Koska siihen lapsettomaan elämään kyllästyy?
Olen kolmikymppinen parisuhteessa elävä nainen ja nautin vapaasta ja mukavasta elämästäni, joka tuntuu paranevan vuosi vuodelta. Mikään vanhemmuudessa ei ole koskaan tuntunut minusta houkuttelevalta. Vieläkö kannattaa odottaa, että alan kaivata omia lapsia, vai voisinko jo hakeutua sterilisaatioon? En haluaisi käyttää enää hormonaalista ehkäisyä tai käydä läpi aborttia, joka olisi väistämättä seuraus vahinkoraskaudesta.
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 13:21"]
kyllä se minulla alkoi siitä, että elämästä tuntui jotain puuttuvan. Tuntui ettei hyvä parisuhde, ystävät, työ ja matkustelu antaneet enää tarpeeksi sisältöä. Toki oisi voinut vaikka tempaista itsensä irti kaikesta ja lähteä reppureissaajaksi kiertämään maailmaa, mutta minun kohdallani se ei tullut kysymykseenkään. Sen vaan jotenkin tiesi sisimmässään, että tyhjä tila on lapsen kokoinen.
[/quote]
Tämä oli hyödyllinen kommentti, kiitos. Olen itsekin ajatellut, että kymmenen seuraavan vuoden aikana kaipaan varmasti elämääni jotakin lisää. Järjellä ajatellen se jokin ei kuitenkaan tule olemaan lapsi vaan esimerkiksi vuosi maailmaa kiertämässä. (Viimeistään vuorotteluvapaalla tämän haaveen toteutammekin.) On hirveästi paikkoja, joissa haluaisin käydä ja taitoja, joita haluaisin opetella. Mutta lapsi? Lapsen haluaminen tuntuisi vaativan oikeaa kutsumusta vanhemmuutta kohtaan.
Miten olit aikaisemmin suhtautunut vanhemmuuteen? Olitko sitä mieltä, ettei vanhemmuudessa ole mitään houkuttelevia puolia, vai ajattelitko, että se on varmasti hyvin antoisaa elämää, mutta elän mieluummin toisin? -ap
[/quote] Ai, ihana, Maailmaa kiertämään :D Tämä on jokaisen velajankkaajan sama väite. Oikeassa elämässä en tunne yhtään velapariskuntaa, joka on maailmaa kiertänyt. Töissä, kotona, töissä, kotona, telkku, töissä, kotona, töissä. Lomalla jossain ulkomailla, mutta kukaan, ei kukaan ole tehnyt oikeasti mitään vuosiulkomailla-velamatkaa.
[/quote]
Sääli kun et tunne meitä. :) Palasimme tammikuussa 18 kuukautta kestäneeltä matkaltamme maailmalta. Suunnitelmissa on lähteä vuoden alussa jälleen joko pitkälle reissulle tai muuttaa joksikin aikaan etelämmäksi, todennäköisesti Italiaan...
[/quote]
Täällä velapariskunta palasi juuri 4kk matkalta. Kun olemme kotona, katsomme tosiaan telkkariakin joskus. Ihanaa on olla kahdestaan ja tehdä mitä huvittaa. En minä kritisoi lapsiperheitä. Miksi meitä kutsutaan "velajankkaajiksi"?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:42"]
Mä kyllästyin 29-vuotiaana. Sitten aloimme yrittää ensimmäistä lastamme, ja yrityksessä menikin yli vuosi.
[/quote]
Miksi tällä palstalla tuomitaan ihmiset, jotka haluavat lapsia? Tässä on ihminen kertonut oman kokemuksensa siitä koska on alkanut haluta lapsia. Ei tuputtanut kenellekään lasten hankkimista tai arvostellut veloja. Silti hirveät alapeukutukset, tyyliin "kuka on kehdannut haluta lapsen"...
[/quote]
Kyllä tuossa lainaamassasi oli selkeästi taustalla se tuttu pelottelu: Äkkiä hankkikaa lapsia, tai sitten on jo ainakin melkein liian myöhäistä, kun kuitenkin lopulta lapsen haluatte, vaikka nyt mitä muuta sanoisitte.
Onko lapsettomilla naisilla omasta lapsuudestaan niin huonot ja rikkinäiset muistot, että kokevat lapset rasitteeksi. Onko heidän vanhempansa hokeneet koko heidän lapsuuden, että eipä sinua olisi ollut, niin elämä olisi ihanampaa.
Tunnen yhden lapsettoman naisen hyvin ja hänen lapsuutensa oli todella rikkinäinen alkoholisti-isän takia ja ymmärrän varsin hyvin, että hän ei halunnut ikinä lapsia, koska koki, että hänen äitinsä elämä oli niin kauheaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:42"]
Mä kyllästyin 29-vuotiaana. Sitten aloimme yrittää ensimmäistä lastamme, ja yrityksessä menikin yli vuosi.
