaat ja mies aina treeneissä joten aikaa piisaa :)
Mulla närästää jo nyt välillä. Taitaa olla kosto siitä ettei ollu aamupahoinvointia. TOivottavasti säkin tikru selviät sen kanssa, lääkäri sano tänään et sitä helpottaa kun syö tiheesti jotain.
Nyt alkaa vasta raskaus tuntuun todelliselta ja et siellä oikeesti on pieni ihmisen alku. en milllään haluis vielä kertoo, mut ei tota mahaa enää kohta peitä millään... Toivottavasti se oon vaan minä ja mies jolle se näkyy. Ajateltiin kans jotenkin iskee ne ultra kuvat käteen. Mä painin itseni kanssa et joko kertoo vai ei, mies olis ihan valmis.
Nyt mä lopetan tän vuodatuksen ja meen nukkuun! Öitä!
surullinensiili ja pikkutiikeri 13+3
surullinensiili: Onnea hyvin menneestä ultrasta ja terkkuja " nenänkaivajalle" ! Kyllä meilläkin oli niskaturvotusta olikohan se nyt 2,0 tai 2.1, mutta en huolestu, kun meille sanottiin, että pitkä matka on vielä siihen, että vaaraa olis. Jossain pinossa oli menossa tuolla aiheeseen liittyvä keskustelu, ja kertoivat huoletta, että tälläsiä lukemia on useammallakin. Enkä tiiä, liittyykö tää mulla siihen, että oma ikäni on kohta 30, jos tää juttu vaihtelee iän mukaan...(?)
Närästyksestä: Mä kuulun niihin, jotka ei oikein ainakaan vielä tiedä, mitä närästys on. Kahvin jälkeen mulle tulee ärsyttävää polttoa nenään, mutta ei se kauheesti haittaa. Muita närästykseen viittaavia oireita ei oo. Oon kuullu jostain röyhtäyksistä ja inhottavasta tunteesta mahassa, mutta enpä mitään erikoisempaa semmosta oo havainnu. Jos se liittyykin siihen, että jos on jo pitemmällä, joten muut, koittakaa kestää, jos sitä on!
Mammahousuista: Täälläkin on jotain pientä sellasta turvotusta havaittavissa, vähän kuin surullisellasiililläkin, vaikkei mulla mitenkään päällepäin selkeää mahaa erotu. Nimittäin oikea ongelma on tullut, ettei mulla oo kuin yhet omat tavalliset housut, joita enää voin käyttää. Mitkään farkut, joita oon ennen pitäny, (mahtuu just ja just jalkaan) puristaa niin pirskatisti. Hmm... Kohta ei nää ohuemmat housut enää käy, joten ostaisinko numeroa liian isot, joissa olis sit parempi vyötärö, vai pitäiskö jo mammahousuja sovitella? No ei kai ne nyt vielä jalassa pysy...!!?? Ja lieneekö " tavallisessa elämässä" käyttöä liian suurille housuille myöhemmin? Mammahousujahan voi käyttää sitten tulevissa raskauksissa... :)
Hyvää viikonloppua kaikille!
Söpösimmu, kummankohan mukaan laskis - neuvolan, vai np-ultran? Valkkaan jälkimmäisen eli suuremman :) 13+1
_tigger_: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Teillä on tosiaan hankinnat hyvällä mallilla. Ja onhan se mukava hankkia, varsinkin noita kalliimpia juttuja, pikkuhiljaa niin ei tee kerralla niin isoa lovea kukkaroon. Meillä onkin tuon kuopuksen jäljiltä suurin osa tavaroista, mutta veronpalautuksista ajattelin hommata hoitopöydän. Tuolla kuopuksella oli käytössä sellainen pinnasängyn päälle asetettava taso, mutta nyt on niin paljon makkarissa tilaa, että haluan kunnon pöydän!
Söpösimmu; Onnittelut myös sulle hyvistä ultrakuulumisista! Sinäkin olet päässyt jo toiselle raskauskolmannekselle, onnittelut siitä!
