Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dokumenttiprojekti: piripäiväkirja

Vierailija
31.08.2014 |

Meinaatteko katsoa?

Kommentit (273)

Vierailija
101/273 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurolepteista sen verran, että harva niitä saa lääkäriltä vain unettomuuteen. Kyllä taustalla on usein mm. psykoosiherkkyyttä, Pinjahan selitti tuossa alussa olleensa psykoosissa ainakin kerran.

Vierailija
102/273 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:55"]

Toi on katkon suurin ongelma, että porukat menee sinne pikku lomalle ilman ajatustakaan raitistumisesta ja sitten joku oikeasti motivoitunut ei pääse kun paikat on täynnä.

[/quote]

En mä kyllä voisi tuon dokkarin perusteella sanoa, ettei tuo tyttö olisi ollenkaan ollut motivoitunut. Kyllähän hän sinnitteli tosi pitkään. Itselleni jäi päällimmäisenä mieleen tuo sosiaalinen puoli, se että hän tuntui oikeastaan ensin sortuvan vanhoihin kavereihin ja sitä kautta aineisiin. Ja toisaalta kun oli päivät pitkät kotona yksinään, niin ei ihme jos alkaa pää hajoilla. Ennen kaikkea jotakin sosiaalista uutta hän olisi varmasti tuossa kaivannut, uusia ympyröitä ja uutta tekemistä niin, ettei iske yksinäisyys ja levottomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/273 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:12"]

Neurolepteista sen verran, että harva niitä saa lääkäriltä vain unettomuuteen. Kyllä taustalla on usein mm. psykoosiherkkyyttä, Pinjahan selitti tuossa alussa olleensa psykoosissa ainakin kerran.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, tietyt neuroleptit, erityisesti Ketipinor, ovat nykyään muotilääkkeitä joita osa lääkäreistä määrää tosi helposti vaivoihin joihin ennen ensisijaisesti määrättiin esim. masennusllääkkeitä. Itsellenikin tuputettiin ihan pelkkään unettomuuteen Ketipinoria, koska jo vuosia toiminut lääkekomboni Mirtatsapin+Rivatril sisältää bentson joista on muotia pyrkiä eroon vaikka väkisin. Kokeilinkin tuota Ketiä mutta meni pää ihan zombiksi ja tuli pahoja sivuoireita, joten vaihdoin lääkäriä ja sain onneksi vanhan lääkekomboni taas... Olen kuullut että neurolepteja annetaan nykyisin aika helposti unettomuuden lisäksi myös masennukseen jossa ei ole ollut mitään psykoottisia piirteitä.

Vierailija
104/273 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun viisasta hei! Ei vois tyhmempää olla kuin joku pirin vetäminen!

Vierailija
105/273 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silti en ajattele, että asia olisi kaikille muille valittavissa. Ei pelkkä ympäristö vaikuta, vaan ihmisen omien synnynnäisten ominaisuuksien ja ympäristön yhdistelmä. Minä ajattelen, että minä olin jostain syystä aika kova ja kestävä tapaus, sellainen joka taipuu ja taittuu vaan ei säry, ja ponnahtaa pystyyn taas kun saa vähän tilaa. Minut lapsuuden vaikeudet sai vaan entistä enemmän vakuuttumaan siitä että pärjään ihan missä vaan ja kestän mitä vaan. Mutta ihmisiä on erilaisia. On herkempiä, on haavoittuvampia, on ehkä älylliseltä kapasiteetiltaan heikompia (minkä takia voi olla vaikeampi esim. kiinnostua opiskelusta). Ei näille erilaisille ihmisille välttämättä ole valinnan mahdollisuutta, ei oikeasti."

"Kun ei ole mitään sidettä päihderiippuvaiseen ihmiseen, on helppo ladata, että minkinrehuksi vain kaikki nistit. Jos läheinen sairastaa päihderiippuvuutta, mikään ei enää ole noin selvää. Koukussa oleva ihminen on ihminen hänkin. Hän käyttäytyy huonosti ja miettii vain päihteitä. Siellä kaiken takana on kuitenkin samanlainen tunteva, ajatteleva, arvokas ihminen kuin muutkin ihmiset ovat. Siksi tuntuu pahalta lukea näitä tuomitsevia kommentteja täältä."

