YRITYS PÄÄLLÄ 2014 Plussanneet
Tässä olisi jatkoa yritys päällä 2014 kuumeilijoille, jotka ovat jo plussanneet.
Tervetuloa tänne keskustelemaan kaikesta raskauteen liittyvästä!
Oma esittely Olen 23- vuotias ja avomieheni/kihlattu 26- vuotias. Odotamme ensimmäistä lastamme<3 Yritys aloitettu kesäkuussa 2014. Olemme todella onnekkaita ja iloisia, että jo 3.kierrosta tärppäsi. Ehkäisynä aikaisemmin 3v e-pillerit ja 3v Nuvaring.
ELOKUUSSA PLUSSANNEET: Tepsuttelija, Jonsteri, Neppisnei, Ankinen, Tuulianniina, Vaimomamma, Johannanora91
Kommentit (256)
Heiii!!
Pakkasukko: kävin liittymässä ryhmään. :) Mahtavaa, että perustit sen! Kiitos!
Jonsteri: Voi kun sullakin on viikot jo vierineet!! Ei oo enää pitkä matka sinne ultraan! :) Mä haluan uskoa, että siellä on kaikki hyvin, niin rankkaa on sullakin ollut. <3 Ootko muuten huomannut, että kun on keskenmeno(ja) takana niin sitä ottaa tän alun kuitenkin hieman rennommin? Mä olen ollut rennompi. Mieskin sen sanoi ääneen. Kun sulle on niin kovalla kädellä opetettu, että tähän alun hulinaan et pysty itse vaikuttamaan niin nyt sitä on jotenkin antaunut sille ajatukselle. En yritä tapella vastaan vaan tiedän, etten voi muuta kuin syödä hyvin, nukkua ja liikkua. Kun sen teen niin kaikki muu on ylemmän käsissä. Voi vain toivoa parasta.
Neuvolasta: Mä soitin pk-seudulla tänään neuvola-aikaa ja olin hieman närkästynyt saamastani kohtelusta. Pyysin saada aikaa joko ma, ti tai pe aamulle, että mieskin pääsee, kun on työmatkalla aina ti-to. En saanut, ei miehen ole välttämätöntä kuulemma olla mukana. Mitä ihmettä? Yksinkö mä tässä odotan MEIDÄN lasta? Viikkoja on se 5+2 ja sain ajan vasta 30.10. Silloin olisi viikkoja n. 9+5. Onko se teistä liian myöhään? Ne verikokeethan pitää ottaa viikolle 10 mennessä eli mulla on siinä 2 päivää aikaa käydä kokeissa, niinkö? Alko niin ketuttaa, että aion soittaa sinne huomenna uudestaan ja sanoa, että mieheni oli todella näreissään tuosta kommentista ja haluaa EHDOTTOMASTI olla mukana. Jos ei löydy tuolta neuvolasta aikaa, menemme jonnekkin muualle. Täällä onneksi asiakas saa halutessaan itse valita neuvolansa. Onko teidän muiden mielestä outoa, että aika paiskautui noin pitkälle?
Mielialoista & itkuherkkyydestä: Mä olen ollut tosi itkuherkkä ja liikutun kovin pienistäkin asioista. Mies nauraa hyväntahtoisesti välillä mun itkeskelylle, kun sitä saattaa tirauttaa isommatkin itkut neljäkin kertaa päivässä. :)
Oireiden aaltoilu: Tänään ollut hyvä päivä, vaikkakin armoton väsymys. Ei ole etonut ja olenkin ihmetellyt, että voiko nämä oireet aaltoilla näin kovasti ja onko se normaalia, sillä eilen taas olin ihan raato ja yökkäilin pitkin päivää. Alkoi heti huolestuttamaan, että miksi näin.
GrazyMay rv 5+2
Sillo kun mä stressasin että onko kaikki ok ja tuleeko tästä mitään, niin kaveri sanoi: Sinun pitää olla positiivinen koska positiivinen energia menee sillo myös "vauvan" Totta se on ja sen jälkeen rauhoittuin aika paljon. Tähän asti on mennyt hyvin ja varhaisultra meni hyvin mut toisaalta pitää oottaa taas monta viikkoa että saisi varmistusta vauvasta.