Minks; Harjoitussupistuksia ei kyllä välttämättä edes huomaa. Mutta jos tulee niitä oikeita, niin luota, kyllä sinä NE huomaat. Sitä miltä ne tuntuu en osaa kuvailla, en oikein edes muista ja tuntuvat kai eri ihmisillä vähän eri tavalla (esim. mulla ne ei ole IKINÄ tuntuneet selässä). Mutta vatsa siis kovettuu ja monet kuvailevat että sitä ns. kiristää ja monella siis tuntuu myös tota poltetta ja/tai kipua selässä. Mutta niitä vaarallisemmista " oikeista" supistuksista ei siis voi erehtyä...
surullinensiili; Onnea myös sulle ultrakuulumisista, kyllä tuo nistaturvotus on varmasti hyvissä rajoissa, jos ei lääkäri jatkotutkimuksiin määrännyt. Olen ymmärtänyt, että melko herkästi kai laittavat jos jotain epäilystä jostain on...
närästyksestä; täällä on myös sitä vaivana, muttei onneksi niin pahana kuin tuosta kuopuksesta, silloin kului paketillinen rennietä päivässä. Nyt olen tähän mennessä selvinnyt ilman, joskus jos on tullut syötyä rasvaisia ja mausteisia ruokia tai juotua paljon kahvia saattaa tuo kiusallinen vaiva ilmestyä...
ON: Tänään oli rakenneultra; kaikki tarvittava löytyi eikä mitään ylimääräistä! Sikiö oli hieman suurempi (6-10 päivää) mitä menkkojen mukaan, mutta la:ta ei muutettu... Tänään on myös toinen merkkipaalu; nimittäin nyt ollaan puolen välin paremmalla puolella ;)
maria80 rv 20+0
Kuten arvelittekin, muutto vei ajan ihan täydellisesti. Niin ja eihän meillä ollut nettiäkään ennen kuin tänään, kun Elisan heti muutoksi lupaama nettiyhteys saatiin vasta tänään kytkettyä... *mur*
Ihania uutisia kaikilla! Onnea s-siilille ja s-simmulle hyvistä ultrakuulumisista, eikös olekin huojentavaa?
Ja Minks, munkin tekee vähän pahaa silloin, kun Muhku potkii ihan tuohon ylös. Muuten ei tunnu pahalta, paitsi tosiaan se virtsarakkoon potkiminen. Ja mullakin on sf-mitta jo 20, tai siis oli sen verran jo melkein kaksi viikkoa sitten, eli rv22.
Pikaisia kuulumisia: käytiin tiistaina 4D-ultrassa Bruno C:n luona, ja oli ihana kokemus! Muhku on kuin onkin poika (niinkuin näin rakenneultrassa), ihan selvät vehkeet siellä näkyi ;) Ja Brunon mukaan la olisi 28.12., eli mulla nyt viikkoja sen mukaan 23+1. Taidan käyttää noita viikkoja jatkossa, kun neuvolan mukaan la 30.12. ja np-ultran mukaan 26.12., niin tuohan on juuri siinä välissä sopivasti :) Sitä paitsi tuo arvio perustuu useampaan mittaan, toisin kuin esim. neuvolan la, mikä ei perustu kuin 28 päivän kiertoon...
Mulla on ollut muutamia supistuksia, joista osa sellaisia selkäkipuun painottuvia, ja yksi sellainen hassu mahan kovettuminen. Tuntui että joku olisi imaissut mun mahan sisältä päin ihan kovaksi :)
Jatkan toiseen viestiin, ennen kuin kone kaatuu...
No niin, jatkoa..
Niin siis se supistus tuntui ihan hassulta, ja sen todellakin huomasi!
Milloinkas te tigger ja minks meinaatte laittaa äippärahahakemukset vetämään? Ja milloin on tarkoitus aloittaa ä-loma? Mulla osuu aloitus tosi aikaiseen, kun joulukuussa on niin paljon pyhäpäiviä, joilta ei saa rahaa. 30 arkipäivää ennen la:ta olisi 22.11., ja aion sen lisäksi aloittaa äitiysvapaan varhennettuna, eli jo 30.10. Eli enää alle kaksi kuukautta töitä! Toki aion käydä luennoilla joulukuun puoliväliin saakka, mutta töitä en halua enää tehdä. Kun en edes pidä työstäni, ja kaiken lisäksi se on selälle tosi rankkaa. Nytkin olen ihan paketissa, kun tein vain viiden tunnin vuoron...