Vahva komppi näille kommenteille! Kyllä mä ymmärrän senkin, että jossakin sen rajan on kuljettava että miten paljon investoidaan kuntouttamiseen ja katkoihin ja muuhun, mutta tuollaiset minkinrehujutut kyllä saavat minut voimaan pahoin.

Vierailija
106/273 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:10"]

Mä mietin yhtä juttua.. tunnen aika paljon huumeidenkäyttäjiä, myös niitä jotka käyttää piriä, ja ainakin tuossa Me Naisien jutussa oli kaksi aika tuhtia naista.. en ole koskaan tavannut pyöreää pirinistiä (siis ei satunnainen viihdekäyttö vaan ihan riippuvuus). Ihmettelinpä vain. Enkä koskaan, ikinä arvostele kenenkään painoa, eikä nytkään se ole tarkoituksena, vaan pisti silmään tässä piri-yhteydessä.

No, tytöllä ainakin oli aika vahva psyykelääkitys ja se jos mikä lihottaa. 

[/quote]

Vierailija
107/273 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien facessa ^elämän kova koulu^ :D

Vierailija
108/273 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 13:01"]

Molempien facessa ^elämän kova koulu^ :D

[/quote]

Hyvä, että tuo joitain naurattaa, kun minua vaan säälittää :(

Vierailija
109/273 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tunsin suurta vihaa ja fyysistä huonoa oloa kun katsoin dokumenttia.
Joo on vaikeaa ja vaikeat lähtökohdat ja huostaanottoa sun muuta. Mun serkut on otettu huostaan ja heidän äiti on vetäny kamaa, isä (enoni) katkaissut välit lapsiinsa, kun ei voinut katsoa sitä elämää eikä nykyinen vaimo halunnut nistin lapsia kotiinsa. Nämä kaksi lasta ovat pärjänneet ihan hyvin elämässään..on lapsia, asunnot, autot, työpaikat jne.. ? Kyllä se on oma valinta alkaa kamaa käyttämään. Tunnen myös "hyvien perheiden" lapsia joissa ei vanhemmat ole koskaan mitään käyttäneet mut lapset ovat valinneet huumeet. Turhaa lässytystä siitä et pinjalla ei ole ollut muuta mallia ja voi voi ku on halunnut äidin huomioon kaman kautta.
varmasti on huumeista vaikea eroon päästä, mutta se on ollut ihan oma valinta alkaa elämään tuolla tavalla!

Vierailija
110/273 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kommentoida kodeiinia käyttänyttä. Olen itse saanut sekä bentsoja että kodeiinia useaan otteeseen - ja tietysti juonut sitä yleisintä päihdettä + polttanut tupakkaa ja lopettanut "helposti". Tunnistan "pumpulin", mutta väittäisin, että ne meistä, jotka eivät ole addiktoituaksemme, eivät tiedä siitä tunteesta mitään.

Tarkoitan siis, että niiden meistä aivot, jotka olemme noita em. aineita käyttäneet, mutta on ollut helppo käyttää ja sitten luopua, eivät varmaankaan toimi samoin kuin addiktoituvan aivot. Ehkä jollakulla on tästä tutkimustietoa?

Se, miten addiktoituvat aivot on saanut, on tietysti ihan sattuman kauppaa. Ehkä ei siis ihan kauheasti kannata tietää toisen addiktion syvyydestä - kun ei tosiaan voi tietää. Voimia kaikille toipuville ja taisteleville.