[/quote]
Miksi tällä palstalla tuomitaan ihmiset, jotka haluavat lapsia? Tässä on ihminen kertonut oman kokemuksensa siitä koska on alkanut haluta lapsia. Ei tuputtanut kenellekään lasten hankkimista tai arvostellut veloja. Silti hirveät alapeukutukset, tyyliin "kuka on kehdannut haluta lapsen"...
[/quote]
Kyllä tuossa lainaamassasi oli selkeästi taustalla se tuttu pelottelu: Äkkiä hankkikaa lapsia, tai sitten on jo ainakin melkein liian myöhäistä, kun kuitenkin lopulta lapsen haluatte, vaikka nyt mitä muuta sanoisitte.
[/quote]
Ei, ei, ei todellakaan ollut! Mä vastasin otsikon kysymykseen. Jos olisin yhdellä kädellä jaksanut kirjoittaa enemmän (mulla oli vauva imetettävänä), olisin voinut kirjoittaa senkin, että 33-vuotiaana tulin raskaaksi kertalaakista. Kirjoitin vain sen siksi, että ainakaan mulle nämä lapseni eivät ole mikään itsestäänselvyys - se, että kyllästyy lapsettomaan elämään ei yksin riitä siihen, että saa lapsia.
Eikä tuota ikää kannata liiaksi ajatella muutenkaan, mun ystäväni aloitti lastenteon nuorena, mutta lapsiluku jäi yhteen (tai mikäänhän ei ole kiveen kirjoitettua, mutta ovat yrittäneet toista lasta nyt 10 vuotta), koska toista ei vain ole kuulunut.
2
Minusta eräs kohta eläkkeelle jäävä lapseton sanoi aika rehellisesti sen, mitä ajatteli ja mikä kiteyttää minusta tämän asian. Hän ei koskaan ajatellut asiaa. Erosi ensimäisestä miehestään ja meni kohta uudelleen naimisiin. Elämä on pyörinyt muodin ja mökkeilyn ympärillä ja ollut ihan hyvää. Mutta sanoi, että eräissä sukujuhlissa oli hätkähtänyt miettimään, että millaista elämä olisi, jos olisi lapsia ja ehkä lapsenlapsia. Vasta siinä vaiheessa oli tullut katumus. Mutta toisaalta hän on positiivinen ihminen ja sanoi, ettei ala tuhlaamaan elämäänsä katumiseen. Tehty mikä tehty ja jätetty tekemättä, se mikä on jätetty.
Joten elämän voi elää melkein loppuun asti, ennen kuin edes pysähtyy ajattelemaan koko asiaa, mutta kun sille ei voi enää mitään, niin on tyytyväinen ratkaisuihinsa.
Ja tosi on, että kaikista ei ole äideiksi, joten on hyvä, että he itse sen tiedostavat ja eivät tee lapsia. Ei se lapsenkaan elämä olisi herkkua, jos joutuisi elämään lapsuutensa sellaisen äidin hoivissa, joka inhoaa lapsia ja syyttäisi lasta siitä, ettei pääse enää monen kuukauden reppureissuille ja lapsi on pilannut hänen elämänsä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:17"]
Mutta omasta näkökulmasta (minä joka kioskaan en halunnut lapsia. minä joka kaikkosin kaikkea mikä liittyi lapsiin) voin nyt sanoa että kyllä siitä jää tietyt asiat myöskin kokematta.
[/quote]
Tämä ei ole minulle mikään ongelma. Ei minulla ole mitään halua kokea noita mainitsemiasi asioita. Jokainen elämäntapavalinta avaa ovia mutta myös sulkee niitä, ja siihen on tyytyminen. Elämä on niin tavattoman lyhyt, että mieluiten käytän sen keräämällä kokemuksia asioista, jotka oikeasti kiinnostavat minua ja joista arvelen pitäväni. -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:23"]
Muutenkin elämä kivaa ettei ole tarvetta päästä minnekään.
[/quote]
Omituinen kommentti. Yleensä ihmiset eivät matkaile sen takia, että heidän pitäisi päästä pakoon elämäänsä, vaan koska matkailu on heistä kivaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:18"]
Tyhjä tila oli lapsen kokoinen. Kuvaa hyvin fiilistäni ennen äidiksi tuloa. Reissasimme ja vietimme vapaata ja suht huoletonta elämää. Kaikki oli oikeastaan hyvin, mutta jokin puuttui.
[/quote]
Tämä voi olla vaikea kysymys, mutta mistä huomasit, että elämästästäsi puuttuu nimenomaan lapsi? Mistä puolisosi huomasi, että ajattelet näin?
Muutkin saavat vastata tähän. -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:42"]
Jos et ole koskaan haaveillut äitiydestä ja edelleenkin tuntuu siltä niin älä missään nimessä hanki lapsia!
[/quote]
Joo, en tietenkään aio hankkia lapsia, jos en halua lapsia. Sitä seurausi täysi katastrofi. Kysymykseni koski pikemminkin sitä, olisiko minun aiheellista jäädä vielä odottamaan tuota halua, vai tohtisinko jo hankkia itselleni pysyvän, huolettoman ehkäisyn ilman mahdollisia sivuvaikutuksia ja terveysriskejä.
Hyvin harva lapseton katuu sterilisaatiota (n. 6 %), joten kauhean yleistä tuollainen myöhäisherännäinen lapsenkaipuu ei voi olla. -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:47"]
Onko lapsettomilla naisilla omasta lapsuudestaan niin huonot ja rikkinäiset muistot, että kokevat lapset rasitteeksi. Onko heidän vanhempansa hokeneet koko heidän lapsuuden, että eipä sinua olisi ollut, niin elämä olisi ihanampaa.
[/quote]
Omituisia kysymyksiä. Lapsuuteni oli oikein hyvä, tavallinen lapsuus ehjässä kodissa. Edes lama ei puraissut. En vain ole itse ollut koskaan kiinnostunut vanhemmuudesta tai tuntenut mitään viehtymystä lasten hankkimiseen. Vanhemmillani oli ilmeisestikin toisenlaiset arvot. -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:59"]
Ja tosi on, että kaikista ei ole äideiksi
[/quote]
Kaikista ei ole oikein lapsettomiksikaan. :) -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:42"]
Jos et ole koskaan haaveillut äitiydestä ja edelleenkin tuntuu siltä niin älä missään nimessä hanki lapsia!
[/quote]
Joo, en tietenkään aio hankkia lapsia, jos en halua lapsia. Sitä seurausi täysi katastrofi. Kysymykseni koski pikemminkin sitä, olisiko minun aiheellista jäädä vielä odottamaan tuota halua, vai tohtisinko jo hankkia itselleni pysyvän, huolettoman ehkäisyn ilman mahdollisia sivuvaikutuksia ja terveysriskejä.
Hyvin harva lapseton katuu sterilisaatiota (n. 6 %), joten kauhean yleistä tuollainen myöhäisherännäinen lapsenkaipuu ei voi olla. -ap
[/quote] Älä hanki lasta sen lapsenkaan takia. Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, lapsen elämä on kauheaa, jos äiti inhoaa häntä. Näin pilaisit vain yhden ihmisen elämän ja aiheuttaisit hänelle ongelmia, joita hän joutuisi loppuelämän työstämään psykiatrilla.
Joten elä rauhassa lapsetonta elämääsi ja ole siihen tyytyväinen. Jokainen lapsi ansaitsee tulla toivottuna. Jos et lasta halua, niin älä missään nimessä tee. Ja viesteistäsi päätelleen, et todellakaan sopisikaan äidiksi. Joten päätöksesi on hyvä asia.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:59"]
Ja tosi on, että kaikista ei ole äideiksi
[/quote]
Kaikista ei ole oikein lapsettomiksikaan. :) -ap
[/quote] Niinpä. Mutta se on aika luonnollinen biologinen asia, että ihmiset haluavat lisääntyä. Miksi pitäisi haluta lapsettomaksi, jos rakastaa lapsiaan ja on onnellinen, että on heidät saanut.
Sinä elät omaa elämääsi ja loppujen lopuksi ketään ei kiinnosta sinun elämäsi sen kummemmin. Sen kun ymmärtää, niin elämä on aika helppoa. Sinulla on n. 80 vuotta aikaa elää elämäsi sellaisena, kuin haluat. Sitten sinut kuopataan ja jonkun vuoden päästä kukaan ei edes muista, että elit tässä maailmassa. Joten elä omannäköistä elämääsi velana ja ole onnellinen ratkaisuistasi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:23"]
Muutenkin elämä kivaa ettei ole tarvetta päästä minnekään.
[/quote]
Omituinen kommentti. Yleensä ihmiset eivät matkaile sen takia, että heidän pitäisi päästä pakoon elämäänsä, vaan koska matkailu on heistä kivaa.
[/quote]
Suomesta kyllä halutaan pakoon; iso osa haaveilee ulkomaille muutosta jos lottovoitto tulee. Helpompaa on asua ulkomailla kuin istua alumiiniputkessa liikkumassa aina johonkin suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:32"]
Ja viesteistäsi päätelleen, et todellakaan sopisikaan äidiksi.
