YRITYS PÄÄLLÄ 2014 Plussanneet
Tässä olisi jatkoa yritys päällä 2014 kuumeilijoille, jotka ovat jo plussanneet.
Tervetuloa tänne keskustelemaan kaikesta raskauteen liittyvästä!
Oma esittely Olen 23- vuotias ja avomieheni/kihlattu 26- vuotias. Odotamme ensimmäistä lastamme<3 Yritys aloitettu kesäkuussa 2014. Olemme todella onnekkaita ja iloisia, että jo 3.kierrosta tärppäsi. Ehkäisynä aikaisemmin 3v e-pillerit ja 3v Nuvaring.
ELOKUUSSA PLUSSANNEET: Tepsuttelija, Jonsteri, Neppisnei, Ankinen, Tuulianniina, Vaimomamma, Johannanora91
Kommentit (256)
Heips,
Itse plussasin tämän viikon maanantaina & tiistaina ja kyseessä on ensimmäinen raskaus. Liityn sivustolle, koska mielessä pyörii paljon kysymyksiä ja ajatuksia, joista olisi kiva keskustella muiden kanssa :)
Olen kohta 29-vuotias ja ehkäisyä olen käyttänyt ihan varmaan seiska luokasta alkaen aknen vuoksi (Diana Nova + myöhemmin se edullisempi versio) ja n.3 vuotta käytin ehkäisylaastaria. Viime jouluna jätin ehkäisyn pois ja kuukautisia ei kuulunut n.4kk. Kävin vyöhyketerapiassa ja hän sanoi, että tulossa on.. :)
Pitkä odotus kuukautistensuhteen, ja n.6kk kuluttua ehkäisyn pois jättämisestä alkoi hormonit tasaantumaan, iho huononi ja nyt tällä hetkellä edelliset kaksi kiertoa olivat pitkät 44päivää.
LA on raskauslaskurin mukaan on 2.6.2015 jos lasken tuon 44päivän kierron mukaan ja edelliset kuukautis alkoivat 18.8.2014.
Moni ystäväni on ollut raskaana ja yhdellä tiedän ainakin olleen tuulimuna. En ole itse oikein vielä tajunnut että oikeasti olen raskaana, ja pientä vuotoa on ollut nyt viime perjantaista alkaen (tänään 8.päivä kun on vuotanut) joten kauhea pelko että itselläkin on tuulimuna/menee kesken. (Varsinkin kun olen lukenut netistä keskusteluja....) Neuvolaan soitin ja sanoivat ettei kannata huolehtia, toisilla vuotaa ja toisilla ei. Ei auta kuin odottaa, jos ensi maanantaina vielä vuotaa on soitettava aika lääkärille. Pelottava ajatus!
Raskausoireita: Väsymys, ilmavaivat, vatsassa tunne kuin siellä olisi "perhosia" vähän kuin jännittäisin koko ajan, vatsa turvonnut varsinkin iltaisin tai syömisen jälkeen, alaselkä on ollut kipeä mutta nyt ei ole..
Haluaisin mennä varhaisultraan, jotta voisin saada selvyyden olenko varmasti raskaana ja kaikki kunnossa. Ajattelin tänään selvittää pääkapunkiseudun + lähialueen hintoja.
Onnea muille plussanneille :)
MIMMUTTI: Jes, me mennään ihan samoilla päivillä! :) Onnea!
Ja onnea myös muut plussanneet!
Oonko mä ainoa, jolla ei oo rinnat yhtään kipeet? Ei ole kyllä ikinä olleet oviksen tai menkkojenkaan aikaan. Muutenkaan ei oikeastaan oireita ole. Huono olo on välillä, vatsa on outo, ei satu varsinaisesti alavatsaan, vaan jotenkin koko vatsa on kipeä, ei mitenkään paljon, sekin melkein unohtuu, jos tekee jotain.
Mä en viitsi päivittää listaa, kun viimeksi tuli niin paljon välejä :(
Kukkaustyttö88 RV 4+1 LA 4.6.2014
Kukkaistyttö88: Mulla ei oo rinnat yhtään kipeet :) selvästi vähän turvonneet ja nännit on kosketusarat mutta ei muuta :) ja nyt kuitenkin jo rv 8.
Tervetuloa uudet plussaajat! Ja onnea! :)
Kukkaistyttö88: mullakaan ei oo koko aikana ollut rinnat kipeenä. Olen ihmetellyt sitä, sillä mulla oli tuossa keskenmenneessä raskaudessa rinnat ihan sairaan kipeet ihan ennen plussaakin. Nyt noi on vain vähän arat. Vatsaa vihloo ja välillä se on tosi kipee, mut se on hetkellistä ja menee ohi, kun taas edellisessä mulla oli vatsa ihan koko ajan kipee. Väsymystä täälläkin ja aamukuvotukset ovat vaihtuneet iltakuvotuksiin. Mutta olen tullut siihen lopputulokseen, että jokainen raskaus on erilainen eikä niistä oireista voi oikein mitään päätellä.
Onko muilla pahoinvointia iltaisin? Minusta se on niin erikoista. Eilen illalla yökin suihkussa ja suihkun jälkeen, mutta mitään ei tullut ulos. Mitään ei myöskään tee mieli syödä. Onko jollakin kokemusta tällaisesta? Olin siinä ymmärryksessä, että aamupahoinvointi on enemmänkin raskausoire kuin iltapahoinvointi.
Lilleke: Mä ymmärsin ainakin omista kuvistani silloin, että se päivämäärä olisi laskettuaika siinä kuvassa. Sekin tosin saattaa muuttua vielä matkan varrella, kun jotkut alkiot kasvaa hitaammin alussa ja ottavat jossain vaiheessa spurtin ja päivämäärä saattaakin aikaistua kun sikiön koko vastaakin suurempia viikkoja. Jos sua arveluttaa se lausunto niin onko sulla mahdollisuutta soittaa sinne ja kysyä asioista, jotka askarruttaa mieltä?
GrazyMay rv 4+6 ja siirtyy kiitollisin mielin uudelle viikolle pieni ihme mukanaan
GRAZYMAY: Mulla oli siellä viikkojen 5-6 vaihteessa hetken niin että illalla oli kamalampi olo kuin aamulla, sitten vaihtu että illalal ei ollu ollenkaan ja aamusin on järkky olo. Täälläkin viikko vaihtui ihanaan rv 8+0 <3
Itselläni oli nännit hellänä n.viikko sitten, mutta nyt ei enää ole. Onko muilla kokemusta tuosta vuodosta alkuraskaudessa? Mietin sitä koko ajan, enkä uskalla intoilla että raskaus onnistuu..Aina saa pelätä kun menee vessaan, että onko verta tullut. Välillä ei, ja välillä tulee vain pyyhkimällä. Itselläni on ruokahalu kasvanut ja syön enemmän. Tänään itkin ensimmäisen kerran kun kuulin tv ohjelmassa vauvan itkua..Ei meinannut tulla itkulle loppua. En itkenyt kun tein positiivisen testin, en ole uskonut koko asiaa todeksi ehkä?
Kun itselläni on ollut pitkä kierto (44pvää), niin lasketaanko se kierto eri tavalla kuin normaalipituisessa kierrossa? Viimeeksi kuukautiset alkoi siis 18.8 ja sen mukaan jos laskisi viikot, nin tänään olisi 5+4?
Ovulaation plussasin 7.9 ja 8.9 ja vatsaa nipisteli 9.9 ja 10.9.
Nita85 rv 4+3?
Se lääkäri on paikalla vain torstaisin ja tulin siihen tuloksen että jatkaan vanhoilla tiedoilla eli rv 6+5 ja La 17.05.2012 Eka neuvola on 6.10, otan kuvat sinne mukaan ja kysyn sieltä :)
14.05.1015 oli tosiaan LA aika :D
Hei:
Kipeistä rinnoista: mulla ainakaan ei oo mitenkäää erityisen kipeet rinnat, välillä kosketusarat
Muusta oireita: Mullakin ollu välillä tota iltapahoinvointia, pääasiassa e on kuitenkin aamuisin, maha kokonaisuudessa kipee, kunnes keksin jotain tekemistä nii se unohtuu, mut yöunet oon menettänyt sen takia kokonaan kun olen tottunut nukkumaan vatsallani nii se ei enää onnistu ja mikää asento ei ole hyvä :(.
Huolestunut Ensiyrittäjä rv 6+1 <3
Grazymay, minulla oli esikoisesta pahoinvointia iltaisin. Ja se on ihan normaalia. Se on kait yleisempää, että sitä esiintyy aamulla, mutta sitä voi olla ihan mihin vaan aikaan päivästä.
Nita85, minullakin alkoi edelliset menkat 18.8, mutta ovulaatio oli vasta 9.9. Olen laskenut viikkoni ja lasketun ajan siitä. Eli me mennään hyvin samoissa :)
On. Täällä oireet vaihtelee.. Välillä ei tunnu missään mitään, välillä on vähän kaikkea. Huolettaa, että onkohan kaikki kuten pitää..
Mama 4+3
GRAZYMAY: Mullakin nimenomaan tuo paha olo on enemmänkin iltaisin, ei ainakaan ihan aamulla.
NITA85: Mä olen myös laskenut raskausviikot laskurilla ovispäivästä, koska sen tikutin :) Mulla oli vuotoa DPO8 alkaen neljä päivää, mutta sen jälkeen ei ole ollut. Olen ymmärtänyt, että alkuraskauden vuodot on todella yleisiä!
Koska olette soitelleet neuvolaan?´Mua yhä keskenmeno pelottaa :( Toisaalta on "kiva", että on oireita, tietää että kai siellä joku mukanakin on, toisaalta pelkään, että koska sama vatsakipu yltyy ja.... :(
Kukkaustyttö88 RV 4+1 LA 4.6.2014
Eppi – rv 12+5 LA 3.4.2015
Vaimomamma 89-rv 11+5,LA 14.4.2015, Kerava, Hyvinkään Sairaala
Sheidi Sheidi-rv 11+2,LA 22.4.2015
Jonsteri-rv 9+5, LA 26.4.2015, Vantaa, Kätilöopisto
Nonnanpirpanat-rv 8+5,LA 2.5.2015 tai 3.5.2015
Neppisnei- rv 8+5,LA 3.5.2015
Ankinen- rv 8+3,LA 5.5.2015
Motheroffive- rv ?, LA 8.5.2015
Kuumeilija91- rv 8+0,LA 8.5.2015, Helsinki, Kätilöopisto
Johannanora91- rv 7+6,LA 9.5.2015, Porvoo, Porvoon Sairaala
Nienor- rv 7+6,LA 9.5.2015
Niiskuneitii- rv 7+4,LA 11.5.2015
Toiveikas Optimisti -rv 7+5, LA 12.5.2015
Pitaatti - rv 7+2,LA 13.5.2015, Tampere, TAYS
Misandei - rv 7+0, LA 15.5.2015
Nelekas – rv 6+5, LA 17.5.2015
Lilleke - 6+5, LA 17.5.2015
Tyynekerttu - 6+3, LA 19.5.2015
Huolestunut ensiyrittäjä - 6+1, LA 21.5.2015
Minihemuli - rv 7+0, LA 22.5.2015
Eliana90 - rv 7+1, LA?
Inkerikeri - rv 5+6, LA 23.5.2015
Pakkasukko - rv 5+0, LA 29.5.2015
Tiikerikuu - rv 4+6, LA 30.5.2015
GrazyMay - rv 4+6, LA 31.5.2015
Mama -89 - rv 4+3, LA 2.6.2015
Kukkaistyttö88 - rv 4+1, LA 4.6.2015
Jipii, onnistui päivitys, toivottavasti ei tullut virheitä, korjatkaa jos tarve :) ja en lisännyt vielä uusia listalle, kun en tienny miten tämä onnistui. Joten jos joku voisi uudet lisätä listalle?
Niin ja pitihän mun jotain kommentoidakin..
Kukkaistyttö: mä taisin soittaa samalla viikolla kun plussasin. Ensimmäinen raskaus niin sai heti hyviä vinkkejä. Aika on tiistaina, eli rv 8+1, eli on ollut odottamista, mutta täällä päin suomea oli ohjeenakin, että pitää soittaa kun testiin saa plussan :)
Kukkaistyttö: Minäkin soitin neuvolaan heti ensimmäisenä arkipäivänä plussaamisen jälkeen. Neuvolantäti sanoikin jotain tyyliin "hyvä kun soitit ajoissa, niin voidaan varata sopivaan kohtaan ensimmäinen neuvolakäynti". Eka käynti osuukin tasan rv 8+0. Vielä viikko siis odotettava sitä.
Huomenta!
Mten täällä voidaan?
Neuvolasta: mä soitin ekassa raskaudessa heti kun sain plussan, olinkohan viikolla 5. No nyt sitten ajattelin ottaa hieman maltillisemmin, mutta tajusin tuossa lukiessani Misandein kirjoituksia, että täällä pääkaupinkiseudulla sinne kannattaakin soittaa heti plussattuaan, että saa ajan. Taidan tehdä sen maanantaina.
Olen paljon pohtinut mennäkkö ensiraskauden ultraan vai ei. Kun viime raskaudessa kävin ja näin tämän pienokaisen siellä kellumassa, kiinnyin häneen jo kovasti, vaikka alkio olikin. Isku oli kova, kun muutaman ultran jälkeen selvisi, että sykettä ei ole. Jos nyt malttaisin odottaa sinne tuomiopäivään viikolle 12 ellei sitten tule ulos ennen sitä. Sen tajusin, että omalla kohdallani se ensiultra ei vie pois sitä huolta pienen hyvinvoinnista. Oliko Jonsteri niin, että sä aiot odotella myös sinne 12 viikolle? Se aika tuntuu kyllä mahdottoman pitkältä. Jos menen ensiultraan haluaisin mennä joskus viikolla 7+. Ja eikös joissakin neuvoloissa kuunnella sydänääniäkin ennen 12 viikon ultraa? Se toki auttaisi jaksamaan sinne 12 viikolle mikäli sydänääniä kuunneltaisiin neuvolassa.
).( Eilen halailin illalla kaakelia, aamulla ihan ok olo. Rinnat on alkaneet kipeytymään ja uni maistuu 10 tuntia yössä. Päikkäreitä olen koittanut välttää, sillä mun työt ei onnistu, jos annan itselleni sen mahdollisuuden. :) Kovasti olen kiitollinen jokaisesta päivästä tässä raskaudessa ja kaikista oireista, joita minulla on. <3 En voi sanoa muuta kuin: ihanaa olla raskaana! <3
GrazyMay rv 5+0
GrazyMay: Mäkin yritän välttää päikkärreitä ja sit yöunet 10h luokkaa. tai no toi viiime yö oli.. tääll vain kuvotusta ja tuntemusta vatsassa että edes on oireita.. mut toi kuvotus pahenee päivä päivältä että enköhän minäkin aika pian mene tervehtimään ystävääni pönttöä.
Mitä oon lukenut teillä on lähellä tukiverkostokin, ystäviä, sukulaisia.. No mä kun muuttanut tänne ihan äsken nii ehtinyt tutustuu kehenkää ja kaikki omanikäiset juo joka vkl ja mahdollisesti joka pvä.. itelle ku se ei oo oma juttu eikä varsinkaan tässä tilassa. Eli toisin sanoen mun mies saa kuunnella mun papatusta koko ajan, mut onneksi voi tännekki npurkaa omaa tuultaan, mä oon jo huoestuttavan paljon ruvennut huutamaan mihelle, semmoisissta asioista mihin ennen ees kiinnittänyt huomiota.. no onneks mies ei ota nokkiinsa kun tietää tästä ttä johtuu tilastani ja sillee... Ja pahoittelen epäselvää tekstiäni :D
Huolestunut Ensiyrittäjä rv 6+2
Huomenta :)
Kiitos kaikile vastauksista. Kyllä varmaan ensi viikolla voisi soitella neuvolaan :) Mun pahin pelko kyllä on, että joudun ajan lopulta perumaan :( Mä kyllä haluan sinne varhaisajanultraan. Eikös siellä ainakin sen näe sitten, että alkio on oikeassa paikassa, ja ettei ole tuulimuna / kohdunulkoinen. Taidan tuon myös varata ensi viikolla.
Täällä ihan ok olo tänään. Muhun ei ole vielä tuo väsymys iskenyt. Kuuden aikaan heräsin aamulla, oli huono olo, nukahdin onneksi uudestaan. Vatsa on kipeä koko ajan, ei pahasti, mutta on kuitenkin. Lenkillä tuntui tärähtely aika pahasti, ja mun vauhti on hidastunut nyt jo :)
On niin ihanaa olla raskaana :) Mä taidan ostaa huomenna digin, kun eikös sen pitäisi jo näyttää "2-3 viikkoa raskaana"?!?
Kukkaistyttö88 rv 4+2
Tsau!
Täällä ei oo rinnat vielä ainakaan arat, edellisessä ne kyllä tuli myöhemmin hirmu araksi. Nyt on iskenyt närästys ja väsy. Toivottavasti ohimenevää. Sisko on tulossa tekemään meille sushia, täs koitan keksiä keinoja välttää raa'an kalan ja inkiväärin. :O
Ajattelin maanantaina soittaa neuvolaan, mutta meinasin huijata +1 viikon. (koska tiedän tämänkin menevän kaks vkoa yli, niin helppaa sit sielä päässä..) ja meillä tais olla niin jos ultra näyttää +/- 6 pvänä ei laskettua vaihdeta.
Erikoisesta kävin varhaisultrassa, koska sitä ennen km. :( nyt yritän sinnitellä kotidopplerilla nt-ultraan saakka.
Hui
Hui. En oo vieläkään tajunnu et oon raskaana.
Morp! Täälä on ollu rinnat vähän kipeät ja alavatsassa painontunnetta etenkin iltaisin ja tänään tuntui lenkillä jonkun aikaa vihlonta tai pistäminen alavatsalla :p ens viikolla taidan myös varailla neuvola aikaa :) nyt RV 4+2
Olen katsonut ultra kuvia nyt koko illan ja kolmessa kuvassa näky ( 2x rv6+5/7,3mm/ 7,4mm) ja yhessä (6+3/6,3mm) ja kaikissa päivä 14.05.2015
Lausunnossa lukee että alkio vasta rv 6+3-6+5
Eka kerta minulla sellaiset kuvat joten kysyn että onko 14.05.2015 laskettuaika? Miten lääkäri voi sanoa rv6+3 ja lausunto sekava. Lukesin paperit vasta autossa joten nyt olen hukassa :D