Vierailija
111/273 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:37"]

Kun palstalla niin kovin aina hyökkäillään kannabista vastaan niin ihan rehellisesti: missä olivat kannabispiikit? Missä jointit, kaboomit, bongit, hookahit, älyt, vaporisaattorit ja avaruuskeksit? Joko tajuatte, että se on ihan eri laji kuin ns oikea roinan vetäminen? Ei nähty myöskään psykedeelejä, vaikka kunnon annos sieniä tai LSD:ta olisi ehkä jopa herättänyt näitä nistejä elleivät nyt sitten olleet niin kovalla psyykelääkityksellä tai neurolepteillä että eivät olisi toimineet mitenkään.

[/quote]

Onko kannabisuskovaisuus sekoittanut pääsi? Kyseisessä dokumentissa käsiteltiin lähinnä sekakäyttäjien touhuja. Parit jointit näky tuhkiksessa, jos mieltäsi lohduttaa. Eikä näkynyt kyllä kunnon roiniakaan, vaan laimennettua viro-piriä ja vieroituslääke buprenorfiinia. Lakan turmiollisuus onneksi mainittiin bilehirmuille varoitukseksi.

[/quote]

Ei ole sekoittanut enkä tosin olen minkään lajin uskovainen. En bongannut muita kuin käärityn röökin stögöjä, mutta tästäkin taas nähtiin, että ganja jos mikä ei ole minkäänlainen ongelma edes niillle, joille kaikki muut laittomat päihteet muodostuvat suureksi ongelmaksi.

[/quote]

Haista nyt kukkanen! Mun entisistä yläaste- ja lukiokavereista osa käyttää tätä "vaaratonta" ganjaa ja ovat tulleet ihan idiooteiksi. Ovat älyllisesti heikentyneet, masentuneet, eivät jaksa käydä töissä, eivät edes sossun luukulla, maksaa laskuja, mutta pilveä jaksetaan polttaa ja katsella elokuvia aamusta iltaan.

Olemme 25-27-vuotiaita ja meillä muilla luokkalaisille on perheet, työt, opiskelut kesken, monella hoidettu, osalla lapsiakin. Näillä ganjaveikoilla on luottotietomerkintöjä, työttömyyshistoriaa, mielenterveyden reistailuja ja tosiaan: JOKA PÄIVÄ PÖSSYTELLÄÄN!

Ganjaan voi jäädä henkisesti koukkuun ellei kestä todellisuutta selvin päin. Ei mikään päihde ole vaaraton. Ganja tekee ihmisen masentuneeksi vai lääkitäänkö sillä sitä? Aivan sama, mutta vaikutus elämään on negatiivinen.

On eri asia puhua jostain amsterdamilaisesta bisnesmiehestä, joka polttaa kaverin kanssa miedon jointin kerran kuussa ja juttelee mukavia. Osaavatko suomalaiset käyttää tätä näin hienosti? Mun mielipide on, että eivät osaa. Me käytetään päihteitä aina liikaa ja vedetään överit. Oli kyseessä sitten alkoholi, piri, kahvi tai pilvi. Niiden harvojen mukaan päihdepolitiikkaa ei voi säätää, jotka osaavat ainetta käyttää (siis pilveä).

Vierailija
112/273 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaipaan mielenkiintoista keskustelua tästä aiheesta... ja tää on nyt tyssännyt ihan liian lyhyeen tämä keskusteluketju. :/

Vierailija
113/273 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry ei ollut ihan noin. Itse ihan maksoin tuosta lahden asunnosta vuokraa ( sos.toimi maksoi aivan pienen osan) pinjan turun asunnosta minulla ei ollut tietoakaan. Oli kuulemma äitin asunto.

Vierailija
114/273 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 00:03"]

Miksi te niin paljon kehutte sitä ex-poikaystävää? Jos olette itse käyttäneet bentsoja niin huomasitte varmasti, että ne molemmat olivat aivan aineissa ohjelmassa. Lisäksi tyttö kertoi pojan käyttävän vielä liikaa alkoa. Onpa todella hienoa kehua sekakäyttäjää.