[/quote]
Niin, eiköhän öidiksi sopimisen ensimmäinen edellytys ole se, että haluaa olla äiti. Ei kai kukaan, joka ei lapsia halua, sovi vanhemmaksi. -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:45"]
[/quote]
Niin, eiköhän öidiksi sopimisen ensimmäinen edellytys ole se, että haluaa olla äiti. Ei kai kukaan, joka ei lapsia halua, sovi vanhemmaksi. -ap
[/quote] Mikä kriisi sinulla on. Jos et halua lapsia, et niitä tee. Jos et halua lapsia, et sovi äidiksi. Mikä ongelma tässä sinulle on. En tosiaan ymmärrä näitä veloja, jotka koko ajan kuitenkin haluavat puhua äitiydestä ja lapsista ja jauhavat ja jauhavat lapsista ja kyselevät, miksi halutaan lapsia ja taas puhutaan lapsista ja miksi lapsia.
Eikö teidän elämässä ole mitään muuta sisältöä, kuin lapset.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote] Mikä kriisi sinulla on. Jos et halua lapsia, et niitä tee. Jos et halua lapsia, et sovi äidiksi. Mikä ongelma tässä sinulle on. En tosiaan ymmärrä näitä veloja, jotka koko ajan kuitenkin haluavat puhua äitiydestä ja lapsista ja jauhavat ja jauhavat lapsista ja kyselevät, miksi halutaan lapsia ja taas puhutaan lapsista ja miksi lapsia.
[/quote] Kyllä. Näkeehän sen jo siitä, että veloja kiinnostaa vauvapalsta. Siitä puhe mistä puute.
Mikä kriisi sinulla on. Jos et halua lapsia, et niitä tee. Jos et halua lapsia, et sovi äidiksi. Mikä ongelma tässä sinulle on.
[/quote]
Kriisi? Ongelma? Luitkohan sinä tämän ketjun alusta asti. Mielestäni olen tehnyt täysin selväksi, mitä varten tämä ketju on olemassa. -ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:50"]
[/quote]
[/quote] Kyllä. Näkeehän sen jo siitä, että veloja kiinnostaa vauvapalsta. Siitä puhe mistä puute.
[/quote] Taitaa tosiaan lapsettomuus olla heille ongelmaja kriisi, kun jauhavat lapsista enemmän kuin äidit. Eikö veloilla todellakaan ole elämässä muuta sisältöä, kuin lapset
Jos et ole koskaan haaveillut äitiydestä ja edelleenkin tuntuu siltä niin älä missään nimessä hanki lapsia! Tämä ei ole häpeä tai väärä valinta vaan se on juuri oikea valinta sinulle. Oma siskoni ilmoitti jo teini-iässä, että äitiys ei ole häntä varten. Hänen on ollut vaikeaa löytää sopivaa kumppania, sillä monet miehet muuttuvat mielensä vanhemmiten. Tälläkin hetkellä siskoni on kai eroamassa, koska aviomies taisi lähteä. Mies yritti sopeutua lapsettomuuteen, koska rakasti siskoani (eli alunperinkin mielestäni tuomittu liitto). Onneksi siskoni ei tehnyt lapsia vain miehen takia, tämä olisi tuhonnut siskoni. Jokaisen pitää tietää mitä itse haluaa, muista viis.
MIKÄÄN ei ole kamalampaa, kuin vanhemmat, jotka hankkivat lapset vain normin takia. Tai sen takia, että pelätään jäävän jostakin paitsi. Sitten niitä lapsia käy sääliksi, kun vanhemmat ilmoittavat, että he eivät pidä kuin kouluikäisistä lapsista.. ja samalla juostaan psykologilla, kun on vähän asiat huonosti sekä vanhemmilla että lapsilla. Tämmösiä tapauksia kun tulee vastaan niin toivoo, että he olisivat jättäneet ne lapset hankkimatta.. niin itsensä kuin lastensa takia. Arvostan suuresti ihmisiä, jotka jättävät lapset hankkimatta, koska eivät niitä oikeasti halua. Jostakin syystä se herättää negatiivisia tunteita suomessa, ihan kuin se olisi isku äitiyttä vastaan.
Itse olen aina haaveillut äitiydestä, se on mun juttu. Sain odottaa kauan ja nyt 36 -vuotiaana odotan ensimmäistä lastani. En voisi olla onnellisempi, aina ollut tyhjiö täyttyy. Silti aiomme vakaasti mieheni kanssa jatkaa myös omaa elämäämme, lapsi ei ole elämän tarkoitus. Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja elää oman näköistä elämää. Tähän kuuluu meidän perheessä parisuhteesta ja omasta elämästä huolehtimisen lisäksi pari lasta, joiden eteen on tehtävä paljon työtä. Jos vanhemmat voivat hyvin, myös lapset voivat hyvin eli omasta elämästä ei kannata luopua lasten takia. Tsemppiä kaikille oman elämänsä kulkijoille, niin äideille kuin lapsettomillekin.