Mutta nyt venyttelemään. Tulen huomenna illalla paremmalla ajalla tähän, niin voin jo kommentoidakin jotain :)
Kandi & muhku-poika 23+1
Kandi: Katsotaanko siinä 4D ultrassa koko ajan kolmiulotteisesti? Mitä jouduitte siitä muuten kärsimään? Joskus luin täältä jotain hintoja mut vaihtelee tosi paljon. Saitteko kuvan pikkuisesta mukaan? Meillä katottiin np-ultrassa välillä sillä 4D:llä ja siks saatiin kuvakin myös 4D:nä. Kiva että sukupuolikin selvisi kun sen halusit tietää. Me ei haluta tietää sukupuolta, kivempi elää jännityksessä ja voi uteliaille sukulaisille sit vastata et ei kiitos vaaleanpunaisia eikä sinisiä potkuhousuja. Mies totesi taas että lahjapakettiin ei saa kurkistella etukäteen :) Osaa sekin joskus olla ihana :)
Ootteko hankkinut/hankkimassa millaisen hoitopöydän? Aiotko maria80 hankkia sellaisen jossa on myös laatikoita? Mä kattelin ikean kuvastossa sellasta lipastoa johon saa päälle hoitotason, sellasella olis käyttöä myöhemminkin, mut toisaalta ne kevyet (mä oon nähny valkoisena) on hiukka paljon edullisempia. Jos lapsi on painava niin sillä kevyellä tuskin voi enää hoitaa... Mä vaihdoin tutun 1v3kk vanhalle tytölle vaipan ja enhän mä tiennyt laitetaanko niin iso vielä hoitopöydälle... Ja ne Up&Go:t, miten päin ne oikein tulee kun niissä on kuvatkin molemmilla puolilla?? Tässä on vielä paljon opettelemista... :)
Söpösimmu: Mä näin ainakin lindeksillä sellaisia mammafarkkuja joissa vyötärö on edestä niin alhaalla että ei purista mahaa, mutta luulisin että ne pysyy kyllä jalassa vaikka ei oliskaan mahaa vielä paljon. Mulla kans alkaa farkut puristaan massua etenkin iltaisin, mutta kyllä niillä vielä pärjää. Minkälaisia mammavaatteita muuten olette ostaneet? Ei viittis kauheen monia ostaa, nyt galluppi mitkä on tarpeellisimmat?
surullinensiili ja pikkutiikeri 13+5 (viikot samat neuvolan ja ultran mukaan)
Vaategallupiin: mulla on kahdet mammahousut, toiset muistaakseni KappAhlilta alennuksesta ostetut mustat pillifarkkujen tapaiset (mutta ei farkkukangasta), joissa tosi matala vyötärö, mutta siis korkea masuresori päällä. Niissä se mahaosa on muotoonommeltu, eli vaatii jonkun verran täytettä.
Bebesistä taas ostin alennusrekiltä sellaiset perus mammafarkut, missä on melko matala vyötärö, ja sitten sellainen suoran putken mallinen joustinkangas masun kohdalla. Sen yläosan sai aluksi kätevästi taitettua kaksinkerroin, niin ettei kupruillut vielä littanahkon mahan päällä, mutta tuki vähän alavatsaa. Nyt pidän sitä jo suorana ylös asti, mutta pitäisi ommella siihen vähän muotolaskoksia, kun se suora putki aina rupeaa lerpattamaan ylhäältä.
Paitoja on sitten useampikin, osa ihan oikeita äitiysmalleja ja osa hyväksi havaittuja tavallisia paitoja. Nyt syksyn tullen alkaa tulla kriittiset hetket, kun pitäisi löytää ainakin viikon tarpeiksi kivoja ja kaupungille kelpaavia pitkähihaisia vaatteita. Kesäsäällä olen pärjännyt joustavilla t-paidoilla, mutta enää se ei oikein riitä. Pakko vielä haalia jotain mammapaitoja...
Muhkulla oli eilen kauhea meno päällä, ja harmitti, kun töissä oli niin kiire etten ehtinyt yhtään " kuulostelemaan" enkä viettämään aikaa pikku potkijan kanssa. Tänä aamuna se ilahdutti mua potkimalla ihan tuohon ylävatsaan niin että mieskin näki potkut, mutta valitettavasti samaan aikaan se tunki päätään jonnekin peräsuolen ja virtsarakon tuntumaan niin, että tuli ihan mieletön vessahätä :) Aika veijareita nuo sikiöt, kun kiusaavat äitejään kaikenlaisilla tempuilla!
Kandi & muhku 23+3
oli kyllä tosi suolainen: 140e. Mutta kerranhan se kirpaisee, kun en kuitenkaan käynyt yksityisellä alkuraskauden ultrassa, ja vielä kun säästettiin vaunujen hankinnassa pitkä penni. Saadaan ne nimittäin tutulta käytettyinä 150 eurolla. Otin tuon ultramaksun tavallaan vaunubudjetista :)
surullinensiili; Itse olen katsellut tuota Ikean leksvik(?)-sarjan hoitopöytää sillä ylähyllyköllä. Se on se sellainen petsattu täysmäntyinen... Siinä taisi myös laatikot alhaalla (vai oliko siinä kaapit :/ )... Tuossa myös tuo hoitotaso taittuu sitten hyllyksi siihen päälle, kun hoitopöydälle ei ole enää käyttöä. Up&Go:sta sen verran, että toiselle puolella on se teippi (millä sen saa sitten teipattua kiinni, kun sen riisuu lapselta), niin se tulee taakse ;)
Minä olen aika paljon ostellut noita mammavaatteita tosta viereiseltä lastentarvikekirppikseltä, sieltä olen joskus ostanut lyhyen farkkumekon 4 ¿:lla ja paitoja 0,50 - 3¿:lla. Ihan muutamat housut olen ostanut uutena h&m:lta. Varmaan talvea vasten olisi hyvä olla ainakin parit äitiyshousut (jos ei halua kulkea miehen housuissa tai jossain verkkareissa), suurin osa paidoista voi olla tavallisiakin, jos vain venyvät hiukan ja raaskii venyttää muutaman paidan (saattaa siis jäädä pysyvästi masun kohdalta hieman isommiksi). Itse kyllä tykkään käyttää ihan noita äitiysvaatteitakin, kun tosiaan olen niin paljon hyviä löytöjä tuolta kirppikseltä tehnyt...
ON: voi luoja mikä yö oli viime yö, illalla alkoi päänsärky pienenä (ja enkä sitten TIETENKÄÄN muistanut/jaksanut ottaa sitä panadolia) ja yöllä se sitten yltyi aivan jumalattomaksi, no sitten vihdoin kävin sen särkylääkkeen ottamassa. No sitten tietenkin puolen tunnin päästä tuosta lääkkeen otosta alkoi sitten tuo oksentelu (kuuluu mulla siis noihin koviin päänsärkyihin ja syötyjen lääkkeiden teho siis pienenee :/) ja varmaan neljä kertaa yön aikana kävin oksentamassa. Lääke oli onneksi ilmeisesti ehtinyt hieman vaikuttaa kuitenkin, kun aamulla särky ei ollut enää pahentunut vaikka vielä tallella olikin. Onneksi mies ymmärsi ja otti kaikki lapset hoteisiinsa ja hoiti aamupalat. Sitten kun lapset olivat siirtyneet omiin leikkeihinsä, pyysi minut vasta kahville... Onneksi tuosta särystä ei ole enää kuin pieni häntä jäljellä..
maria80 ja Patu-Alli rv 20+2
maria80: joo, ja on se silleenkin kiva varata noita kamoja etukäteen, ettei tuu mitään hirveetä hätää sitten syssymmällä. ja kun ne kuiteski säilyttää noita kamoja siellä muksutallissa, niin eivät oo kotona tilaa viemässä. tosin vaunut ois kyllä kiva jo pian hake ja harjoitella niitten tuuppailua:) se oiskin hyvä idea lähtee kävelylle tyhjien vaunujen kaa ja jos joku haluis kurkata vaunuihin niin sanoo vaan et nyt ei oikein käy kun hän nukkuu:) toi meidän hoitopöytä sellainen että siitä saa sen hoitopöytäosan pois kun ei oo enää tarvetta, ja sit voi käyttää tavallisena lipastona. hienoa että sullakin hyvät uutiset ultrasta:)
kandi: onnea uuteen kotiin. meidän sf-mitat menee aika samoissa. mulla vaan sen verran omaa massua " suojana" et ulkopuolisille ei hirveesti viä näy. mut ite tuntee massun ja mies kun kattelee kun alusvaatteisillani täällä pyörin, niin kyllä hänkin sen huomaa. äippärahahakemuksen postitin eilen. (ai kuin niin en malta oottaa et saisin äitiyspaketin?:)) millos se sun laskettu aika nyt sit niin kuin tarkasti on? kun mulla alkaa kelan sivujen ja neuvolankin mukaan 21.11. ja la 29. päivä. en ota varhennettuna, koska oon varmaan siinä kuitenkin saikulla ennen lomaa, niin mielummin jätän ne päivät sitten loman loppuun. (sano työnantaja ihan mitä haluaa!:)) nyt en tee töitä enää ollenkaan yksin, niin sehän " rasittaa" jo työkavereitakin kun heille tulee iltoja ja viikonloppuja enempi.