[/quote]

Itse kehuin siksi kun omasi jonkinlaista asennetta. Tyttö jonkinlaisen asennevamman. Molemmat olivat sekakäyttäjiä, eikä siinä sarjassa palkintoja olla jaettu. Miksi asia sinua häiritsee? Ei kai vaan kosketa moiset asiat itseäsi?
[/quote] hmh jos yhtään itse aineita olet käyttänyt niin huomasit varmasti että ohjelman aikana en ollut kertaakaan minkään päihteen alaisena...

Vierailija
115/273 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta vailla kotia
Halutaan vuokrata. Ilmoittaja: pinja hopeakari. Ilmoitus jätetty 2 joulukuuta 17:27.
Sijainti: Varsinais-Suomi - Raisio
Talotyyppi: - Rakennusvuosi: - Asumismuoto: Vuokralainen
Hei! olemmme mieheni kanssa vailla asuntoa! meillä on molemmilla luottotiedot menneet mutta sosiaalitoimi takaa kaikki maksut joten vuokra tulee varmasti! Olemme rauhallisia, meillä ei ole kotieläimiä! mieheni käy töissä. olen itse asunnoton niin en vielä voi aloittaa töitä! Miehelläni on lapsi joka on aina välillä meillä! muuttaisimme mielellään keskustan alueelle!

Vierailija
116/273 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaas ylös, dokkari tulee siis tänään vähän yli tunnin päästä.

Vierailija
117/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:58"]

En oo vielä kattonu dokkaria, nauhotin sen.

Mutta: itse olen juurikin piristä + muista päihteistä päässy eroon katkon ja kaupungin muun tuen avulla. Että eiköhän se oo ihmisestä kiinni... Ja siitä etteikö amfetamiiniin muodostuisi koukku niin voin sanoa että juurikin se henkinen koukku muodostuu, ja joillain ihmisillä se voi olla vaikeampi asia kun että olis vaan fyysisesti enneminkin koukussa. Kyllä vieläkin joskus tulee itku silmään kun muistelee niitä aikoja. Ja niistä ajoistahan on nyt mun kohdalla jo usea vuos, ja vieläkin joskus tekee mieli. Pitää vaan olla vahva. Moni päihteiden käytön lopettanut ihminen on henkisesti varmastikin hyvin vahva ihminen loppujenlopuksi. Siinäkin jo tarvitaan rohkeutta, että päättää lopettaa. Se on joillakin hyppy ihan tuntemattomaan maailmaan. 

Se voi olla valinta "päättää" käyttää huumeita, mutta useimmiten sen "valinnan" tekee LAPSI jo joskus +10 vuotiaana. En ole koskaan tavannut ainuttakaan päihteidenkäyttäjää jolla olis ollu helppo elämä.

[/quote]

mitä sinun tekee mieli? jotain fyysistä tunnettako? avaisitko vähän.

[/quote]

Vastaan, vaikken olekaan tuo pirinkäyttäjä.

Mä vedin kodeiinia vuosikaudet. Fyysisen koukun selätin nopeasti, mut myös mulle henkinen koukku on vaikea pala. Vaikka olen ollut kohta vuoden raitis, joudun miltei päivittäin taistelemaan kodeiinia vastaan. Siitä sai niin ihanan lämpimän olon muutamaksi tunniksi, ettei mistään muusta samaa saa (paitsi muista hitaista, heroiinista, subuteksista jne.). Kun on paha olla, tulee mieleen se, kuinka nopean helpotuksen mömmöillä saisi. Sitä omituista, leijuvaa, välinpitämätöntä tunnetta on ikävä usein.

Taistelen tuota himoa vastaan järjellä. Tiedän, että muutaman tunnin hyvä olo maksaa liikaa itselleni ja läheisilleni. Minun on opittava elämään ilman sitä lämmintä tunnetta. Ihmiset toipuvat aviopuolisonsa kuolemastakin, joten minä voin myös toipua "rakkaani" menetyksestä. Kaikkea ei voi saada, ei vain voi. Näin asian järkeilen ja elän päivän kerrallaan. 