Neuvola on ens viikolla eli rv 8+1
Hei.
Täällä taas, laitoin pyyntöä tuonne ryhmään.
Tää on tosi ihanaa kun on oireita nii tietää että joku kasvaa sisällä <3
Huomenta :)
Minä laitoin myös liittymispyyntöä tuonne ryhmään :)
GRAZYMAY: Ihan ihme touhua ton sun neuvolan kanssa! Todellakin soitat toiseen paikkaan, jos se on mahdollista! Multa heti kysyttiin, että minkälaista työtä teen, sain sitten iltapäiväajan, koska olen toimistotöissä. Mulle sanottiin, että tuleva isä mukaan, jos vaan pääsee, jos ei pääse, niin sitten toisella kertaa, mutta en mä kyllä yksin menisi nimenomaan tuolla ensimmäisellä kerralla, jos ei ihan pakko olisi! Mulla on se eka neuvola tosi aikaisin. Nythän neuvola laskee viikot edellisistä menkoista, mulla myöhäinen ovis, eli en tosiaan ole niin pitkällä, kuin mitä neuvola laskee. Tästä kyllä sanoin soittaessani, mutta kuulemma edellisten menkkojen mukaan mennään niin kauan, että ultrassa sitten nuo oikeat viikot selviävät. Mulla siis tulee olemaan ekalla neuvolakäynnillä muistakseni vasta rv 6+6. Kaverini kyllä oli ekaa kertaa vasta rv 10 jälkeen, eli tuskin on sulla mitenkään liian myöhään :) Voithan soittaessa sinne toiseen paikkaan pyytää vähän aiemmin ajan?
Mä muuten olen myös keskenmenon jälkeen rauhallisempi. Olisi siis aivan hirveä paikka, jos tämäkään ei päättyisi onnellisesti, mutta jotenkin silti olo on erilainen. Kai sitä yrittää suhtautua asioihin todella realistisesti, lähes pessimistisesti. Mulla ja miehellä myös aina puheissa "jos siellä nyt joku on" jne.
Mä olen nyt taas lähes oireeton. Vatsa on välillä kipeä, ei muuta. Pelottaa.
Kukkaistyttö88 - rv 4+5, LA 4.6.2015
Mulla on myös neuvola rv 9+5 eli ens viikon keskiviikkona :) ja laitan myös pyynnön tohon ryhmään
Huomenta :) Nyt olen itse aika pihalla että miten se laskettuaika lasketaan oikeasti kun on ollut hyvin pitkä kierto. Kuulin ettei kiertoa voi laskea niin pitkällä kierrolla kuin 44pvää (viimeiset 2 kiertoa oli niin pitkät). Vaan laskettuaika lasketaan aina edellisten kuukautisten alkamispäivästä. Joten.. jos laitan laskuriin ilman kiertoa, niin laskettuaikahan on aikaisemmin ja tänään alkaisi 7 viikko mutta jos laitan kierron mukaan niin tänään alkoi 5. Viikko. Pitäisiköhän soittaa neuvolaan ja kysyä vai osaatteko neuvoa?:) Lähinnä sen takia haluaisin tietää, että voin aikaistaa varhaisultra-aikaa jos la onkin aikaisemmin.
Ja olisihan se kiva tietää millä viikolla olen.. ;) Vuoto on onneksi loppunut, josta olen hyvin helpottunut! En siis varannut aikaa lääkärille.. Vatsaa turvottaa varsinkin illalla aika lailla, näkyy jo iltaisin hyvin :)
Mistä löydän tuon suljetun ryhmän? :)
Vaimomamma89- meillä on näköjään sama kaupunki jossa asutaan ja sama sairaala sen myötä :)
Nita85 rv5?
NITA85: Ryhmä löytyy näin: Valitset tuolta yläpalkista "Ryhmät" (keskusteluiden vieressä). Siellä se sitten näkyykin heti :) Löysitkö?
Mulla myös pitkä kierto, mutta itse tiedän milloin ovuloin, joten olen itse laskenut viikot sen mukaan. Neuvola tosiaan laskee edellisten menkkojen alkamisesta, kunnes ultrassa selviää tarkemmin. Tiedätkö yhtään, koska hedelmöittyminen on tapahtunut?
Olen itse vähän pienemmältä paikkakunnalta, joten en vielä taida uskaltaa paljastaa sairaalaa :)
Minulla myös pitkä, epäsäännöllinen kierto. Viikot ja lasketun ajan(38 viikkoa ovulaatiosta) olen laskenut ovulaatiosta. Mielestäni todella tyhmää neuvolassa laskea väkisillä edellisistä melkoista, vaikka äiti tietäisi ovulaation ajankohdan..
Liityn ryhmään kunhan koneelle pääsen :)
Mama rv5
Pakkasukko: Kiitos kun teit ton ryhmän. Laitan pyyntöä sinne. :)
Nita85: Hyvä, että vuoto loppui! Niinkui Weebee tuolla kuumeilijoiden puolella joskus kertoi, hänellä oli alkuraskaudessa paljon vuotoa ja mutta olivat sanoneet lääkärissä, että johtuu siitä kun kohdun pinnalla pienet verisuonet katkeilee, kun kohtu kasvaa (jos muistan oikein) ja se saattaa aiheuttaa vuotoa, mutta on ihan normaalia ja vaaratonta. Mutta ymmärrän kyllä, että tuollainen säikyttää!
GrazyMay & Kukkaistyttö88: Joo, todellakin huomaan olevani rennompi nyt ku aiemmissa raskauksissa. Yks syy on tottakai myös se, että nyt mennään jo rv 10+2, eli oon pidemmällä kuin aiemmin. Ja lisäksi noi oireet on päällä kokoajan, myös aika vahvasti "aaltoillen" niinkuin GrazyMay kuvailit. Välillä on ihan hyvä olo, ja hetken päästä humahtaa ihan hirvee oksetus ja hikiaalto päälle. Oon huomannut, että mulle paras keino hillitä oireita on syödä ja juoda usein. Pöydällä on kokoajan töissä vesipullo, mandariineja ja omenoita... jääkaapissa kokoajan mehua. Uusi himon kohde on verigreippi. Yksi kummallisimmista oireista mitä oon huomannut tässä alkuraskaudessa on se, että kun tulee nälkä, niin se iskee kuin joku löis täysillä mahaan. Tuntuu ihan fyysistä kipua sen nälän tunteen takia. Sitten pitää äkkiä saada jotain syötyä ja sit se kauhea tunne lähtee pois. Mulla ei oo ikinä näläntunne tuntunut noin vahvasti kuin nyt.
Kukkaistyttö88: Älä murehdi oireettomuudesta. Mulla tuli kunnolla oireet vasta rv 6:n jälkeen. Toki väsymystä oli sitä ennenkin ja "menkkamaisia" kipuja mahassa, mutta silloin tuli kunnolla pahoinvointi ja muut oudot tuntemukset.
Itkuherkkyydestä: Joo, tän mäki oon huomannut. Toki oon ollut aiemminkin itkuherkkä sillä tavalla, että "liikutun" helposti esim. musiikista, elokuvista, yms. mutta nyt on ollut sellaista, että kun näin esim. yhden kaverin sairaan lapsen kuvan fb:ssa, aloin itkemään. Tätä lasta en siis ole edes koskaan tavannut. Ja ajellessa viikonloppuna liikutuin musiikista niin, että kyyneleet vaan valui poskia pitkin valtoimenaan. Mies vaan tokaisi, että toivottavasti et oo surullinen. No en ollut. Liikutti vaan. Yritin puhua jostain kappaleesta miehelle, mistä tykkään ja siitäkin tuli itku. Tämä on kyllä niin outoa. :D
Kukkaistyttö88- kiitos nyt löysin ryhmän :)
Plussasin ovulaation 7.9 ja jos sen mukaan lasken, niin siitä on kulunut 3+2.. Osaapas olla hankalaa näin ensikertalaiselle :( Onko muilla tullut enemmän hajamielisyyttä ja asioiden unohtelua? Itse unohtelen asioita enemmän ja on vielä blondimpi olo kuin ennen ;)
Nita85
Apua! MIten tuolla ryhmässä keskustellaan tai miten pääsen sinne "keskustelualueelle"? Mut on Pakkasukko kai hyväksynyt jo ryhmään, mutta en tajua miten samanlaiseen keskustelutilaan päästään kuin täällä.
GrazyMay Rv 5+3 (joka yrittää olla vähemmän blondi kuin on)
Nita85 jos plussasit ovulaation 7.9., niin itse ovulaatio on varmaankin tapahtunut 8.9. Se on rv2. Eli siitä laskien sulla olis viikkoja nyt 5+1 :)
Mama89- kiitos :) Eli voin mennä sen laskurin antaman mukaan eli tänään alkoi 5+0. :) (kunhan ei ole juuri niitä viikkojen eroja niin tämä ok :) ) Silloin 9 ja 10.9 tunsin "nipistelyä" ja ajattelinkin että olisiko ovulaatio ollut silloin.
Syötteko jotakin vitamiineja tms? Itse aloitin viikko sitten syömään Multivita-raskaus ja imetys. Onkohan siinä kaikki tarpeellinen? Millä rasvaatte masua? Olisiko Ceridal tai Bio oil hyviä?
CRAZYMAY: Mene ensin tuonne ryhmiin, sitten siinä alla näet Omat ryhmät, klikkaat sitä otsikkoa Kevät/kesämasut, sitten vielä otsikkoa Tervatuloa ryhmään ja vasta sitten aukeaa itse keskustelu :) Löytyikö?
Tässä hyvä laskuri, tämän avulla voi laskea viikot ja la:n joko edellisistä menkoista tai oviksesta :) http://www.vau.fi/Laskurit/laskettuaika-raskauslaskuri/
JONSTERI: Mulla tuntuu tuo nälkä ihan samalla tavalla!
NITA: Mä olen koko yritysajan syönyt noita mainitsemiasi vitamiineja, ajattelin Bio oil rasvaa sitten, kun masu alkaa kasvaa :)
Oletteko muuteen kuulleet siitä jostakin korusta, jota äiti voi pitää, laskeutuu mahan päälle, helisee hiljaa, vauva kuulee sen ja tästä voi olla hyötyä syntymän jälkeen, tämän avulla voisi rauhoittua esim. nukkumaan? En muista nimeä, joku lyhyt!
Kukkaistyttö88 Bola koru! Mielestäni ihana koru ja ihana ajatus korussa, mutta itselläni sitä ei tullut käytettyä enään vauvan syntymän jälkeen, se oli vain tiellä. Ja kyllähän vauva siitä hempeästä helinästä tykkäsi, mutta halusi tietenkin laittaa korun suuhun. (Sitten muutaman kuukauden iässä)
Mama rv5
Ihania nuo Bola-korut! Pitäiskö hankkia! Selasin tuolta sivustolta noita äitiysvaatteita myös ja kauhistelin hintoja. Tietääkö joku löytyykö jostain pääkaupunkiseudulta mitään äitiysvaatteiden kirpparia? Mitkä sopis paremmin kierrätettäväksi kuin äitiysvaatteet, kun niitä tarvii kuitenkin niin vähän aikaa vaan.
Eppi – rv 13+2, LA 3.4.2015
Vaimomamma 89-rv 12+2, LA 14.4.2015, Kerava, Hyvinkään Sairaala
Sheidi Sheidi-rv 11+6, LA 22.4.2015
Jonsteri-rv 10+2, LA 26.4.2015, Vantaa, Kätilöopisto
Nonnanpirpanat-rv 9+2, LA 2.5.2015 tai 3.5.2015
Neppisnei- rv 9+2, LA 3.5.2015
Ankinen- rv 9+0, LA 5.5.2015
Motheroffive- rv ?, LA 8.5.2015
Kuumeilija91- rv 8+4, LA 8.5.2015, Helsinki, Kätilöopisto
Johannanora91- rv 8+3, LA 9.5.2015, Porvoo, Porvoon Sairaala
Nienor- rv 8+3, LA 9.5.2015
Niiskuneitii- rv 8+1, LA 11.5.2015
Toiveikas Optimisti -rv 8+2, LA 12.5.2015
Pitaatti - rv 7+6, LA 13.5.2015, Tampere, TAYS
Misandei - rv 7+4, LA 15.5.2015
Nelekas – rv 7+2, LA 17.5.2015
Lilleke - 7+2, LA 17.5.2015
Tyynekerttu - 7+0, LA 19.5.2015
Huolestunut ensiyrittäjä - 6+5, LA 21.5.2015
Minihemuli - rv 7+4, LA 22.5.2015
Eliana90 - rv 7+5, LA?
Inkerikeri - rv 6+3, LA 23.5.2015
Pakkasukko - rv 5+4, LA 29.5.2015
Tiikerikuu - rv 5+3, LA 30.5.2015
GrazyMay - rv 5+3, LA 31.5.2015
Mama -89 - rv 5+0, LA 2.6.2015
Nita85 - rv 5+0, LA 2.6.2015
Mimmutti rv 4+4, LA 4.6.2015
Wilhelmia - rv?, LA 3.6.2015 tai 6.6.2015
Hei kaikki! Kiitos listan päivityksestä Niiskuneitii. Laitoin myös pyynnön päästä tuonne ryhmään, ja kannatan kyllä sinne siirtymistä, itsekin mietin että monikohan tuttu minut on jo täältä bongannut :D
Omista raskauksista ensimmäine oli tosi 'oireeton', eli voin hyvin ja olin energinen koko raskauden ajan. Toiset on sitten olleet vähän työläämpiä, ja ajattelen että paljon vaikuttaa mm se että ennen ekaa raskautta olin fyysisesti tosi hyvässä kunnossa harrastusten myötä, mutta myöhemmät on lähteneet jo liikkelle lähempänä rapakuntoa, niin nopeammin on sitten kipeytynyt selkä tms. Pahoinvointia ei juurikaan ole ollut yhdestäkään ja silti tukevasti olen loppuun asti ollut paksuna :D Muutamana päivänä on nyt särkenyt ilkeästi päätä, ja olin jo huolissaan aivoverenvuotoa epäilemässä jne (ja kun ei buranaakaan voi ottaa), mutta saattoi, ja vähän vieläkin olla kofeiini vieroitusoireita. Kahvia ei tosiaankaan tee mieli, vaikka ennen on mennyt liikaakin kuppeja päivässä.
Neuvolaan en vielä ole uskaltanut soittaa, pitäisköhän, nyt viikot 6+3, kääk. toisaalta JO, ja toisaalta VASTA noin vähän.
Tänään 30.9 käytiin ultrassa, viikkoja ei ollutkaan niin paljon kuin neuvolassa ja me luultiin.. nyt ois pitänyt olla 12+2, mutta onkin 8+0. Mutta siellä se pikkuinen oli! Sydän sykki lujaa, eikä ollut niskaturvostusta. Uuteen verikokeeseen pitää mennä 14.10 ja uusi ultra-aika 28.10 <3 Laskettuaika on nyt 12.5.2015 (: Pitäs varmaan liittyy toukovauvoihin :D
Eli muutatteko listaan mulle Rv 8+0 ja LA 12.5.2015
Heipps
Täällä tänään eka neuvola takana. Jännitin neuvolaan menoa ihan älyttymän paljon, vaikka onkin jo kolmas lapsi ( edellisiin ikäeroa 7v) :D Terkka kysyikin, että jännittääkö, ja siinä sitten naureskeltiin asialle.
Sain varhaisen ultra-ajan 27.10... mutta mietittiin tuossa miehen kanssa, jos käytäisiin vielä yksityisellä ennen sitä vielä varmistamassa että kaikki ok. Nyt on tullut sellainen pelkotila, jos niitä onkin vaikka kaksi siellä kasvamassa :D hui kauhistus, tämäkin varmaan selviäisi siellä ultrassa
HOX! Perustin nyt ryhmiin suljetun kevään/kesän 2015 masut ryhmän, johon toivon kaikkien halukkaiden liittyä :)
Pakkasukko rv 5+3