mammavaatteista: virallisia mammavaatteita en oo vielä alkanut käyttään, paitti yhtä paitaa. nyt kun ilmat viilenee niin vois jo kuvitella alkavansa lappuhaalareitakin käyttään. muita mammahousuja mulla on neljät, yhdet masun alle menevät ja kolmet resoorilla. noikin on muuten aika käteviä noi henkkamaukan tavalliset loggin housut joissa resorivyötärö, ovat palvelleet ainakin vielä ja voi käyttää sitten masuajan jälkeenkin. sittarista ostin yhdet normihousut yhtä kokoa isompana kuin tavallisesti, ne menee kans tohon mahan alle, ja olleet nyt pari viikkoa aktiivikäytössä. huomasin eilen et jonkun syksytakin varmaan tarttis. oma takki menee vielä just ja just kiinni.
mutta eipä täällä muuta kummempaa. tänään kun massua tunnustelin niin tossa oikeella puolella ylhäällä tuntu joku sellainen kova juttu, oiskohan se ollut joku simppiksen osa, kun ei se siinä aina tunnu. :) närästys on joinakin päivinä parempana, toisina rasittavana.
tikru ja simppis 23+2
Tässä mun päiväkirjamerkintöjä liikkeistä:
rv 16+0: Alavatsalla tuntuu pieniä kuplintoja ja hassuja sykkeitä, mutta koska ne tuntuu lähes aina vasemmalta puolelta, en oikein luota siihen, että se olisi nyt meidän pieni sikiö, joka ne aiheuttaa...
rv 17+0: Kyllä siellä kaikenlaista rupsutusta tuntuu, olettaisin, että vauvan liikkeitä. Suoranaisia potkuja en ole kyllä tuntenut, mutta tossa on sen verran rasvakerrosta päällä, ettei ole mikään ihme ;)
rv 17+5: Liikkeitä mielestäni tunnen lähes joka päivä, mutta harvemmin potkuilta tuntuvia. Ne potkun tapaiset tuntuu aina silloin kun puuhaan jotain muuta, enkä ole keskittynyt liikkeiden tunnusteluun. Sitten kun oikein keskityn vaikka sängyllä maaten tunnustelemaan liikkeitä, tuntuu vaan jotain epämääräistä muljahtelua...
rv 18+3: Kyllä se pikkuinen kovasti välillä potkiskelee, kun sattuu osumaan kohdun etuseinämään :)
rv19+5: Muhku potkiskelee joka päivä, pari päivää sitten se taisi riehua siellä tauotta... Joka päivä tuntuu potkuja ja muitakin liikkeen tapaisia, joten eiköhän siellä hyvin voida.
Eli tosiaan tuosta 17. raskausviikosta asti on tuntunut jotain liikkeitä, ja potkujakin jo rv 18 lopussa. Virtsarakkoon osui ekat potkut pari viikkoa sitten, taisi olla 22+2 silloin (tai 22+4, silloisella laskennalla :)) Siihen loppui kuherruskuukausi potkujen suhteen, nimittäin enää kaikki liikkeet ei tunnu yksinomaan mukavilta! :)
Hauskaa viikonloppua kaikille! Kateellisena luin tuosta jumpasta - meillä ei tunnu olevan mitään yhtä kivaa jumppaa täällä päin - ainakaan kohtuuhintaista sellaista!
Kandi & muhku 24+1