Luulen, että himo katoaa hitaasti vuosien myötä. Mutta sen saa aktivoitua nopeasti vuosienkin jälkeen, jos antaa periksi ja käyttää jälleen.

Raitis ihminen ei ole koskaan kokenut sitä ns. mahtavaa tunnetta, jonka huumeilla saa. Siksi hän ei osaa kaivata tuota tunnetta. Ja se on hyvä, koska tuo tunne koukuttaa, sairastuttaa, tappaa ja tuhoaa kaiken.

[/quote]

Mulle määrättiin kodeiinipitoista yskänlääkettä ja suoraan sanoen hämmästyin sen psyykkisistä vaikutuksista. Lapselle (6-v) määrättiin myös jyskään a onnekseni tarkistin reseptin oli satakertainen (nollavirhe) määrä omaani, olisiko edes elossa. Ei ikinä moista ainetta, yskin yöni mieluummin.

Vierailija
118/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli koskettava dokumentti. Kaikki ohjelmassa esiintyneet nuoret, Pinja mukaanlukien olivat mielestäni suloisia ja toivon heille kaikkea hyvää! Oikeastaan kaikista näki sen että olivat aivan keskenkasvuisia ja tosi lapsenomaisia vielä. Päihteidenkäytön ja muun häröilyn vuoksi lapsuuden ja nuoruuden normaalit kehityskriisit ovat jääneet läpikäymättä.

Vierailija
119/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:01"]

Oli koskettava dokumentti. Kaikki ohjelmassa esiintyneet nuoret, Pinja mukaanlukien olivat mielestäni suloisia ja toivon heille kaikkea hyvää! Oikeastaan kaikista näki sen että olivat aivan keskenkasvuisia ja tosi lapsenomaisia vielä. Päihteidenkäytön ja muun häröilyn vuoksi lapsuuden ja nuoruuden normaalit kehityskriisit ovat jääneet läpikäymättä.

[/quote]

Ne kehityskriisit tulee jyräten päälle, jos joskus lopettaa. Runsaasti päihteitä käyttävä voi tavallaan jäädä sille asteelle, jolla on, kun käyttö alkaa. Samoin jos lopettaa voi aineissa "koetut" asiat joutua/saada kokea vasta pään selvettyä. Siis vuosienkin takaiset.

Vierailija
120/273 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikähän sillä Pinjalla ollut jo ihan vauvaiältä saakka ollut ihan riittävästi kehityskriisejä. Nimenomaan adiiktioiden uskotaan liittyvän aivotoiminnan häiriöihin ja sellaisiin rakenteellisiin muutoksiin, jotka syntyvät varhaisiällä kaltoinkohtelun seurauksena, turvattomissa ihmissuhteissa. Mitä muuta onkaan elämä ollut nistiäidin lapsena kuin turvatonta. Addiktioihin liittyy tunne-elämän säätelyn häiriöt, mm. hypotalamuksen ja mantelitumakkeen "liikakasvu"  varhaisen ja pitkäkestoisen stressihormoniyliannostuksen vuoksi. Kun hoiva on ollut arvaamatonta ja ennakoimatonta, lapsi on jatkuvassa ylivireystilassa ja kroonisessa stressissä, ja se näkyy kehittyvien aivojen toimintojen muokkaantumisessa stressialttiiksi - ja addiktioherkistyneeksi. Addiktiotaipumus ei ole siis mikään valittu asia, vaan seurausta joko laiminkyövästä, vaurioittavasta kasvatusympäristöstä. Ja toki joissain tapauksissa myös geneettisistä tekijöistä (jotka saattavat myös näkyä ympäristöolosuhteissa monen sukupolven jatkumona), jotka liittyvät impulssiherkkyyteen jne. Ei kukaan valitse että syrjäydympä tässä huumeiden vuoksi ihan huvin vuoksi, uskon että päihteillä haetaan tunteiden ja stressinsäätelyä, mikä ei onnistu omin kyvyin ja ominaisuuksin.  Hyvää, siedettävää olotilaa ei saa muuten kuin kemiallisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi